Develon on esitellyt uuden minikaivukoneen tonnin työpainoluokkaan. DX10Z-7 on peräylityksetön ja aiemmasta sarjasta reilusti kehittynyt ratkaisu.

Uusi Develon DX10Z-7 korvaa aiemman samalla perusmallinimellä myydyn edeltäjänsä. Kapeimmillaan vain 730 millimetriä leveäksi niputettava kone mahtuu mainiosti esimerkiksi ovista. Hydraulisesti levitettävä alavaunu voidaan kuitenkin kasvattaa 1100 millimetriä leveäksi tukevuuden saavuttamiseksi. Koneessa on myös taitettava TOPS-suojakaari vakiona. Moottorina on Kubota D722 -diesel, joka tuottaa 7,6 kilowatin tehon. Sen mainitaan olevan värinä- ja melutasoiltaan alhainen. Peruspuomin pituus on 1,45 metriä ja kaivuvarren mittaa on kasvatettu 810 millimetristä 890 mm:n. Tämä kasvattaa koneen työsädettä ja tuo myös 21,5 lisäyksen lastauskorkeuteen, joka on nyt 2205 mm sekä 8,5% lisää kaivu-ulottumaa maan tasolla eli 3355 millimetriin saakka.

Kauhasta mitattu murtovoima on niin ikään kasvanut 30%, ollen nyt 10,8 kN ja 14% varresta mitattuna, ollen 6,3 kN. Vetovoimaa on lisätty 31% ja osansa tässä on 1025 millimetrisellä telan pituudella maata vasten.

Kaikki puomiston sylinterit ovat yläpuolista mallia ja kauhasylinteri on myös suojattu. Linjat on vedetty mahdollisimman pitkältä matkalta kaivupuomin sisällä.

Kuljettajan työpiste on pieni mutta mukavuutta on tuotu siihenkin: konsolit ovat 35° kallistuvaa ja 10° kääntyvää mallia ja turvavyö on vakiona. Mukana on myös puomin ledityövalo. Huoltotoimenpiteitä varten istuimen alla on luukku, joka aukeaa jopa 65° mahdollisimman hyvän pääsyn takaamiseksi. Myös jäähdytykseen on panostettu puhalluksen optimoinnilla ja aaltomaisilla flektin siivillä, jotta kennosto saa mahdollisimman paljon ilmaa. Suositeltu kauhakoko on 24 litraa, työpaino 1165 kiloa ja suurin kaivusyvyys 1,815 metriä. Hydrauliikan maksimituotto on 20,8 litraa minuutissa. 

Edellinen artikkeliPintaa myös pikkuteille
Seuraava artikkeliValtralle jo 5 miljoonaa MY Diesel -litraa