>

Metsäkoneurakoinnin inflaatio edelleen noin 15 prosenttia

Metsäalan konekustannukset olivat edelleen ripeässä nousussa tammikuussa. Metsäalalla puunkorjuun urakoinnin kustannukset ovat nyt 15,1 prosenttia korkeammalla kuin vuosi sitten tammikuussa. Haketuksessa indeksi näyttää 16,9 prosentin nousua.

Kustannusindeksejä ylläpitää Tilastokeskus. Konekustannusindeksin perusvuodesta 2020 puunkorjuun kustannukset ovat nousseet vajaa 28 prosenttia ja haketuksen runsaat 30 prosenttia. 

Konekustannusten nousuun on nyt monta syytä. Eniten vaikuttaa edelleen polttoaineiden kallistuminen vuoden takaisesta. Metsäkoneissa käytettävä moottoripolttoöljy on Tilastokeskuksen kustannusindeksin mukaan edelleen korkealla, vaikka polttoaineiden hinnat ovat laskeneet viimeksi kuluneen vuoden aikana nähdystä huipputasosta. Koneissa käytettävä moottoripolttoöljy oli nyt tammikuussa edelleen keskimäärin 1,3 kertaa kalliimpaa kuin vuosi sitten, vaikka viime kesän huippuhinnoista on tultu alaspäin noin 10 prosenttia.

”Urakoinnin hintojen tarkistuksissa on keskitytty polttoaineiden hintamuutoksiin ja niiden vaikutukseen urakoinnissa. Polttoaineet ovat edelleen merkittävä kustannustekijä, mutta nyt on huomattava, että lähes kaikki muutkin kustannukset ovat nousseet paljon. Koko metsäalan konekustannusindeksi nousi tammikuussa 15,1 prosenttia. Kun tästä siivotaan polttoaineet pois, olemme muiden kustannusten osalla korkeassa 12,4 prosentin nousuvauhdissa”, sanoo Koneyrittäjien varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola

Muista kustannuksista eniten on noussut korkokustannus. Se on noussut vuodessa 18 prosenttia. Myös koneiden huollot ja korjaukset ovat nousseet reilut 17 prosenttia. Koneiden siirrot ovat nousseet noin 10 prosenttia. Koneiden hinnat ovat indeksin mukaan nousseet vuodessa vajaa 13 prosenttia.

Metsäkonealalla työnantajat ovat velvollisia järjestämään työntekijöiden kulkemiset työmaille. Koneenkuljettajilla on yleisesti työajoissa käytössään työnantajan ajoneuvot. Niidenkin polttoainekustannukset ovat kallistuneet reippaasti.

”Työntekijöiden kulkemisen kustannusten nousu näkyy Tilastokeskuksen kustannusindekseissä viiveellä. Kulkemisen kustannuksia seurataan metsäkonealan työehtosopimuksen mukaisia km-korvausten muutoksia seuraamalla. Ne eivät ole muuttuneet sitten viime vuoden tammikuun. Ne tarkistetaan vain kerran vuodessa ja nyt tammikuussa oli tuo hetki. Kulkemiskustannukset nousivatkin indeksissä yli 13 prosenttia”, Koneyrittäjät ry tiedottaa.

Parin kuukauden päästä vertailukuukausi indeksissä ajoittuu Venäjän aloittaman sodan alkukuukausiin ja silloin indeksin vertailuluku nousee melko korkeaksi. Kustannusten nousuvauhdin voi silloin olettaa merkittävästi laskevan, Koneyrittäjät muistuttaa.

Akkuvalmistus alkaa Volvo CE:n Korean tehtaalla

Volvo Construction Equipment on ilmoittanut investoivansa akkupakettien tuotantoon kaivinkonetehtaallaan Changwonissa, Etelä-Koreassa.

Volvo Groupin 80 miljoonan Ruotsin kruunun (noin 7,3 miljoonan euron) investoinnin myötä Changwonin tehtaalle Etelä-Koreaan rakennetaan uusi tuotantolaitos akkupakettien valmistusta varten. Tehdas on noin 1,1 miljoonalla neliömetrillään Volvo CE:n suurin kaivinkoneiden tuotantolaitos. Se tuottaa noin 55 % kaikista Volvo-kaivinkoneista.

Changwonin tehtaan uusi tuotantolaitos valmistaa laajan valikoiman sähkövarastointiratkaisuja eli käytännässä akkupaketteja Volvo Groupille. Samalla laitoksesta tulee sähköisten kaivukoneiden ydinosaamiskeskus. Volvo Groupin mukaan tämä tarjoaa sille mahdollisuuden tuoda kestävämpiä ratkaisuja asiakkailleen joustavammin, kustannustehokkaammin ja ketterämmin, ja se sisältää toimitusketjun, valmistuksen ja logistiikan.

Andy Knight, kaivinkonetoimintojen johtaja ja Volvo Group Korean toimitusjohtaja, sanoo: ”Volvo CE:n suurimpana tehtaana ja kaivinkonekehityksen ja -tuotannon ydinalueena Changwon on eturintamassa siirtymisessämme kohti kestävää tulevaisuutta. Tämä investointi on tärkeä virstanpylväs sähköistämissuunnitelmassamme ja tukee viimeaikaisia investointejamme sähköisten kaivinkoneiden tuotantolaitoksiin. Changwon sijaitsee ihanteellisella paikalla lähellä akkumoduulien toimittajakumppaneita ja muita keskeisiä toimittajia Etelä-Koreassa vastatakseen asiakkaiden tarpeisiin tulevaisuudessa. Meillä on myös erittäin ammattitaitoinen ja motivoitunut työvoima, joka on täysin sitoutunut tulevien ympäristötavoitteidemme saavuttamiseen.”

Uusi tuotantolaitos rakennetaan Changwonin nykyisen komponenttilaitoksen sisälle nykyistä toimintaa häiritsemättä. Valmistuttuaan tilat ovat noin 2 500 neliömetrin kokoiset, sisältäen kokoonpano- ja logistiikkatilat. Rakennustyöt alkavat huhtikuussa 2023, ja akkuyksiköiden tuotannon odotetaan alkavan kesäkuussa 2024.

Volvo CE on jo aiemmin ilmoittanut investoinnista sähköisten pyöräkuormaajien tuotantoon Arvikan tehtaalla Ruotsissa ja sähködumppereihin yhtiön Braåsin tuotantolaitoksesta Ruotsissa.

Volvo CE on myös jo tuonut pienikokoiset sähkökaivukoneet maailmanlaajuisille markkinoille ECR25 Electric-, ECR18 Electric-, EC18 Electric -koneilla. Markkinaa on avattu myös keskikokoisilla EC230 Electric -kaivukoneilla. Yhdessä kompaktien ja keskikokoluokan sähköisten pyöräkuormaajien kanssa Volvo CE:llä on yksi markkinoiden suurimmista sähkökäyttöisistä rakennuskonemallistoista.

Volvo CE sähköistää keskikokoisen kuormaajan

Volvo-konserni puuhailee sähköistämisen parissa kovasti paitsi kuorma-autojen, myös koneiden saralla. Uusimpana akkukäyttöisenä koneuutuutena esitellään 20-tonniseen kokoluokkaan osuva L120H Electric Conversion. Kuten nimestä voi päätellä, ei satakakskymppiä ole lähdetty piirtämään täysin uusiksi vaan kyseessä on sähkökoneeksi muuttaminen.

Yhteistyössä Parker Hannifinin kanssa kehitetty ja Volvon omilla CE Engineering Solutions -ratkaisuilla sähköiseksi muunnettu 20-tonninen L120H Electric Conversion -kuormaaja tulee kaupallisesti saataville valituille asiakkaille Euroopassa vuoden 2023 aikana. Perustana käytetään markkinoilla hyvin tuttua ja suosittua perinteisen voimanlähteen konetta, jonka luvataan sähkömuunnosmallina tarjoavan saman suorituskyvyn, mutta paikallispäästöttömästi.

Volvo CE tiedottaa ymmärtävänsä, että kun on kyse hiilineutraalista rakennusteollisuudesta, toimet on aloitettava nyt. Siksi se tekee yhteistyötä CE Engineering Solutionsin ja valittujen sähköisen liikkuvuuden kumppaneiden kanssa nopeuttaakseen kaupallisten sähköratkaisujen saatavuutta kaikissa segmenteissä ja sovelluksissa. Tämä viimeisin yhteistyö sähköisten pyöräkuormaajien valikoiman laajentamiseksi on jatkumoa Volvo CE:n kesäkuussa ilmoitetusta investoinnista hollantilaisvalmistaja Limachiin. Tällä hankkeella on puolestaan tarkoitus laajentaa yhtiön sähköisten kaivukoneiden valikoimaa.

Mainitunlainen kumppanuuslähestymistapa, joka mahdollistaa tuotteiden nopeamman käyttöönoton markkinoille, tapahtuu rinnakkain Volvo CE:n muiden sähköisten ratkaisujen kehittämisen kanssa. Näitä ovat esimerkiksi EC230 Electric, 23 tonnin akkusähkökaivinkone, joka on rakennettu Volvo CE:n omaan teknologiaan pohjautuen. Volvolla koetaan, että molempia lähestymistapoja tarvitaan, jos alan kokonaisuutena odotetaan saavuttavan hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet.

Carl Slotte, Volvo CE:n Euroopan myyntialueen johtaja, sanoo: ”Ei ole aikaa odottaa – meidän on toimitettava ratkaisuja, joiden avulla asiakkaamme voivat saavuttaa hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteensa. Muutos alkaa tästä. Sitoutumisemme kumppanuuteen antaa meille mahdollisuuden ottaa johtava asema toimialamme muuttamisessa sähköratkaisuilla, jotka on rakennettu vastaamaan markkinoiden kysyntää ja räätälöity asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Yhteistyöllä laajennamme sähkökonevalikoimaamme, laajennamme valikoimamme monipuolisuutta ja muuttamme toimialaamme kohti hiilineutraalia tulevaisuutta.”

Volvo CE:n mukaan L120H Electric Conversion tarjoaa saman tehokkaan suorituskyvyn kuin dieselmoottori, mutta ilman pakokaasupäästöjä. Myös toiminta on lähes äänetöntä. Nämä edut yhdessä tarjoavat parempaa mukavuutta sekä kuljettajalle että koneen lähellä työskenteleville.

Volvo L120H EC toimii 240 kWh:n akuilla ja tarjoaa noin viiden tunnin käyttöajan yleisimmissä keskiraskaissa töissä. Volvon nykyisten latausratkaisujen perusteella akuston arvioidaan latautuvan nollasta 100 prosenttiin 1,5–2 tunnissa.

L120H Electric Conversionissa vakiona tulevat Comfort Drive Control, Load Assist sisäänrakennetulla punnitsemisella sekä tutkatunnistus uudella törmäyksenvaimennusjärjestelmällä. Lisäksi L120H Electric Conversion -mallia tukevat sovellukset, joiden avulla kuljettaja voi tarkistaa akun ja lataustilan sekä esilämmittää ohjaamon.

Markkinoiden kysynnästä riippuen Volvo CE tuo tarjolle myös mahdollisuuden muuttaa jo olemassa olevia L120H-pyöräkuormaajia tulevaisuudessa sähköisiksi.

10 000. dumpperi valmistuu Moldessa

50 vuotta niveldumppereita valmistanut Elnesvågenin tehdas Norjan Moldessa juhlii tässä kuussa rakennettavan 10 000. koneen valmistumista. Tehdas valmistaa nykyisin Doosan- ja Hyundai-dumppereita.

Jo puolen vuosisadan dumpperiperinteen omaava Elnesvågenin dumpperitehdas on päässyt 10000 koneen rajapyykille, kun helmikuussa valmistuu pyöreitä tuhansia täyttävä kone. Tehdaspäällikkö Jan Roger Lindsetin mukaan Doosan-niveldumpperi tuotantonumerolla 851951 on tarkoitus toimittaa Rental Groupille Norjaan.

Tuotanto aloitettiin tehtaalla vuonna 1972, jolloin yrityksen nimi oli Glamox. Sittemmin brändillä on ollut useita nimiä, kuten Moxy, Moxy Industrial, Brown Engineering, Moxy Trucks, Moxy Engineering. Vuonna 2008 nimi muuttui Doosaniksi, kun eteläkorealainen valmistaja osti tehtaan ja tuotteen. Vuonna 2021 Hyundai Heavy Industries osti Doosanin rakennuskonevalikoiman, mukaan lukien ADT- eli niveldumpperilinjan, ja yrityksen nimi muutettiin Hyundai Doosan Infracoreksi (HDI).

Elnesvågenin tehtaalla työskentelee tällä hetkellä 150 työntekijää, mutta koska sekä Doosanin että myös Hyundain niveldumpperit valmistetaan nyt tehtaalla, työvoiman määrän odotetaan lisääntyvän vastaamaan odotettua 40 %:n tuotannon kasvua.

Ponssen 19 000. metsäkone valmistui

Ponssen 19 000. Vieremällä valmistettu metsäkone luovutettiin tänään pitkäaikaiselle asiakkaalle Elliot Henderson Ltd:lle, Royal Burgh of Annan Pipe Band -säkkipilliorkesterin soittaessa taustalla. Scorpion Giant -harvesteri varustettuna H8-harvesteripäällä pääsee hakkuutyömaille Scottish Bordersin ja Skotlannin alamaan alueille.

Kiitän Elliot Hendersonia ja Royal Burgh of Annan Pipe Band -orkesteria siitä, että he tulivat Vieremälle juhlistamaan 19 000. metsäkoneen rajapyykkiä kanssamme. Tietääkseni tämä on ensimmäinen kerta, kun Vieremän kylällä kuullaan säkkipillin soittoa. Ja vielä kun kyse on Ponsse UK:n ensimmäisestä juhlakoneesta, tämä on hyvin erityinen päivä meille kaikille. Muistelemme tätä päivää vielä pitkään”, toteaa Ponsse UK:n toimitusjohtaja Gary Glendinning.

Elliot Henderson Ltd – yhteistyötä yli 20 vuotta

Yli 35 vuotta sitten toimintansa aloittaneen Elliot Henderson Ltd:n toimipaikka on Selkirkissä Skotlannissa. Tänään yrityksellä on yli 40 metsäkonetta, joilla tehdään harvennuksia, hakkuita jyrkillä rinteillä, päätehakkuita, maaperän parannusta ja metsäteitä. Elliot Henderson Ltd:llä on myös valmiudet hakkuutähteiden ja kantojen poistoon sekä raaka-aineen toimittamiseen biomassateollisuuden tarpeisiin. Yhtiö on myös Forest Industry Safety Accord -järjestön perustajajäsen ja Forestry Contractors Association -järjestön jäsen.

Elliot Henderson Ltd on ollut Ponssen asiakas jo yli 20 vuoden ajan, joten 19 000. metsäkoneen toimitus juuri heille on hieno kunnianosoitus pitkälle asiakassuhteelle. 

”Olemme olleet aina edelläkävijänä hankkimassa uusimpia koneita ja näin olemme varmistaneet, että puunkorjuukalustomme on tuottavaa ja innovatiivista. Odotamme malttamattomina kalustomme täydentämistä Scorpion Giantilla. Kone pääsee heti töihin korjaamaan Arwen-myrskyn kaatamia puita, ja uskomme, että suuremmasta tehosta ja H8-harvesteripäästä on siinä hyötyä. On hienoa päästä pian näkemään, mihin kone pystyy”, kertoo Neil Purves, Director of Harvesting for Elliot Henderson Group.

”Meillä on tällä hetkellä jo Ponsse Scorpion, Ergo, kolme Elephantia ja Buffalo”, Purves täydentää.   

Ponsse UK  

Ponsse UK perustettiin vuonna 1996, ja vuodesta 2017 lähtien yhtiön kotipaikkana on ollut Annan Skotlannissa. Ponsse toimitti ensimmäisen metsäkoneensa Isoon-Britanniaan jo vuonna 1994, ja tällä hetkellä konekanta on maassa lähes 400.  
Annanin huoltopalvelukeskuksessa työskentelee noin 30 Ponssen ammattilaista. 

Sandvik toimittaa 20 lastauskonetta Enefitille Viroon

Valtio-omisteisen energiayhtiö Eesti Energian tytäryhtiö Enefit Power investoi 20:een Sandvikin lastauskoneeseen Viron toimintoihinsa.

Sandvik Mining and Rock Solutions toimittaa 16 Toro LH410- ja neljä Toro LH515i -lastauskonetta Enefitille, joka on Baltian maiden suurin energiantuottaja ja alueen suurimpia uusiutuvan energian tuottajia. Uusilla koneilla on tarkoitus korvata vanhempaa kalustoa ja tavoittaa entistä suuremmat tuotantomäärät. Lastauskoneiden toimitukset alkavat vuoden 2023 toisella neljänneksellä ja jatkuvat vuodelle 2024. Sandvik kertoo tukevansa Enefitiä uusien lastauskoneiden koko käyttöönoton ajan yhtiön kehittäessä toimintansa tuottavuutta ja tehokkuutta kohti korkeampaa tuotantokapasiteettia.

”Hankkiessamme uusia laitteita vanhojen tilalle, tärkeimpiä valintaan vaikuttavia asioita ovat tehokkuuden lisääminen ja ympäristövaikutusten vähentäminen”, sanoo Enefit Powerin toimitusjohtaja Andres Vainola. ”Monet Enefit Powerin prosessit ovat käynnissä vuorokauden ympäri tuottaessamme raaka-aineita asiakkaillemme. Siksi tarvitsemme luotettavia ja tuottavia koneita, jotka ovat operaattoreille helppoja ja turvallisia käyttää ja joiden ympäristövaikutukset ovat mahdollisimman pienet. Sandvikin uusi teknologia täyttää nämä kriteerit hyvin.”

Molemmat Enefitin tilaamat laitemallit kuuluvat Sandvikin keskikokoisten lastauskoneiden luokkaan. Niiden hyötykuormat ovat 10 ja 15 tonnia. Vuonna 2021 esitelty Toro LH515i on Sandvikin dieselkäyttöisten lastauskoneiden i-sarjan uusin tulokas. Pienempään Toro LH410 ‑malliin on hiljattain tehty merkittäviä päivityksiä, ja se on älykkyydeltään, suorituskyvyltään ja luotettavuudeltaan Sandvikin täysin valmistajan isompien lastauskoneiden veroinen. Sandvikilta kerrotaan, että molempien laitemallien päivitykset perustuvat ennen kaikkea vuosien varrella kerättyyn asiakaspalautteeseen. 

Dieselmoottorivalmistus uudelleenjärjestäytyy – Daimler hidastaa, Deutz kiihdyttää

Deutz ja Daimler Truck ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka myötä Deutz saa oikeuden hyödyntää Daimlerin moottoriratkaisuja. Sopimus toteutuu asteittain kuluvan vuosikymmenen loppuun mennessä.

Deutzin ja Daimler Truckin sopimus mahdollistaa Deutzille Daimlerin moottoritekniikan hyödyntämisen jatkossa, ja tämän ansiosta Deutz pystyy houkuttelemaan uusia asiakasryhmiä, säästämään kehityskustannuksissa, laajentamaan nykyaikaisten polttomoottorien valikoimaansa ja luomaan siten pohjaa liiketoiminnan kasvulle. Vastaavasti Daimler Truck on ilmoittanut jatkossa keskittyvänsä sähköisen liikkuvuuden ratkaisuihin ja vetäytyvänsä isojen polttomoottoreiden kehittelystä.

Vastaavasti Daimler Truck tulee omistamaan 4,19 prosenttia Deutz AG:n osakepääomasta. Yritysten välinen yhteistyö, jota näin ollen myös tukee Daimler Truckin osakkuus Deutzissa, keskittyy jatkossa kahdelle alueelle: ensinnäkin Deutz saa oikeudet Daimler Truckin keskiteholuokan kuorma-automoottoreille, joita se voi itse jatkokehittää. Näitä moottoreita voidaan kehittää myös käytettäväksi ns. off-highway-sovelluksissa, kuten maatalouskoneissa, rakennuskoneissa ja vastaavissa.

Toiseksi Deutz saa lisenssioikeudet myös raskaan luokan HDEP-moottoreihin mainittuihin off-highway-sovelluksiin. Se myös myy ja jakelee jatkossa näitä moottoreita itsenäisesti.

Raskaiden HDEP-moottoreiden valmistusta jatketaan Daimler Truckin tehtaalla Mannheimissa, ja ne toimitetaan Deutzille lopullista kokoonpanoa varten. Keskiraskaat MDEG-moottorit valmistetaan kokonaan Deutzilla. Deutz-moottoriversioiden on tarkoitus tulla tuotantoon vuonna 2028.

Daimler Truck ei enää halua investoida keskiteholuokan Euro 7 -moottoreiden jatkokehitykseen, sillä yrityksen tavoitteet ovat jo sähköisen liikkuvuuden parissa. Deutz puolestaan ilmoitti tammikuun puolivälissä, että se aikoo uuden strategiansa mukaisesti vihreisiin tuotteisiin investoinnin lisäksi vakiinnuttaa itsensä pysyvästi kolmen suurimman riippumattoman moottorivalmistajan joukkoon.

Kaivureiden Lumenveiston SM-kilpailut perutaan

Juupajoella järjestettäväksi aiotut Kaivureiden Lumenveiston SM-kilpailut 2023 on jouduttu järjestäjiltä tulleen tiedon mukaan perumaan. Syynä on vallitsevien sääolosuhteiden haastavuus.

Kisat on aiemmin järjestetty vuosina 2019 ja 2022. Molemmilla kerroilla parikymmentä kisaajaa on ollut loihtimassa toinen toistaan upeampia lumisia taideteoksia kahdessa eri kilpailusarjassa. Ensimmäisellä kerralla tapahtuma houkutteli paikalle lähemmäs kaksi tuhatta kävijää, ja viime vuonna kävijöitä oli noin kolme tuhatta kisapäivän aikana. Tänä vuonna tapahtuman piti olla lauantaina 11.3. mutta epävakaat sääolosuhteet ovat pakottaneet peruuttamaan tapahtuman.

Bobcat-pientraktorisarja Eurooppaan

Uusi Bobcat-traktoreiden sarja tulee markkinoille Euroopan alueella. Traktorit ovat osa yhtiön viime lokakuussa julkistamaa ns. maanhuoltolaitteiden sarjaa.

Bobcatin Pohjois-Amerikan markkinoilla menestystä keränneen GME- eli Ground Maintenance Equipement, maanhuoltolaitteiden sarjan myötä valmistaja pyrkii ja uskoo nousevansa kolmen suurimman GME-toimijan joukkoon Euroopassa. Tavoitteena on myös kaksinkertaistaa kasvu maailman GME-markkinoilla vuoteen 2027 mennessä. Yhdessä nyt julkaistujen uusien kompaktin kokoluokan traktoreiden kanssa EMEA-alueen maanhuoltolaitteiden valikoimaan kuuluvat ruohonleikkurit ja nurmikonhoitolaitteet, erilaiset varusteet sekä Bobcatin jo olemassa olevat minikokoluokan kuormaajat.

Bobcatin kompaktien traktorien sarja on valmistajan mukaan suunniteltu lisäämään tuottavuutta, monipuolisuutta ja luotettavuutta. ”Olipa käyttökohde mikä tahansa, nämä koneet auttavat tekemään työt tehokkaasti vankan rakenteen, sujuvan toiminnan, joustavan kokoonpanon ja täydellisen yhteensopivuuden ansiosta Bobcat-lisälaitteiden kanssa”, yhtiö tiedottaa.

Jokainen uuden traktorivalikoiman yhdeksästä mallista eroaa toisistaan kooltaan ja moottoriteholtaan, ja valittavissa on joko manuaalinen ja hydrostaattinen voimansiirto, 3-pistekiinnitys teleskooppisilla tai pikakytkentäkourallisilla vetovarsilla. Ohjaamoiksi on tarjolla joko ROPS-katoksia tai umpihyttejä. Jälkimmäisiin on saatavana ilmastointi ja muutoinkin varusteluun kuuluvat jousitettu istuin, säädettävä ohjauspyörä, ja helppokäyttöiset hallintalaitteet.

Malliston traktoreiden suorituskykyä ja luotettavuutta on valmistajan mukaan rakennettu USA:n markkinoilla jo useiden vuosien ajan. 

Yhdessä yhdeksän mallia tarjoavat laajan valikoiman ratkaisuja eri käyttötarpeisiin, ja traktorit voidaan varustaa etu-, keski- ja takahydrauliikkaliitännöillä sekä voimanotoilla. Ominaisuuksiin kuuluu itsenäinen voimanotto, automaattinen voimanotto, voimanoton vakionopeus, ajovoimansiirron vakionopeus ja vetovarsitunnustelu.

Bob-Tach-järjestelmä tulee vakiona kaikissa koneissa, joissa on etukuormaaja. Sen ansiosta käyttäjät voivat helposti vaihtaa eri Bobcat-lisälaitteiden välillä. Jokaisessa Bobcat-traktorimallissa on vakiona kytkettävä neliveto.

Työtehoseura kerää maatalouskone- ja traktoriurakoinnin hintatietoja – osallistu ja voita!

TTS Työtehoseura kerää vuoden 2022 toteutuneita urakointihintoja maatalouskoneurakoinnin ohella maataloustaustaisten yrittäjien muille sektoreille tekemistä urakointitöistä, kuten tienhoito-, kiinteistö-, maarakennus-, metsä-, energia- tai ympäristöurakoinneista. Kyselyllä kartoitetaan myös taustatietoa urakointityön määrästä, merkityksestä ja käytännöistä.

Urakointihintojen kehitys on ollut aiempina vuosina varsin maltillista, mutta viime vuoden hintoihin odotetaan tulleen selkeitä korotuksia kustannusten voimakkaan nousun vuoksi. Kyselyllä tiedustellaan sitäkin, miten kohonneet kustannukset on saatu vietyä hintoihin.

Kysely on avoin kaikille koneurakointia tekeville 

Urakointia tekevien toivotaan vastaavan kyselyyn aktiivisesti, jotta urakointihinnoista saadaan luotettava ja kattava läpileikkaus. Aikaisemmin hintatietoja ilmoittaneet ovat saaneet kutsun kyselyyn postitse ja osa on saanut tiedon myös sähköpostiin. Kysely on avoin kaikille urakointityötä tekeville, vaikka kutsua ei olisi saanut.

Avoin linkki kyselyyn löytyy osoitteessa www.tts.fi/koneurakointi. Sähköinen kysely on avoinna 19.2. asti. Kaikki kyselyn tulokset käsitellään nimettöminä.

Kaikille vastanneille ja yhteystietonsa jättäneille lähetetään keskimääräiset urakointihinnat ja konekustannustietoa kokoava julkaisu. Vastanneiden kesken arvotaan yksi 300 euron ja kaksi 100 euron lahjakorttia maatalousliikkeeseen.

TTS Työtehoseura kerää maatalousyrittäjien tekemän koneurakoinnin toteutuneita taksoja joka toinen vuosi. Hintatietoja julkaistaan TTS:n julkaisun ohella laajasti alan ammattilehdissä. Kyselyllä seurataan myös urakointitoiminnan kehittymistä ja käytäntöjä.

0tykkääjääTykkää