>

Hyundain A-kuormaajat valmiina tuotantoon

Baumassa keväällä vilautettu Hyundain A-sarjan HL900-pyöräkuormaajamallisto on yrityksen mukaan nyt valmiina sarjatuotantoon ja myyntiin.

Hyundai Construction Equipment Europe kertoo, että malliuudistuksessa puheena ovat mallit HL940A, HL955A ja HL960A, ja koneille on tehty muutakin kuin vain päästöluokan nosto Stage V:n rajoihin.

Tärkeimmät uudistukset ovat seuraavanlaisia:

Moottorina on Cummins B6.7, joka on Stage V -määräykset täyttävä voimanlähde, jossa kaikki jälleenkäsittelyjärjestelmät on pakattu yhdeksi kokonaisuudeksi. Partikkelisuodatin ei tarvitse manuaalista regenerointia eikä järjestelmässä ole EGR-takaisinkierrätyksen tarvetta, joten Hyundailta kommentoidaan moottorin olevan aiempaa luotettavampi kokonaisuus.

Polttoainetehokkuutta on parannettu kolmella älykkäällä työskentelytilalla, jotka ovat Power, Power Smart ja Economy. Näitä oikeissa yhteyksissä käyttämällä luvataan polttoainesäästöjä, ja Hyundain kertoman esimerkin mukaan Power Smart -tila auttaa vähentämään keskimäärin kolmesta viiteen prosenttia kulutusta.

Hytin puolella kuormaajan hallinta hoituu sähkö-hydraulisella kahvalla, ja lisävarusteena koneeseen saa myös toisen joystickin, jolla konetta pystyy ajamaan. Istuin on neljään suuntaan ilmajousitettu ja kyynärnoja on täysin säädettävissä sopivaksi. Lisävarusteena on myös saatavana hytin oven kaukoavaus, jolloin uksi lennähtää valmiiksi auki jo kuljettajan saapuessa koneelle.

Peruutuskamera on toki vakiona, mutta lisävarusteena saa peruutustutkan, jonka ulottuma on 10 metriä taaksepäin. Myös nelikamerainen AAVM-kamerajärjestelmä eli 360 asteen kuvaa tarjoava systeemi on lisävarustelistalla. Tähän yhdistyy myös IMOD eli älykäs liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä, joka havaitsee työalueella toikkaroivat ihmiset, koneet ja muut vastaavat asiat.

Kameroiden lisäksi paljaalla silmälläkin suoritettavaa näkemistä on parannettu uudelleenmuotoillulla konepeitolla, joka on nyt lyhyempi ja pakoputken sijoittelu on siirtynyt oikealta puolelta keskilinjalle ja ylemmäs.

Kestävyyttä on parannettu HL955A:n ja HL960A:n osalta uudella, vankemmalla taka-akselistolla, ja niihin saa lisäksi lisävarusteena heavy-duty-etuakselin mikäli työtehtävät sellaista vaativat. Myös hydrauliikkaa on parannettu uudistuneen pääventtiilin suhteen, joka on johtanut vähentyneeseen letkumäärään. Lisäksi HL940A- ja HL955A-malleissa on uudistunut Z-aisastogeometria parantuneilla suoritusarvoilla.

Video: Volvo L350H Logger

Oy Adolf Lahti Yxpila AB:n Volvo L350H töissä Koskisen Oy:n Järvelän tuotantolaitoksella. Nippu nousee kokonaan autosta, ja hautomoaltaat täyttyvät yhdellä kourallisella. Video kertoo paremmin kuin monta sanaa, mutta niitä sanoja löytyy sitten lisää Koneurakointi-lehden numerossa 7/2019.

Tehoja turpeen seulontaan

Suomen suuri turpeen tuottaja Vapo Oy on vuosien saatossa kehittänyt tuotantoketjunsa erittäin tehokkaaksi hyödyntämällä suuren määrän alihankkijoita, lähtien turpeen nostosta aina sen kuljetukseen lämpölaitokselle.

Yksi Vapo alihankkijoista on Koneurakointi J&M Seppänen Ay Pielavedeltä. Yrityksen omistavat veljekset Jouni ja Marko Seppänen puoliksi. Seppäset ovat olleet alalla jo yli 25 vuotta, joten heiltä löytyy runsaasti osaamista ja kokemusta turpeen tuotantomenetelmien kehityksestä ja kehittämisestä. Kokonaistuotantoalaa on tällä hetkellä noin 1000 hehtaaria, joten tehoja totisesti tarvitaan.

Yhtenä tuotantokoneena Koneurakointi J&M Seppäsellä on ähtäriläisen Cernos Oy:n valmistama Cobra L4-180 -seulakauha, joka itse asiassa on Vapon omistuksessa, mutta kone on asennettu Seppäsen JCB JS200LC -kaivinkoneeseen. Cobralla seulotaan juuret ja kivet pois turpeesta ennen sen lastausta ja kuljetusta käyttökohteeseensa. Seulakauha on ollut Seppäsellä käytössä lähes vuoden ja kokemukset ovat olleet yksinomaan positiiviset. Cobran todetaan olevan toimintavarma, seulontatuloksen erinomainen, tuotantokapasiteetti korkea jopa kostealla materiaalilla ja pienenä yksityiskohtana käyntiäänikin on yllättävän hiljainen.
”Merkittävä etu on myös Cobran kolmen kuution kauhan tilavuudesta huolimatta sen keveys, jolloin jopa käytössämme olevalla 20 tonnin kaivukoneella voimme tehokkaasti ajaa niinkin suurella kauhalla”, summaa Marko tuntojaan Cobran käytöstä turvetuotannossa. 

Huomattavaksi eduksi Marko toteaa myös Cobran mahdollisuuden säätää lopputuotteen jaekokoa koneen vastaterien asentoa muuttamalla. Vastaterien asennolla on yllättävänkin suuri vaikutus seulotun materiaalin jaekokoon. Kauhan ylävastaterän asentoa muuttamalla jaekokoa voidaan kasvattaa tavoitteiden rajoissa. Tällöin merkittävin hyöty syntyy läpimenokapasiteetin kasvun kautta. Alavastaterä on jätetty tehdasasetukseen, sillä Seppäset ovat todenneet järkeväksi ajaa loppumateriaalia alavastaterää vasten. Tällöin pystytään erottelemaan tarkemmin hienoaines pois ylitteen joukosta.

Continentalilta uusi maatalousrenkaiden VF-teknologia

Continentalin maatalousrenkaiden uutuus, erittäin joustava VF (Very High Flexion) -tekniikka esitellään marraskuussa Agritechnica-messuilla Saksan Hannoverissa. Uusi VF-tekniikka on esillä uuden sukupolven TractorMaster- ja CombineMaster-maatalousrenkaissa. 

Continentalilta kerrotaan, että VF-renkaiden rakenteen erittäin joustavat kylkialueet parantavat tehokkaasti renkaiden kestävyyttä ja suuntavakautta matalilla ilmanpaineilla tai suurilla kuormilla. Tämän on mahdollistanut renkaan optimoitu vyö- ja jalkaosan rakenteiden geometria, valmistaja toteaa.

Uusi VF-tekniikka lupaa täydellistä joustavuutta

Uuden VF-tekniikan kerrotaan vähentävän tarvetta rengaspaineen säätelyyn eri työvaiheissa, ajettiin sitten kuormatulla tai tyhjällä ajoneuvolla, tiellä tai pellolla. VF-renkaiden lisääntyneen joustavuuden ansiosta kuormituskapasiteetti pysyy valmistajansa mukaan tasaisena kaikilla nopeuksilla. Rengaspainetta voidaan vähentää heikentämättä suorituskykyä – niinpä eri tilanteissa saavutetaan silti vakiorenkaan toimintaa vastaava suorituskyky.

VF TractorMaster Hybrid

Tielle tai pellolle

Uusien VF-renkaiden kerrotaan pystyvän 40 % alhaisemmilla rengaspaineilla samaan suorituskykyyn ja vetotehoon kuin vakiorenkaiden. Vaihtoehtoisesti VF-renkaat kykenevät Continentalin mukaan kuljettamaan huippunopeuksilla 40 % suurempia kuormia kuin vakiorenkaat samoilla rengaspaineilla. Jatkuva tarve säätää rengaspaineita poistuu, ja renkaiden koko potentiaalin kerrotaan tulevan käyttöön: maaperän tiivistyminen vähenee, kun alhaisilla ilmanpaineilla renkaan kosketuspinta suurenee. Myös maantiellä todetaan saavutettavan täysi suorituskyky ja kestävyys matalasta rengaspaineesta huolimatta.

Renkaiden luvataan toimivan niin tiellä kuin pellollakin.

Bead-teknologiasta lisää vetotehoa pellolle

Renkaan jalkaosan rakenteeseen on panostettu, sillä se varmistaa renkaan oikean istuvuuden vanteelle. VF-renkaiden jalkaosan teknologia on Continentalin mukaan optimoitu. Jalan profiili on aiempaa laajempi ja joustavampi sekä välikerroskumin kärki pienempi, minkä ansiosta renkaan jousto paranee ja komponenttien välinen rasitus vähenee jopa ajettaessa hyvin raskailla kuormilla tai alhaisilla rengaspaineilla. Tämän kerrotaan varmistavan renkaille pitkän ja huolettoman käyttöiän.

Luja vyörakenne ehkäisee muodonmuutoksia ja vaurioita

VF-renkaiden korkeat vaatimukset on huomioitu myös renkaan vyörakenteessa. Vakiorenkaat voivat vaurioitua nopeasti, kun rengaspaineet ovat alhaiset tai kuormat liian suuret. Uusissa VF-renkaissa on valmistajan mukaan pienempi muodonmuutos- ja vaurioriski, sillä niiden vyö- ja olkapääalueet ovat aiempaa laajemmat ja jämäkämmät. 

N.flex-teknologia vahvistaa kyljet

VF-renkaat hyödyntävät N.flex-teknologian parhaita ominaisuuksia. Patentoitu runkomateriaali vaimentaa joustavasti iskuja ja palauttaa renkaan alkuperäisen muodon tehokkaasti, Continentalilta lausutaan. Tämä lisätään takaavan renkaille erityisen hyvän kestävyyden, pyöreyden sekä mukavan ajokokemuksen. 

Kolme uuden tekniikan rengasta

Uutta VF-tekniikkaa on saatavilla kolmessa rengasmallissa: VF TractorMaster Hybrid, VF TractorMaster ja VF CombineMaster. Ensimmäiset VF-sarjan renkaat ovat myynnissä vuoden 2020 alusta lähtien.

Nokian Forest King -tuotteisiin uudistuksia

Nokian Forest King -rengaslinjan uusin tulokas on TRS 2+, joka tuo valmistajansa mukaan uuden sukupolven ominaisuudet myös kuusipyöräisille metsäkoneille. Nokian Renkaat tiedottaa, että luvassa on pitoa maaperää vahingoittamatta, pitkä käyttöikä sekä erinomainen tuki ketju- ja telakäytölle. Lisäksi Nokian Forest King F2- sekä Nokian Forest King TRS 2 -renkaiden uudet kokovaihtoehdot tuovat ne yhä useamman metsäkoneen ulottuville.

Uusi Nokian Forest King TRS 2+ -renkaat on suunniteltu tarjoamaan mahdollisimman leveän kosketuspinnan maahan, jolloin pito ilman teloja on erinomainen. Niitä käytettäessä puolestaan parannettu tuki ketjuille ja teloille minimoi renkaan kulumista.

“Nokian Forest King TRS 2+ -rengas näyttää uudelta, ja kyse onkin seuraavan sukupolven renkaasta”, kertoo Teemu Vainionpää, Nokian Renkaiden tuotepäällikkö. ”Uskon käyttäjien arvostavan parempaa liikkuvuutta ja monikäyttöisyyttä metsätöissä.”

Metsässä renkaan vakaus on tärkeä ominaisuus, joten Nokian Renkaat kertoo panostaneensa tähän puoleen. ”Hyvät renkaat tarjoavat työnteolle vakaan perustan, jolloin tarkkuus ja tehokkuus paranee”, Teemu Vainionpää kuvailee. ”Nokian Forest King TRS 2+ -renkaiden 24PR-ristikudosrakenne vaimentaa tehokkaasti heilahduksia ja iskuja.”

Käyttöiän pidentämiseksi Nokian Forest King TRS 2+ -renkaissa on valmistajansa mukaan enemmän kumia olka-alueilla. Itse pintakuvion suojana on teräsvahvistukset. Näiden kerrotaan parantavan renkaan viillon- ja pistonkestoa, ja Nokian Forest King TRS 2+:n luonnehditaan olevan turvallinen valinta vaativimpaankin maastoon.

Nokian Forest King TRS 2+ -rengasta suunnitellessa on Nokian Renkaiden kertoman mukaan kiinnitetty erityistä huomiota telojen parhaaseen mahdolliseen tukeen. Renkaan syvä pintakuvio telaurineen sekä lisätyt tukirivat tarjoavat telalle optimaalisen alustan, jolloin telojen lipsuminen sekä renkaiden vaurioituminen on vähäisempää.

”Ilman ketjuja tai teloja työskennellessä renkaan terävät kuvion reunat, lisätyt tukirivat ja leveä kosketuspinta maahan takaavat pidon vaativassakin maastossa”, Vainionpää sanoo. ”Tämä mahdollistaa maksimipidon minimaalisella maaperän vahingoittamisella.”

Yhteensopivat tarvikkeet

Nokian Forest King TRS 2+ on yhteensopiva saman kokoisten Nokian Forest Rider -renkaille tarkoitettujen vanteiden, sisärenkaiden, ketjujen sekä telojen kanssa.

Koot ja saatavuus

600/65-34 
710/55-34 
710/70-34

Kaikki kolme kokoa tulevat saataville vuoden 2019 lopusta.

Uusia kokoja Nokian Forest King F2- ja Nokian Forest King TRS 2 -rengasperheissä

Monikäyttöisessä Nokian Forest King -tuotesarjassa on nyt myös uusia kokoja. Nokian Forest King F2 on soveltuu raskaiden metsäkoneiden telakäyttöön, kun taas Nokian Forest King TRS 2 -renkaan ripakuvion kerrotaan tarjoavan äärimmäistä pitoa. Vuoden 2019 lopusta kumpikin rengas on saatavana myös koossa 800/40-24.5, jolloin sopivia käyttökohteita on entistä enemmän.

Kuhmalahti Pulling -video

Laita äänet päälle ja käy katselemassa ja kuuntelemassa pari pätkää Kuhmalahti Pulling 2019 -tapahtumasta Koneurakointi-videon muodossa. Kaikkia kilpailijoita ei videolla näy, mutta lehdessä mennään sitten jokainen läpi oikein kuvan kanssa.

Volvot montulla –maansiirtopäivä 25.10.2019 Vantaalla

Volvo Truck Center Vantaa ja Volvo Construction Equipment järjestävät yhteistyössä koeajopäivän, jossa Volvon kuorma-autot ja Volvo CE:n maansiirtokoneet ovat testattavissa oikeissa työolosuhteissa perjantaina 25.10. klo 11-17 Kreaten montulla Vantaalla osoitteessa Tikkurilantie 163.

Volvot montulla -tapahtumassa on koeajattavana Volvo Trucksin sora- ja koukkuautoja maansiirtotöihin optimoiduilla ominaisuuksilla. Kokeiltavissa on esimerkiksi ryömintävaihtesto sekä Volvon VDS-ohjaus vaativissa olosuhteissa. Volvo kuorma-autoja voi koeajaa sekä maantiellä että montussa.

Paikan päällä ovat Volvo Trucksin kuljettajakouluttajat Teemu Hämäläinenja Matti Putkirantaopastamassa kuorma-autojen ominaisuuksien tarkoituksenmukaiseen hyödyntämiseen.  

Volvo Construction Equipment tuo puolestaan esille pyöräkuormaajia ja kaivukoneita, ja paikalla on luonnollisesti myös Volvo CE:n tiimi.

Eväspuolikin on hoidossa, sillä tilaisuudessa on tarjolla hot dogeja sekä hirvenpalapaistia.

Rauman satama laajenee yhä

Rauman sataman kenttätilojen laajentamishanke Ulko-Petäjäksessä jatkuu. Laajennusalueen vaiheet 2 ja 3 ovat juuri valmistuneet ja seuraava vaihe 4 käynnistyy lokakuun alussa. Petäjäs 4 -hankkeen urakkasopimus on solmittu Terramare Oy:n kanssa.

”Käynnistimme keväällä 2016 isot investoinnit, väylän syvennyksen ja konttiterminaalin, joihin sisältynyt Petäjäs 1 -vaihe valmistui kaksi vuotta sitten ja vaiheet 2 ja 3 ovat nyt valmiina luovutettaviksi käyttäjille. Nyt käynnistyvä Petäjäs 4 valmistuu kesällä 2021”, kertoo Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

”Vaiheet 2 ja 3 toteutti Työyhteenliittymä Petäjäs, jonka muodostivat Vilppulan Kivijaloste Oy, Kaivinkoneurakointi Juha Lönnqvist Oy ja Maanrakennus Mikko Tiensuu Oy. Urakka alkoi keväällä 2018 ja valmistui alkuperäisen aikataulun ja 12, 5 miljoonan kustannusarvion puitteissa, mistä olemme erittäin tyytyväisiä”, Asumalahti toteaa.

Maa- ja vesirakennustöiden osuus noin 16 miljoonaa

Petäjäs 4 tuo satamaan kaivattua lisäkenttää noin kuusi hehtaaria.
”Laajennus tulee tarpeeseen, sillä aikaisemmat vaiheet on jo kokonaan vuokrattu. Satamassa oli pitkä kausi ilman laajennuksia ja nyt johdonmukaisesti kaikki lisätilat on vuokrattu nopeasti. Myös 4. vaiheelle on ollut jo kysyntää”, Asumalahti vahvistaa.

Asumalahden mukaan uusi kenttätila tuo satama-alueelle täysin uutta toimintaa ja sen myötä lisää työpaikkoja ja aktiviteettia Rauman seudulle. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 18,5 miljoonaa euroa, josta nyt käynnistyvän urakan osuus on noin 16 miljoonaa euroa. ”Urakka koskee maa- ja vesirakennustöitä ja kokonaisarvio sisältää myös pilaantuneiden ruoppausmaiden käsittelyn sekä päällystys- ja valaistustyöt. Täyttöalue joudutaan rakentamaan ulkoa tuotavasta louheesta, mikä pidentää urakka-aikaa ja on iso kustannuserä.”

Terramare Oy:n toimitusjohtaja Hannu Tomperin mukaan Petäjäs 4 -urakka on Terramare Oy:lle tärkeä ja kalustolle juuri sopiva. ”Aloitamme kaluston mobilisoinnin lokakuun alussa ja ruoppaustyössä käytämme ruoppaajaamme Kahmari 2:sta ja neljää hinattavaa lastialustamme. Louhetäytöt tehdään yhteistyössä paikallisten urakoitsijoiden kanssa. Pyrimme toimimaan siten, että ruoppauksen ja louheen ajon aiheuttama häiriö olisi mahdollisimman pieni satamatoiminnalle.

Rauman Satama on Suomen kolmanneksi suurin konttisatama, jonka vuosittainen rahtiliikenne on noin 6 milj. tonnia. Satamassa on viime vuosina investoitu mm. syväväylän syventämiseen ja konttiterminaalin laajentamiseen. Rauman Satama Oy on Rauman kaupungin tytäryhtiö, jolla on henkilöstöä noin 30.

Saris-koneenkuljetusvaunu myös umpikaapilla

Minikaivurit, minikuormaajat ja teloilla tai pyörillä kulkevat henkilönostimet kasvattavat suosioitaan, ja samalla niiden kuljettamiseen tarvitaan lisää ratkaisuja. Hollantilainen Saris valmistaa alle 3000 kg koneen siirtoon työkoneita varten suunniteltua 02-luokan Saris Magnum Maxx 350 -perävaunua. Sen avulla pystyy kuljettamaan jopa 2800 kiloa painavan koneen.

Saris Magnum on rakennettu itsekantavalla korirakenteella kuten pakettiautotkin nykyään, jolloin myös laidat ovat osa kantavaa rakennetta. Tällä tekniikalla saadaan hyvä kantavuus ja matala 40 cm korkeus maasta.

Saris Magnumin saa joko 3000 kg kantavilla teräsrampeilla joissa on integroidut säädettävät tukijalat tai koko vaunun levyisellä lastaussillalla. Jälleenmyyjänä Suomessa toimiva Alberni suosittelee versiota, jossa on 30 x 150 cm kokoiset, pitävällä verkkopinnalla varustetut teräsrampit, sillä 184 cm x 150 cm korkea teräsramppi pystyssä takana on melkoinen tuulijarru pitkillä siirtomatkoilla, ja lisää normaalin pakettiauton kulutusta helposti 5 litraa sadalla kilometrillä.

Saris Magnumiin saa ramppien väliin pois nostettavan tukevan perälaudan ramppien väliin. Etu- ja perälaudan päällä ramppien välissä voi kuljettaa yli 1000 kg painavan lautanipun tai 6 m rumpuputkinipun. 2 erillistä ramppia eivät tarvitse kevennykseksi kaasujousia, joiden toiminta usein antaa toivomisen varaa Suomen talvessa. Samoin kaivurin painopisteen saa paremmin kohdilleen, kun puomin voi jättää ramppien välistä perästä ulos. Ramppien välistä voit perästä nostaa vaunuun myös 100 cm leveän kuormalavan.

Saris Magnumin mataluuden kerrotaan lisäävän myös turvallisuutta. Jos työkoneen ajaa 40 cm korkeaan vaunuun, ja suoritus lipsahtaa ohi rampin, ei kone todennäköisesti kaadu.

Lisäksi toisin kuin monessa koneenkuljetusvaunussa, joissa on esimerkiksi sidontalenkit yhdellä pultilla kiinni lokasuojissa, Magnumissa on vakiona 10 kpl TÜV-hyväksyttyjä 2500 kg valuteräksisiä, rungon läpi kiinnitettyjä sidontalenkkejä, jotka ovat myös ergonomisesti muotoiltuja ja valmistajan edustajan mukaan helpot nostaa ylös. Niiden kerrotaan olevan myös riittävän painavat, jottei sidontaliinan koukku irtoa sitoessa vastapuolelta.

Lisävarusteena saa sivuille turvalliset astinlaudat jotka helpottavat vaunuun nousemista, jolloin ei tarvitse astua liukkaan lokasuojan päälle. Myös pohjan pinnoitus 3,5 mm alumiiniturkkilevyllä on saatavana lisävarusteena. Näin esimerkiksi rasva tai polttoaine ei imeydy pohjavaneriin. Alumiiniturkkilevy kestää myös paremmin lumiketjuja ja nastoja eikä ole liukas.

Saris Magnum vaunut on tilattavissa myös kaikissa RAL väreissä, lokasuojat ja kori eri värisinä tai yksivärisenä. Maalaus tehdään tehtaalla Hollannissa kuumasinkityksen päälle. Maalattu pinta on helpompi pitää puhtaana ja antaa viimeistellyn ulkonäön. Yrityksesi väreissä kulkeva kalusto huomataan.

Nyt uutuutena Saris Magnum koneenkuljetusvaunut on saatavana myös umpikorilla. Kone pysyy suojassa suolavedeltä ja lialta. Seinät ovat 25 mm uretaani-lasikuitu-kerroslevyä, jolloin umpivaunu on myös lämpöeristetty. Ilmanvaihdosta umpikorissa on huolehdittu 40 x 40 cm itsetuulettuvalla kattoluukulla ja 15 cm korvausilmaventtiilillä. Kattoluukku tuo myös valoa sisälle. Sisävalaistuksena on 2 kpl USB-ladattavia kirkkaita LED-valoja hämärä- ja liiketunnistimella. Magnum Maxx 350 -mallin sisämitat ovat leveys 184 cm, pituus 406 cm ja sisäkorkeudet 170 cm – 300 cm.

Scania AXL – itsenäinen ja hytitön

Scania on esitellyt uuden täysautonomisen ja hytittömän konseptikuorma-auton, joka tuntee nimen AXL. Se on Scanian ensimmäinen autonominen kuorma-auto, johon luotetaan niin paljon, ettei se tarvitse enää turvakuljettajaa.

”Meillä on jo useita itseohjaavia ratkaisuja asiakkaidemme käytössä, mutta niissä on tähän mennessä ollut aina tilaa kuljettajalle, joka voi puuttua toimintaan mikäli tarvetta on. Scania AXL:ssä ei ole enää hyttiä, mikä muuttaa pelin luonteen täysin”, kertoo Scanian tuotekehitysjohtaja Claes Erixon ja jatkaa: ”Itseohjaavien ja kulkevien ajoneuvojen kehitys on ottanut huimia harppauksia viime vuosina. Meillä ei ole vielä kaikkia vastauksia valmiina, mutta AXL:n kaltaisten konseptien avulla kehitymme jatkuvasti ja opimme kovalla vauhdilla”.

AXL havainnoi lähitienoita kameralla, Lidarilla eli valotutkalla ja radiotutkalla.

Tarkkoja teknisiä tietoja ei vielä ole paljastettu, mutta moottori käyttää uusiutuvaa biopolttoainetta ja hytin tilalle on pakattu hurja määrä älyteknologiaa. Ajoneuvon rakenne on suunniteltu vastaamaan ja kestämään louhos- ja soramonttuolosuhteita, jotka sen ensimmäisiä työympäristöjä ovat. Ja mukana on toki myös ripaus Scanian muotoilua, vaikka se perinteinen hytti nyt puuttuukin.

AXL
Aluksi AXL työskentelee suljetuilla louhoksilla ja soramontuilla.
Lava on norjalaisen Istrailin valmistama.
0tykkääjääTykkää