Metso toimittaa kolme kovaan pakkaseen erikoisvarusteltua Lokotrack-murskaus- ja seulontalaitosta Yhdysvaltojen kansallisen tiedesäätiön McMurdo-tutkimusaseman rakennushankkeeseen Etelämantereelle. Laitteilla voidaan toimia jopa -40 °C:n pakkasessa.
Rossin meren saaressa sijaitseva McMurdon tutkimusasema on suurin Yhdysvaltojen kolmesta tutkimusasemasta Etelämantereella. Asemaa laajennetaan Yhdysvaltojen Etelämanner-ohjelman pitkäaikaisessa projektissa sen logistiikan ja energiatehokkuuden parantamiseksi.

Metson laitteilla murskataan kolmessa vuodessa rakennusten perustusmateriaalit, yhteensä yli 126 000 kuutiometriä kiviaineksia.
Vuoden aikana laitteilla voidaan työskennellä vain paikalliseen kesäaikaan, joka kestää lokakuusta huhtikuuhun. Murskattava, kova basaltti louhitaan aseman lähellä sijaitsevalta alueelta.

Lokotrack-laitteet osti tiedesäätiön ja tutkimusaseman laajennuksen pääurakoitsijana toimiva Leidos. Myyjänä toimi Metson edustaja Wagner Equipment Yhdysvalloista.

”Usean laitevalmistajan vertailun jälkeen Metson ja Wagnerin tarjoaman, pakkassuojatun laitepaketin arvo oli paras. Se sisälsi kylmiin oloihin kehitettyjen laitteiden lisäksi käyttö- ja huoltohenkilöstön järjestämisen lähellä työmaata Uudesta-Seelannista”, summaa valintaperusteita Leidosin laitehankinnoista vastaava David DesAutels.

Etelämantereelle toimitettaviin laitteisiin, Lokotrack LT106-leukamurskainlaitokseen, LT200HP-kartiolaitokseen ja ST3.8-mobiiliseulaan, asennettiin aluksi erittäin kylmän ilmaston varustelu. Sen lisäksi Metson Tampereen teknologiakeskuksen asentajat miettivät lisäsuojauksia.

”Kaikkiin kylmälle arkoihin paikkoihin on lisätty lämmitysvastukset ja lisäeristeet. Öljyt ja muut nesteet on valittu arktiseen ilmastoon sopiviksi ja erikoisvalmisteiset kuljetinhihnat pyörivät kovassakin pakkasessa”, kertoo Metson projektipäällikkö Marko Salonen.

”Laitteiden ohessa myös huolto ja varaosapalvelu suunniteltiin niin, että kaikki kuviteltavissa oleva pystytään ennakoimaan ja huoltamaan itsenäisesti paikan päällä. Jopa pakkausmateriaalit valittiin niin, että ainutlaatuiseen Etelämantereen luontoon ei viedä mitään turhaa”, Salonen kommentoi.

Leidosin käyttötoiminnasta vastaava johtaja Jeffrey E. Huffman arvioi, että murskeita päästään tekemään laitteiden saapumisen jälkeen kahden kuukauden ajan ennen paikallista talvitaukoa.

”Tavoitteena on työskennellä 16 tuntia päivässä ja tuottaa kooltaan 63 mm:n mursketta 250 tonnia tunnissa. Haluamme mukaan myös hienoainesta, jolloin materiaali tiivistyy paremmin rakennusten perustuksena.”

Murskauslaitokset aloittivat pitkän, lähes koko maapallon ympäri ulottuvan matkansa lokakuun alussa. Suomesta laitteet laivattiin Saksaan, sieltä Port Huenemen satamaan Kaliforniaan, Christchurchiin Uuteen-Seelantiin ja edelleen Etelämantereelle.

Viimeistä etappia vetää jäänmurtaja, jonka jäljessä seuraa kaksi, yhteensä 35 maanrakennuskonetta kuljettavaa laivaa. Lastin uskotaan olevan perillä McMurdon satamassa ensi helmikuun alussa.

Edellinen artikkeliSuomen Caterpillar- ja SITECH- liiketoiminnot sveitsiläiselle Avesco AG:lle
Seuraava artikkeliHankkija lopettaa John Deere -maatalouskoneyhteistyön Suomessa