Volvo-konserni puuhailee sähköistämisen parissa kovasti paitsi kuorma-autojen, myös koneiden saralla. Uusimpana akkukäyttöisenä koneuutuutena esitellään 20-tonniseen kokoluokkaan osuva L120H Electric Conversion. Kuten nimestä voi päätellä, ei satakakskymppiä ole lähdetty piirtämään täysin uusiksi vaan kyseessä on sähkökoneeksi muuttaminen.

Yhteistyössä Parker Hannifinin kanssa kehitetty ja Volvon omilla CE Engineering Solutions -ratkaisuilla sähköiseksi muunnettu 20-tonninen L120H Electric Conversion -kuormaaja tulee kaupallisesti saataville valituille asiakkaille Euroopassa vuoden 2023 aikana. Perustana käytetään markkinoilla hyvin tuttua ja suosittua perinteisen voimanlähteen konetta, jonka luvataan sähkömuunnosmallina tarjoavan saman suorituskyvyn, mutta paikallispäästöttömästi.

Volvo CE tiedottaa ymmärtävänsä, että kun on kyse hiilineutraalista rakennusteollisuudesta, toimet on aloitettava nyt. Siksi se tekee yhteistyötä CE Engineering Solutionsin ja valittujen sähköisen liikkuvuuden kumppaneiden kanssa nopeuttaakseen kaupallisten sähköratkaisujen saatavuutta kaikissa segmenteissä ja sovelluksissa. Tämä viimeisin yhteistyö sähköisten pyöräkuormaajien valikoiman laajentamiseksi on jatkumoa Volvo CE:n kesäkuussa ilmoitetusta investoinnista hollantilaisvalmistaja Limachiin. Tällä hankkeella on puolestaan tarkoitus laajentaa yhtiön sähköisten kaivukoneiden valikoimaa.

Mainitunlainen kumppanuuslähestymistapa, joka mahdollistaa tuotteiden nopeamman käyttöönoton markkinoille, tapahtuu rinnakkain Volvo CE:n muiden sähköisten ratkaisujen kehittämisen kanssa. Näitä ovat esimerkiksi EC230 Electric, 23 tonnin akkusähkökaivinkone, joka on rakennettu Volvo CE:n omaan teknologiaan pohjautuen. Volvolla koetaan, että molempia lähestymistapoja tarvitaan, jos alan kokonaisuutena odotetaan saavuttavan hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet.

Carl Slotte, Volvo CE:n Euroopan myyntialueen johtaja, sanoo: ”Ei ole aikaa odottaa – meidän on toimitettava ratkaisuja, joiden avulla asiakkaamme voivat saavuttaa hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteensa. Muutos alkaa tästä. Sitoutumisemme kumppanuuteen antaa meille mahdollisuuden ottaa johtava asema toimialamme muuttamisessa sähköratkaisuilla, jotka on rakennettu vastaamaan markkinoiden kysyntää ja räätälöity asiakkaidemme muuttuviin tarpeisiin. Yhteistyöllä laajennamme sähkökonevalikoimaamme, laajennamme valikoimamme monipuolisuutta ja muuttamme toimialaamme kohti hiilineutraalia tulevaisuutta.”

Volvo CE:n mukaan L120H Electric Conversion tarjoaa saman tehokkaan suorituskyvyn kuin dieselmoottori, mutta ilman pakokaasupäästöjä. Myös toiminta on lähes äänetöntä. Nämä edut yhdessä tarjoavat parempaa mukavuutta sekä kuljettajalle että koneen lähellä työskenteleville.

Volvo L120H EC toimii 240 kWh:n akuilla ja tarjoaa noin viiden tunnin käyttöajan yleisimmissä keskiraskaissa töissä. Volvon nykyisten latausratkaisujen perusteella akuston arvioidaan latautuvan nollasta 100 prosenttiin 1,5–2 tunnissa.

L120H Electric Conversionissa vakiona tulevat Comfort Drive Control, Load Assist sisäänrakennetulla punnitsemisella sekä tutkatunnistus uudella törmäyksenvaimennusjärjestelmällä. Lisäksi L120H Electric Conversion -mallia tukevat sovellukset, joiden avulla kuljettaja voi tarkistaa akun ja lataustilan sekä esilämmittää ohjaamon.

Markkinoiden kysynnästä riippuen Volvo CE tuo tarjolle myös mahdollisuuden muuttaa jo olemassa olevia L120H-pyöräkuormaajia tulevaisuudessa sähköisiksi.

Edellinen artikkeli10 000. dumpperi valmistuu Moldessa
Seuraava artikkeliAkkuvalmistus alkaa Volvo CE:n Korean tehtaalla