>

Metsä Group rakentaa Raumalle uuden sahan

Metsä Groupiin kuuluva Metsä Fibre on päättänyt maailman moderneimman sahan rakentamisesta Raumalle. Investoinnin arvo on noin 200 miljoonaa euroa. Rakennustyöt aloitetaan keväällä 2020. Tuotannon on määrä käynnistyä sahalla vuoden 2022 kolmannen neljänneksen aikana. Koronavirusepidemian eteneminen saattaa vaikuttaa aikatauluihin. Kemin biotuotetehtaan hankesuunnittelu jatkuu ja päätösvalmius tästä noin 1,5 miljardin euron tehtaasta arvioidaan saavutettavan syksyllä 2020.

Metsä Group aloitti vuoden 2019 keväällä hankesuunnittelun yhteensä noin 2 miljardin euron investoinneista. Näillä suunnitelluilla investoinneilla Metsä Group vastaa koko metsäteollisuuden arvoketjun osalta entistäkin paremmin metsänomistajien ja asiakkaiden tarpeisiin ja toteuttaa merkittävää osuuttaan ilmastonmuutoksen torjunnassa. Ensimmäisenä ohjelman hankkeista päätösvalmiuteen tuli suunnitellusti Rauman sahainvestointi. 

”Metsä Groupin strategisiin tavoitteisiin kuuluvat suomalaisen metsän arvon lisääminen, kannattava kasvu yhdessä asiakkaiden kanssa, kokonaan fossiilittomat tehtaat, fossiilitalouden korvaaminen uusiutuvilla materiaaleilla ja hiilen lisääntyvä sitominen pitkäikäisiin puutuotteisiin. Raumalle rakennettava saha toteuttaa osaltaan kaikkia näitä tavoitteita. Mekaanisen metsäteollisuuden rooli on erittäin tärkeä ja sielläkin on löydettävä keinot suorituskyvyn merkittävään parannukseen”, Metsä Groupin pääjohtaja Ilkka Hämälä sanoo. ”Kemin biotuotetehtaan osalta hankesuunnittelu on edennyt hyvin ja päätösvalmius arvioidaan saavutettavan syksyllä 2020 ympäristöluvituksen valmistuessa. Tässä yhteiskunnan haastavassa tilanteessa Suomi tarvitsee nyt investointeja ja uskoa tulevaisuuteen. Arvioimme kotimaisten toimijoiden osuuden investointiemme toteutuksesta nousevan merkittäväksi.”

Raumalle Suomen kaikkien aikojen suurin sahainvestointi 

Rauman sahainvestoinnin arvo on noin 200 miljoonaa euroa ja uuden yksikön vuosituotanto on noin 750 000 kuutiota mäntysahatavaraa. Rakennettava saha tulee olemaan teknologialtaan ja tehokkuudeltaan edelläkävijä maailmassa. Esimerkiksi konenäön ja tekoälyn hyödyntäminen sahaprosessin eri vaiheissa on merkittävä uudistus, eikä vastaavaa teknologiaa ole vielä käytössä sahateollisuudessa muualla.

”Raumalle rakennettava uuden sukupolven saha on merkittävä kehitysloikka koko toimialalla. Uusi teknologia mahdollistaa siirtymisen työpisteiltä valvomotyöskentelyyn ja jatkuvaan käyntiin. Rauman sahan tulevassa toimintamallissa keskeistä on henkilöstön moni- ja syväosaaminen sekä käyttäjäkunnossapito”, toteaa Metsä Fibren toimitusjohtaja Ismo Nousiainen”Laadukkaan sahatavaran kysyntä tulee kasvamaan maailmanlaajuisesti, erityisesti vaativissa komponentti- ja puusepänteollisuudessa.” 

Uusi saha työllistää Suomessa suoraan noin 100 henkilöä ja koko suorassa arvoketjussa noin 500 henkilöä. Sahalaitoksen rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan noin 1 500 henkilötyövuotta. Vuotuinen Suomesta hankittavan tukin käyttö sahalla on noin 1,5 miljoonaa kuutiota. Uusi sahatavaratuotanto myydään pääasiassa Eurooppaan ja Aasiaan. 

Tulevan sahan sijainti on logistisesti erinomainen, sillä se mahdollistaa tehokkaan integroinnin sellutehtaaseen ja sahatavaran sujuvan logistiikan asiakkaille Rauman sataman kautta. Integraatin synergioita yhdessä sellutehtaan kanssa hyödynnetään energiatuotannossa, sivuvirtojen hyödyntämisessä, logistiikassa ja palveluissa. Sahan ympäristövaikutukset minimoidaan, ja esimerkiksi melun hallinta on huomioitu suunnitteluvaiheesta alkaen niin rakentamisessa kuin laite- ja konevalinnoissakin. 

Metsä Fibre on sopinut Veisto Oy:n kanssa sahalinjan toimittamisesta. Kotimaisuusaste tämän toimituksen osalta on yli 80 prosenttia. Neuvottelut muiden laitetoimittajien osalta jatkuvat. Sahan rakennusvaiheen suunnittelusta on tehty sopimus AFRYn kanssa ja rakennuttamisesta A-Insinöörien kanssa. 

”Ainutlaatuisessa biotuotekonseptissamme keskeistä on puuraaka-aineen 100-prosenttinen hyödyntäminen. Sahan raaka-aineena käytetään tukkipuuta. Sahatavaran valmistuksessa syntyvät kuori ja puru hyödynnetään bioenergiana ja hake sellun raaka-aineena. Sellutuotannossa syntyy bioenergiaa, jota hyödynnetään sahalla ja loppu myydään integraatin ulkopuolelle. Tämä investointi mahdollistaa tulevaisuudessa sekä Rauman sahan että sellutehtaan toiminnan kokonaan ilman fossiilisia polttoaineita”, Nousiainen jatkaa.  

Kemin biotuotetehdas päätösvalmiudessa syksyllä 2020 

Lapin ELY-keskus antoi 6.3.2020 Kemin biotuotetehtaan YVA-selostuksesta perustellun päätelmän, johon ympäristövaikutusten arviointi eli YVA päättyi. Pohjois-Suomen aluehallintovirastoon (AVI) jätettyä ympäristölupahakemusta päivitetään parhaillaan perustellun päätelmän perusteella. 

Noin 1,5 miljardin euron hankkeen rahoitusneuvottelut ovat edenneet. Finnvera myönsi maaliskuussa 2020 takuun 500 miljoonan euron luotolle 80 prosentin vastuuosuudella ehdollisena hankkeen investointipäätökselle. Rahoitusneuvottelut jatkuvat Euroopan Investointipankin (EIB) ja laajan liikepankkiryhmän kanssa.

Ympäristöluvituksen ja rahoitusneuvottelujen lisäksi parhaillaan menossa ovat muun muassa päälaiteneuvottelut, uuden tehtaan tarvitseman logistiikan kehittäminen ja rakentamisvaiheen valmistelutyöt sisältäen esimerkiksi nykyisten rakennusten purkamista ja toimintojen siirtämistä tehdasalueen sisällä. 

Kemin biotuotetehtaan mahdollisen rakennusvaiheen suunnittelusta on tehty esisopimus AFRYn kanssa ja rakennuttamisesta Fimpecin kanssa.

Kemin biotuotetehdas valmistaisi vuosittain noin 1,5 miljoonaa tonnia havu- ja lehtipuusellua sekä lukuisia muita biotuotteita. Se työllistäisi Suomessa suoraan noin 250 henkilöä ja koko suorassa arvoketjussaan yhteensä noin 2 500 henkilöä. Tehtaan vuotuinen pääasiassa Suomesta hankittavan kuitupuun käyttö olisi noin 7,6 miljoonaa kuutiometriä. Kemin biotuotetehtaan rakennusvaiheen työllisyysvaikutusten arvioidaan olevan lähes 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehtäisiin Kemissä. Rakennusvaiheen aikana työntekijöitä arvioidaan kaikkiaan olevan yhteensä noin 15 000. Uuden biotuotetehtaan suunnittelun lähtökohtana on korkea ympäristö-, energia- ja materiaalitehokkuus. Tehdas ei käyttäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita ja sen sähköomavaraisuus olisi 250 prosenttia. Tämä vahvistaisi entisestään Metsä Groupin merkittävää asemaa kotimaisiin uusiutuviin polttoaineisiin perustuvana sähköntuottajana. 

Kari Liuska on nimitetty Tana Oy:n toimitusjohtajaksi

Kari Liuska on nimitetty Tana Oy:n toimitusjohtajaksi 1.5.2020 alkaen. Tana Oy:n omistaja ja nykyinen toimitusjohtaja Kari Kangas jatkaa yrityksen hallituksen puheenjohtajana.

Kari Liuska siirtyy Tanalle Etteplan Oyj:n palveluksesta, jossa hän toiminut ohjelmisto- ja sulautetuista ratkaisuista vastaavana johtajana. Liuska on työskennellyt vuodesta 2016 lähtien Etteplanin johtotehtävissä ja sitä ennen Espotel Oy:n toimitusjohtajana. 

Tana Oy:n omistaja-toimitusjohtaja Kari Kangas siirtyy täysipäiväiseksi hallituksen puheenjohtajaksi. Sujuva siirtymä ja strateginen jatkuvuus on varmistettu sillä, että Kari Liuska on tutustunut yrityksen toimintaan Tana Oy:n hallituksen jäsenenä noin vuoden.

”Kari Liuskalla on pitkä kansainvälinen kokemus ja vahvat näytöt johtamisesta. Hänen kokemuksensa ja osaamisensa tukee erinomaisesti liiketoimintastrategiamme toteuttamista ja digitaalisen muutoksen läpivientiä. Toivotan Kari Liuskan lämpimästi tervetulleeksi Tanalle”, Kari Kangas sanoo.

”Olen iloinen ja ylpeä siitä, että pääsen omalta osaltani kehittämään Tanan tarinaa ja luomaan arvoa asiakkaillemme ja henkilöstöllemme. Tana on kansainvälinen ja vahvassa kasvussa oleva ympäristöteknologiayritys, jonka tulevaisuudennäkymät ovat erittäin mielenkiintoiset. Odotan innolla, että pääsen kehittämään Tanan liiketoimintaa edelleen”, Kari Liuska sanoo.

Kelirikosta tulossa lievempi, päällysteet kärsineet pahasti

Maanteillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa, mutta alueellisia eroja on. Talven runsaat vesisateet Etelä-Suomessa ja runsas lumimäärä Pohjois-Suomessa aiheuttavat eniten epävarmuutta kelirikon vaikeuden ennustamiseen keväällä.

Sorateillä kelirikosta ennustetaan keskimääräistä helpompaa. Kelirikkotilanne vaihtelee kuitenkin alueellisesti. Rannikkoseuduille ennustetaan keskimääräistä vaikeampaa kelirikkoa, joka voi ilmetä myös tienpintojen pehmentymisenä.

”Pohjaveden pinnat ovat rannikkoseuduilla olleet korkealla, mikä voi altistaa tiestöä kelirikolle. Myös Lapissa kelirikon vaikeusennusteessa on alueellisia eroja ja talven lumikertymä on ollut suuri”, kertoo teiden kunnossapidon asiantuntija Otto Kärki Väylästä.

Erittäin leudon talven vuoksi roudan syvyys on koko maassa tavanomaista pienempi. Vesisademäärät ovat talvella olleet monin paikoin suuria, mikä on lisännyt kosteutta ja voi näkyä liikennettä haittaavana pintakelirikkona, jos tienpinnat eivät pääse kuivumaan.

”Kelirikon vakavuus riippuu silti suurelta osin kevään säistä”, Kärki sanoo. Kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset, jolloin tiet kuivuvat sulamisen tahtiin, pitävät kurissa uhkaavan kelirikon.

Eniten runkokelirikolle alttiita teitä on Suomen keskiosissa, missä maaperä ja maasto-olosuhteet ovat sen syntymiselle otollisia ja sorateitä on paljon. Sorateillä saattaa monin paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Pintakelirikko koetaan vähintään yhtä suureksi ongelmaksi kuin runkokelirikko. Pintakelirikko syntyy siten, että soratien pintakerroksiin kertyy liikaa vettä, joka ei pääse haihtumaan tai valumaan pois. Ja kun tien pinta on kostea, se pehmenee.

Lauha talvi on vaurioittanut päällysteitä

Päällystetyt tiet ovat kärsineet poikkeuksellisen paljon erittäin lämpimästä ja sateisesta talvesta. Etelä- ja Länsi-Suomessa, missä kulkee yli puolet maamme tieliikenteestä, tiet ovat olleet käytännössä koko talven lumettomia. Tästä johtuen säävaihteluiden ja liikenteen aiheuttama kulumisrasitus ovat olleet poikkeuksellisen suuria.

Keski- ja Pohjois-Suomessa lämpötila on vaihdellut tiheästi nollan molemmin puolin, mikä on lisännyt teiden vaurioita. Tienpäällysteissä on talven jäljiltä paljon reikiä ja halkeamia sekä muita vaurioita. Pahimmin vaurioituneilla osuuksilla ei pystytä palauttamaan kesänopeuksia ennen kuin päällyste on kunnostettu. Tilapäisiä alennettuja nopeusrajoituksia joudutaan käyttämään aiempaa useammissa kohteissa.

Kevät näillä näkymin keskimääräistä helpompi tulvien ja kelirikon osalta

Tulvien ennustetaan jäävän keväällä vähäisiksi. Pohjois-Suomessa tulvat ovat mahdollisia paksun lumipeitteen vuoksi.

Kelirikon vuoksi painorajoituksia on viime vuosina asetettu vuosittain yleensä noin 600–2000 kilometrille. Poikkeuksena on vuosi 2018, jolloin runkokelirikko oli poikkeuksellisen vaikea ja painorajoituksia oli yli 4000 km. Viime keväänä painorajoituksia oli vajaa 1600 kilometrillä maanteitä. Syksyllä 2019 painorajoitettujen teiden määrä jäi alle sataan kilometriin.

Saaristoliikenteen kelirikko-ongelmat vähäisiä

Kuluneen talven jäätilanne on ollut erittäin helppo saaristossa. Yhteysalusliikenne on hoidettu normaalisti ja saaristo on ollut koko talven pääosin sula.

Kemijärvellä Räisälässä on ollut käytössä virallinen jäätie, joka on edelleen auki. Maantielauttaliikenne on hoitunut hyvin koko talven, eikä sisävesien ja Hailuodon lauttapaikkojen jäiden lähdön odoteta aiheuttavan häiriöitä lauttaliikenteeseen. Vedenpintojen korkeusvaihtelut voivat aiheuttaa ongelmia maantielauttaliikenteelle lopputalven aikana etenkin sisävesien lossipaikoilla.

Tiiviimpää tehoa Dynasetilta

Suomalaiset Dynasetin superkompaktit HG-hydrauligeneraattorimallit julkistettiin maaliskuussa, ja ne ovat hämmästyttävän pienikokoisia. Itse asiassa ne ovat valmistajan laskelmien mukaan kooltaan jopa 95% pienempiä kuin vastaavan tehon tarjoavat dieselgeneraattorit, ja merkittäviä kokoviilauksia on saatu myös aiempiin Dynaset-malleihin nähden.

Uudet 3,7 kVA:n ja 18 kVA:n Dynaset Super Compact HG -hydrauligeneraattorit ovat nimensä mukaisesti todella kompakteja tehontekijöitä.

Dynasetin HG-generaattorit ottavat käyttövoimansa hydrauliikasta ja muuttavat sen sähköksi. Generaattoreita on saatavana 3,5 kVA:n tehosta aina 350 kVA:n saakka, ja suomalaisia markkinoita koskettavia 50 hertsin taajuudella sähköä tuottavia uusia HG-generaattoreita julkaistaan Super Compact -mallistossa nyt peräti 12 kappaletta. Näiden tehoalue alkaa 3,5 kVA:sta ja ylettyy 80 kVA:n. Automaattisesti sähkön laadun takaava AVR-jännitteensäädin yhdessä automaattisen taajuussäädön kanssa on vakiona 6,5 kVA:n mallista ylöspäin.  

19 kVA:n HG Super Compact tarjoaa paljon, mutta painaa vähän: 120 kilon painoisena se on hyvä vaihtoehto esimerkiksi maastohitsarin työkaluvalikoimaan.

Mielenkiintoisinta uutuuksissa on niiden entuudestaan kutistunut koko. Esimerkiksi Super Compact HG 3.5 kVA -hydrauligeneraattori on mitoiltaan aiempaa pienempi (423x220x217 mm) ja keventynyt kaksi kiloa, painaen nyt 26 kiloa. Käytössä on nyt uusi hydraulimoottori, jonka myötä on saatu huomattavia parannuksia hydrauliikan vaatimuksiin. Nyt hydrauliikan tarve tälle generaattorimallille on vain 18 litraa minuutissa, kun se ennen oli 23 litraa. Tämä mahdollistaa generaattorin asentamisen yhä pienempituottoisiin laitteisiin, kuten vaikkapa pieniin saksilavoihin. 

Etualalla nyt historiaan jäävä HG20kVA -generaattori ja taustalla uusi 19KVa Super Compact.

Kun taas liikutaan isompiin myllyihin, laitteiden pieni koko korostuu. Esimerkiksi 19 kVA:n Super Compact -generaattori on pienentynyt peräti 35% aiemmasta mallista, ja valmistaja muistuttaakin tällä laitteella olevan maailman paras teho-koko-suhde. Jos otetaan puolestaan tarkasteluun täysin uudistunut 26 kVA:n Super Compact, jolla ei ole edeltäjämallia, päästään vertailussa jo dieselkäyttöisten 20 kW:n kärrygeneraattorien kategoriaan. Siinä missä dieselvoimalaitos lähentelee jo kuutiometrin kokoluokkaa tilantarpeeltaan, vaatii saman tehon tarjoava HG vajaan 80 litran vetoisen tilan, ollen näin siis karkeasti kymmenen kertaa pienempi. 
Ja kun siirrytään vielä malliston yläpäähän, eli 30 kW:n teholuokkaan, on dieselgeneraattorin tilantarve jo kahden motin luokkaa, HG 35kVA:n jäädessä vieläkin alle sataan litraan eli 0,090 kuutiometriin. Tämä tarkoittaa 95% pienempää tilantarvetta. 

Tutustu Dynasetin Super Compact HG -mallistoon täältä.

Ponssen 50-vuotiskiertue

Ponssen ensimmäistä 50 toimintavuotta juhlistanut Porukalla-kiertue pysähtyi Karstulassa tammikuun lopulla, ja siitä jäi työnäytösmuistoja myös videolle. Ei muuta kuin kasetti pesään ja katsomaan.

Hakolan Soran uusi Case

Kauhajoella vierailimme Hakolan Soran uuden Case CX350:n luona, ja konehan löytyi siitä puuhasta, jota varten se oli hankittukin: rikotuksesta. Videolla nähdään myös Hakolan McCloskey-seula ja Seinäjoen KTK:n murskauskalustoa.

Sisu ETP -maastokuorma-auto videolla

Koneurakointi 2/2020 -lehdessä esittelemme Sisu ETP -maastokuorma-auton, joka tällä kertaa on varusteltu sammutusajoneuvoksi. Videolla laite liikahtaa Vekaranjärven maisemissa.

Maanrakennus Mykrän uusi Hyundai HX520L -purkukone

Kullaan metsäoppilaitoksen päärakennuksen purkutyöt käynnissä Maanrakennus Mykrä Oy:n uudella täysin varustellulla Hyundai HX520L -purkukoneella. Paikalla toki muutakin Hyundai-kalustoa

Koneurakointi 2/2020

Kevään toisessa lehdessä katsotaan, minkälainen on Maanrakennus Mykrän uusi täysin purkuvarusteltu Hyundai, vieraillaan Koverharin antrasiittilogistiikan ytimessä, tutustutaan Sisu ETP -maastokuorma-autoon, otetaan mäkilähtöä Bell-dumpperilla, vietetään aikaa Kone Savotta 2020 -tapahtumassa, Ponsse-kiertueella ja Talvitiepäivillä, koeajetaan Transporteria sekä tutustuaan Renaul Master Z.E.:n, nähdään Hakolan Soran uusi Case ja ympärillä touhuavaa kalustoa. Lisäksi myös Hybridi-Logset-kuulumisia ja kalkkilouhinnan nykypäivää. Loppuherkkuna vielä isojen Lokomo-mobiilinosturien historiaa.

KONEET JA URAKAT

8 Uusi & ulottuva

Maanrakennus Mykrän uusi purkuvarusteltu Hyundai HX520L.

24 Mäkilähtö

Bell B30E -dumpperi teki työssään lyhyttä mutta raskasta lenkkiä.

30 Hybridi lähti hankkeelle

Suomen ensimmäinen Logset 8H GTE Hybrid on ollut töissä jo yli 1000 tuntia.

34 SMP Parts uudessa tuvassa

Mitä kuuluu SMP Finlandin kevääseen uusissa toimitiloissa?

36 Ihalaisen kalkkia

Lappeenrannassa louhitaan paitsi kalkkia, myös wollastoniittia.

42 Vasaralle valjastettu

Hakolan Soran uusi Case CX350D työskentelee rikotuskoneena.

50 Kolilogistiikkaa Koverharissa

Näin liikkuu antrasiitti Koverharissa kuljetusvälineestä toiseen.

56 Sähkömestari

Esittelyssä Renaultin sähköpakettiauto Master Z.E.

58 Kansan makuun

Koeajossa pitkä, automaattilaatikolla höystetty VW Transporter 6.1.

64 Sammutussammakko

Sisun ETP-maastokuorma-auto on kotimainen taidonnäyte.

84 Alansa parasta

Nyt muistellaan suuria suomalaisia mobiilinostureita.

TAPAHTUMAT

70 Maailmankiertueella

Ponssen järjestämä Porukalla-kiertue juhlisti yrityksen 50-vuotista matkaa.

72 Pitävällä ladulla

Talvitiepäivät 2020 ei tarjonnut lunta, mutta liittyy talveen muutakin.

78 Kone Savotta 2020

Vanhan Savotan Kone Savotta sekä metsäperinnepäivät tulivat taas.

VAKIOPALSTAT

16 Uutiskynnys

48 Katsaus koneeseen – Volvo lavetille

90 Seuraavassa

John Deere Forestry Oy aloittaa YT-neuvottelut maanantaina

John Deere Forestry Oy aloittaa yhteistoimintaneuvottelut 23. maaliskuuta 2020 koskien lomautuksia. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on johtanut selvään komponenttien saatavuuden heikentymiseen. Monet komponenttivalmistajat etenkin Keski-Euroopassa ovat joutuneet rajoittamaan tuotantoaan tai sulkemaan tehtaitaan viruksen aiheuttamien toimenpiteiden vuoksi.

Yhteistoimintaneuvotteluissa keskustellaan enintään 90 päivän lomautustarpeesta. Neuvotteluiden piirissä on yhtiön koko henkilöstö. Yhtiö työllistää Suomessa n. 800 henkilöä.

0tykkääjääTykkää