Engcon julkistaa keväällä 2022 EC-Oil-pikakiinnikejärjestelmän 4–6 tonnin kaivukoneiden EC206-rototiltin alempaan työlaitekiinnikkeeseen. EC-Oilin avulla hydrauliikka, elektroniikka ja keskusvoitelu kytkeytyvät automaattisesti kuljettajan ollessa ohjaamossa.

Engcon esitteli vuonna 2020 automaattisen EC-Oil-pikakiinnikkeen vakiovarusteeksi S40-konekiinnikkeen ja EC206-rototiltin yläosan väliin. Nyt valmistaja ottaa käyttöön automaattisen EC-Oil-pikakiinnikejärjestelmän myös alempaan työlaitekiinnikkeeseen. Tämän myötä hydrauliikka, elektroniikka ja keskusvoitelu kytkeytyvät automaattisesti. Kuljettaja voi kytkeä Engcon-rototiltin tai muun hydraulisen työlaitteen suoraan ohjaamosta.

”Se säästää arvokasta työaikaa, sillä ohjaamosta ei tarvitse kiivetä ulos liittämään hankalia, paineistettuja ja likaisia hydrauliliittimiä. Tämä parantaa tehokkuutta ja lisää loppukäyttäjiemme turvallisuutta. Otettuamme EC-Oilin vakiovarusteeksi, myynti on kasvanut merkittävästi. Se osoittaa, että asiakkaamme arvostavat yhdistelmää”, sanoo engconin tuotepäällikkö Martin Engström.

Alemmassa S40-työlaitekiinnikkeessä on myös useita lisähydrauliliittimiä ja mahdollisuus kytkeä irrotettava tartuntakourakasetti. Samaan kytkentään sopii myös irrotettava harjalaite.

”Kuljettaja voi helposti ja nopeasti irrottaa tartuntakourakasetin kun kouraa ei tarvita. Puomin päässä paino vähenee silloin noin 35 kg. Kun puomi kevenee, lukemattomat nostoliikkeet päivän aikana säästävät nopeasti polttoainetta ja vähentää koneen kulumista”, Martin Engström toteaa.

EC206:ssa on myös uudenmallinen pyörivä liitin, jossa on suurempi kapasiteetti ja enemmän lisähydrauliikan lähtöjä EC206:n alapuolella olevaa S40-työlaitekiinnikettä varten. Työlaitekiinnikkeen kummallakin puolella sekä kiinnikkeen takasivulla on myös lisähydrauliikan liitin. Työlaitekiinnikkeen sivulla olevia lisäliittimiä on mahdollista syöttää suoraan kaivinkoneen lisähydraulilähdöstä. Tämä tuottaa valmistajan mukaan suuremman öljyvirtauksen kuin mitä Engcon-rototilttien venttiilien kautta ohjatuista lähdöistä saadaan, ja mahdollistaa esimerkiksi piennarleikkurien tai muiden hieman suurempia öljyvirtauksia vaativien työlaitteiden käytön.

Martin Engström kertoo, että uuden pyörivän liittimen etuihin kuuluu myös se, että alemmassa työlaitekiinnikkeessä ei nyt tarvita letkuja.

”Konsepti on sama kuin suuremmissa malleissa, joissa EC-Oil-lohkot ja lisälähdöt kiinnitetään pultein. S40:ssä lukkosylinteri on pultattu suoraan lohkoon, joten kiinnikkeessä ei ole lainkaan letkuja ja liikkuvia osia. Tiedämme, miten hankalaa ahtaan työlaitekiinnikkeen huoltaminen on, joten tämä on iso askel eteenpäin huollettavuuden kannalta”, Engström kertoo.

Uuden EC206:n ominaisuuksiin kuuluu myös se, että siihen voidaan nyt asentaa sekä kallistus- että pyörintäanturit koneohjausjärjestelmiä varten.

Automaattisella S40-työlaitekiinnikkeellä varustettu EC206-rototiltti esitellään messuilla vuoden mittaan. Pienemmän esisarjan toimitukset alkavat keväällä 2022. Sarjatuotanto on suunniteltu syksylle 2022. 

Edellinen artikkeliVaikea kelirikko Lappiin ja eteläiseen Suomeen
Seuraava artikkeliAdBluen saatavuus paranemassa