Alun perin huhtikuussa 2022 pidettäväksi aiottu Bauma siirtyy nyt saman vuoden syksyyn. Uusi ajankohta on 24.-30.10.2022.
Saksan Münchenissä joka kolmas vuosi järjestettävä rakennuskonealan ja siihen liittyvän teknologian megatapahtuma Bauma siirtyy reilulla puolella vuodella eteenpäin. Perinteinen kevättapahtuma löysi uuden paikkansa lokakuusta, eli nyt näille maailman suurimmille messuille lajissaan päästään 24.-30.10.2022. Syynä on tietenkin viimeisen reilun vuoden aikana opitut asiat koronapandemiasta, eli ainakin se, että kevättä kohti virus on tavannut olla ärhäkkänä. Kesän jälkeen tilanne on ollut rauhallisempi, ja puolen vuoden lisäaika antaa myös mahdollisuuksia rokotuskattavuuden suhteen.
Toinen tunnettu müncheniläinen suurtapahtuma, Oktoberfest, ei osu päällekkäin Bauman kanssa, sillä kyseiset kekkerit on tavattu pitää syys-lokakuun vaihteessa. Näin ollen majoituskapasiteettitilanne lienee lokakuun lopullakin edellisten Bauma-vuosien kaltainen – ei aivan helppo, mutta ajoissa toimien kohtalainen.
Edellisen kerran Bauma järjestettiin vuonna 2019, ja tuolloin 614 000 neliömetrin näyttelyalueella kävi 627 603 yksittäistä vierailijaa. Näytteilleasettajia oli 3684. Näytteilleasettajista peräti 99% arveli osallistuvansa uudelleen, ja toivottavasti tämä myös toteutuu.
Kiinalainen SANY on julkistanut uuden SY80U-kaivinkoneen. Kyseessä on kahdeksan tonnin luokkaan sijoittuva lyhytperäinen kone, joka tarjoilee nykypäivän eväät eurooppalaiseen makuun.
SANY:ltä kerrotaan, että SY80U:n tarkoituksena on tuoda hyvä tasapaino ominaisuuksien ja hinnan suhteen, ja eurooppalaiselle asiakkaalle on tietenkin tällöin tarjottava sitä, mitä täällä on totuttu näkemään. Koneen työpaino lähtee 8800 kilosta, ja vakiokauhakoko on 0,28 kuutiota. Moottorina on 53,7-kilowattinen nelisylinterinen Stage V -Yanmar ja hydrauliikan tuotto on 193,2 litraa minuutissa. Hytin puolelta löytyy jousitettu mukavuusistuin, automaatti-ilmastointi ja lämmityslaite, radio ja selkeä näyttö, jonka kautta voi säätää esimerkiksi kahdeksaa tallennettavaa työlaiteprofiilia.
Hydrauliikassa on kaksi lisälaitelinjaa ja pikakiinnikkeen esivarustelu vakiona. Alavaunun vetomoottorit ovat Nabtescolta, käännön komponentit Eatonilta. Työvalot ovat toki LED-tekniikalla kauttaaltaan vilkkumajakka tulee kaupan ja koneen päälle.
Älymaatalous on Valtran mukaan yhä yleistyvämpi aihe, ja siihen onkin panostettu kysynnän sitä vaatiessa – esimerkiksi viiden viime vuoden aikana Valtran tarjoamissa tuotteissa erilaiset älyominaisuudet ovat lisääntyneet huomattavasti, ja huhtikuussa esitellyt N- ja T-traktorisarjojen uuden viidennen sukupolven edustajat ovat elävä esimerkki tästä.
Valtran A-sarjan uudistuksia esittelimme jo tammikuussa, ja huhtikuun 2021 julkaisukierroksella vuoron saavat N- ja T-Valtrat. Molempien sarjojen uudistuneet ohjaamot, uusi ulkonäkö, voimansiirron ja moottorin uudet ominaisuudet sekä täysin uusi älynäyttö antavat aihetta kutsua uusia malleja jo omaksi sukupolvekseen. N- ja T -sarjojen viidennen sukupolven kuljettajan suuntaan näkyvimpänä uutuutena on A-pilarin näyttö, joka korvaa perinteisen ratin takana sijaitsevan mittariston. Näytölle on kerätty kaikki tärkeimmät tiedot näkyville selkeästi ja väreissä. Näytön yläreunassa näkyvät aina tietyt vakiotiedot, kuten nopeus, kello ja moottorin kierrokset. Alempaan ruutuun puolestaan saa haettua näkyviin traktorin ja työkoneen hallintaan kulloinkin tarvittavat tiedot sellaiseksi muokatussa muodossa, jonka kuljettaja kokee parhaaksi. Myös radiokanava sekä Bluetoothilla liitetyn puhelimen tiedot näkyvät kätevästi näytöltä.
Eikä näyttö rajoitu pelkästään katseluun. HiTech- ja Active -malleissa tehdään myös kaikki moottorin, hydrauliikan ja voimansiirron asetukset näytön avulla. Versu- ja Direct malleissa puolestaan A-pilarin näyttö ja SmartTouch-konsoli jakavat tehtävät tarkoituksenmukaisuuden ja myös kuljettajan mieltymysten mukaan.
Mukavia muutoksia.
Lisäksi viidennen sukupolven N- tai T -sarjan komentosillalla havaitsee, että tupaa on laitettu muiltakin osilta uuteen uskoon. Ohjauspylväs on uudistunut konkreettisesti ja ohjauspyörän asennon säätö on entistä helpompaa. Liäsksi jo 90-luvulta tutuksi käynyt Valtran suunnanvaihdin on uudistettu niin, että traktorin kulkusuunnan vaihtaminen on entistä sujuvampaa silloinkin kun suuntaa vaihdetaan välillä eri hallintalaitteista kuten SmartTouchin ajokahvasta tai TwinTrac taakseajolaitteen suuntavivulla. Ohjauspyörä on aavistuksen isompi kuin ennen, mutta näppäryyttä ei ole menetetty ruoria uudelleen suunniteltaessa.
Liikkeellelähtöä on helpotettu raskaankin kuorman kanssa vaihteiston B- ja C -alueilla uuden Start Boost -ominaisuuden ansiosta, ja nopeusalueiden vaihtoa kerrotaan uudistetun nopeammaksi. Tämä parannus on Valtran mukaan valttia etenkin maantienopeuksissa.
SmartTouch-malleissa ohjaamon oikea puoli on muotoiltu uusiksi ja istuin kääntyy entistä enemmän oikealle. Oikeassa hallintapaneelissa on nyt myös kätevä puhelinpidike sekä valinnaisvarusteena USB-latauspisteitä. Istuma-asentoa on paranneltu uuden sukupolven Valtra Evolution -istuimen myötä. Sen selkänojan yläosa kääntyy kuljettajan mukana ja tukee myös silloin, kun kuljettaja on osittain kääntynyt taaksepäin seuraamaan työkonetta.
Ohjaamoon on saatavana lisävarustelistalta tasokkasta tunnelmaa uhkuva tumma Premium-sisustus, jonka myötä ohjaamoa kuorrutetaan esimerkiksi nahkapäällysteisen ohjauspyörän, osittain kromattujen polkimien ja pohjaltaan kumipehmusteisten säilytyslokeroiden muodossa.
Ja sitten sitä älyä.
Valtran mukaan noin kaksi kolmesta uusista sen valmistamista traktoreista varustetaan nykyään automaattiohjauksella tai jollain muulla älykkään teknologian ratkaisulla. Niinpä asiakas voi valita uuteen N- tai T-sarjaankin automaattiohjauksen, tehtävänhallinnan ja lohkonhallinnan sovellutuksia. Työtehtävien dataa voi jakaa automaattisesti traktoreiden ja maatilan tuotanto-ohjelmien välillä, ja tämä onnistuu siis langattomasti, eli USB-tikkuviritykset joutavat pikkuhiljaa maakuntamuseoon separaattorin ja rukin viereen.
Täysin uusi Auto U-Pilot yhdistää Valtran päisteautomatiikan ja Valtra Guide -automaattiohjauksen. Auto U-Pilotin myötä työlaitteiden kerrotaan ohjautuvan tarkemmin aina senttitason tarkkuudella saakka, joten suorat päisteet syntyvät vaivattomasti, Valtralta vakuutetaan. Tämän muistutetaan myös vähentävän kuljettajan valvontataakkaa merkittävästi.
Suolahdesta tiedotetaan myös, että ohjelmisto-optioiden määrä kasvaa älymaatalouden myötä nopealla sykkeellä ja Valtran asiakkaat voivat päivittää uusia ominaisuuksia SmartTouch koneisiin vastedeskin vaivattomasti.
Uudet N- ja T-sarjan mallit ovat saatavilla heti, sillä niiden valmistus Valtran Suolahden tehtaalla on alkanut tänä keväänä.
Tarkkaa ja turvallista kuormaamista.
Yhdessä viidennen traktorisukupolven kanssa Valtra esittelee täysin uuden ja lukuisia hyödyllisiä ominaisuuksia tarjoavan Precision Lift & Load – sovelluksen G-, N- ja T-sarjan SmartTouch-malleihin.
Sovellus tuo mukanaan ensinnäkin punnituksen, joka myös kerää punnitustiedot talteen. Halutessaan käyttäjä voi siirtää tiedot lopuksi Excel-taulukkoon työn laskuttamista tai vaikka varaston materiaalikirjanpitoa varten.
Tehokkuuden ja turvallisuuden näkökulmasta sovelluksessa pystyy määrittelemään kuormaimen nostoalueet ja kääntökulmat, joihin kuormaaja pysähtyy automaattisesti. Mukana on myös helppo ravistelutoiminto, jota voi hyödyntää vaikka lumitöissä.
Asetuksia hallitaanSmartTouch käsinojan kosketusnäytöltä, eikä mitään erillisiä ohjaimia tai näyttöjä tarvita. Precision Lift&Load –sovelluksen asetusten säätö on Valtran mukaan jopa älypuhelimen käyttöä helpompaa.Toiminnot eri etukuormaajatöille on myös mahdollista tallentaa SmartTouchiin profiileiksi. Eli kun lähdetään suorittamaan samaa työtä uudestaan, haetaan esille taas se juuri tähän työhön sopiva kuormaajan työskentelyasetus.
Älykäs etukuormain on sovitteiltaan ja aisastoltaan samanlainen kuin Valtran muut etukuormaimet, ja tekniikka on suojattu Valtran mukaan asiallisesti. Aisaston sisään on asennettu kaksi paine- ja kaksi asentoanturia sekä kokonaisuutta ohjaava ECU-ohjain. Tärkein rooli on kuitenkinSmartTouch-ohjelmistolla, joka yhdistää antureiden kokoaman tiedon ja välittää kuljettajan käskyt kuormaimelle.
G-, N- ja T-sarjoihin on saatavilla normaalin kuormaintoiminnan lisäksi myös samanaikainen kolmas toiminto, jolla voi esimerkiksi käyttää paalipihtejä samaan aikaan ja samalla joystickillä muiden etukuormaimen toimintojen kanssa. Ja tällöin myös tarkat ja jatkuvat liikkeet ovat mahdollisia, eli kyse ei ole vain päälle tai pois -toiminnoista. Valtra Unlimited varusteluna on saatavilla myös hydraulisesti sivusuunnassa kallistettava työlaiteteline X-Tilt, joka helpottaa kuormausta entisestään.
Rototiltin täysautomaattisen QuickChange-pikakiinnitysjärjestelmän kehitys jatkuu. Rototilt lisää uuden sukupolven pikakiinnitysjärjestelmien tarjontaansa kolme uutta kokoa, QC45-4, QC 45-5 ja QC60-4. Niiden toimitukset alkavat toukokuussa 2021.
QuickChange on nyt saatavana rototilttimalleihin R3–R8 sekä pikaliittimiin kaivukoneiden painoluokkiin 6–32 tonnia. Palkittu SecureLock-turvallisuusratkaisu vakiona pienentää työlaitelukkojen vääristä kytkennöistä johtuvia onnettomuusriskejä, kun pikaliittimen ja rototiltin työlaitelukkoa valvotaan jatkuvasti.
”Olemme huomanneet, että pienempien koneiden käyttäjien kiinnostus täysautomaattisia pikakiinnitysjärjestelmiä kohtaan on selvästi lisääntynyt. Nyt meillä on mahdollisuus tarjota uusinta tekniikkaa myös tämän kokoluokan koneille lanseerattuamme mallit QC45-4 ja QC45-5”, tuotepäällikkö Sven-Roger Ekström sanoo.
Pikaliittimille, rototilteille ja työlaitteille suunniteltua Rototilt QuickChange-järjestelmässä voi vaihtaa hydraulisia ja elektronisia työlaitteita tarvitsematta poistua ohjaamosta. QuickChange perustuu S-standardiin, joka on kompakti ja valmistajan mukaan erittäin kestävä. QuickChange vastaa yhteistä Open-S-standardia, joka varmistaa hydrauliliitäntöjen yhteensopivuuden eri valmistajien pikaliittimen, rototiltin ja työlaitteen välillä.
Helmikuussa lanseeratun Ponsse Scorpionin uusi Future Cabin -ohjaamo on voittanut tuotesuunnittelun palkinnon kansainvälisesti arvostetussa Red Dot -muotoilukilpailussa. Voitto tuli tuotesuunnittelu-kategoriassa korkeimmalla Best of the Best -palkinnolla ohjaamon innovatiivisesta muotoilusta. Palkinto on kilpailun korkein saavutettavissa oleva palkinto, joka myönnetään palkintoluokkien parhaimmille tuotteille.
Ponsse toi helmikuussa markkinoille kokonaisvaltaisesti modernisoidun Scorpion-harvesterimalliston vastaamaan nykyajan metsänhoidon vaatimuksiin. Scorpionin tunnusomaisia piirteitä ovat sen näkyvyys ja ohjattavuus. Yksi näkyvimmistä muutoksista on uusi yksiosainen etuikkuna, joka yltää ohjaamon katolle saakka tarjoten entistäkin paremman näkyvyyden ja turvallisen työskentelyn kaikenlaisissa olosuhteissa. Lisäksi ainutlaatuinen nosturiratkaisu tarjoaa erinomaisen näkyvyyden joka suuntaan.
”Uuden Scorpionin ohjaamon kehityksen lähtökohtana oli jälleen kerran metsäkoneen kuljettaja sekä heiltä saatu palaute. Tämä keskustelu on meille äärimmäisen tärkeää ja teemme sitä jatkuvasti osana jokapäiväistä työtä. Ohjaamon työtila, josta myös tämä hieno palkinto voitettiin, on muokattu käytännöllisemmäksi ja hiljainen maisemakonttori on kehitetty nimenomaan kuljettajien viihtyvyyttä ja jaksamista ajatellen. Kuljettajan jaksaminen on avainasemassa koneen tuottavassa työskentelyssä. On todella hienoa, että ohjaamo sai näin arvostetun palkinnon myös innovatiivisesta muotoilusta. Kiitos tästä palkinnosta kuuluu sekä asiakkaillemme, yhteistyökumppaneillemme että kaikille ponsselaisille”, kertoo Ponssen teknologia- ja tuotekehitysjohtaja Juha Inberg.
Red Dot -muotoilukilpailu on yksi maailman arvostetuimmista muotoilukilpailuista, jonka historia ulottuu yli 60 vuoden taakse. Ponsse vastaanotti arvostetun tuotesuunnittelupalkinnon nyt jo toisen kerran, kun edellisen sukupolven Ponsse Scorpion -harvesteri palkittiin vuonna 2015 samassa kategoriassa.
Pitkäpuomiselle kaivinkoneelle on kaupungissa yllättävänkin paljon käyttöä, mutta tela-alustaiset vaihtoehdot eivät näihin kohteisiin aina kovin hyvin sovellu. Nurmijärveläisessä VJ Maa-aines Oy:ssä päätettiin hankkia töihin pyöräalustainen vaihtoehto, ja Liebherriltä löytyi valmis resepti tähän tarpeeseen.
Pitkäpuominen pyöräalustainen kaivinkone on sen verran harvinainen ilmestys, että jo pelkästään sellaisen näkeminen elävässä elämässä ei aivan helposti käy. Oma lukunsa on sitten vielä sellaisen ostaminen: vaihtoehtoja Euroopassa on käytännössä yksi, Liebherr. Jokunen vanhemman lähdön Atlas saattaa myös olla kaupan, ja materiaalikoneet puolestaan ovat oma lukunsa.
”Idea pitkäpuomisesta pyöräalustaisesta koneesta alkoi heräillä jo joskus 2015, mutta nyt se päätettiin viimein toteuttaa”, kertoo VJ Maa-aines Oy:n toimitusjohtaja Ville Sainio. ”Halusimme tarjota mahdollisimman laajan skaalan pyöräalustaisia koneita töihin, ja tämä kuuluu osaksi sitä strategiaa”, hän jatkaa.
Vuoden 2021 alussa maahan saapuikin sitten tiettävästi Suomen ensimmäinen yksilö tällaista pitkäpuomista Liebherr A 924 Litronicia. Mikä tämä sitten on koneitaan? Vaikka joku voisi niinkin epäillä, ei kyseessä ole mikään kolmannen osapuolen nikkaroima viritys vaan aivan täysverinen Liebherr-kokonaisuus.
Lue koko juttu lehdestä! Koneurakointi 2/2021 ilmestyy 18.3.2021 ja on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä ja tilattuna!
Jonas Huldén hankki yhden Suomen ensimmäisistä FendtONE-käyttöjärjestelmällä varustetuista kuudennen sukupolven Fendteistä. Nyt Alavetelissä tehdään töitä Fendt 724 Vario Gen6 Profi+:n voimin, ja jo ensimmäiset viikot ovat tehneet poikkeuksellisen vankan vaikutuksen.
Kesällä 2020 julkistettu Fendtin 700-sarjan Gen6 eli kuudes sukupolvi on jatkoa sitä edeltäneelle tasolle, joka tunsi merkinnän S4. Ne jotka odottivat sukupolvenvaihdoksessa tapahtuvaksi valtavia ulkoisia tai perusteknisiä muutoksia, jäivät tällä kierroksella vaille ihmeteltävää, sillä tekniikka on jo tuttua. Nyt Stage V -päästötasolla oleva Deutzin 6-sylinterinen TCD 6.1 L6 löytyy yhä konepeiton alta, ja 700-sarjan huippumallissa eli 724:ssä moottorista otetaan 237 hevosvoimaa ja 1058 Nm:n maksimiruuvausta. Vaihteistona on, kuten nimikin kertoo, hydromekaaninen Vario CVT, eli portaaton aski kuten Fendteissä on tavannut olla jo vuodesta 1995 lähtien vakiona.
Jo 700 Vario -sarjan ammoisista alkuajoista lähtien, eli vuodesta 1998, koneen koko hallintalogiikka on perustunut oikean kyynärnojan ympärille rakennettuun konsoliin, ja siihen olennaisena osana kuuluvaan Varioterminaliin, värinäyttöön, jonka kautta koneen toimintoja hallitaan. Siinä missä ensimmäisen sukupolven Varioterminal oli vielä nykymittapuun mukaan pieni ja sen kanssa keskityttiin lähinnä perusasioiden äärelle, kuten komentamaan nostolaitteita, hydrauliikkaa ja väyläohjattuja työlaitteita, ollaan vuosien myötä edetty yhä isompiin ja monipuolisempiin kokonaisuuksiin. Ja olihan se kova uutuus aikanaan. Nyt Varioterminal jää historiaan. Sen korvaa FendtONE-käyttöjärjestelmä, ja edistysaskel on iso. Perusajatus on toki entisenlainen, eli keskiössä ovat näyttö, monitoimikahva ja kyynärnojaan kootut erilaiset vivut ja painikkeet. Nyt Fendt on kuitenkin myllännyt lähestymistapaa niin radikaalisti, että hyvällä syylläkin järjestelmän voi todeta aloittaneen uuden sukupolven, joka korostaa tehokkuutta, selkeyttä ja helppoutta.
Alavetelissä maataloutta ja koneurakointia harjoittava Jonas Huldén hankki vastikään yhden Suomen ensimmäisistä FendtONE-käyttöjärjestelmällisistä 700-sarjan Fendteistä, ja kaupat syntyivät malliston voimakkaimmasta versiosta, 724:stä. Huldén kertoo, että haussa oli tällä kertaa koko- ja teholuokaltaan yleiskone, jolla pärjättäisiin sekä kevyemmissä töissä että myös kuormittavammassakin toiminnassa aivan raskaimpia askareita lukuun ottamatta. ”Kokoluokka vaikuttaa olevan juuri sopiva. Aiempi kone tässä tehtävässä oli Valtra T163, ja se tuntui vähän liian pieneltä. Tämä käy kevyesti lähes mihin tahansa työhön”, Jonas linjaa. ”Toisaalta isommalle koneellekaan ei ollut tarvetta, muita traktoreita on talossa viisi kappaletta, eli sieltä löytyy sitten isompiakin”, hän jatkaa.
Hyttiin noustessa on heti selvää, että ollaan samaan aikaan sekä tuttujen fendtismien että uudistuneen järjestelmän parissa. Kyynärkonsoli kerää yhteen kaiken sen, mitä asiasta on yli 20 vuoden aikana opittu ja heittää sen tämän hetken terävimpään kärkeen selkeyttämällä ja virtaviivaistamalla kokonaisuutta entisestään.
Koko näkymää hallitsee 12 tuuman kosketusnäyttö, kutsutaan tätä vaikka päänäytöksi. Ohjauspylväästä mittariston paikalta löytyy hieman pienempi, 10-tuumainen ruutu. Jos tarvetta olisi, oikealle ylös kattoverhoiluun saisi vielä toisen 12″ näytön, jonka voi liu’uttaa puoliksi piiloon. Tämä näyttö olisi yhteydessä päänäyttöön, joten se toimisi jatkonäkymänä lisäten samanaikaisesti näytettävien tietojen määrää. Mutta normaalikäytössä – ja luultavasti reilusti myös sen ylikin – riittää kyllä päänäytön ja mittarinäytön yhdistelmä.
Päänäytön tehtävänä on toimia paitsi tiedon näyttäjänä, myös kaikkien asetusten hallinnassa. Ja kun sanotaan kaikkien, myös tarkoitetaan kaikkien. ”Täältä pystyy säätämään todella helposti ja monipuolisesti aivan kaikkea mitä tarvitsee, ja paljon enemmänkin”, Jonas Huldén linjaa. ”Vielä ei ole tullut eteen mitään, mitä tällä ei pystyisi tekemään. Perusasioista aina valoista ja peilien säädöistä automaattiohjaukseen, nostolaitteiden korkeudensäätöön, automatiikkaan, voimanottoon ja sen käynnistykseen nostokorkeuden mukaan. Oikeasti aivan kaikkea mitä voi kuvitellakaan”, Jonas esittelee.
Jos on näytöltä käyttäminen helppoa, sitä voi vielä helpottaa vielä siirtämällä toimintoja fyysisille painikkeille ja vivuille. Ajo- ja työvalojen käskytys käy perinteiseen tapaan viiksestä, mutta näitäkin voi ohjelmoida haluamakseen yhdistelmiksi.
Ajo- eli monitoimikahvalla onnistuu kaikkien tärkeimpien toimintojen käyttö kuten vakionopeudensäädin, ajotilat, hydrauliikan komennot ja niin edelleen. Fendtin värikoodausjärjestelmä eri toiminnoille ja lohkoille on viety siihen pisteeseen, että kun jollekin vapaista painikkeista ohjelmoidaan tietyllä tunnusvärillä merkitty toiminto, painike myös muuttaa tunnusväriään sen mukaan. Ohjelmointi on helppoa jälleen kerran ruudulta, ja toimintoja napeille kytketään yksinkertaisesti vetämällä näytöllä toimintopaletista haluttu toiminto havainnollisessa kuvassa olevan napin päälle. Tämän selkeämpää tapaa asian hoitamiseksi on nykytekniikalla vaikea keksiä.
Monitoimiohjauskahvan lisäksi Profi+-varustetasoon kuuluu 3L-ohjaussauva, joka on enemmänkin kuormaajakäyttöön tarkoitettu, mutta siihenkin voi ohjelmoida peräti 27 eri toimintoa, vaikka se on ulkoasultaan hyvin hillitty ja vähänappinen. Muita vapaasti ohjelmoitavia painikkeita konsolissa on peräti 11 kappaletta ja lisäksi tarjolla on hydrauliikan lineaarivipuja ja proporullia, kuten aiemminkin.
Vaikka Jonas Huldén ei omien sanojensa mukaan ole vielä edes ehtinyt järjestelmää täysin opettelemaan, hienouksia ja helpotuksia tuntuu löytyvän joka kohdasta. Yhtenä esimerkkinä vaikkapa tilanne, jossa hydrauliikan letkut olisi kytketty väärin päin. Parissa sekunnissa näytöltä saa vipujen tai painikkeiden toimintasuunnan käännettyä niin, että virtaus vastaa haluttuja komentoja.
Tekniikka on siis huikaisevaa ja se tarjoaa valtavasti vaihtoehtoja, joilla työtä voi helpottaa ja tehostaa, eikä sitä tässä voida esitellä kuin pintaraapaisun verran. Hienokaan tekniikka ei kuitenkaan ole yksin mitään, jos sitä ei halua tai osaa hyödyntää. Joku saattaakin uutuuksia kavahtaa, mutta tähän suuntaan maailma on muuttumassa vääjäämättä, ja se on nähty tähänastisessa kehityksessäkin. Aiemman Varioterminalin ja konsolin tyyppisiä ratkaisuja on ilmestynyt vuosien varrella muillekin. FendtONEn myötä osaaminen ei ole enää käypä selitys käyttämättä jättämiselle, sillä järjestelmä on hiottu esimerkillisen helpoksi. Muutosvastarinta on sitten luku sinänsä. ”Jos ei tätä aio hyödyntää, on sitten parempi ostaa vaikka Ursus”, Huldén myhäilee lopuksi. ”Sillä kyllä tämä on parempi kuin traktori.”
Artikkeli on tiivistelmä – Lue koko juttu lehdestä! Koneurakointi 2/2021 ilmestyy 18.3.2021 ja on saatavana hyvin varustetuista Lehtipisteistä ja tilattuna!
Doosan Infracore ilmoittaa julkistaneensa uusimman kaivukonemallin, joka kantaa mallimerkintää DX1000LC-7. Kovin paljon virallista faktaa ei tässä vaiheessa asiasta vielä tiedetä, sillä kyseessä on vasta ennakkotieto, ja tarkemmat speksit lienevät vielä muokkauksen alla. Muutamia perustietoja on kuitenkin jo herutettu, samoin kuin jokunen kuva:
Seiskasarjan koneesta on siis kyse, työpaino lähtee liikkeelle 98 tonnista ja suositeltu kauhakoko on 6,8 m3. Tämä on kuution verran enemmän kuin tähän asti suurimman koneen paikkaa pitäneessä DX800LC-7:ssa.
Huhtikuun alussa voimaan astuva EU:n työsuojeludirektiivin erityisasetus tuo muutoksia suojainten väreihin. Suurin mullistus tapahtuu jo vakiintuneissa kypärien värityksissä. Valkoinen ei jatkossa enää kelpaa vaan tilalle tulee vaaleanpunainen.
Esimerkiksi rakennustyömailla on jo vuosikymmenten ajan ollut käytössä jokseenkin vakiintunut tapa erottaa kypärän värillä eri suoritealojen työntekijät. Keltainen eri sävyillään on ollut toimiva yleisväri, ja esimerkiksi sähköpuolen töissä sininen on vakiinnuttanut paikkansa työntekijöiden pääsuojaimena. Esihenkilöt, eli yleiskielellä mestarit tai työnjohtajat, on totuttu tunnistamaan puhtaanvalkoisesta kypärästä. Nyt viimeksi mainittuun käytäntöön tulee muutos.
”Asia on ollut ongelmallinen jo pitkään. Valkoisen värin on todettu olevan vaikeasti havaittavissa erityisesti työkohteissa, jotka sijaitsevat lumisilla seuduilla. Valkoisen kypärän on arveltu jopa aiheuttaneen vakavia läheltä-piti-tilanteita, kun sitä ei ole pystytty erottamaan riittävän hyvin. Olemme saaneet työmailta paljonkin viestiä, että mestaria ei näy kovilla pakkasilla tai sakealla lumisateella missään. Päättelemme tämän tarkoittavan sitä, että kypärän värin takia henkilöä on ollut vaikea havaita – vai mistä muustakaan voisi olla kyse”, kertoo EU:n rakennusturvallisuus- ja työsuhdehygienian erityisvastaava Gerhard Bethon-Müller.
”Mutta viimeinen syy, joka tämän muutoksen laukaisi, oli muuan värioppiin liittyvä nyanssi. Valkoinenhan on värinä sellainen, joka sisältää aallonpituuksina kaikkia muita värejä. Teoriatasolla ei siis voida sanoa, että valkoinen olisi oma erityinen värinsä”, tohtori Bethon-Muller avaa. ”Näin ollen se ikään kuin yhdistää fysiikan lakeja tarkasti tulkitsemalla kaikki ammattiryhmien tunnusvärit, ja antaa vääristyneen kuvan siitä, että valkoisen kypärän kantaja olisi kaikkien alojen asiantuntija.”
Mietintäkomiteaa aikansa askarruttanut väripulma päätettiin lopulta ratkaista äänestämällä, ja lautakunta päätyi ehdotuksissa lähes yksimielisesti korvaamaan valkoisen värillä, joka ei vielä olisi muussa käytössä. Muutamasta vaihtoehdosta pöydälle jäi lopulta pinkki. ”Vaaleanpunainen on toisaalta varsin rohkea, tuore ja pirteä uudistus, jolla pölytetään samalla kaavoihin kangistunutta hierarkiaa työmailla. Pinkki soveltuu mielestämme hyvin erilaisten mestareiden ja päälliköiden pääsuojainten tunnusväriksi”, Gerhard Bethon-Müller linjaa. Äänestyksessä toiseksi eniten suosiota sai vaihtoehto, joka ei kuitenkaan ole niin näkyvä, ja olisi siten ollut työmaaolosuhteissa huonompi: ruskea.
Direktiivi astuu voimaan 1.4.2021 ja siirtymäaikaa on tasan vuosi.
Säännön laatinut taho kuitenkin muistuttaa, että asiaan kannattaa reagoida nyt ja heti, sillä mitä lähemmäs siirtymäajan loppua tullaan, sitä enemmän kysyntäpiikki voi vaikuttaa pinkkien kypärien saatavuuteen.
Pakettiautonkuljettajat luottavat liikenteessä usein auton sivupeileihin, sillä taustapeilistä ei ole apua, jos auton väliseinä tai lasti peittää näkyvyyden. Tähän saattaa nyt tulla muutos, sillä Ford esittelee Transit ja Transit Custom -malleihin uuden “älypeilin”.
Tosiasiassa kyseessä on teräväpiirtonäyttö, joka näyttää selkeän panoraamanäkymän pakettiauton taakse. Tämän ansiosta kuljettajat pystyvät havaitsemaan paremmin myös auton takana olevat pyöräilijät, jalankulkijat ja muut ajoneuvot, vaikka autossa olisi umpinainen väliseinä tai ikkunattomat takaovet.
Sisäpeili eli Full Display Interior Mirror toistaa reaaliaikaisesti auton perässä olevan kameran kuvaa ja säätää kuvan kirkkautta automaattisesti mahdollisimman hyvän kuvanlaadun takaamiseksi sekä valoisalla että pimeällä. Järjestelmän näyttö on kaksi kertaa normaalia taustapeiliä leveämpi, minkä ansiosta kuljettaja pystyy tarkkailemaan ympäristöään paremmin esimerkiksi tullessaan kiertoliittymään, vaihtaessaan kaistaa, liittyessään rampista ajotielle tai kääntyessään sivutielle.
Erityisen hyödyllinen Fordin uusi peili lienee kaupunkien keskustoissa ajaville jakeluautojen kuskeille, joilla on useiden pysähdysten vuoksi suurempi todennäköisyys törmätä esimerkiksi pyöriin ja jalankulkijoihin – eli kaikkein haavoittuvimmassa asemassa oleviin tienkäyttäjiin.
Hyötyä myös yrityksille
Fordin uudesta peilistä voivat kuljettajien lisäksi hyötyä myös yritykset, sillä sen ansiosta kolarikorjausten määrä ja kustannukset voivat laskea. Seurauksena voi olla näin myös kaluston parempi hyötykäyttöaika.
Peili on nyt saatavana Ford-jälleenmyyjiltä Ford Transit ja Transit Custom -malleihin, joissa on ikkunattomat takaovet. Järjestelmä sopii vuodesta 2014 alkaen valmistettuihin Transit-malleihin ja vuodesta 2012 alkaen valmistettuihin Transit Custom -malleihin.
Verkkosivusto käyttä evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.