>

Avescon uusi Cat-toimipiste auki Keravalla

Caterpillar-edustajana Suomessa toimiva sveitsiläinen Avesco-konserni investoi vahvasti Suomen liiketoimintaansa avaamalla uuden huippumodernin toimipisteen Keravalle. Uusi lippulaivatoimipiste aloittaa toiminnan kokonaisuudessaan huhtikuun alussa.

Avesco Oy:n päätoimipiste on muuttanut Keravalle ja kaikki toiminnot Vantaalta siirtyvät 1.4.2022 mennessä kokonaisuudessaan uuteen lippulaivatoimipisteeseen, joka sijaitsee Keravan Saviolla logistisesti hyvällä paikalla Lahdentien ja pääradan välissä. Uusi osoite on Karhuntassuntie 5, Kerava.

Rakennustyöt aloitettiin marraskuussa 2020 ja varsinainen toiminta uudessa toimipisteessä käynnistyy huhtikuun alussa. Kaikki Vantaalla toimineet varaosapalvelut sekä varaosamyynti ovat jo siirtyneet uuteen osoitteeseen aiemmin.

Rakennuspinta-alaa kolmen hehtaarin tontilla sijaitsevassa uudessa toimipisteessä on yhteensä 9000 m². Pinta-alasta 3800 m² on varattu Avesco Suomen keskusvaraston käyttöön, jonka valikoimasta löytyy yli 35 000 nimikettä. Koneiden korjaamo- ja huoltotiloille sekä komponenttikorjauksille ja peruskunnostuksille (esim. moottorit ja hydrauliikka) on varattu yhteensä 3500 m². Korjaamo- ja huoltotiloihin mahtuu koneiden koosta riippuen 16-24 konetta. Lisäksi samalla tontilla sijaitseva 570 m² pinta-alan omaava erillinen rakennus pitää sisällään metalli- ja maalaustyöt sekä kaksi pesuhallia.

Uudesta toimipisteestä 1500 m² on varattu toimistotiloille, jossa sijaitsevat Avescon valtakunnalliset tukitoimet, kuten taloushallinto, yritysjohto, markkinointi, hankinta, logistiikka, takuukäsittely, IT-tuki ja koulutustilat. Ympäristö on huomioitu uudessa toimipisteessä siten, että rakennus on suunniteltu mahdollisimman energiatehokkaaksi. Lisäksi toimipisteelle on tehty laaja ympäristöselvitys esimerkiksi hulevesien, melun ja liikenteen osalta. Keravan uusi toimipiste työllistää yli 120 henkilöä, eli noin puolet koko Avescon Suomen henkilöstöstä. Uuden toimipisteen toimintoja ovat edellä mainittujen lisäksi uusien koneiden myynti, vaihtokoneiden myynti, koneiden vuokraus, Cat-generaattorit sekä varaosamyynti. Avescon vahvan panostuksen taustalla on konsernin Suomessa näkemä myynnin ja palveluiden kasvupotentiaali.

”Tavoitteenamme on Caterpillar-liiketoiminnan ja markkinaosuuden selkeä kasvattaminen Suomessa, jossa olemmekin onnistuneet viime vuosina hyvin konemyynnin osalta. Konemyynnin ja konekannan kasvu tukee samalla palvelujemme, kuten huoltojen ja varaosien vahvaa kysyntää. Ykkösasioita tarjoamiemme palvelujen osalta ovat tavoitettavuus ja niiden saatavuus kaikissa tilanteissa, sekä tietenkin henkilökunnan jatkuva koulutus. Uusi Keravan toimipisteemme onkin tilojen puolesta mitoitettu 20-30 % kasvuvaralla koko liiketoimintaamme”, kertoo Avesco Oy:n toimitusjohtaja Teemu Raitis.

Trelleborg myy rengastoimintansa Yokohamalle

Ruotsalainen Trelleborg-konserni on ilmoittanut myyvänsä koko Trelleborg Wheel Systems -yksikkönsä japanilaiselle Yokohama Rubberille. Kaupan arvo on noin 2,1 miljardia euroa.

Trelleborg AB myy rengassektorin yksikkönsä eli Trelleborg Wheel Systemsin japanilaiselle Yokohama Rubber Co. Ltd.:lle. Yritykset tiedottivat kaupan toteutumisesta 25.3.2022. Kaupan hinta on noin 2,1 miljardia euroa.
Viime vuosina Trelleborgin rengasyksikkö on kasvanut huomattavasti, tuplaten kokonsa ja kasvattaen tuottavuuttaan. Osana tätä prosessia ovat olleet merkittävät yritysostot, kuten Mitas-rengasmerkin hankkiminen. Nyt tämä koko ns. off-road-rengaspaketti myydään japanilaiselle Yokohamalle, jolla tämä vastaava rengassektori on myös ennestään tuttu. Kauppa käy vielä läpi viranomaisten hyväksymisprosessin, mutta sen uskotaan valmistuvan vuoden 2022 jälkipuoliskolla. Siihen asti Trelleborg Wheel Systemsin toiminta jatkuu pääsääntöisesti kuten tähänkin asti.

AdBluen saatavuus paranemassa

Huoltovarmuuskeskus kertoo käyneensä aktiivista vuoropuhelua AdBluen valmistajien ja jälleenmyyjien kanssa toimenpiteistä lisäaineen saatavuuden varmistamiseksi. Merkittäviä saatavuushaasteita ei tällä hetkellä enää nähdä ja AdBluen saatavuus kyetään turvaamaan riittävästi markkinatoimijoiden toimenpiteillä. Hamstrausaalto näkyy kuitenkin yhä myynnissä.

Huoltovarmuuskeskus kertoo, että AdBluen saatavuustilanteen arvioimisessa sekä toimenpidetarpeiden tunnistamisessa on AdBluen valmistajien ja jälleenmyyjiltä saatavan tiedon lisäksi hyödynnetty Huoltovarmuusorganisaation poolien kautta saatavaa tilannetietoa eri toimialojen erityistarpeiden tunnistamiseksi.

Huoltovarmuuskeskuksen muodostaman uusimman tilannekuvan perusteella merkittäviä saatavuushaasteita ei tällä hetkellä enää nähdä ja AdBluen saatavuus kyetään turvaamaan riittävästi markkinatoimijoiden toteuttamin toimenpitein. Tilannetta on kuitenkin seurattava edelleen tehostetusti ja varauduttava samalla myös tilanteiden muutoksiin.

Lähipäivien aikana paikallisia ja tilapäisiä saatavuuspuutteita voi edelleen esiintyä lähinnä ilmenneestä hamstrauksesta johtuen. Yleisesti AdBluen saatavuutta on kuitenkin jakeluasemilla kyetty parantamaan viikonlopun ja alkuviikon aikana.

Huoltovarmuuskeskus on myös käynyt taustoittavia keskusteluita pakokaasujen puhdistuslaitteistojen valmistajien kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriön (LVM) mukaan kansallisessa lainsäädännössä ei voida väliaikaisesti sallia AdBlue-järjestelmän ohittamista. EU:n päästörajoja koskeva sääntely edellyttää AdBlue-liuoksen tai vastaavan päästöjä vähentävän järjestelmän käyttöä. Vaatimus perustuu EU-asetukseen, joka ei salli poikkeuksia, joten asiasta ei voida Suomessa väliaikaisestikaan säätää toisin. Tämän hetkisten tietojen mukaan EU:ssa ei ole valmisteilla poikkeusasetusta asiasta.

Engconin EC-Oil-työlaitekiinnike myös 4–6 tonnin kaivukoneisiin

Engcon julkistaa keväällä 2022 EC-Oil-pikakiinnikejärjestelmän 4–6 tonnin kaivukoneiden EC206-rototiltin alempaan työlaitekiinnikkeeseen. EC-Oilin avulla hydrauliikka, elektroniikka ja keskusvoitelu kytkeytyvät automaattisesti kuljettajan ollessa ohjaamossa.

Engcon esitteli vuonna 2020 automaattisen EC-Oil-pikakiinnikkeen vakiovarusteeksi S40-konekiinnikkeen ja EC206-rototiltin yläosan väliin. Nyt valmistaja ottaa käyttöön automaattisen EC-Oil-pikakiinnikejärjestelmän myös alempaan työlaitekiinnikkeeseen. Tämän myötä hydrauliikka, elektroniikka ja keskusvoitelu kytkeytyvät automaattisesti. Kuljettaja voi kytkeä Engcon-rototiltin tai muun hydraulisen työlaitteen suoraan ohjaamosta.

”Se säästää arvokasta työaikaa, sillä ohjaamosta ei tarvitse kiivetä ulos liittämään hankalia, paineistettuja ja likaisia hydrauliliittimiä. Tämä parantaa tehokkuutta ja lisää loppukäyttäjiemme turvallisuutta. Otettuamme EC-Oilin vakiovarusteeksi, myynti on kasvanut merkittävästi. Se osoittaa, että asiakkaamme arvostavat yhdistelmää”, sanoo engconin tuotepäällikkö Martin Engström.

Alemmassa S40-työlaitekiinnikkeessä on myös useita lisähydrauliliittimiä ja mahdollisuus kytkeä irrotettava tartuntakourakasetti. Samaan kytkentään sopii myös irrotettava harjalaite.

”Kuljettaja voi helposti ja nopeasti irrottaa tartuntakourakasetin kun kouraa ei tarvita. Puomin päässä paino vähenee silloin noin 35 kg. Kun puomi kevenee, lukemattomat nostoliikkeet päivän aikana säästävät nopeasti polttoainetta ja vähentää koneen kulumista”, Martin Engström toteaa.

EC206:ssa on myös uudenmallinen pyörivä liitin, jossa on suurempi kapasiteetti ja enemmän lisähydrauliikan lähtöjä EC206:n alapuolella olevaa S40-työlaitekiinnikettä varten. Työlaitekiinnikkeen kummallakin puolella sekä kiinnikkeen takasivulla on myös lisähydrauliikan liitin. Työlaitekiinnikkeen sivulla olevia lisäliittimiä on mahdollista syöttää suoraan kaivinkoneen lisähydraulilähdöstä. Tämä tuottaa valmistajan mukaan suuremman öljyvirtauksen kuin mitä Engcon-rototilttien venttiilien kautta ohjatuista lähdöistä saadaan, ja mahdollistaa esimerkiksi piennarleikkurien tai muiden hieman suurempia öljyvirtauksia vaativien työlaitteiden käytön.

Martin Engström kertoo, että uuden pyörivän liittimen etuihin kuuluu myös se, että alemmassa työlaitekiinnikkeessä ei nyt tarvita letkuja.

”Konsepti on sama kuin suuremmissa malleissa, joissa EC-Oil-lohkot ja lisälähdöt kiinnitetään pultein. S40:ssä lukkosylinteri on pultattu suoraan lohkoon, joten kiinnikkeessä ei ole lainkaan letkuja ja liikkuvia osia. Tiedämme, miten hankalaa ahtaan työlaitekiinnikkeen huoltaminen on, joten tämä on iso askel eteenpäin huollettavuuden kannalta”, Engström kertoo.

Uuden EC206:n ominaisuuksiin kuuluu myös se, että siihen voidaan nyt asentaa sekä kallistus- että pyörintäanturit koneohjausjärjestelmiä varten.

Automaattisella S40-työlaitekiinnikkeellä varustettu EC206-rototiltti esitellään messuilla vuoden mittaan. Pienemmän esisarjan toimitukset alkavat keväällä 2022. Sarjatuotanto on suunniteltu syksylle 2022. 

Vaikea kelirikko Lappiin ja eteläiseen Suomeen

Syksyn ja talven haastavat olosuhteet sekä sulamisveden suuri määrä aiheuttanevat erityisesti Lappiin vaikean kelirikkokevään. Myös eteläisessä Suomessa tilanne näyttää haastavalta. Keskisessä Suomessa päästäneen normaalilla kelirikolla.

”Olosuhteet ovat syksyn ja talven aikana olleet todella haastavat. Lisäksi vettä on paljon kevään sulamisvaiheessa, myös eteläisessä Suomessa”, sanoo maanteiden kunnossapidon asiantuntija Jarkko Pirinen Väylävirastosta.

Onkin ennustettavissa, että sorateillä pintakelirikon lisäksi tulee runkokelirikkoa, joka aiheuttaa haasteita erityisesti raskaalle liikenteelle. Tästä syystä raskaat kuljetukset kannattaa ajoittaa joko kelirikkoa edeltävään tai sen jälkeiseen aikaan.

Runkokelirikon aiheuttamat paikalliset rungon pehmentymät, reiät ja kohoumat vaikeuttavat sorateillä kaikkia liikkujia. Pintakelirikko näkyy sorateillä pehmeänä tai liejumaisena pintakerroksena. Tienkäyttäjien on sopeutettava ajonopeutensa kelirikon edellyttämälle tasolle.

Kelirikon vakavuus riippuu kuitenkin vielä paljon kevään säistä. Esimerkiksi kuiva ja aurinkoinen sää sekä yöpakkaset voisivat helpottaa kelirikkotilannetta.

Sorateille luvassa painorajoituksia

Koko Suomen alueella on runkokelirikolle alttiita teitä, joissa maaperä ja maasto-olosuhteet ovat kelirikon syntymiselle otollisia. Keskisessä Suomessa päästäneen keskimäärin normaalilla kelirikolla, sen sijaan Lapissa voi olla vaikea kelirikkokevät. Koillismaalla ja eteläisessä Suomessa on myös syytä varautua normaalia vaikeampaan kelirikkoon.

”Sorateillä saattaa monin paikoin esiintyä pintakelirikkoa ennen varsinaiselle runkokelirikolle altista aikaa. Myös pintakelirikkokaudesta tullee yhtä ongelmallinen kuin runkokelirikkokaudesta. Tämä johtuu siitä, etteivät tiet sula aurinkoisilla ja varjoisilla tieosuuksilla samaan tahtiin”, Pirinen selvittää.

Tiestölle joudutaan asettamaan joka vuosi painorajoituksia kelirikon takia. Tänä vuonna on valtakunnallisesti odotettavissa vuosien 2020-2021 taso, eli noin 2 000 kilometriä painorajoitettua tietä.

Lisäksi helmikuun vesisateet pakkasjaksojen välissä aiheuttivat paljon päällystevaurioita Etelä-Suomessa. Reikiintymisongelmat voivat edetä pohjoisemmaksikin, jos vastaavat kelit jatkuvat. Päällysteiden kannalta parasta olisi, jos talvi kääntyisi selkeästi ja nopeasti kevääksi, jolloin myös tarvittavat paikkaustyöt onnistuisivat parhaiten.

Lossi- ja yhteysalusliikenteelle tiedossa vain vähäisiä haittoja, saaristoliikenteessä helppo kelirikkotilanne

Yhteysalusliikenne on hoidettu pääsääntöisesti yhteysaluksilla talviaikataulujen mukaisesti. Jäiden lähtöjen ei oleteta aiheuttavan merkittäviä haittoja yhteysalusliikenteeseen.

Hailuodossa ja Kemijärven Räisälässä on ollut käytössä virallinen jäätie. Kemijärven jäätie on edelleen auki. Maantielauttaliikenne on hoitunut lähes normaalisti koko talven.

Maantielauttaliikenteessä vedenpintojen korkeusvaihtelut voivat ajoittain haitata lossiliikennettä etenkin Järvi-Suomen lauttapaikoilla. Meri-Suomen lauttapaikoilla vedenkorkeudesta johtuvia haittoja ei oleteta syntyvän. Myös jäiden lähdöstä johtuvat jääkenttien liikkeet voivat aiheuttaa hetkellisiä häiriöitä lauttaliikenteeseen.

Rautateille ennakoidaan keskimääräistä vähemmän routimishaittoja

Rataverkolla routimishaittojen ennustetaan olevan laajimmillaan noin 20–38 raidekilometrin matkalla huhti-toukokuun vaihteessa. Nopeusrajoituksia joudutaan roudan vuoksi alentamaan arviolta noin 18–35 raidekilometrin pituudella. Talvikauden routarajoitukset painottunevat pääosin sellaisille rataosille, joilla ratarakenteet ja kuivatusolosuhteet vaatisivat perusparannustoimenpiteitä.

”Kunkin rataosan kunnossapitäjät tarkkailevat jatkuvasti muutoksia routatilanteessa ja tekevät samalla tarvittavat kunnossapitotoimet, jotta nopeusrajoitusten asettamista voitaisiin välttää tai minimoida sekä määrältään että ajalliselta kestoltaan”, kertoo radan kunnossapidon ohjaus- ja kehittämisyksikön päällikkö Jukka P. Valjakka Väylävirastosta.

Osa talviajan nopeusrajoituksista voi johtua normaalin junaliikenteen tai ratarakenteen kunnon aiheuttamista muutoksista raiteissa, joten rajoitusten syynä ei aina ole routiminen.

Waratah ja Moipu markkinointiyhteistyöhön

Kuva: Koneurakointi / JP

Waratah aloittaa Moipu-tuotteiden markkinoinnin ja myynnin maailmanlaajuisen jakeluverkostonsa kautta. Pääasiallinen markkina-alue Moipu-tuotteille on Eurooppa ja Aasian ja Tyynenmeren alue, mutta tuotteita tarjotaan myös muualle maailmaan.

Metsäkoneiden lisälaitevalmistaja Waratah ja Moisio Forest Oy, Suomalainen energiapuutuotteiden ja metsäkonevarusteiden valmistaja, ovat allekirjoittaneet yhteistyösopimuksen koskien Moipu-tuotteiden myyntiä ja markkinointia. Waratah aloittaa Moipu-tuotteiden markkinoinnin ja myynnin maailmanlaajuisen jakeluverkostonsa kautta. Pääasiallinen markkina-alue Moipu-tuotteille on Eurooppa ja Aasian ja Tyynenmeren alue, mutta tuotteita tarjotaan myös muualle maailmaan.

Moipu-tuotteita tuetaan Waratah-jakeluverkoston toimesta ja tuotteisiin saa kaikki varaosat ja muut tukipalvelut Waratah-jälleenmyyjien ja -tukiorganisaation kautta.
“Moipu-tuotteet ovat hyvä lisä meidän jo ennestään laajaan lisälaitteiden tuotetarjontaan. Asiakkaamme saavat jatkossa meiltä tuotteet myös energiapuun korjuuseen ja moniin muihin sovelluksiin, joihin näitä tuotteita käytetään. Asiakkaillemme tarjotaan kaikki tukipalvelut samasta paikasta samojen tuttujen ihmisten toimesta kuin kaikkiin muihinkin Waratah-tuotteisiin”, kertoi Markku Ojaniemi, johtaja, Waratah Eurooppa, Venäjä, Etelä-Amerikka ja Japani.
Moisio Forest Oy jatkaa tuotteidensa myyntiä yhteistyössä Waratahin kanssa Pohjoismaissa, Baltiassa, Englannissa ja Irlannissa. Tällä yhteistyöllä saavutetaan merkittäviä molemminpuolisia etuja, Waratah-tuoteportfolio laajenee ja Moisio Forest Oy:n jakeluverkosto laajenee, osapuolet linjaavat.
“Olemme erittäin tyytyväisiä tästä yhteistyöstä. Waratahilla on vahva maailmanlaajuinen jakeluverkosto ja oma kenttäorganisaatio, joka mahdollistaa tuotteidemme jakelun useilla uusilla markkina-alueilla”, toteaa Petrus Moisio, toimitusjohtaja, Moisio Forest Oy. “Tämä yhteistyö ei ainoastaan lisää markkinoitamme, pääsemme myös mukaan tarjoamaan ja kehittmään lisää ratkaisuja asiakkaillemme.”

“Me olemme jo kohta 50 vuoden ajan tarjonneet asiakkaillemme lisälaitteita puunkorjuuseen, harvesteri- ja prosessointipäitä, metsäkoneiden kuormaimia, mittalaitteita ja kahmareita. Tämä yhteistyösopimus laajentaa tuotetarjontaamme nyt energiapuuratkaisuihin, joiden tarve on selkeästi kasvussa ilmastotavoitteiden myötä”, Ojaniemi lisää.
Moipu-tuotteiden jakelu aloitetaan Euroopasta laajentuen pian Aasian maihin ja Australiaan. Siirtymäaikana asiakkaat voivat ottaa yhteyttä joko Moisio Forest Oy:n henkilökuntaan tai Waratah-jakeluverkoston edustajaan.

Ponsse Active Manual opastaa ja ohjaa videoiden avulla

Ponsse tuo markkinoille asiakaslähtöisen Ponsse Active Manualin, joka on videoita sisältävä käyttö- ja huolto-ohjepalvelu metsäkoneenkuljettajan päivittäisen työn tueksi.

Visuaalinen Ponsse Active Manual on mobiilissa toimiva käyttö- ja huolto-ohjepalvelu, joka tukee nykyistä käyttö- ja huolto-ohjekirjaa tarjoamalla videoita ohjekirjan rinnalla. Active Manual hyödyttää julkaisuissa uusimpia teknologioita, kuten 3D-mallinnusta, ja se on selkeä, nopea ja helposti saatavilla oleva uutuuspalvelu.    

”Tänä päivänä ihmiset hyödyntävät ohjevideoita lähes kaikkeen tekemiseen, siksi on luontevaa, että myös metsäkoneen käyttöön liittyvää ohjeistusta on saatavana videoiden muodossa. Videoita voi katsoa ajasta ja paikasta riippumatta internetin välityksellä ja niistä saa tukea päivittäisiin koneen käyttöön liittyviin toimenpiteisiin”, kertoo Pinja Aho, Visualisation Specialist, Ponsse Oyj.

Uuden palvelun kerrotaan parantavan metsäkoneenkuljettajan tuottavuutta, kun palvelun sisältämät yleisimmät ohjeet metsäkoneiden käyttöön ja huoltoon ovat nopeasti ja helposti saatavilla. Palvelusta löytyvien videoiden avulla metsäkoneen käyttöaste paranee, kun ohjeet ja tuki ovat saatavilla paikasta ja ajasta riippumatta, Ponsse tiedottaa. 

Valmistajan mukaan videokirjasto päivittyy jatkuvasti, ja videoita lisätään sitä mukaa kuin niitä valmistuu. Ponsse Active Manual löytyy Applen ja Androidin sovelluskaupoista.

OK-Konehuolto hoitaa Länkkäreitä ja Lundbergeja Uudellamaalla

Lännen Tractors Oy on solminut yhteistyösopimuksen järvenpääläisen OK-Konehuolto Oy:n kanssa. Yhteistyösopimus sisältää Lännen Tractors Oy:n ja sen ruotsalaisen sisaryhtiön valmistamien Lännen- ja Lundberg monitoimikoneiden jälkimarkkinointitoiminnot; varaosatarjonnan sekä huoltopalvelut.

Uuden yhteistyökumppanuuden kerrotaan vahvistavan entisestään Lännen-tuotteiden asiakaspalveluverkostoa erityisesti Uudenmaan alueella. Uuden kumppanuuden myötä Lännen Tractors Oy:n varaosaverkostossa on yhteensä 33 ja huoltoverkostossa yhteensä 25 palvelupistettä kattavasti ympäri Suomen.

Kaikista palvelupisteistä luvataan saavan laadukasta ja nopeaa palvelua sekä teknistä apua asiakkaiden monipuolisiin ja joskus jopa akuutteihinkin tarpeisiin. ”Kattava Lännen-yhteistyökumppaniverkosto pitää Lännen- ja Lundberg-pyörät pyörimässä ympäri vuoden Espoosta Sodankylään ja Porista Joensuuhun”, LCME:ltä tiedotetaan.

”OK-Konehuolto täydentää loistavasti Lännen -palvelujen saatavuutta Uudenmaan alueella, jossa Lännen- ja Lundberg -konekanta on jo historiastaan vahva”, toteaa Lännen Tractors Oy:n palveluliiketoimintapäällikkö Heikki Haapakoski.

”Jo ensikosketuksesta lähtien OK-Konehuollon Verneri Ovaska henkilökuntineen osoitti vahvaa osaamista ja sitoutumista asiakkaiden moninaisten jälkimarkkinointitarpeiden palvelemiseen. Olemmekin iloisia saadessamme nyt julkistaa yritystemme välille tehdyn yhteistyösopimuksen”, jatkaa Heikki.

”Olemme innoissamme uudesta yhteistyökumppanuudesta Lännen Tractors Oy:n kanssa. Yhteistyö luo meille uusia kouluttautumismahdollisuuksia, sekä pääsemme auttamaan omalta osaltamme kotimaisen tuotteen huolto ja korjauspalveluiden kehittämisessä”, Verneri Ovaska linjaa.

Iskevämpi uutuus

Sandvikin mobiilimurskainten kolmas sukupolvi polkaistaan käyntiin keskikokoisen QI353-iskupalkkimurskausyksikön myötä. Laitos näyttää jo ulkoisesti uudelta, mutta paljon on Sandvikin mukaan uudistettu myös tuottavuuden, käyttöasteen, tehokkuuden, monipuolisuuden, yhdistettävyyden ja turvallisuuden osa-alueilla. Eli mitä kaikkea uuden sukupolven edustaja sitten tarjoaa?

Sandvikin mobiili-iskupalkkimurskaimien ensimmäinen ns. kolmannen sukupolven laite on QI353, joka sijoittuu tällä hetkellä valikoimista löytyvien QI341:n ja QI442:n väliin. Kyseessä on vaaka-akselinen eli HSI-iskupalkkimurskain, (horizontal shaft impactor), ja se toistaa jo aiemmista malleista tutuksi tullutta Sandvikin Prisec-teknologiaa, eli laite soveltuu ja on mukautettavissa joko esi- tai jälkimurskaukseen aina tarpeen mukaan. Murskausyksikkö on Sandvikin mukaan suunniteltu alusta asti uusiksi, ja se on tarkoitettu louhoksille, kierrätysmurskaukseen ja urakoitsijakäyttöön. Yksi keskeisiä uutuuksia on automaattinen Optik-hallintajärjestelmä, jonka kerrotaan olevan käyttökokemukseltaan intuitiivinen, sisältäen visuaalisen värinäytön, helpon valikkonavigoinnin ja integroidun ohje-, diagnostiikka- ja tukijärjestelmän. Optik-hallintajärjestelmä mahdollistaa paitsi helpon käytettävyyden paikan päällä, myös yhdistettävyyden My Fleet -etähallintaan. 

kolmannen sukupolven kone. Sandvik QI353-iskupalkkimurskausyksikkö avaa Sandvikin mobiilimurskainten kolmannen sukupolven. Ulkoasu on muuttunut, ja paljon on myös muokattu ominaisuuksien osalta.
Uutta muotoa. Kone erottuu aiemmista ulkoisen muotoilunsa myötä, mutta myös käytännön muotoilua on tehty. Syöttösuppilo on uudistettu kaarevakylkiseksi.

Suuria lukuja luokassaan.

Tuottavuuden suhteen Sandvik mainitsee huipputehoksi jopa 400 tonnia tunnissa. Syöttösuppilo on uudistettu, ja sen kyljet ovat kaarevat ja kovaan käyttöön suunnitellut. Suppilon uudella muotoilulla on pyritty estämään tukkeutumista ja parantamaan materiaalin virtausta. Laitteen tärysyötin on varustettu pintavahdeilla, jotka ohjaavat murskaimen täyttöasetta. Kaksitasoisen esiseulan kokoa on kasvatettu, samoin sen verkonvaihdon helppouteen on panostettu. 

Suurelle syötekoolle. QI353:n kerrotaan tarjoavan luokkansa suurimman syöttöaukon. Yhdessä ison roottorin halkaisijan kanssa saavutetaan syötteen suurimmaksi kooksi 700 millimetriä. 


Koko laitoksen ytimenä on uusi keskikokoluokan Prisec-iskupalkkimurskain, jonka kerrotaan tarjoavan paitsi luokkansa suurimman syöttöaukon eli 1170 x 730 millimetriä, myös suurimman roottorin halkaisijan eli 1150 millimetriä. Syötteen suurin koko on 700 millimetriä, ja iskulevyjen ja roottorin nopeuden säädettävyys mahdollistavat useita erilaisia lopputuotteita. Purkukuljettimien korkeutta on myös kasvatettu, ja kuljettimiin on saatavilla nyt myös hihnavaakavarustus. 
QI353:n lisävarusteena on saatavana myös HS323-riippuseula jopa kolmen eri koon lajitteluun, ja laitos on varusteltavissa sekä avoimeen että suljettuun kiertoon.

Tuottavaksi tarkoitettu. Sandvik ilmoittaa uuden iskupalkkimurskausyksikön tuntituotokseksi jopa 400 tonnia tunnissa. Purkukuljettimiin on saatavilla hihnavaakavarustus. 

Pidennettyjä välejä.

QI353:ssa on myös aiempaa suurempi polttoainesäiliö, ja sen lisäksi laitos on suunniteltu kuluttamaan vähemmän, joten tankkausvälit kasvavat yhdessä taloudellisuuden kanssa. Laitoksen kerrotaan myös tarvitsevan peräti 40% vähemmän hydrauliikkaöljyä huoltojen yhteydessä, ja vaihtovälien kasvaneen myös, mikäli hyödynnetään öljyanalyysiä. Tästä on saatu laskettua prosenttiluku 64, jonka verran vähemmän hydrauliikkaöljyä 10 000 tuntia kohden tarvitaan aiempaan vastaavaan laitokseen verrattuna. 
Moottorina käytetään Stage V -tason Cat C9.3B-dieseliä, joka tuottaa 310 kilowatin tehon. 

Huoltoystävällisyyttä korostetaan.

Huoltopuolen uudistuksina esiseulan alle on suunniteltu tilava huoltotaso, ja muutenkin laitoksen huollettavuus on otettu yhdeksi keskeisistä kehityskohteista. Tarvittavat nostoapuvälineet kuuluvat toimitukseen, samoin Sandvikin patentoima roottorinpyörityslaite, jonka kerrotaan takaavan turvallisuuden vasaroiden irrottamisessa, kääntämisessä ja asentamisessa. Myös kaikki kuljettimet ja erotusmagneetti voidaan laskea turvalliselle huoltokorkeudelle. Uudessa Optik-hallintajärjestelmässä kerrotaan olevan myös laajennettuja turvallisuusominaisuuksia, kuten visuaalisia varoituksia ja tiedot hätäpysäyttimien sijoittelusta.

Uusittu sydän. Laitoksen ytimenä jauhaa uusittu Sandvikin keskikokoluokan Prisec-iskupalkkimurskain 1150 millimetrin roottorihalkaisijalla. 

Pari sanaa iskupalkkimurskaimista.

Iskupalkkimurskaimia käytetään yleisimmin pehmeiden, ei-kuluttavien materiaalien murskaamiseen, ja tällöin yksivaiheisen laitoksen murskaussuhde on usein suuri. Lisäksi lopputuotteen muoto on muita murskaimia kuutiomaisempi, eli varsin haluttu. Iskupalkkimurskaimissa iskuenergia siirretään nopeasti kiviainekseen, ja yleisimmissä malleissa eli HSI-vaaka-akselimurskaimissa se tapahtuu roottorissa olevien vasaroiden tai palkkien iskujen avulla. Materiaalin murskautuminen jatkuu kammiossa myös murskattujen materiaaliosien osuessa toisiinsa ja verhoihin. Iskupalkkimurskain ei tämän toimintatapansa vuoksi ole taloudellisin kovan ja kuluttavan materiaalin murskauksessa vaan soveltuu juurikin parhaiten pehmeille ja ei-kuluttaville materiaaleille.

AdBluen saatavuus heikkenemässä

AdBlue- eli urealiuoksen saatavuus uhkaa heikentyä ja hintojen nousu entisestään on todennäköistä, sillä valmistusprosessi nojaa vahvasti maakaasuun. 

Urean maailmanmarkkinahinta oli nousussa jo viime vuoden lopulla, ja kun jonkinlaista toivonpilkahdusta uskallettiin hinnassa maailmalla lopulta nähdä, syttyi Ukrainassa sota. Urean valmistusprosessi on vahvasti sidoksissa maakaasuun, jonka hinta oli syksyllä jo muutenkin korkealla. Sota nostaa maakaasun hintaa entisestään, sillä iso osa Euroopassa käytettävästä maakaasusta on lähtöisin Venäjältä. Hurjasti nousseiden polttoainehintojen lisäksi näköpiirissä on myös siis urealiuoksen hinnannousu entisestään, ja esimerkiksi Ruotsissa väläytellään jo uhkaa koko aineen loppumisesta.

0tykkääjääTykkää