>

Koneurakointi 7/2024

Syksyn tuore Koneurakointi saapuu tilaajille ja lehtihyllyihin viikolla 41. Seiskanumerossa perehdytään esimerkiksi Gradalleihin: mitä ne ovat ja mihin niillä pystyy? Näytillä on myös Malwa 980, joka on kahdeksanpyöräinen harvennushakkuukone suomalaiseenkin metsään. PJM Servicen juttusilla käydään tutustumassa kuidunlevitykseen. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi tapahtuma-antia sekä monenlaista muuta juttua. Katso koko sisältölistaus tästä:

KONEET JA URAKAT

6 Tasaisen tekijät 

Tieluiska Oy:llä on Gradall-kokemusta yli puolen vuosisadan ajalta.

22 Monen kokoinen 

Malwa 980 on kahdeksanpyöräinen harvennushakkuukone.

28 Selvää säästöä Suomesta 

NorrDigi-hybridillä huomattavaa polttoainesäästöä.

30 Sähköstartti 

Volvo EC230 Electric kerää kehuja käytössä.

34 Kasvu-urakointia 

PJM Servicen toimintaan tutustuttiin kuidunlevityksen parissa.

40 Omalla ilmeellä 

Terveisiä länsinaapurista Renax Stängselin tapaan.

46 Suuren talon puimuri 

New Holland CR11 muutti paljon jo suunnitteluvaiheessa.

60 Kielletty hedelmä 

Ford F-150 Raptor on maukas Amerikan murikka.

68 Helposti teräväksi 

Forstreich KSX jyrsii teräketjuihin purentaa sujuvasti.

76 Ystävyyden valtatie 

Maakaasulinja idästä Suomeen oli aikansa suurhanke.

TAPAHTUMAT

48 Jämsän jäljillä 

FinnMETKO 2024 oli menestys.

56 60 vuotta puistossa 

Lepaa 2024 oli tasakymmenten juhlanäyttely.

66 Uutta ja ihmeellistä 

IAA Transportation 2024:n kevyempiä hyötyreitä.

70 Onnistunut veto 

Kuhmalahti Pulling 2024 toteutettiin mäkivetona.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Tana Second Life kierrättää vanhat koneet

Tana Second Life -liiketoimintayksikkö uudistaa käytetyt koneet takaisin töihin. Yksikköä vetävä Mikko Poikonen kannustaakin asiakkaita kertomaan enemmän koneistaan, oli niiden kunto mikä hyvänsä. ”Vaikka kone olisi elinkaarensa lopussa, haluamme tietää siitä lisää”, Poikonen sanoo. 

Tana Second Life -liiketoimintayksikön vetäjä Mikko Poikonen tuntee Tanan koneet ja teknologian. Kokemusta löytyy aiemmin Service-tiimistä, ja nyt hallussa on Second Life -ohjelman vetäminen. Poikosen päävastuualueena on myyntipuoli, Janne Arjanka taas valvoo sekä operatiivisen että teknisen toiminnan sujuvuutta. Arjangalla on yli 15 vuoden tausta teknisestä asiantuntemuksesta ja operatiivisesta johtamisesta. Hän on toiminut pitkään Tanan Huolto-organisaatiossa, vastaten globaalin jälleenmyyjäverkoston teknisestä tuesta, koulutuksesta ja uusien koneiden käyttöönotosta.  

Koneiden kunnostuksia on tehty aiemminkin Tanan ja jälleenmyyjien toimesta, mutta nyt käytetyille koneille on sen verran paljon kysyntää, että Second Life-ohjelma on laitettu kunnolla toimintaan. Se varmistaa Tanan hyväksymät laatuvaatimukset käytettyjen koneiden kunnostukseen, joten jatkossa myös viralliset jälleenmyyjät voivat lisätä Rebuild-mahdollisuuden tarjolle kone- ja varaosamyynnin tueksi. 

Rebuild-ohjelman tarkoituksena on kunnostaa kone uutta vastaavalle tasolle ja hyödyntää kestävää lähestymistapaa laitteiden uudelleenkäytön mahdollistamiseksi. Nyt työn alla on ensimmäinen kone, 18 vuotta vanha G-sarjan kaatopaikkajyrä. Projektilla on prosessin kehittämisen kannalta suuri merkitys, koska samalla luodaan pohja tulevaisuuden tarpeille sekä testataan uusia menetelmiä sekä niiden vaikutusta aikatauluun ja budjettiin. 

Tanan mukaan asiakkaan tarpeita kuunnellaan tarkasti, ja koneesta halutaan ennen kaikkea toimiva ja asiakkaalle arvoa tuottava yksikkö. Jos asiakkaan painopiste on koneen suorituskyvyssä eikä niinkään sen ulkonäössä, lisäkustannuksia ulkoasun ehostamisesta ei aiheuteta tarkoituksella. 

“Yleisellä tasolla asiakkaan tarve on saada koneelle lisätunteja kustannustehokkaasti. Koneen tulee olla luotettava ja huoltokustannukset ennakoitavissa, jolloin fokus on toiminnallisuudessa ja kriittisissä komponenteissa. Välttämättä se, miltä kone näyttää, ei juurikaan tuo arvoa, jos se tekee työnsä moitteettomasti. Tässä kuunnellaan asiakasta ja heidän tarpeitaan”, Janne Arjanka kuvailee. 

Mikko Poikonen kertoo, että vuosimallin 2006 G-sarjan kaatopaikkajyrä on erinomainen kone demota.  

”Tämä laite on peräisin kotimaiselta asiakkaalta, joka on siirtynyt enemmän kierrätystoimintaan eikä enää tarvitse jyrää vastaaviin tehtäviin. Vaikka koneella on ajettu alle 8000 tuntia – mikä on huomattavan vähän, kun otetaan huomioon, että kaatopaikkajyriä voidaan käyttää oikein huollettuna ja kunnostettuna usein yli 30 000 tuntia – se on edelleen täysin toimiva. Iästään huolimatta koneen vähäiset käyttötunnit tekevät siitä juuri sopivan meidän projektiimme.” 

Kone on nyt Tanan huoltokumppanin, VS-Weldingin, tiloissa, ja kunnostustyöt alkavat pian. Suurimpana haasteena on pysyä aikataulussa ja varmistaa oikeiden osien saatavuus suunnitellusti. Erityisesti tässä voi esiintyä haasteita, joten vaihtoehtoisia toimittajia etsitään tai osien kunnostusta harkitaan. 

”Historiatiedon ja teknisen osaamisen perusteella tiedämme, mitkä ovat kriittisimmät komponentit. Jos jokin kokonaisuus, kuten tässä tapauksessa tela, vaatii vaihtoa tai kunnostusta, käsittelemme samalla myös kaikki telaan liittyvät osakokonaisuudet”, Poikonen kertoo. 

Tanan modulaarisuudesta merkittävä etu 

Tana on aina pyrkinyt tarjoamaan varaosia myös vanhemmille koneille mahdollisimman pitkän käyttöiän takaamiseksi. Kaikkien pääkomponenttien varastointipäätös mahdollistaakin jopa 2000-luvun alun koneiden kunnostamisen.

“Tietyissä komponenteissa, kuten esimerkiksi vaihdelaatikoissa, Tanan malli on pysynyt universaalina, eli voimme käyttää samoja tuotteita vuoden 2006 koneessa kuin mitä käytetään myös nykyisessä H-sarjan koneissa”, Poikonen kertoo.

Demokoneen valmistumisen tavoiteaikataulu on noin kolme kuukautta, ja aika muodostuu suurimmaksi osaksi tiettyjen komponenttien puutteesta. Koska kyseessä on ensimmäinen virallinen kunnostusprojekti, todellista läpimenoaikaa on vielä vaikea arvioida. 

Käytettyjen ja kunnostettujen koneiden kysyntä kasvamassa 

Käytettyjen ja kunnostettujen koneiden kysyntä jälleenmyyntiverkostossa on kasvussa. Tämä on yksi syy Tana Second Life -toimintamallin perustamiseen: vastata kysyntään ja tarjota markkinoille Tana- hyväksyttyjä, käytettyjä koneita. 

Tanan mukaan kysyntä jakautuu kahteen osaan. Ensinnäkin on uusia markkinoita, joissa ei olla vielä valmiita hankkimaan täysin uutta konetta, mutta halutaan kokemuksia merkin koneista. Toisekseen on maita, joissa kaatopaikkatoimintoja ajetaan alas ja ylimenokaudelle etsitään edullisempaa vaihtoehtoa täysin uuden koneen tilalle. Käytetyt koneet ovat näihin kohderyhmiin erinomainen valinta, sillä niiden hankintahinta on usein 20–30% edullisempi kuin täysin uusi kone. 

Etsinnässä vanhoja koneita, myös palaneet kiinnostavat

Koneiden teknisistä kuntotutkimuksista vastaava Janne Arjanka korostaa, että Tana Second Life -ohjelmasta hyötyvät monet osapuolet. ”Laaja verkosto on mahdollistanut entistä laajemman asiakaskunnan ja parantanut prosessien tehokkuutta”, hän toteaa. Vanhat koneet liikkuvat hyvin, ja tarjonta on monipuolista, olipa kyseessä kaatopaikkajyrä tai repijä. 

“Kaikki koneet eli kaatopaikkajyrät ja repijät käsitellään tapauskohtaisesti. Jos asiakkaalla on kone, jonka hän haluaa myydä, toivomme yhteydenottoa paikalliselle jälleenmyyjälle tai suoraan Second Life -tiimille”, Poikonen kertoo. 

Useimmissa tapauksissa asiakkaat ovat muokanneet konetta omien tarpeidensa mukaan tai hankkineet osia muualta kuin Tanalta. ”Vaikka kone olisi palanut, sieltä voi silti löytyä jotain pelastettavaa – ei ehkä koko konetta, mutta hyödyllisiä komponentteja, kuten roottori”, Poikonen toteaa.  

Poikonen kannustaa ottamaan yhteyttä matalalla kynnyksellä: ”Katsotaan, mitä koneelle voidaan tehdä, olipa se sitten jyrä, repijä tai muu Tanan valmistama kone.” 

Volvo Truck Center Tampereelle MM-pronssia VISTAssa

Volvo Truck Center Tampereen Team Harju sijoittui kolmanneksi Volvon VISTA-kilpailussa, joka on maailman suurin huolto- ja korjaamohenkilökunnan tieto- ja taitokilpailu. 

Tänä vuonna VISTA-kilpailuun osallistui yli 16 000 henkilöä Volvon kuorma- ja linja-autojen maailmanlaajuisesta jälleenmyyjäverkostosta. Alkukarsintojen ja semifinaalin kautta Göteborgissa pidettyyn finaaliin pääsi mukaan 44 joukkuetta. Tiukassa kilpailussa kolmanneksi sijoittui Tampereen Volvo Truck Centerin tehonelikko Immo Harju, Juha Keskifrantti, Vesa Havikari ja Atte Almonkari. Voiton vei tänä vuonna Sveitsi ja toiseksi tuli Itävalta.    

Finaalissa aiheina oli muun muassa sähkötekniikkaan, jarruihin ja uusiin turvajärjestelmiin liittyviä tehtäviä. Tehtävät ovat laajat suhteessa niiden suorittamista varten annettuihin aikoihin, joten osaamista kilpailussa vaaditaan paljon. Tämän vuoden pronssisija oli jo neljäs mitalisija Tampereen Team Harjulle. Aiemmista kilpailuista joukkueella on taskussa kaksi maailmanmestaruutta ja yksi kolmas sija. 

”Meidän tiimissä on monialaista osaamista ja jokaisella on noin 20 vuoden kokemus alalta. Siitä on huimasti hyötyä kilpailussa. Tykkäämme myös olla etupainotteisesti perillä uudesta tekniikasta ja tällä kertaa siitä oli paljon apua, kun yksi tehtävä liittyi sivututkiin”, kertoo Team Harjun joukkueen johtaja Immo Harju.    

Volvo Trucks myös antaa tunnustusta mekaanikoilleen ylipäätään. Konsernin mukaan huoltohenkilökunnalla on tärkeä asema asiakkaiden menestyksen edistämisessä pitämällä heidän kuorma-autonsa tien päällä, ja VISTA on heille loistava tapa parantaa ammattitaitoa korjaamoilla. 

”VISTA:lla on suuri rooli jälkimarkkinahenkilökuntamme osaamisen kehittämisessä ja siihen käytetään myös korjaamoilla paljon aikaa. Tänä vuonna Suomesta kilpailuun osallistui 70 joukkuetta. Tehtävät pitävät sisällä kaikki käyttövoimat, joten VISTA auttaa jälkimarkkinahenkilökuntaamme pysymään teknisen kehityksen kärjessä”, Volvo Finlandin liiketoiminnan ja jälleenmyynnin kehitysjohtaja Jussi Ruokonen sanoo. 

Tietoja VISTAsta

VISTA on lyhenne sanoista Volvo International Service Training Awards. Se alkoi vuonna 1957 ja alun perin kilpailuun osallistui vain ruotsalainen Volvo-henkilöstö. 20 vuotta myöhemmin, vuoteen 1977 mennessä, kilpailu oli jo laajentunut kaikille mantereille ja siihen osallistui valtuutettuja Volvo-jälleenmyyjiä kaikkialta maailmasta. Nykyään VISTA järjestetään joka toinen vuosi ja se on maailman suurin huolto- ja korjaamohenkilöstölle tarkoitettu kilpailu.

Ensimmäiset kuudennen sukupolven S-Valtrat asiakkaille

Kuva: Koneurakointi / JP

Valtran tehokkaimman S-sarjan traktorien tuotanto on käynnissä, ja ensimmäiset valmiit traktorit saadaan ulos Suolahden tuotantolinjalta tänä syksynä. 50 ensimmäisen S-sarjan traktorin toimitusta juhlistaakseen Valtra järjestää VIP-asiakkaiden toimituspäivän Suolahden tehtaalla.

Boss Delivery Day -tapahtumaan osallistuu yli 40 viljelijää ja urakoitsijaa seitsemästä maasta ympäri Eurooppaa. Erikoistapahtuman parhaat palat lähetetään suorana Valtran YouTube-kanavalla. Esitystä suorana seuraavat katsojat voivat esittää kysymyksiä 10.9. klo 13 Suomen aikaa. 

S416-mallin S-sarjalainen on mukana Tractor of the Year 2025 -kilpailun High Power -luokan finaalissa. 280–425 hevosvoiman traktorissa on mukana kaikki älyviljelytoiminnot, joita isojen tilojen viljelijät ja urakoitsijat sekä muiden erikoissegmenttien asiakkaat odottavat tuottavuuttaan kasvattamaan. Kuudennen sukupolven S-sarjan traktorit valmistetaan Suomessa, ja siksi kaikkia S-sarjan malleja voidaan räätälöidä monipuolisesti yhtiön omalla Unlimited Studiolla. Toimituspäivän tapahtumaan sisältyy monia VIP-kokemuksia, kuten avainten luovuttaminen henkilökohtaisesti uusille S-sarjan omistajille, erilaisia koeajoja, opastettuja tehdaskierroksia sekä monipuolinen, älyviljelyyn keskittyvä luovutuskokemus. Valtra on tehnyt isoja investointeja Suolahden kotitehtaaseensa. Yhtiö haluaakin nyt esitellä, minkälaista hyötyä näistä investoinneista on laadunvalvonnan, tuotantoajan ja ympäristöystävällisyyden kannalta. 

Tiina Herlevi, Director of Manufacturing, Valtra EME, kertoo: ”Olemme tehneet merkittäviä investointeja Suolahden tehtaan teknologiaan ja tuotantotiloihin parantaaksemme tuotteiden laatua, kuten S-sarjassakin näkyy, liiketoiminnan kestävyyttä sekä työntekijöidemme hyvinvointia ja työturvallisuutta. Tiedämme, että kestävyys on tärkeää asiakkaillemme, ja olemme iloisia voidessamme jatkaa johtajina kestävän valmistuksen saralla.”

S-sarjan toimituspäivän tapahtuma on monelle ensikosketus S-sarjan omistamiseen. Vice President Sales and Marketing, Valtra EME Matti Tiitinen kuitenkin korostaa, kuinka tärkeitä pitkäkestoiset asiakassuhteet ovat Valtralle: ”Olemme ylpeitä, kun saamme kutsua ensimmäiset kuudennen sukupolven S-sarjan asiakkaat kotipaikallemme Suomeen. Tiedämme, että he saavat S-sarjan traktoreista itselleen luottopelin. Investoimme paljon myös jälleenmyyjäverkostomme tietämykseen, osaamiseen ja bränditietoisuuteen, joten voimme luvata asiakkaillemme maailman parhaan traktorikokemuksen tulevillekin vuosille. Valtran S6-asiakkaita palvelee sertifioitujen jälleenmyyjien verkostomme Euroopassa, ja odotamme innolla saman palvelun ulottamista Etelä-Amerikkaan ja Australiaan. Boss Delivery Day -tapahtumaa järjestettäessä koko Valtra-tiimi on keskittynyt oppimaan asiakkailtamme, mitä he odottavat tulevaisuudelta tuottavuuden, tehokkuuden ja digitalisaation suhteen, sekä varmistamaan, että brändimme voi olla pitkäaikaisena kumppanina mukana kehittämässä heidän liiketoimintaansa. AGCO:n PTx Trimble -investointi vastaa hyvin asiakkaiden odotuksia sen suhteen, miten uusia helppokäyttöisiä tekniikoita pitäisi saada tuotantokäyttöön nopeammin.”

Boss Delivery Day -tapahtuman parhaat palat lähetetään suorana Valtran globaalilla YouTube-kanavalla 10.9., ja lisäksi kulissien takaisia tapahtumia lähetetään suorana brändin globaaleilla TikTok- ja Instagram-kanavilla. 

Novatron kehittää koneohjauksen tekoälyratkaisuja XSCAVE-hankkeessa

Teknologiayritys Novatron osallistuu Tarton yliopiston johtamaan uuteen kansainväliseen tutkimushankkeeseen, jossa kehitetään tekoälyyn perustuvia koneohjausratkaisuja maansiirto-, logistiikka- ja metsätalouden alan työvaiheisiin. Tavoitteena on mahdollistaa itseohjautuvien raskaiden ajoneuvojen toiminta turvallisesti ja luotettavasti vaikeissa olosuhteissa. Euroopan komissio tukee nelivuotista hanketta 8 miljoonalla eurolla.

Työkoneiden toimintaolosuhteet ovat usein haastavia, ja itseajavien ajoneuvojen kehitystä suunniteltaessa on otettava huomioon toimivuus talvella jäisillä teillä sekä ympäri vuoden maastossa ja työmailla, jossa maaperä on irtonaista. Arvaamattomat ympäristöolosuhteet, kuten jää, lumi, muta ja irtokivet tekevät itseohjautuvan teknologian käytöstä vaikeaa ja vaarallista, sillä autonominen ajoneuvo ei välttämättä pysty selviytymään säätilan ja alustan nopeista muutoksista.

Tarton yliopiston teknologiainstituutin johtama kansainvälinen tutkimusryhmä kehittää tekoälyyn perustuvia tapoja varmistaa itseajavien raskaiden ajoneuvojen turvallisuus ja luotettavuus haastavissa olosuhteissa. Hankkeen tavoitteena on parantaa autonomista toimintaa maanrakennuksessa, metsätaloudessa ja logistiikassa, jotta voidaan vähentää ajoneuvojen polttoaineenkulutusta ja ympäristövaikutuksia, kuten maaperän vahingoittumista. Hankkeen tulokset saatetaan käytäntöön yhteistyökumppaneiden, suomalaisen anturi- ja koneohjausteknologiaa kehittävän Novatronin, ruotsalaisen Komatsu Forest AB:n ja virolaisen autonomisten ajoneuvojen kehittäjän Clevonin, ansiosta.

Tekoäly parantaa maansiirtotöiden turvallisuutta

Suomalainen Novatron on koneohjausjärjestelmien, anturiteknologian ja niihin liittyvien ohjelmistoratkaisujen ja -alustojen edelläkävijä Pohjoismaissa.

Novatronin toimitusjohtaja Petri Moisio uskoo, että kotimaisella teknologiaosaamisella voidaan mahdollistaa entistä tehokkaampia infrarakentamisen menetelmiä ja edistää samalla maailmanlaajuista vihreää siirtymää.

”Tähän asti koneohjausteknologiaa on käytetty ensisijaisesti maansiirtotöiden tuottavuuden parantamiseen ja päästöjen vähentämiseen. Tekoälyn integrointi koneohjaukseen uusien turvallisuutta parantavien sovellusten kehittämiseksi on mielenkiintoinen ja kunnianhimoinen mahdollisuus”, Moisio sanoo.

”Novatron odottaa innokkaasti tämän nelivuotisen tutkimushankkeen tuloksia ja mahdollisia edistysaskeleita, joita se voi tuoda alan teollisuudelle”, Moisio jatkaa.

Novatronin testialueelta reaalimaailman sovelluksiin

Konevalmistajat ja -kuljettajat ympäri maailmaa luottavat Novatroniin koneenohjausjärjestelmien, automaatioteknologian ja komponenttien toimittajana. Yritys on kehittänyt ja valmistanut tuotteita ja ohjelmistoja Pirkkalassa sijaitsevassa teknologiakeskuksessaan vuodesta 1991 lähtien.

Novatronin tuotteisiin kuuluvat tarkat komponentit, kuten G3-anturit ja EL-laservastaanottimet sekä Xsite 3D- ja 2D-koneohjausjärjestelmät ja mittalaitteet. Tarjontaa täydentävät pilvipohjainen tiedonhallinta-alusta ja 3D-Win suunnitteluohjelmisto, joiden avulla reaaliaikainen tiedon jakaminen on mahdollista toimiston ja kenttätyömaan välillä.

Novatronin tutkimusjohtajan ja XSCAVE-hankkeen vetäjän Antti Kolun mukaan kehitysyhteistyö sopii hyvin Novatronin valmiuksiin ja tarjoaa mielenkiintoisen mahdollisuuden edistää koko maansiirtoteollisuutta.

”Hankkeen aikana kehitettyjen huipputason algoritmien ja ratkaisujen avulla voimme tarjota asiakkaillemme parhaat mahdolliset ratkaisut ja parantaa samalla yksittäisten koneiden tuottavuutta työmaalla”, Kolu kertoo.

”Novatron tarjoaa konsortiolle yli 30 vuoden asiantuntemuksen koneohjauksesta ja automaatiojärjestelmien kehittämisestä infrarakennuskoneisiin. Tutkimusryhmällä on käytössään projektin aikana Novatronin työkoneet ja testialue, jotta tulokset voidaan todentaa todellisissa olosuhteissa”, Kolu jatkaa.

Novatronin tuotekehitystiimi on kehittänyt itseohjautuvien työkoneiden toimintaa jo vuodesta 2022. Oulun yliopiston vetämässä valtakunnallisessa, 2024 päättyvässä, SWARM-hankkeessa kehitettiin maarakennuskalustoparven automaattista ohjausta erityisesti kaivosalan tarpeisiin. Parvessa testattiin puskutraktorin, tiivistyskoneen ja kaivinkoneen etäohjattua ja autonomista yhteistyötä. Tutkimuksessa saavutettua tietoa päästään jatkojalostamaan XSCAVE-hankkeen myötä.

Euroopan komission rahoittamassa hankkeessa ”Explainable, Safe, Contact-Aware Planning and Control for Heavy Machinery Manipulation and Navigation” (XSCAVE) tutkimuskumppaneina ovat Tampereen yliopisto ja Aalto-yliopisto Suomesta, teknologiayliopisto CTU Tšekistä, tutkimuslaitos FZI Saksasta, Toshiba Europe Yhdistyneestä kuningaskunnasta sekä Uumajan yliopisto ja Algoryx Simulation AB Ruotsista.

Clark Tracksilta edistyksellinen TerraX-yleistela

Clark Tracksin TerraX on valmistajan mukaan merkittävä kehitysaskel metsäkoneen telojen ominaisuuksissa, tuoden merkittäviä parannuksia metsäkoneiden tuottavuuteen.

TerraX-telan suunnittelu on aloitettu suosittujen Terra85- ja Terra95-yleistelojen pohjalta. Telankengän profiili on suunniteltu uudestaan ja optimoitu, jolloin on saavutettu järeän Terra95-telan taivutusvastus ja kestävyys, 30% keveämmän Terra85-telan painolla.

Telakengän muotoilu parantaa sekä vetopitoa että lumen ja mudan puhdistuvuutta renkaan ja telan välistä. Kevyempi paino vähentää polttoaineen kulutusta niin metsässä, kuin myös konetta siirrettäessä uudelle leimikolle.

TerraX-telassa on Clark Tracks:in uusi innovatiivinen liitoslenkkijärjestelmä, jossa perinteiset liitoslenkit on korvattu säädettävällä hammaslenkillä. Tämä mahdollistaa telojen nopean ja ergonomisen kiristämisen. Uuden, pienikokoisen QTT100-hammaslenkkikiristimen avulla yhden telan kiristäminen onnistuu jopa alle kahdessa minuutissa. Telaan esiasennetut hammaslenkit tarjoavat yli 40 cm kiristysvaraa, jonka lisäksi niiden välistä on mahdollista poistaa yksi tai kaksi telakenkää turvallisesti ilman tulityökaluja.

TerraX on jo tilattavissa, mutta perinteisillä liitoslenkeillä. Lopullinen, Haggis-hammaslenkeillä varustettu versio tulee saataville vuoden 2025 alkupuolella.

Avant 855i – yksinopeusmalli isoimpaan sarjaan

Kotimaisen Avant-kuormaajan suurin ja vahvin 800-sarja on täydentynyt uudella mallilla. Avant 855i on odotettu yksinopeuksinen versio tehokkaimmasta Avant-mallista eli 860i:stä.

Juuri tuotantoon tullut uutuuskuormaaja Avant 855i nostaa merkittävästi enemmän kuin Avant 755, joka on seuraavaksi suurin yksinopeuksinen Avant.

”Uusi 855i on Avantin tehokkaimman kokoluokan kone, jonka ostaja saa rutkasti nostokykyä ja -korkeutta muttei joudu maksamaan ekstraa suuremmasta ajonopeudesta, jos ei sitä tarvitse”, kertoo Avant Tecno Oy:n tuotepäällikkö Tuomas Färlin.

Muutos ajomoottoreissa näkyy hintalapussa 

Uudessa Avant 855i:ssä on sama Kohler KDI -moottori ja pumppupaketti sekä sähköiset ja mekaaniset komponentit kuin 860i:ssä, mutta uutta ovat yksinopeuksiset Poclain MSE05 -ajomoottorit (625cc). Rakenteeltaan yksinkertaisempien ajomoottorien ansiosta 855i-mallin hinta on selvästi edullisempi 860i-kaksinopeusmalliin verrattuna.

Avant 855i tarjoaa saman nostovoiman ja -korkeuden kuin malliston tehokkain Avant 860i. Myös työhydrauliikan teho, koneen ulkomitat ja optiot ovat samat kuin 860i-mallissa. Yksinopeuksisen Avant 855i:n suurin ajonopeus 15 km/h on juuri sopiva lyhyille siirtymille erityisesti raskaan kuorman kanssa liikuttaessa. Koneen työntövoima on vakiorenkailla 15,3 kN. Avant 855i noudattaa Stage V -päästöstandardin vaatimuksia.

Erinomainen kuormaaja maatiloille ja rakennuksille

Avant 855i on kaivattu konemalli monille Avant-käyttäjille, jotka eivät tarvitse suurta ajonopeutta pitkiin siirtymiin, mutta vaativat työkoneeltaan 800-sarjan nostovoimaa ja -korkeutta sekä vahvaa työntövoimaa.

Vakaa ja vahva Avant 855i on suositeltu valinta esimerkiksi maatilan pihatöihin tai rakennuskohteisiin, joissa siirretään raskaita kuormia ja siirtymät paikasta toiseen eivät ole pitkiä.

Uusi Avant 855i

  • Nostokyky 1900 kg
  • Nostokorkeus 3,5 m
  • Moottoriteho 56 hv / 42 kW
  • Ajonopeus 15 km/h
  • Työhydrauliikka 80 l/min
  • Työntövoima 15,3 kN

Ponsse esitteli laajasti uutta Metkossa

Ponsse esitteli FinnMETKO 2024 -messuilla ratkaisuja, jotka tukevat metsäkoneenkäyttäjän päivittäistä työtä ja auttavat metsäkoneyrittäjää seuraamaan kaluston kannattavuutta ja tuottavuutta. Messuilla esiteltiin myös Ponssen uudistetut kuormatraktorit Wisent ja Elk sekä uusi H7-harvesteripää.  

Uudessa H7 -harvesteripäässä on tuottavuutta tehostavia ominaisuuksia kuten voimakas syöttö ja valmistajan mukaan erinomainen teho-painosuhde. Parannetun geometrian ansiosta uusi H7 pystyy käsittelemään suuriakin runkoja vaivattomasti, Ponsselta luvataan. Active Speed -toiminto on uusi ominaisuus H7-harvesteripäässä. Sen avulla harvesteripään nopeutta voidaan säätää puulajin ja runkojen läpimitan mukaan. Uuden harvesteripään vankan rakenteen, hyvän sahaustehon ja erinomaisen puristusgeometrian avulla puunkorjuu tapahtuu entistä nopeammin ja tuottavammin, Vieremältä lausutaan.

   

Armrest & eArmrest 

Yksi uutuusratkaisuista ergonomian parantamiseksi ovat säädettävät käsinojat. Metsäkoneenkuljettajan mittojen ja ajotavan mukaan säädettävät käsinojat vähentävät huomattavasti niskaan ja hartioihin kohdistuvaa rasitusta työnteon aikana. Säädöt tallentuvat muistiin, jolloin kuljettajan ei tarvitse joka työvuoron alussa säätää käsinojia uudelleen. 

Ponsse Armrest -manuaaliset käsinojat ovat saatavilla vakiovarusteena harvestereille ja ajokoneille ja eArmrest -sähkökäyttöiset käsinojat ovat saatavilla valinnaisvarusteena kaikille harvestereille ja ajokoneille.



Active Crane saatavilla nyt myös C5- ja C6-kuormaimiin   
PONSSE Active Cranen avulla nosturi on aiempaa helppokäyttöisempi. Kuljettajan ei tarvitse hallita eri nivelten liikkeitä, vaan ohjata ainoastaan harvesteripäätä haluamaansa suuntaan, haluamallaan nopeudella. Päätyvaimennukset tekevät käytöstä entistäkin sujuvampaa. Optiona saatava Active Crane edellyttää Opti 5G -ohjausjärjestelmää. Optio on saatavilla ensi vuoden alkuneljänneksellä.

Wisent ja Elk 

Uudistetuissa kuormatraktoreissa on Ponssen mukaan iso ohjaamo, avarat ikkunat ja ohuet ikkunapalkit, joiden luvataan varmistavan erinomaisen näkyvyyden joka suuntaan. Ohjaamot voidaan myös varustaa Ponsse Seat -istuimella, jonka kerrotaan vähentävän tehokkaasti kuljettajaan kohdistuvia heilahduksia työvuoron aikana. 

Sekä Elkin, että Wisentin uusin valinnaisvaruste on ohjaamon vaimennusjärjestelmä Active Cabin, jonka todetaan parantavan kuormatraktorin ajomukavuutta. Epätasaisilla metsäajoteillä ja vaativassa maastossa on ergonomisempaa ja tuottavampaa työskennellä, kun järjestelmä vaimentaa tehokkaasti ohjaamoon kohdistuvia rasituksia.

  

High-Precision Positioning 

PONSSE High-Precision Positioning on ratkaisu, jonka avulla koneen kuljettaja näkee sekä koneen että harvesteripään tarkan sijainnin. Ratkaisussa hyödynnetään navigointi- ja paikannustyökaluja sekä Ponssen omia teknologioita, kuten Active Cranea. Ponsselta kerrotaan, että näin paikantaminen saadaan niin luotettavaksi, etteivät perinteiset järjestelmät useinkaan siihen yllä. 

High-Precision Positioning näyttää harvesteripään tarkan sijainnin karttanäkymässä, ja tämän kerrotaan tehostavan puunkorjuun tuottavuutta merkittävästi. Ratkaisu näyttää kuljettajalle selkeästi alueet, joilta puut on korjattava, ja alueet, joita on vältettävä. Jokaisen kannon sijainti tallennetaan tuotantotiedostoon, ja kuormatraktorin kuljettaja näkee selkeästi harvesterin tekemän ajouran.  

High-Precision Positioning on aluksi saatavilla Suomessa, Ruotsissa ja Saksassa kaikkiin Ponsse-harvestereihin, joissa on käytössä Active Crane, ja sen voi myös asentaa jälkikäteen.

Ponsse Scale – langaton kuormainvaakajärjestelmä 
Ponsse Scale on yhdessä Tamtronin kanssa toteutettu langaton kuormainvaakajärjestelmä, joka punnitsee kuorman sekä lajittelee, tallentaa ja hallinnoi kuormatiedot kaikissa työvaiheissa. Tarkat painomittaukset takaavat optimaalisen kuorman. Punnitus on täysin automaattista sekä lastaamisen että purkamisen aikana, ja kuormasta rekisteröidään yksityiskohtaiset tiedot. Kuormatiedot, kuormapäiväkirjat ja mittaustarkkuus ovat saatavilla helposti luettavissa raporteissa. Ponsse Scalen säänkestävyyden luvataan olevan erinomainen, ja tulokset ovat tarkkoja sekä kuumana kesänä että talven pakkasissa. Vaaka voidaan asentaa kaikkiin uusiin Ponsse-kuormatraktorimalleihin. 

Ponsse Manager 2.0. – uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta

PonsseManager 2.0 on uuden sukupolven digitaalisten palveluiden alusta ja metsäkoneiden hallintajärjestelmä. Asiakkaat saavat sen kautta tietoja muun muassa koneiden sijainnista, tuottavuudesta ja polttoaineen kulutuksesta. Ponsse Manager seuraa leimikoiden kehitystä ja suunnitelmien edistymistä. Sillä voi myös hallita koneiden kuljetusta, seurata koneiden tuotantomääriä puutavaralajin mukaan ja tulostaa mittaustodistuksia. 

Digitaalisella Ponsse Manager 2.0 -alustalla käyttäjät voivat luoda räätälöidyn aloitussivun, jossa olennaisimmat tiedot ovat saatavilla heti. 

Tavoitteena fossiiliton tulevaisuus
Ponsse on valmistanut Ponsse Buffalo -kuormatraktorin kuormatilan SSAB:n fossiilittomasta teräksestä. Tässä materiaalikonseptissa panostetaan metsäkoneiden valmistuksessa käytettävän uuden materiaalin työstettävyyteen, käyttäytymiseen ja ominaisuuksiin. Kuormatila on suunniteltu vain materiaalitestausta varten, eikä se vastaa tuotantomalleja. Materiaalikonsepti on osa FORWARD27-ekosysteemihanketta

Ponsse Manager 2.0:n voidaan nyt integroida myös Siirrot Pro -sovellus 

Maksullisella Siirrot PRO -sovelluksella voidaan suunnitella koneiden siirtoja, seurata siirtoja reaaliaikaisesti kartalla, saada ilmoituksia siirron vaiheista kaikille osapuolille sekä viestinnällä tehostaa nopeasti muuttuvia tilanteita työmailla. Kuljetusten hallinta sovelluksen avulla tukee koneyritysten arjen hallintaa, kustannusten seurantaa ja kuljetuksien optimointia.

Koneurakointi 6/2024

Elokuun Koneurakointi valmistautuu Metkoon, ja läpi käydään niin Komatsu 951XC, saadaan jatkoa John Deeren H-sarjan esittelylle, katsotaan Mohedalta sopiva vaunu-nosturipaketti pitopeliksi ja käydään tutustumassa tutuista komponenteista koottuun syöttävään energiapuukouraan. Harvinaislaatuiseen urakointiin perehdytään pakasteherneen puinnissa, ja muutenkin lukemista on taas täysi paketti. Tarkempi lista koko lehden sisällöstä löytyy alta, ja samalla toivotetaan kaikki tutustumaan Koneurakointi-lehteen osastolle 812 FinnMETKOssa 29.-31.8.2024.

KONEET JA URAKAT

10 Scorpion killer? 

Suomen ensimmäinen Komatsu 951XC lähti töihin.

30 Herneiden perässä 

Pakasteherneen puinti on oma lajinsa, johon tarvitaan oma kalustonsa.

38 H-Deeret kiertueella 

Uudet John Deeren H-sarjan metsäkoneet kiersivät maata.

42 Pidettäväksi hankittu 

Moheda M121 ja M51T muodostavat metsäisen yhdistelmän Valmet 865:n perään.

50 Kehityksen keskiössä 

AGCOn suurinvestointi Linnavuoressa etenee.

56 Yhdistelemällä hyvä 

Syöttävä giljotiinikoura rakentui tutuista komponenteista.

60 Ilmat pihalle – rautaa tilalle 

ASW-rengas koviin kaivosolosuhteisiin.

62 Maailman portilla 

Finavian kunnossapito huolehtii sujuvasta lentoliikenteestä.

68 Käänteentekevä 

Mecalac Revotruck esittelyssä.

70 60 vuotta Basildonin sinisiä 

Brittitraktoreita samalta tehtaalta Fordista New Hollandiin.

74 100 000 kertaa 700 

Fendt 700 Vario saavutti tuotannon merkkikohdan.

76 100 000 Liebherriä linjalta 

Liebherrilläkin tuli tonnit täyteen.

78 Kokoa ja näköä 

Uudistunut Ford Transit Courier koeajossa.

84 Seuraavalle tasolle 

Tältä näyttää MAN TGE Next Level.

88 ÖSA puilleen 

Ruotsalaista metsäkoneÖSAamista vuosien takaa.

TAPAHTUMAT

96 KoneSarka 2024 

Uusi tapahtuma vanhoille koneille Loimaalla.

VAKIOPALSTAT

16 Uutiskynnys

98 Seuraavassa numerossa

Volkswagen Transporter T7:n myynti alkaa Suomessa

Volkswagen Hyötyautot tuo markkinoille täysin uuden, seitsemännen sukupolven Volkswagen Transporterin, joka on syntynyt yhteistyössä Fordin kanssa. Ensimmäiset kuvat Volkswagen Transporter T7:stä on julkaistu elokuun alussa ja auton myynti Suomessa alkaa keskiviikkona 21.8. Volkswagen Transporter T7:n maailmanensi-iltaa juhlitaan puolestaan 15.9.2024 Hannoverin IAA-näyttelyn yhteydessä järjestettävässä tapahtumassa. 

Volkswagen Transporter -mallisarjan seitsemäs sukupolvi lanseerataan useampana eri malliversiona. Niistä ensimmäisenä myyntiin tulee tavarankuljetukseen tarkoitettu Transporter-umpipakettiauto. Myöhemmin mallisto täydentyy henkilökuljetukseen tarkoitetuilla Kombi- ja Caravelle-malleilla. Lisäksi mallistoon tulevat jatko-ohjaamolla varustetut alustamallit. Kaikkien eri malliversioiden voimalinjat ovat samat. 

Volkswagen Hyötyautot laajentaa seitsemännessä sukupolvessa Transporter-mallisarjan moottorivalikoimaa. Turbodieselmoottoreita (TDI) tulee olemaan saatavilla kolmessa eri teholuokassa: 81 kW (110 hv), 110 kW (150 hv) ja 125 kW (170 hv). Lisäksi saataville tulee ladattava hybridi eHybrid 171 kW (232 hv) sekä kolme täyssähkövaihtoehtoa, joiden tehot ovat 100 kW (136 hv), 160 kW (218 hv) ja 210 kW (286 hv).

Transporter T7:n TDI- ja eHybrid-mallit ovat etuvetoisia. TDI-dieselmoottorilla varustetut mallit ovat teholuokasta 110 kW alkaen saatavissa myös Suomessa perinteisesti erittäin suosittuina 4MOTION-nelivetoina. Täyssähkömallit ovat takavetoisia, mutta myös 4MOTION-nelivetoversio on suunnitteilla. Tehokkaimman 125 kW-moottorin ja 4MOTION-nelivedon yhteydessä on aina automaattivaihteisto, samoin kuin ladattavissa hybridi- ja täyssähkömalleissa. Lisäksi automaattivaihteisto on saatavissa 110 kW-mallien yhteydessä.

Totuttuun tapaan Transporterista on tarjolla kaksi eri akseliväliä ja kaksi eri koripituutta, jotka ovat molemmat kasvaneet noin 15 senttimetrillä. Uuden normaaliakselivälisen T7:n pituus on 5 050 mm (+146 mm vs. Transporter T6.1) ja akseliväli 3 100 mm (+97 mm). Pitkäakselivälisessä autossa akseliväli on 400 mm pidempi ja auton kokonaispituus on 5 450 mm. Transporter T7:n ulkoleveys ilman peilejä on 2 032 mm (+128 mm). Suurin leveys pyöräkoteloiden välillä on 1 392 mm (+148 mm), mikä helpottaa eurolavan lastaamista ja kuljettamista. Tavaratilan sisäpituus on normaaliakselivälisessä T7:ssa 2 602 mm (+61 mm). Pitkäakselivälisessä mallissa tavaratilan pituus on yli kolme metriä (3 002 mm).   

Suuremman pituuden, leveyden ja akselivälin myötä myös Transporter T7:n kantavuus ja tilavuus ovat kasvaneet merkittävästi. Normaaliakselivälisen auton tavaratilan tilavuus on 5,8 kuutiometriä ja pitkäakselivälisen korkealla katolla varustetun auton suurin tilavuus on peräti 9,0 kuutiometriä. Suurin kantavuus on jopa 1,3 tonnia ja suurin vetomassa peräti 2,8 tonnia. Kuljetuskapasiteetistaan huolimatta uuden T7:n normaali korkeus on alle 2,0 metriä, minkä ansiosta se mahtuu hyvin tavallisiin autohalleihin. Lisäksi auton mainitaan olevan ketterä käsiteltävä ahtaammissakin tiloissa, sillä normaaliakselivälisen auton kääntöympyrä on vain 11,8 metriä. 

Ohjaamon puolella eletään tätä päivään, sillä istuimessa on vakiona säädöt kuuteen suuntaan, kyynärtuet, ristiseläntuen säätö ja neljään suuntaan säädettävä niskatuki. Auto käynnistyy virta-avaimen sijasta käynnistyspainikkeella ja siinä on vakiona 12 tuuman digitaalinen mittaristo ja 13 tuuman infotainment-näyttö sekä monitoimiohjauspyörä selkeästi järjestetyillä painikkeilla. Käsijarruvipu on korvattu kojelaudan keskellä sijaitsevalla seisontajarrun kytkimellä ja automaattivaihteistoa ohjataan ohjauspylväässä olevalla valintavivulla. Suuret mukitelineet keskikonsolissa sekä runsaat pientavaroiden säilytystilat ovat myös osana sisustusta.

T7:n vakiovarusteluun sisältyy mm. led-ajovalot, led-takavaloryhmät, lämmitettävä tuulilasi, polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla ja kaukosäätimellä, pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera, sähköinen seisontajarru Auto Hold -toiminnolla, 12 tuuman digitaalinen mittaristo, infotainment-järjestelmä (mukaan lukien DAB+, Apple CarPlay, Android Auto, verkkopalvelut ja 13 tuuman kosketusnäyttö), monitoimiohjauspyörä, avaimeton käynnistysjärjestelmä, sadetunnistin, Lane Assist, automaattinen hätäjarrutus ja dynaaminen liikennemerkkien tunnistus. 

Volkswagen Transporter T7:n ohjaamossa on sähkölaitteita varten runsaasti erilaisia liitäntöjä mukaan lukien USB-A, USB-C ja 12 V liitännät. Lisävarusteena on saatavissa myös 230 V pistoke. Myöhemmin lanseerattavaan täyssähköiseen Transporter T7:n tulee saataville 230 V pistoke, jonka kokonaisteho on jopa 2 300 wattia. Suuren tehonsa ansiosta tarjolla on tällöin sopiva virtalähde kaikille sähkölaitteille kannettavista tietokoneista vaikkapa pyörösahoihin. 

Suomessa Transporter T7:n myynti alkaa pitkäakselivälisillä automaattivaihteisilla malleilla, joita ovat 110 kW etuvetoautomaatti ja 110 kW nelivetoautomaatti sekä 125 kW etuvetoautomaatti ja 125 kW nelivetoautomaatti. Autoille tarjotaan 5 vuoden / 200 000 kilometrin takuu. Nyt myyntiin tulevien autojen osalta malliston autoverollinen alkaen hinta on 51 248,85 euroa (alv 24%). Autoja voi tilata heti ja niiden asiakastoimitukset alkavat kevään 2025 aikana.

2,310tykkääjääTykkää