Volkswagen Hyötyautot ja Ford hyödyntävät tulevaisuudessa yhteisiä alustarakenteita kolmen eri kokoluokan automalleissa. Yhteistyön arvioidaan kattavan noin kahdeksan miljoonaa ajoneuvoa niiden elinkaaren aikana ja takaavan miljardien eurojen säästöt tuotantokustannuksissa. Yhteistyö ei sisällä ristikkäisiä omistuksia ja brändit säilyvät erillisinä. Uusi Volkswagen Amarok saapuu markkinoille vuonna 2022

Volkswagen Hyötyautot ja Ford tiedottivat viime vuonna aikeista solmia sopimus, joka kattaisi yhteistyötä täyssähköautojen, hyötyautojen ja autonomisen ajamisen kehittämisen saralla. Nyt Volkswagen ja Ford ovat allekirjoittaneet sopimuksen. 

Molemmat yritykset odottavat, että yhteistyösopimus parantaa sekä nykyisten että tulevien asiakkaiden tyytyväisyyttä, ja että he saavat parempaa lisäarvoa innovatiivisen ja nopeasti uusiutuvan ajoneuvotarjonnan ja teknologian vuoksi. 

Yhteistyö kattaa lähivuosina kolmen eri kokoluokan auton alustaprojektia. Elinkaarensa aikana näiden autojen volyymin arvioidaan olevan noin 8 miljoonaa kappaletta. Volkswagen Hyötyautot ja Ford aloittavat yhteistyön Volkswagen Caddyyn perustuvan pakettiauton, keskikokoluokan pick-upin ja tonniluokan pakettiauton kehittämisessä. Yhteistyösopimus ei sisällä ristikkäisiä omistuksia yhtiöiden välillä eikä brändejä olla millään tavoin yhdistämässä. Myös kaikki autot tuodaan markkinoille itsenäisinä malleina ja kummankin merkin omien standardien mukaisesti.

”On tärkeää, että voimme käyttää samaa alustarakennetta, mutta samaan aikaan voimme hyödyntää kummankin brändin omia vahvuuksia. Mallit tulevat eroamaan toisistaan selvästi mm. muotoilun ja käyttöliittymien suhteen”, sanoi Volkswagen Hyötyautojen toimitusjohtaja Thomas Sedran.

Kolme yhteistyöprojektia pakettiautoissa, muuten Volkswagen jatkaa omaa kehitystyötä

Ensimmäinen yhteistyöprojekti on uuden Volkswagen Caddy 5:n alustarakenteeseen perustuva pakettiauto. Uusi Volkswagen Caddy 5 esiteltiin helmikuussa 2020 ja sen tuotanto alkaa loppuvuoden 2020 aikana. Volkswagen Hyötyautojen kehittämä ja Poznanin tehtaillaan tuottama auto tulee Suomessa markkinoille alkuvuodesta 2021. Ford hyödyntää sen perusrakennetta myöhemmin Transit Connect -mallistossa. Nykyisen Volkswagen Caddy 4 -malliston autoja koskevia uusia tehdastilauksia ei Suomessa voi enää tehdä, mutta autoja on vielä hyvin varastossa ja tilausputkella. 

Yhteistyön seuraavassa vaiheessa toteutetaan alustarakenteeltaan yhteinen lava-auto, josta tulee Volkswagen Amarokin seuraaja vuonna 2022. Kolmas yhteistyömalli tulee myöhemmin olemaan tonniluokan pakettiauto. 

Samaan aikaan Volkswagen Hyötyautot jatkaa T6.1 -malliston (Multivan, Caravelle, California) muiden henkilö- ja tila-autoversioiden sekä muiden pakettiautomallien kehittämistä itsenäisesti.  

Edellinen artikkeliExpander ja Poclain Hydraulics Koneosapalvelulle
Seuraava artikkeliCase Zeus on täyssähköinen kaivurikuormaaja