>

Case Zeus on täyssähköinen kaivurikuormaaja

Case Construction Equipment esitteli tämän vuoden Conexpossa omien sanojensa mukaan markkinoiden ensimmäisen täyssähköisen kaivurikuormaajan. Project Zeus -nimeä kantava 580 EV tarjoaa valmistajansa mukaan saman voiman ja työtehon kuin dieselversio. Kaksi tällaista konetta on jo myyty yhdysvaltalaisille yrityksille, ja tuote onkin aluksi suunnattu tälle markkina-alueelle.

580 EV saa voimansa 480-volttiselta 90 kilowattitunnin litium-ioniakustolta, ja se tarjoaa työaikaa noin kahdeksaksi tunniksi. Caselta kerrotaan, että kaivupuolen hydrauliikka vastaa normaalin dieselmoottorikoneen ratkaisuja, eikä siten häviä esimerkiksi murtovoimassa. Ajon ja kaivun yhteiskäytön kerrotaan olevaan jopa tehokkaampaa kuin perinteisessä vastaavassa mallissa.

Lopuksi pieni hiusten halkominen. Casen maininta markkinoiden ensimmäisestä täyssähköisestä kaivurikuormaajasta on hieman tulkinnanvarainen, sillä Huddig esitteli Tigon-konseptinsa jo vuonna 2015. Missä menee sitten konetyyppien tarkka raja ja lasketaanko vasta myydyt kappaleet markkinoiksi, onkin se tulkinnanvarainen asia.

VW:n ja Fordin hyötyajoneuvoyhteistyö etenee

Volkswagen Hyötyautot ja Ford hyödyntävät tulevaisuudessa yhteisiä alustarakenteita kolmen eri kokoluokan automalleissa. Yhteistyön arvioidaan kattavan noin kahdeksan miljoonaa ajoneuvoa niiden elinkaaren aikana ja takaavan miljardien eurojen säästöt tuotantokustannuksissa. Yhteistyö ei sisällä ristikkäisiä omistuksia ja brändit säilyvät erillisinä. Uusi Volkswagen Amarok saapuu markkinoille vuonna 2022

Volkswagen Hyötyautot ja Ford tiedottivat viime vuonna aikeista solmia sopimus, joka kattaisi yhteistyötä täyssähköautojen, hyötyautojen ja autonomisen ajamisen kehittämisen saralla. Nyt Volkswagen ja Ford ovat allekirjoittaneet sopimuksen. 

Molemmat yritykset odottavat, että yhteistyösopimus parantaa sekä nykyisten että tulevien asiakkaiden tyytyväisyyttä, ja että he saavat parempaa lisäarvoa innovatiivisen ja nopeasti uusiutuvan ajoneuvotarjonnan ja teknologian vuoksi. 

Yhteistyö kattaa lähivuosina kolmen eri kokoluokan auton alustaprojektia. Elinkaarensa aikana näiden autojen volyymin arvioidaan olevan noin 8 miljoonaa kappaletta. Volkswagen Hyötyautot ja Ford aloittavat yhteistyön Volkswagen Caddyyn perustuvan pakettiauton, keskikokoluokan pick-upin ja tonniluokan pakettiauton kehittämisessä. Yhteistyösopimus ei sisällä ristikkäisiä omistuksia yhtiöiden välillä eikä brändejä olla millään tavoin yhdistämässä. Myös kaikki autot tuodaan markkinoille itsenäisinä malleina ja kummankin merkin omien standardien mukaisesti.

”On tärkeää, että voimme käyttää samaa alustarakennetta, mutta samaan aikaan voimme hyödyntää kummankin brändin omia vahvuuksia. Mallit tulevat eroamaan toisistaan selvästi mm. muotoilun ja käyttöliittymien suhteen”, sanoi Volkswagen Hyötyautojen toimitusjohtaja Thomas Sedran.

Kolme yhteistyöprojektia pakettiautoissa, muuten Volkswagen jatkaa omaa kehitystyötä

Ensimmäinen yhteistyöprojekti on uuden Volkswagen Caddy 5:n alustarakenteeseen perustuva pakettiauto. Uusi Volkswagen Caddy 5 esiteltiin helmikuussa 2020 ja sen tuotanto alkaa loppuvuoden 2020 aikana. Volkswagen Hyötyautojen kehittämä ja Poznanin tehtaillaan tuottama auto tulee Suomessa markkinoille alkuvuodesta 2021. Ford hyödyntää sen perusrakennetta myöhemmin Transit Connect -mallistossa. Nykyisen Volkswagen Caddy 4 -malliston autoja koskevia uusia tehdastilauksia ei Suomessa voi enää tehdä, mutta autoja on vielä hyvin varastossa ja tilausputkella. 

Yhteistyön seuraavassa vaiheessa toteutetaan alustarakenteeltaan yhteinen lava-auto, josta tulee Volkswagen Amarokin seuraaja vuonna 2022. Kolmas yhteistyömalli tulee myöhemmin olemaan tonniluokan pakettiauto. 

Samaan aikaan Volkswagen Hyötyautot jatkaa T6.1 -malliston (Multivan, Caravelle, California) muiden henkilö- ja tila-autoversioiden sekä muiden pakettiautomallien kehittämistä itsenäisesti.  

Expander ja Poclain Hydraulics Koneosapalvelulle

Koneosapalvelu on Expander System -niveltappien ja Poclain Hydraulics -tuotteiden jälleenmyyjä vuodesta 2020 lähtien. Yhteistyö Poclain Hydraulicsin osalta painottuu huoltopuolelle, sillä Koneosapalvelun hydrauliikkahuollolla on jo vuosien kokemus Poclain Hydraulics -radiaalimäntämoottoreista. Sekä Expander- että Poclain Hydraulics -tuotteet palvelevat liikkuvaa kalustoa, ja siten täydentävät hyvin Koneosapalvelun nykyiselle asiakaskunnalle sopivaa varaosien ja huoltopalveluiden tarjontaa. 

Expander System niveltapit ovat kätevä ratkaisu korvakkeiden kulumiseen 

Nivelliitokset ovat avainasemassa liikkuvissa osissa. Nivelliitosten korvakkeiden kuluminen on yleinen ongelma lähes kaikissa koneissa. Väljien nivelten perinteinen korjaaminen aarporaamalla ja hitsaamalla on kallista ja aikaa vievää työtä, joka keskeyttää koneella työskentelyn, ja toistuu useaan kertaan koneen käyttöiän aikana. Expander System tarjoaa kehittyneen ja kustannustehokkaan kartioniveltappiratkaisun, joka poistaa nivelten kulumisen kerralla. Expander Systemin avulla korjaus voidaan tehdä suoraan kuluneeseen asennukseen ilman hitsaamista ja poraamista. Expander Systemin toiminta perustuu korvakkeiden muotoon mukautuvien laajentuvien holkkien avulla saavutettavaan täydelliseen istuvuuteen. Se on helppo, nopea ja pysyvä ratkaisu korvakkeiden kulumiseen. 

Poclain Hydraulics on hydrostaattisen voimansiirron erikoisosaaja 

Ranskalainen Poclain Hydraulics on maailmanlaajuisesti tunnettu hydrostaattisen voimansiirron asiantuntija ja tarjoaa kattavassa valikoimassaan mm. hydraulipumppuja, -moottoreita ja -venttiileitä. Koneosapalvelu tarjoaa Poclain Hydraulics -tuotteisiin liittyvät palvelut ja huollot asiantuntevasti uusissa, nykyaikaisissa hydrauliikkahuollon tiloissaan. Huoltotoiminta painottuu off-road-sovelluksiin ja mm. metsäkoneissa käytössä oleviin MS/MSE-sarjan nokkarengasmoottoreihin. 

Ponsse Manager 1.7

Ponsse Manager 1.7 tuo järjestelmän olemassa olevien ominaisuuksien rinnalle asiakkaiden toivoman kuormatraktoreiden tuotantoraportoinnin. Uutena palveluna Ponsse Manager näyttää tekoalueen edistymistä graafisella kuvaajalla, jossa näkyvät sekä harvestereiden että kuormatraktoreiden tuotanto verrattuna tekoalueen kokonaisarviomäärään.

Tulostettavalla Ponsse Manager kuormaustodistuksella puolestaan näkyvät tekoalueen tunnistetiedot ja lähikuljetukset varastopaikoittain sekä summatietona että kuljettajittain eriteltynä. Tulostettavalla kuormaustodistuksella näkyy myös jokaisen kuorman määrä, toimitettu tavaralaji sekä ajettu matka. 

”Kuormatraktorin tuotantomäärät päivittyvät Ponsse Managerin raportointiin, kun kuormatraktorissa on käytössä yhteensopiva Ponsse Load Optimizer -kuormainvaaka tai kuljettajan Opti4G kuormatiedot -ominaisuus, jonka avulla kuljettaja kirjaa tienvarteen ajamansa toimitukset Opti4G-järjestelmään. Näillä ominaisuuksilla päästään koneketjun raportoinnissa kokonaan uudelle tasolle ja parannetaan näkyvyyttä puunkorjuun kokonaistuotokseen”, kertoo Juho Leskinen, tuoteryhmäpäällikkö, tietojärjestelmät ja digitalisaatio. 

Ponsse Parts Online varaosien tilausjärjestelmä löytyy myös Ponsse Managerin päävalikosta.  

Ponsse Manager on nykyaikainen metsäkoneiden seuranta- ja tiedonsiirtojärjestelmä, jonka kautta metsäkoneyrittäjä voi nähdä muun muassa koneiden sijainnin, tuottavuusluvut ja polttoaineenkulutuksen. Ponsse Managerin avulla yrittäjä pystyy tehostamaan toimintaansa ja parantamaan tuottavuutta reaaliaikaisen kenttäoperaatioiden seurannan ansiosta. Managerilla yrittäjä voi seurata leimikoiden edistymistä, suunnitella ja hallita koneiden siirtoja, seurata koneiden tuotosmääriä tavaralajeittain sekä tulostaa mittaustodistuksia. Lisäksi Manager kertoo yrittäjälle koneiden huollontarpeen ja kuljettajan tekemät huoltoon liittyvät muistiinpanot.

John Deere 1010G ja Moipu 250 – sehän on kombikone!

Tämänkertaisella videolla käydään katsomassa miten risunkorjuu sujuu Thomas Johanssonin uudella John Deere 1010G -kombikoneella. Ja sen verran voidaan spoilata jo tässä vaiheessa, että sujuuhan se.

Koneurakointi 4/2020

Kesänumerossa ollaan jo päästy koronan kanssa niskan päälle. Koska kevään tapahtumat onkin peruttu, pyrimme tässä numerossa esittelemään sellaisia uutuuksia, joita näillä kekkereillä olisi mahdollisesti nähty. On isoa Doosania, Hybridi-Volvoa, Cat 310 Next Gen, ja Sanykin tehdään tutuksi. Hyvän fiiliksen myötä käydään jututtamassa myös Thomas Johanssonia ja Urpo Heikkilää, joiden kanssa jutustellessa aika ei tule pitkäksi, mutta paperi meinaa loppua lehdestä. Virallisempi sävy otetaan ääneen puolestaan silloin, kun kyseessä on tieliikennelaki. Katsaus uuteen pykälästöön on siis tiedossa. Koeajossa on Nissanin pikkupaku, samoin John Deeren 4000-sarjaan edustava traktori. Perehdymme myös Vammas-historiaan, katsotaan mielenkiintoinen dokumentti ja mietitään voisiko kotimainen kivi tai tieinfran rakentaminen saada nostetta nykyiseen taloustilanteeseen, onhan molemmissa omat hyvät puolensa.

KONEET JA URAKAT

6 Suurin Doosan

Doosanin kaivavien koneiden malliston kokoruhtinas DX800LC-7 tuli Suomeen.

23 Tanan H-sarjan jyrät markkinoille

Kaatopaikkajyrille on maailmalla kysyntää – ja Tanalta niitä löytyy.

24 Johanssonin Deere

John Deere 1010G varusteltiin yhdistelmäkoneeksi harvennuksille.

30 Seuraavaa sukupolvea

Cat 310 edustaa valmistajansa pienempää Next Gen -mallistoa.

36 Ei soraääniä!

Urpo Heikkilä tunnetaan monien erilaisten lavojen miehenä.

42 Sany tuli Suomeen

Kiinalainen maailmanmerkki ottaa uuden askeleen Suomessa.

48 Isompi pikkupeura

John Deere 4066R on pienistä keltavihreistä traktoreista suurin.

54 Selkeä hybridistrategia

Volvon ensimmäinen hybridikaivinkone saatiin tuoreeltaan tarkasteluun.

60 Uutta lakia teille

Tieliikennelaki muuttui kesäkuun alussa. Mikä muuttui?

66 Tie on kauas kantava sijoitus

Tieverkon rakentaminen ja ylläpito takaavat myös säästöjä ja tuottoa.

68 Kotimaisella kivellä pieni hiilijalanjälki

Suomalainen luonnonkivi on ympäristötehokas ratkaisu.

70 Pakettiratkaisu

Tällä kertaa koeajossa Nissanin pikkupaku NV250.

76 Tuttua Rautaa – Vammas

Vammaskosken Tehtaalta on moni konelegenda kotoisin.

81 Maan äärellä, työn äänellä

Mielenkiintoinen dokumenttielokuva
koneista ja niiden käyttäjistä.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Scanialta uusi sähköinen erillismoottori

Scania esittelee uuden sähköistetyn erillismoottoriratkaisun hybridi- ja täyssähkökonseptin muodossa.

”Uusi erillismoottorien sähköistyskonseptimme hyödyntää kokemustamme maantieajoneuvojen sähköistämisestä”, kertoo Scanian erillismoottoritoimintojen johtaja Joel Granath. ”Koska Scanialla on pitkäaikainen huippuosaaminen dieselien ja vaihtoehtoisten polttoaineiden moottorien tuotannossa, aloitamme nyt seuraavan kehitysvaiheen, nimittäin merkittävästi päästöjä vähentävät sähköistetyt järjestelmät.”

Sähköistetyt erillismoottoriratkaisut tarjoavat Scanian mukaan erinomaisen suorituskyvyn kompaktissa koossa. Kaikki komponentit toimivat saumattomasti yhdessä, ja niitä ohjaa yksi yhteinen järjestelmä. Yksi järjestelmänhallintarajapinta ja yksi mekaaninen rajapinta – CAN J1939 ja SAE 1 – pysyvät entisinä ja yksinkertaistavat siten integrointia ulkoisiin komponentteihin.

Scanian uudet järjestelmät ovat sekä modulaarisia että skaalautuvia, jolloin asiakkaat voivat valita ja yhdistää useita komponentteja erilaisiin sovelluksiin.

Hybridiratkaisun avulla voimalinjan hiilidioksidipäästöjä voidaan valmistajan mukaan vähentää jopa 92 prosenttia. Scanian hybridisähköjärjestelmä yhdistää sähkömoottorin polttomoottoriin – joko yhdessä tai erillisinä energialähteinä. Hybridisähköjärjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi kaivinkoneissa, maansiirtoautoissa, murskaimissa, nostureissa, betonipumpuissa sekä lentokenttäajoneuvoissa. Merisegmentille järjestelmä voi olla hyödyllinen esimerkiksi lähiliikenteessä kulkevissa aluksissa, tielautoissa, luotsialuksissa ja yhteysaluksissa.

Hybridiratkaisu parantaa voimansiirron suorituskykyä poikkeuksellisen suurella vääntömomentilla, joka on käytettävissä heti moottorin käynnistyttyä. Polttoaineenkulutus vähenee huomattavasti samalla kun alennetaan moottorin käyttökustannuksia, melua ja päästöjä. Kun kokonaisuuden sähkömoottori ja sen nopeusalue on sovitettu polttomoottorin nopeuteen, ylimääräistä vaihdelaatikkoa ei tarvita. Tämä minimoi energiahukan ja helpottaa laitteiden suunnittelua ja asentamista. Asentaminen myös helpottuu kompaktin suunnittelun myötä.

Täysin sähköinen järjestelmä puolestaan mahdollistaa hiilidioksidipäästöjen vähentämisen jopa 98 prosentilla, mikäli käytettävä sähkö tuotetaan uusiutuvista lähteistä. Trukit, konttilukit, dumpperit, kaivinkoneet, kuormaajat, lentokenttäajoneuvot ja lentokoneiden työntötraktorit ovat joitain ajoneuvoja ja laitteita, jotka voivat hyötyä Scanian täyssähköjärjestelmästä. Meripuolella järjestelmä voisi olla erittäin hyödyllinen esimerkiksi lähiristeilyaluksissa, tielautoissa, yhteysaluksissa ja partioveneissä.
Täysin sähköiselle voimalinjalle on ominaista erittäin suuri tehokkuus ja maksimaalinen vääntömomentti heti alhaisilta kierroksilta lähtien. Korkean energiatehokkuuden ja alhaisten huoltokulujen johdosta järjestelmien kokonaistaloudellisuus on erinomainen.

”Kun kehitämme Scanian tulevia hybridi- ja täyssähköjärjestelmiä, voidaan sanoa, että ne soveltuvat moniin eri sovelluksiin. Koko voimanlinjan erinomainen suorituskyky heti käynnistyksestä lähtien ja poikkeuksellinen vääntömomentti ovat tervetulleita ”, Granath selittää.

Maskinmässan siirtyy vuoteen 2022

Tänään 3.6.2020 tulleen tiedon mukaan Svenska Maskinmässan siirtyy aiemmin siirretyltä paikaltaan eli tämän vuoden syksyltä suoraan kahden vuoden päähän kesäkuuhun 2022. Tarkemmat päivämäärät kerrotaan lähempänä, ja syynä tällekin siirrolle on jo vanha tuttu COVID-19.

Raide-Jokerin ensimmäinen rakennusvuosi takana

Raide-Jokerin rakentaminen aloitettiin 13 kohteessa 3.6.2019. Rakentamisvaihetta on takana 12 kuukautta eli 20 prosenttia. Tähän mennessä rakennustöistä on tehty 21 prosenttia. Koko projektin kustannuksista, syksyllä 2017 alkanut suunnitteluvaihe mukaan lukien, on laskutettu noin 28 prosenttia.

Vuoden aikana työalueet ovat laajentuneet noin 19 kilometrin matkalle. Poikkeuksellisenkin kevään aikana sekä rakentaminen että suunnittelu ovat edenneet vauhdilla. Samalla, kun vielä myöhemmin aloitettavista rakentamiskohteista tehdään rakennussuunnitelmia, ovat suunnittelijoiden kädet täynnä työmaapalvelun kanssa.

Kun työmaalla tulee ilmi jokin odottamaton asia tai suunnitelmaa pitää viilata, alkavat suunnittelijat pohtia vaihtoehtoisia ratkaisua ja piirtää niistä suunnitelmakuvia. Se tekee suunnittelijoiden työstä samalla mielenkiintoista ja haastavaa,” kuvailee suunnittelupäällikkö Jyrki Oinaanoja. Ensimmäisen rakentamisvuoden aikana suunnitelmia on hyväksytty 2770 kappaletta.

Maanrakennustöitä on tehty viime kesästä lähtien, ja tänä keväänä myös ratarakentajat ovat päässeet tositoimiin. Rataa näkyy jo useammalla kadulla: Maarintiellä, Linnoitustiellä, Ravitiellä ja Pirkkolantiellä. Kaksoisraidetta on valettu paikoilleen touko–kesäkuun vaihteeseen mennessä yhteensä 500 metriä. Tämän vuoden aikana sitä on tarkoitus asentaa yhteensä noin 8 kilometriä. Jotta rakentaminen on ollut mahdollista, on työmaille perehdytetty 2887 henkilöä.

Hetki, jolloin maanrakennustyöt ovat siinä vaiheessa, että ratarakentaminen voi alkaa, on meille tärkeä välitavoite ja merkkipaalu. Se kertoo, että olemme aikataulussa,” toteaa projektipäällikkö Ari Bergström.

Patterimäen raitiotietunnelia on louhittu 15 metriä. Kalliolouhinnat aloitettiin huhtikuussa 2020 ja ne valmistunevat tämän vuoden loppuun mennessä.

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa satojentuhansien ihmisten arkeen. Tietysti negatiivistakin palautetta tulee, mutta pääasiassa kaupunkilaiset ovat ottaneet rakentamisen hyvin vastaan. Haluamme olla luottamuksen arvoisia ja hoitaa rakentamisen ja tiedottamisen hyvin ja aikataulussaan,” toteaa tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski.

Tulevat vuodet ovat Raide-Jokerin tekijöille työntäyteisiä. Rakentamisen volyymi kasvaa tänä kesänä kolminkertaiseksi viime kesään verrattuna,” Ari Bergström kertoo.

Raide-Jokerin rakentaminen jatkuu vielä vuoden 2023. Viimeistelytöiden ja koeajojen jälkeen pikaraitiovaunun kyytiin pääsee tavoitteen mukaisesti kesäkuussa 2024.

TTS-Kone on digitaalinen huoltovihko

Maatalouskoneiden huollot merkitään yleisimmin paperiseen huoltovihkoon. Työtehoseuran keväällä tekemän kyselyn mukaan vain 7 % vastaajista käytti sähköistä huoltokirjaa, yleisimmin Exceliä. Tutkimus osoitti, että mobiilisti käytettävälle huoltokirjalle olisi kysyntää. Nyt sellainen löytyy TTS-Koneesta ja on käytettävissä kaikille käyttöoikeuden lunastaneille.

Osoitteessa ttskone.tts.fi voi laskea maatalouskoneiden ja -laitteiden kustannuksia oman tilan tarpeisiin tai urakointiin. Esimerkkilaskelmien hintalähtötiedot on päivitetty tämän vuoden hintatasoon. Lisäksi ohjelmaan on lisätty pyörä- ja tela-alustaisten kaivinkoneiden sekä traktorilavettien esimerkkilaskelmia. Uudessa ohjelmaversiossa on nyt yhteensä yli 270 esimerkkilaskelmaa.

TTS-Koneeseen on lisätty sähköinen huoltokirja, johon voi merkitä toimenpiteittäin varaosa-, työ- ja muita kuluja. Huoltokirjan avulla pystyy seuraamaan kunnossapitokustannuksia konekohtaisesti. Yhteenvedot kuukausi- ja vuositasolla saa kaavioina ja taulukkoina.

”Paitsi kustannusten seurannassa, kattavasta huoltokirjasta on hyötyä esimerkiksi koneen vaihdon tai myynnin yhteydessä. Useamman käyttäjän yhteistyössä myös mahdolliset koneen huollon laiminlyönnit ja unohdukset saadaan helposti minimoitua”, kertoo Työtehoseuran asiantuntija Eerikki Kaila.

Käytettävissä kaikilla laitteilla, tallennus pilveen

Huoltokirjaa voi käyttää tietokoneella, tabletilla tai puhelimella. Tällöin tehdyt korjaustyöt voi tallentaa heti, etteivät ne ehdi unohtua. Tulostusmahdollisuuden ansiosta tiedot saa tarvittaessa printattua tai tallennettua omalle koneelle pdf-muodossa. 

Huoltokirjaan pystyy tallentamaan muistiinpanoja ja kuvia korjaustöiden aikana suoraan puhelimesta. Seuraavan kerran varaosia tilatessa varaosanumerot löytyvät helposti klikkauksen päästä”, kertoo Työtehoseuran tutkija Iina Hulkkonen.

0tykkääjääTykkää