Scania esittelee uuden sähköistetyn erillismoottoriratkaisun hybridi- ja täyssähkökonseptin muodossa.

”Uusi erillismoottorien sähköistyskonseptimme hyödyntää kokemustamme maantieajoneuvojen sähköistämisestä”, kertoo Scanian erillismoottoritoimintojen johtaja Joel Granath. ”Koska Scanialla on pitkäaikainen huippuosaaminen dieselien ja vaihtoehtoisten polttoaineiden moottorien tuotannossa, aloitamme nyt seuraavan kehitysvaiheen, nimittäin merkittävästi päästöjä vähentävät sähköistetyt järjestelmät.”

Sähköistetyt erillismoottoriratkaisut tarjoavat Scanian mukaan erinomaisen suorituskyvyn kompaktissa koossa. Kaikki komponentit toimivat saumattomasti yhdessä, ja niitä ohjaa yksi yhteinen järjestelmä. Yksi järjestelmänhallintarajapinta ja yksi mekaaninen rajapinta – CAN J1939 ja SAE 1 – pysyvät entisinä ja yksinkertaistavat siten integrointia ulkoisiin komponentteihin.

Scanian uudet järjestelmät ovat sekä modulaarisia että skaalautuvia, jolloin asiakkaat voivat valita ja yhdistää useita komponentteja erilaisiin sovelluksiin.

Hybridiratkaisun avulla voimalinjan hiilidioksidipäästöjä voidaan valmistajan mukaan vähentää jopa 92 prosenttia. Scanian hybridisähköjärjestelmä yhdistää sähkömoottorin polttomoottoriin – joko yhdessä tai erillisinä energialähteinä. Hybridisähköjärjestelmää voidaan käyttää esimerkiksi kaivinkoneissa, maansiirtoautoissa, murskaimissa, nostureissa, betonipumpuissa sekä lentokenttäajoneuvoissa. Merisegmentille järjestelmä voi olla hyödyllinen esimerkiksi lähiliikenteessä kulkevissa aluksissa, tielautoissa, luotsialuksissa ja yhteysaluksissa.

Hybridiratkaisu parantaa voimansiirron suorituskykyä poikkeuksellisen suurella vääntömomentilla, joka on käytettävissä heti moottorin käynnistyttyä. Polttoaineenkulutus vähenee huomattavasti samalla kun alennetaan moottorin käyttökustannuksia, melua ja päästöjä. Kun kokonaisuuden sähkömoottori ja sen nopeusalue on sovitettu polttomoottorin nopeuteen, ylimääräistä vaihdelaatikkoa ei tarvita. Tämä minimoi energiahukan ja helpottaa laitteiden suunnittelua ja asentamista. Asentaminen myös helpottuu kompaktin suunnittelun myötä.

Täysin sähköinen järjestelmä puolestaan mahdollistaa hiilidioksidipäästöjen vähentämisen jopa 98 prosentilla, mikäli käytettävä sähkö tuotetaan uusiutuvista lähteistä. Trukit, konttilukit, dumpperit, kaivinkoneet, kuormaajat, lentokenttäajoneuvot ja lentokoneiden työntötraktorit ovat joitain ajoneuvoja ja laitteita, jotka voivat hyötyä Scanian täyssähköjärjestelmästä. Meripuolella järjestelmä voisi olla erittäin hyödyllinen esimerkiksi lähiristeilyaluksissa, tielautoissa, yhteysaluksissa ja partioveneissä.
Täysin sähköiselle voimalinjalle on ominaista erittäin suuri tehokkuus ja maksimaalinen vääntömomentti heti alhaisilta kierroksilta lähtien. Korkean energiatehokkuuden ja alhaisten huoltokulujen johdosta järjestelmien kokonaistaloudellisuus on erinomainen.

”Kun kehitämme Scanian tulevia hybridi- ja täyssähköjärjestelmiä, voidaan sanoa, että ne soveltuvat moniin eri sovelluksiin. Koko voimanlinjan erinomainen suorituskyky heti käynnistyksestä lähtien ja poikkeuksellinen vääntömomentti ovat tervetulleita ”, Granath selittää.