>

Tuplajulkistus – Huddig 1370 ja 1370T

Huddig on julkistanut kaksi uutta konemallia, jotka tuovat paitsi uusia numeroita tiskiin, myös vaihtoehtoisen voimanlähteen. Dieselmoottorista ei siis ole luovuttu uudistuksenkaan myötä.

Huddig julkisti 23.2.2022 kaksi uutta konemallia. Huddig 1370 on HVO-yhteensopivalla dieselmoottorilla varustettu konemalli, ja Huddig 1370T puolestaan on samalle alustalle rakennettu täyshybridi. 

”Astumme täysin uuteen aikakauteen. Tästedes asiakkaat tulevat valitsemaan diesel- ja hybridivoiman välillä kaikilla osa-alueilla. Meille on luonnollista kantaa vastuumme tässä siirtymässä. Kestävään kehitykseen keskittyminen tuo samalla koko alalle uusia mahdollisuuksia”, sanoo Huddigin toimitusjohtaja Lars Lindahl.

Uudet koneet ovat valmistajansa mukaan suunniteltu uudestaan lähes puhtaalta pöydältä. Useat avainkomponentit, kuten vaikkapa kaivulaite ja ohjaamo, ovat saaneet uudistuksia osakseen. Lisäksi koneet on mahdollista varustaa kolmannella kaksitoimisella hydrauliikan ulosotolla, joka toimii samanaikaisesti kahden muun kanssa.

Uusi kaivuuvarsi.

Kaivuvarren uusi geometria tuo voimakkaamman kaivulaitteen kumpaankin koneeseen, kun verrataan edeltäjämalli Huddig 1260E:hen. Suurimmat uudistukset ovat 10% pidempi ulottuvuus, 20% lisäys nostovoimaan ja 40% lisäys kääntövoimaan. Huddig 1370:n uusi toteutus niin geometrian kuin 245 baariin kasvaneen hydrauliikan työpaineen myötä tarkoittaa valmistajan mukaan lisää voimaa niin kaivulaitteelle kuin kuormaajallekin. 

Hybridikone 1370T:ssä on sama työpaine kuin 1260E:ssä eli 233 baaria. Molemmat mallit tuottavat valinnaisella hydrauliikan lisäteholla 260 baarin työpaineen, tehden niistä Huddigin voimakkaimpia koneita koskaan.

”1370:n kasvanut nostokorkeus on optimoitu autojen lastaukseen. Yhdistettynä kasvaneeseen nostovoimaan tarjolla on hienoja mahdollisuuksia tuottavuuden kasvuun. Raakoina numeroina tämä tarkoittaa muun muassa 20% kasvanutta nostovoimaa ja 40% lisääntynyttä kääntövoimaa, mikä helpottaa kaivulaitteella tasoittamista”, projektipäällikkö Per-Olof Jonsson sanoo.

Kolmas kaksitoiminen hydrauliikan ulosotto.

Kolmas kaksitoiminen hydrauliikan ulosotto mahdollistaa kolmen eri hydraulitoiminnon samanaikaisen käytön. Tämä päivitys, yhdistettynä Huddigin kehittelemään rauta- ja ohjelmistotasolla toteutettuun FlexLever-ratkaisuun, mahdollistaa valittujen toimintojen hallinnan ohjainsauvojen painikkeilla.

”Tämä on täysin uusi tapa muokata hydrauliikan toimintoja kuljettajan mieltymysten mukaan. Jos samalla koneella on useampi kuljettaja, he voivat helposti säätää toimintoja näytöllä ja valita kuinka esimerkiksi pihtejä, pyöritystä ja kallistusta hallitaan. Nämä yksilökohtaiset asetukset tekevät työstä paljon tehokkaampaa”, sanoo ohjelmistokehittäjä Daniel Åkerström.

Huddg 1370 -koneiden kerrotaan saaneen myös mukavammat ohjaamot. Uudet ilmastointi- ja ilmanvaihtojärjestelmät tuovat työ- ja ajoympäristöön parannusta entisestään. Ilmanvaihtojärjestelmä kehitettiin aluksi jäähdyttämään 1370T:n akkua, mutta sitten sama paketti päätettiin asentaa myös 1370-malliin.

”Ohjaamossa on uusi, todella tehokas ilmanvaihtojärjestelmä, jonka lämpötilaa ohjataan moottorinäytöltä. Olemme kohdistaneet paljon huomiota kuljettajan mukavuuteen, kuten esimerkiksi uuteen mukavuusistuimeen, USB-liittimiin ja Bluetooth-yhdistettävyyteen. Mukana on myös RAM-telineliitin, joten kuljettaja voi pitää tabletin, puhelimen tai muita vastaavia työkaluja turvallisesti ja mukavasti mukana”, kertoo insinööri ja projektipäällikkö Fredrik Forsberg.

Valmiina IoT:n.

Huddig 1370T:ssä on IoT-liitettävyys (Internet of Things, asioiden internet) valmiina, ja 1370:ssa puolestaan on valmius siihen. Liitettävyys mahdollistaa niin asiakkaalle kuin huollolle keinot tarkkailla koneen kuntoa ja tilaa jatkuvasti. Reaaliaikaisella koneen tilan ja tarpeiden valvonnalla voidaan muun muassa optimoida huoltovälejä.

”Huddig-portaaliin liitetystä koneesta asiakkaat voivat kerätä tietoa ja tutkia sitä. Samalla viat voidaan paikallistaa ja hoitaa nopeammin”, sanoo insinööri Per Söderström.

Jälkimarkkinapuolelta kerrotaan, että optimaaliset huoltovälit ja koneiden kasvanut elinkaari ovat olleet tärkeitä asioita kehityksessä. 

”Koneen tilan seuranta mahdollistaa huollolle paremman palvelun tarjoamisen jo ennaltaehkäisevästi. Tämä parantaa koneen kestävyyttä ja ikää, ehkäisten samalla yllättäviä seisokkeja”, jälkimarkkinointijohtaja Maria Thurin kertoo.

Tigon-teknologiaa.

Täyshybriditeknologia julkistettiin vuonna 2015, kun Huddig esitteli ensimmäisen Tigon-teknologiaan perustuvan konseptikoneen. Kaksi Tigonia on nyt täydessä toiminnassa asiakkailla Ruotsissa. Huddigilta kerrotaan, että koneet ovat keränneet kiitosta matalalla äänitasollaan ja kasvanut teho on vakuuttanut kuljettajat.

Ensimmäisten Tigonien värimaailma on ainutkertainen, eli sinistä ja valkoista yhdistelevä Tigon Ice.

”Olemme ottaneet kestävän kehityksen huomioon kaikessa. Tigonin värimaailmaa on inspiroinut meri, joka merkitsee meille puhtautta ja kestävää kehitystä”, sanoo markkinointi- ja myyntijohtaja Daniel Myrgren.

Huddigin mukaan selkeä trendi alalla on näkyvissä lisääntyvien ympäristövaatimusten muodossa niin asiakkailta kuin rakennusyrityksiltäkin, ja tämä ajaa hybridikoneiden kehitystä.

”Ympäristövaatimukset on asetettu niin kansallisella kuin maailmanlaajuisella tasolla. Tämä lisää asiakkaillemme vaatimuksia tuottaa kestävän kehityksen palveluita rakentamisen parissa. Tämä luo myös vahvan kysynnän tällaisille koneille, erityisesti Huddig 1370T:lle”, Daniel jatkaa.

Huddig kertookin, että 1370:n ja 1370T:n julkistamisen myötä yritys vastaa huutoon kasvaneella valinnanmahdollisuudella ja kestävällä kehityksellä rakennusalalla. Uusien mallien julkistaminen mahdollistaa nyt asiakkaille valinnan joko dieselmoottorin tai täyshybridin välillä. Huddig kokeekin olevansa koneiden sähköistämisen eturintamassa. 

”Kahden eri voimanlähdevaihtoehdon, ja erityisesti 1370T:n, julkistaminen osuu oikeaan aikaan, kiristyvien vaatimusten kanssa. Olen erittäin ylpeä, että meillä on vahvaa teknistä kilpailukykyä ja kokemusta yrityksen sisällä, jotta voimme johtaa tällaista kestävän kehityksen siirtymää alalla,” Lars Lindahl sanoo lopuksi. 

Uusia nostureita Rottnelta

Rottne julkistaa kaksi uutta hakkuukoneen nosturia: H8D-malliin tarkoitetun RK75:n ja H21D-malliin tarkoitetun RK310:n. Molemmat ovat totuttuun tapaan Rottnen omaa valmistusta.

Rottne RK75 korvaa 2000-luvun alussa esitellyn RK50-mallin paranneltuna erityisesti huollon ja kuljettajien ehdoilla. Suoritusarvot ovat kasvaneet käytännössä joka suhteessa, ja ominaisuuksia on kehitetty kattavasti. Nosturi on myös valmisteltu tulevaa kärkiohjausta silmällä pitäen.

• Uusittu käännön rakenne, sisältäen esimerkiksi rullalaakeroidun kääntökehän

• Suurempi nostokorkeus

• Suurempi kääntökulma

• Kasvanut bruttonostovoima (90kNm).

• Kasvanut vääntö (20kNm).

• Päätyvaimennukset sylintereillä ja käännössä.

• Paranneltu letkujen ja putkien reititys, keskusvoitelu ja nosturin geometria.

• Rotaattorina H101.

• Päivitetyt jatkeprofiili ja liukulevyt.

• Paranneltu huollettavuus.

• Kärjen hallinnan parannukset.

• Nosturin asentotiedon vienti suoraan StanForD-mittalaitedataan.

• Dynaaminen käännön nopeuden ohjaus. 

• Dynaaminen nosturin laskunopeuden ohjaus.

RK310 korvaa aiemman RK250-mallin, ja tässä nosturissa on puolestaan paranneltu erityisesti kestävyyteen liittyviä seikkoja, kuten kiinnityksiä ja laakerointia. Myös käännön moottori on suoravetoinen.

• Suoravetoinen käännön moottori, tarjoaa paremman tehokkuuden.

• Vahvempi laakerointi nosto- ja taittopuomin välillä.

• Mekaaninen stoppari nosto- ja taittopuomin välillä.

• Uloimman sylinterin kiinnitystä parannettu.

• Nosturin jalan valotelineitä parannettu.

Uusien nosturien asentaminen tuotannossa oleviin koneisiin alkaa kevään aikana.

Laadukas lumen auraus rautatien tasoristeyksessä on turvallisuusteko

Väylävirasto muistuttaa, että asianmukaisesti tehty lumen auraus tasoristeyksessä lisää aina liikenneturvallisuutta. Tämä vaikuttaa niin rautatie- kuin maantieliikenteen turvallisuuteen.

Talvet vaihtelevat vuodesta toiseen. Tänäkin vuonna lunta on kuitenkin ollut niin paljon, että sitä on pitänyt aurata. Tien auraamisessa tulee huomioida erityistä varovaisuutta vaativat kohteet, joihin kuuluvat esimerkiksi tasoristeykset.

Suomessa on noin 2 700 tasoristeystä. Niistä yli puolet, eli noin 1 700 kappaletta, sijaitsee yksityisteiden varsilla. Yksityisteiden kunnossapidosta vastaavat tieosakkaat. Väylävirasto muistuttaa, että myös yksityisteiden aurauksessa on huomioitava tasoristeykset. Muutaman yksinkertaisen aurausvinkin avulla liikenneturvallisuus paranee.

”Kun lunta ei kasata tasoristeyksen lähelle, tienkäyttäjällä on parempi mahdollisuus nähdä lähestyvä juna riittävän ajoissa. Myös radan kohdalla auraamisella on suuri merkitys turvallisuudelle. Kun varmistetaan, ettei radan kohdalle jää aurausvalleja tai jäälohkareita, vältetään junien törmääminen niihin”, kertoo rautatieturvallisuuden johtava asiantuntija Marko Tuominen Väylävirastosta.

Radan kohdalle jätetyt aurausvallit ja jäälohkareet saattavat aiheuttaa vakavia vaurioita junaan sen törmätessä niihin suurella nopeudella. Pahimmassa tapauksessa suuret aurausvallit ja jäälohkareet voivat aiheuttaa junan suistumisen kiskoilta.

”Samalla on hyvä muistaa, että junan liikkeelle laittamat jäälohkareet voivat aiheuttaa vaaraa tienkäyttäjille ja sivullisille. Lisäksi tasoristeysten varoituslaitteet voivat vaurioitua lentävästä jäästä”, Tuominen toteaa.

Miten toimia?

Turvallisuuden varmistamiseksi lumen aurauksessa kannattaa noudattaa Väyläviraston ohjetta Maanteiden talvihoito – Menetelmätieto (pdf). Keskeiset seikat ovat seuraavat:

  • Rautatien tasoristeys on erityistä varovaisuutta vaativa kohde. Oman turvallisuuden lisäksi on varmistettava, ettei rautatieliikenteelle aiheuteta vaaraa.
  • Rautatieliikennettä tulee aina varoa aurauksen aikana.
  • Aurausnopeus on pidettävä alhaisena (10–20 km/h) ja on varottava radan rakenteita.
  • Ratarakenteiden ylityksessä terää nostetaan hieman ja valitaan sellainen ajovaihde, että risteys voidaan ylittää turvallisesti. Aurauksen yhteydessä tulisi käyttää alusterää, jotta polanne pysyy ohuena tasoristeyksen läheisyydessä.
  • Tien aurauksen ja höyläyksen synnyttämät vallit on siirrettävä niin kauaksi radasta, että ne eivät aiheuta haittaa raiteella liikkuvalle kalustolle tai radan kiinteiden laitteiden toiminnalle eivätkä muodosta näkemäestettä.
  • Tasoristeyksen kunnossapidon yhteydessä on varmistettava, että raideliikenteelle ei synny vaaraa kivistä tai jäälohkareista. Tien ja radan laatutason tulee olla yhteneväinen ja muutoskohtiin ei saa jäädä pykälää.

Vastaavia ohjeita annetaan myös Tieyhdistyksen julkaisemassa kirjassa Yksityistien kunnossapito – Kunnossapitotöiden suunnittelun ja toteuttamisen perusteet (pdf).

Telakoneelle tunnustusta Hyundailta

Hyundai Construction Equipment Europe on tehnyt yhteenvetoa vuoden 2021 jälleenmyyjiensä saavutuksista, ja Pohjois-Euroopan kategoriassa parhaaksi myyjäksi valikoitui Telakone.

Haastavan vuoden 2021 jälkeen HCEE kertoo lyöneensä myyntiennätyksiä Euroopassa pandemiasta ja komponenttien toimitusongelmista huolimatta. Yli 30 maata ja 140 jälleenmyyjää kattavan Euroopan Hyundai-myyntiverkoston jäsenten joukosta nostettiin huomiosijoille myös parhaita suorittajia 17 eri kategoriassa. Pohjois-Euroopan alueella Vuoden Jälleenmyyjäksi eli Best 2021 Dealer of the year for Northern Europe -kategorian voittajaksi valittiin Suomen Telakone Oy. Perusteluksi mainittiin, että Finnsiirto Groupin omistukseen siirtymisen jälkeen Suomen Telakone Oy on jatkanut menestyksekkäästi isojen tilauslukujen, kasvavan markkinaosuuden, uusien myynti- ja huoltotilojen ja jälkimarkkinoinnin erinomaisen suorituskyvyn luomisessa.

Onnittelut myös täältä Koneurakointi-lehden toimituksesta Humppilaan ja asianosaisille ympäri maan!

Ponsse esittelee uuden sukupolven harvesteripään

Ponsse esittelee markkinoille täysin uudistetun H8-harvesteripään. Uutuutena harvesteripäähän on saatavana Active Speed -toiminto, jonka kerrotaan tekevän harvesteripäästä suorituskyvyltään ylivoimaisen. 

Ponsse esittelee täysin uudistetun, uuden sukupolven H8-harvesteripään. Valmistajan mukaan uudessa hakkuupäässä on voimakas syöttö, vahva ote sekä vankka, mutta ketterä runko. Lisäksi H8:n on saatavana uutuutena Active Speed -toiminto.
Active Speed -toiminnon avulla harvesteripään toiminnan nopeutta voidaan säätää puulajien ja runkojen halkaisijan perusteella. Työ uutuustoiminnolla varustetulla H8-harvesteripäällä sujuu tuottavasti ja sujuvasti, olivatpa puut minkä kokoisia tahansa.  

”Olemme kehittäneet harvesteripäiden tuoteperhettämme aktiivisesti yhdessä asiakkaiden kanssa. Monet asiakkaistamme työskentelevät haastavissa olosuhteissa, joten heiltä saadut kehitysideat ovat parasta palautetta tuotteiden kehitykseen. Nyt lanseerattava, rakenteeltaan uudenlainen H8-harvesteripää soveltuu hyvin järeän puuston käsittelyyn”, kertoo Janne Loponen, tuotepäällikkö, harvesteripäät. 

Rakenne täysin uusittu

Uusi harvesteripää sopii tuoteperheen vahvimpiin Ergo- ja Bear -harvestereihin. Sahakotelon alue on entistä avarampi, minkä ansiosta se soveltuu entistä paremmin myös puustolle, jossa tyvilaajentuma on suurta. Hakkuupään rakenne on tehty helposti huollettavaksi ja rungon rakenneratkaisut entistä kestävämmäksi. Voimakas syöttö ja suuriakin runkoja tukevasti syöttörullien varassa kannatteleva geometria takaavat korkean tuottavuuden ja hyvän polttoainetaloudellisuuden. Ponssen kehittämän ja valmistaman Opti-ohjausautomaation automaattiset ominaisuudet ohjaavat rungon syöttönopeutta ja sahan liikettä puun halkaisijan mukaan sekä takaavat valmistajan mukaan nopean ja tarkan katkonnan.

Sandvik: 50 miljoonaa euroa uusien teknologioiden ja digitaalisten ratkaisujen kehittämiseen

Sandvik Mining and Rock Solutions kehittää Shift ’25 -tutkimusohjelmassaan uusia, innovatiivisia ratkaisuja, jotka parantavat kaivosteollisuuden tuottavuutta, turvallisuutta ja vastuullisuutta. Yhtiö näkee automaation, digitalisaation ja sähköistymisen tulevaisuuden teknologiaratkaisujen keskiössä.

Sandvik aloitti Tampereella vuonna 2021 Shift ’25 -tutkimusohjelman, jossa kehitetään uusia ratkaisuja kaivosteollisuuden käyttöön. Ohjelma on yksi Business Finlandin veturihankkeista, jossa kansainvälisesti toimiva yritys toimii muiden erikokoisten yritysten ja toimijoiden muodostaman ekosysteemin veturina. Tavoitteena on ratkaista merkittäviä tulevaisuuden haasteita.

Käynnissä olevassa Shift ’25 -ohjelmassa Sandvik kasvattaa tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatioinvestointejaan Suomeen. Hanketta rahoittaa myös Business Finland, jonka kanssa Sandvik on toiminut jo pitkään yhteistyössä erilaisissa, merkittävissä teknologiaprojekteissa. Next Generation Mining (NGMining) on Business Finlandin rahoittama tutkimus- ja kehittämishanke, jota koordinoi VTT-tutkimuslaitos ja Sandvikin lisäksi mukana on myös Nokia. Yhteishankkeessa tutkitaan teollisen 5G-verkon mahdollisuuksia maanalaisessa kaivostoiminnassa ja innovoidaan digitalisoituvan kaivostoiminnan globaaleille markkinoille uusia teknologiaratkaisuja, jotka hyödyntävät reunalaskentaa ja tekoälyä.

Hankkeen keskiössä on autonomisten, verkottuneiden ja liikkuvien kaivoskoneiden turvallinen, tuottava ja optimoitu käyttö. Etäohjattavien koneiden, autonomisten ratkaisujen ja kaivoksen digitaalisten tuotantojärjestelmien kytkeminen verkkoon vaatii aina toimintavarmaa datayhteyttä. Onnistunut kaivosautomaation ja digitaalisen kaivostuotannon seuranta lisäävät sekä tehokkuutta että turvallisuutta.

Isommassa kuvassa Sandvik kertoo olevansa sitoutunut kaivosalan innovaatioiden ja muutoksen edistämiseen sekä asiakkaiden tuottavuuden parantamiseen kestävän kehityksen mukaisilla teknologioilla. Kaivosteollisuus siirtyy kohti digitaalisempaa ja sähköisempää tulevaisuutta, ja Sandvikin mukaan sen uudet ratkaisut vastaavat asiakkaiden haasteisiin.

Ympäristön ja työntekijöiden hyvinvoinnin tavoitteet ovat lisänneet kysyntää sähköisille ratkaisuille, joilla voidaan vähentää tuotannon päästöjä ja samalla lisätä työturvallisuutta ja tehokkuutta maan alla. Sandvikilta kerrotaan, että sähköistyminen on myös keskeinen ilmaston lämpenemisen hillintäkeino.

Sandvik tiedottaa, että sen uudet teknologiaratkaisut mahdollistavat vastuullisen maanalaisen kaivostoiminnan ja edistävät koko arvoketjun kestävyyttä, ja yhtiön mukaan se voi vastata tarjonnallaan alan keskeisiin haasteisiin: tavoitteena on tehokkaampi ja tuottavampi kaivostoiminta, joka on lisäksi turvallista ja ympäristön kannalta kestävää.

Sandvik keskittyy tulevaisuuden ratkaisuissaan sähköistymiseen, digitalisaatioon ja automaatioon sekä edistyksellisen porausteknologian kehittämiseen, mutta samalla myös omaan vastuulliseen toimintaansa. Yhtiö on ottanut tavoitteikseen esimerkiksi hiilidioksidipäästöjen puolittamisen, tuotantoprosessien optimoinnin, turvallisen työympäristön vaalimisen sekä toimisinen yhdenvertaisella tavalla. Sandvik linjaa, että keskittymällä neljään alueeseen voidaan asetetut tavoitteet saavuttaa vuoteen 2030 mennessä huomioiden yhteiskunnan, ympäristön ja talouden tarpeet.

Doosan DX1000LC-7 on valmis

Uudesta satatonnisesta Doosanista on ollut aiemmin jo vihiä, mutta nyt valmistaja kertoo koneen olevan valmis myyntiin ja töihin.

Kun viime keväänä saimme ennakkotietoa Doosanin kaikkien aikojen suurimmasta kaivinkoneesta, DX1000LC-7:sta, jäi odottava tunnelma tarkemmista tiedoista päälle. Nyt helmikuun alussa 2022 tämän koneen julkistus on virallista. Valmistajan mukaan kaikissa komponenteissa on panostettu niin suunnittelun, valmistuksen kuin testaamisenkin osalta siihen, että satatonninen kone soveltuisi sille tarkoitettuihin raskaan sarjan töihin. Esimerkiksi moniastesuodattimet, tela- ja sylinterisuojat, automaattirasvari, kestovoidellut perusketjun lenkit sekä huollon helppous tekevät koneesta valmistajan mukaan luotettavan ja kestävän. Alavaunun komponenttien kanssa on tehty toimitusyhteistyötä Bercon kanssa.
Myös ohjaamon osalta mukavuus, tilavuus ja ergonomia ovat ajanmukaisessa kunnossa, Doosanilta kerrotaan.

Moottorina on Perkinsin Stage V -päästötason 2806J, joka kehittää 469 kilowatin eli 629 hevosvoiman huipputehon. Sen kerrotaan olevan luokkansa kovin lukema. Stage V saavutetaan pakokaasujen EGR-takaisinkierrätyksellä, SCR-pelkistyksellä, DOC-hapetuskatalysaattorilla ja DPF-partikkelisuodattimella, jonka automaattinen regenerointi tapahtuu 25 tunnin välein, eikä se vaikuta työntekoon toimituksen aikana.

Hydrauliikka on DX800:n tapaan D-Ecopower-mallista, ja siinä on virtuaalinen ohivirtausjärjestelmä VBO. Kokonaistuotto onkin jämäkkä 3 x 523 litraa, eli yhteensä 1569 litraa minuutissa. Maksimipaine on 360 baaria. Doosanilla ei arkailla muistuttaa näidenkään lukujen sijoittumisesta luokassa ylärimalle. Pumput ja venttiilipaketit tulevat Bosch Rexrothilta.

Työtehokkuuden maksimoimiseksi kuljettaja voi valita hydrauliikan priorisoinnin joko puomiston tai käännön puolelle sen mukaan, kumpaa työtapaa enemmän tarvitaan. Puomisto on mahdollista tilata joko 7,2 tai 8,4 metrin puomilla. Vastapainon asennus tapahtuu vaakasuuntaisesti, jonka kerrotaan paitsi helpottavan operaatiota, myös mahdollistavan kestävämmän mekanismin.

Suositeltu kauhakoko on 5,4-6,8 kuutiometriä.

VR Groupin Dr19 saapui Suomeen

VR Groupin Ensimmäinen uusi ­Dr19-veturi on saapunut Suomeen ja aloittaa nyt laajat testiajot. Testeissä varmistetaan veturin toimivuus Suomen rataverkolla. VR Group on tilannut Stadlerilta 60 uutta dieselveturia, jotka tulevat palvelemaan pääasiassa tavaraliikennettä. Ensimmäiset uudet veturit aloittavat kaupallisessa liikenteessä vuonna 2023.

Uudet veturit käyvät aluksi läpi kattavan testiohjelman, joka sisältää testiajoja erilaisilla rataosuuksilla ja junakokoonpanoilla sekä vaihtotyötestejä, joissa järjestellään vaunuja ratapihoilla. Testivaihe kestää vuoden 2022 loppuun saakka.

Uudet dieselveturit tulevat pääosin tavaraliikenteeseen ja niiden vetokyky on tuplasti tehokkaampi kuin vanhoissa vetureissamme. Juna on jo nyt ylivoimaisesti vähäpäästöisin liikennemuoto, mutta olemme sitoutuneet päästöjen vähentämiseen entisestään. Uuteen veturiin on toteutettu useita ilmastoystävällisiä ominaisuuksia ja erityisesti sen pienhiukkaspäästöt ovat huomattavasti pienemmät kuin vanhalla dieselkalustollamme. Esimerkiksi typenoksidipäästöjä syntyy 80 % vähemmän”, kuvailee VR Groupin liikenne- ja turvallisuusjohtaja Ilkka Heiskanen.

Havainnekuva Dr19-veturista. Ensimmäinen yksikkö saapui 2.2.2022 Hankoon.

Dieselvetureille on edelleen tarvetta, sillä Suomen rataverkosta on sähköistetty vasta hieman yli puolet. VR kertoo pyrkivänsä maksimoimaan sähkövedon määrän, mutta vesivoimalla tuotetun sähkön rinnalle tarvitaan jatkossakin myös muuta käyttövoimaa. Uuden veturin rakenne on suunniteltu niin, että dieselin tilalle voidaan tulevaisuudessa vaihtaa ilmastoystävällisempi energianlähde, kun markkinoille saadaan riittävän kilpailukykyisiä ja toimintavarmoja vaihtoehtoja.

Työskenneltyämme tiiviisti näiden huippuluokan vetureiden kehittämiseksi olemme ylpeitä nähdessämme ensimmäisen Dr19-veturin testeissä Suomen rataverkolla. Tehokkaat veturit on suunniteltu läheisessä yhteistyössä VR:n kanssa toimimaan tehokkaasti ja luotettavasti äärimmäisissä sää- ja talviolosuhteissa. Olemme vakuuttuneet, että nämä ympäristöystävälliset Dr19-veturit tukevat VR Groupin strategiaa parantaa asiakaspalvelun laatua tavaraliikenteessä”, sanoo Stadler Valencian toimitusjohtaja Iñigo Parra.

Dr19-veturilla tulee olemaan VR Groupin mukaan merkittävä rooli logistiikan kuljetuksissa. Moderni dieselveturi mahdollistaa junakokojen kasvattamisen ja yhä ilmastoystävällisemmät kuljetukset.

Uudet veturit ovat satsaus suomalaisen teollisuuden toimintaedellytyksiin. Haluamme käyttöömme uusinta teknologiaa edustavat tämän päivän huippuveturit, jotka ovat aiempaa tehokkaampia, turvallisempia ja luotettavampia. Asiakkaille uudet veturimme mahdollistavat yhä parempaa toimitusvarmuutta”, kertoo logistiikkadivisioonan johtaja Martti Koskinen.

Dr19-veturit korvaavat hiljalleen vanhenevat dieselveturit, jotka yltävät noin 40–60 vuoden ikään ja ovat jo ylittäneet tavanomaisen elinkaarensa. Vuonna 2022 Suomeen toimitetaan viisi veturia ja sen jälkeen toimitukset jatkuvat säännöllisesti, kunnes koko 60 veturin sarja on toimitettu vuoden 2026 loppuun mennessä. Hankintasopimus sisältää myös 100 veturin lisätilausoption.

TEKNISIÄ TIETOJA

  • Tunnus: Dr19
  • Huippunopeus 120 km/h
  • Paino 88 t
  • Pituus 18 m
  • Teho 2 x 950 kW (2 600  hv)
  • Voi vetää 2000 tonnia painavan tavarajunan
  • Valmistaja: Stadler (Valencia, Espanja)

Elmia Wood 2022 kesäkuussa

Elmia Wood on jälleen toteutumassa pitkän tauon jälkeen. Viimeksi 2017 nähty tapahtuma palaa Jönköpingin eteläpuolelle Bratteborgin metsiin 2.-4.6.2022.

Elmia Wood tiedottaa palaavansa tutuille tapahtumapaikoille Vaggerydiin, Bratteborgin metsiin, Jönköpingin eteläpuolelle 2.-4.6.2022. Tapahtumaan toivotaan edellisten kertojen malliin runsaasti paitsi näytteilleasettajia, myös yleisöä ympäri Euroopan ja maailman. Tapahtuman keskiössä kerrotaan tällä kertaa olevan tulevaisuuden innovatiiviset ja kestävät metsänhoito- ja korjuumenetelmät.

Tapahtuman liput luvataan myyntiin lähiaikoina Elmian nettikauppaan.

Tapahtuman päivämäärä on Ruotsin konenäyttelykalenterissa ruuhkainen, sillä samaan aikaan Tukholmassa, Solvallan raviradalla, aiotaan järjestään rakennuskonetapahtuma Svenska Maskinmässan. Jos E4:n suhaaminen kiinnostaa, muodostavat tapahtumat toki hyvän syyn heittää 700 kilometrin lenkki kesäisessä Ruotsissa.

Koneurakointi 1/2022

Sehän on vuoden 20022 ensimmäisen lehden aika! Käydään katsomassa ainakin Kaivu Seiterin uusi A-sarjan Hyundai, Granbackan Fendt ja jututetaan Jari Takasta. Kyläiltiin myös Metsä Halliolla joka on viimeisten vuosien aikana laajentanut toimintaansa melko merkittävästi alueellaan. Tässä koko sisällysluettelo:

KONEET JA URAKAT

6 A-sarjaa!

Kaivu Seiteri hankki uuden Hyundai HX300AL:n.

22 Luottohevonen

Grami Oy:ssä on jo totuttu siihen, että Fendt kuuluu osaksi kalustoa.

28 Sahaaja sitkeällä sykkeellä

Tapio 160 -sykeharvesteri on kokoisekseen tehokas puurtaja.

33 Kilpailija Koreasta

Doosan DX100W-7 tulee mukaan kumipyöräkaivinkonetarjontaan.

34 Yleisvaunu

Klemm KR 800-3G on tuore ja monipuolinen poravaunuratkaisu.

36 Oman työnsä kulkija

Jari Takanen on katsellut maailmaa koneyrittäjänä vuodesta 1984.

42 Viikinkiteemalla

Metsä Hallio Oy on kasvanut päämääärätietoisesti viime vuosina.

50 Iskevämpi uutuus

Sandvik QI353 -iskupalkkimurskain on uusi tuote monessa mielessä.

54 Pientä päivitystä ja valmis sarja

Cat-valikoima päivittyy alati, ja nyt Next Gen -koneitakin on jo uudistettu.

58 15-tonniset Sanyt uudistuivat

Sany SY155W ja SY155U ovat herättäneet Euroopassa kiinnostusta.

63 Metsän keskeltä metsään

Bäckeforsissa valmistetaan ruotsalaisia metsäperävaunuja ja -kuormaimia.

66 Silta tulevaisuuteen?

Saksalainen NEXAT on ennakkoluuloton ratkaisu suurille pelloille.

66 Sähköisiä iskuja

Lekatech etenee sähköisen iskuvasaran kanssa kohti alan muutosta.

68 Maastoalustalle

Torsus Terrastorm on maastokykyinen ja muokattava pakettiautoalusta.

74 Loppu on historiaa

Tällä kertaa otetaan katsaus purkutöiden nostalgiaan.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

0tykkääjääTykkää