>

Laserkeilaus ja ilmakuvaus lisääntymässä

Kansalliset laserkeilaus- ja ilmakuvausohjelmat käynnistyvät keväällä 2020. Ohjelmissa kuvaussykli on tiheämpi kuin aiemmin, mikä mahdollistaa koko Suomen kattavat, entistä ajantasaisemmat aineistot. Lisäksi uudessa laserkeilausohjelmassa tuotetaan entistä tarkempaa maanpinnan kolmiulotteista tietoa.

”Laserkeilaus- ja ilmakuva-aineistoja on tuotettu yhteistyössä jo vuosia, mutta uusien kansallisten ohjelmien myötä yhteistyö eri organisaatioiden välillä tiivistyy entisestään. Uudistuksessa on monia hyötyjä: vähennämme päällekkäistä työtä eri organisaatioissa, säästämme veronmaksajien rahoja ja saamme entistä parempia aineistoja koko yhteiskunnan toimintojen tehostamiseksi”, toteaa Maanmittauslaitoksen pääjohtaja Arvo Kokkonen.

Laserkeilaus- ja ilmakuvausohjelmien rahoituksesta ja hallinnasta vastaa yhteistyöelin KALLIO, jonka yhteistyösopimus allekirjoitettiin 25.9.2019. Sen toimintaan osallistuvat maa- ja metsätalousministeriö, ympäristöministeriö, puolustusministeriö, Suomen metsäkeskus, Metsähallitus, Ruokavirasto, Suomen ympäristökeskus ja Maanmittauslaitos.

Laserkeilaus on tekniikka, joka tuottaa tarkkaa kolmiulotteista tietoa maanpinnasta ‒ sen muodoista sekä sen päällä olevista kohteista. Laserkeilauksella tuotettavaa kartoitustietoa kutsutaan pistepilveksi. Maanmittauslaitos saa tänä vuonna valmiiksi ensimmäisen koko Suomen kattavan laserkeilauskierroksen, joka on kestänyt noin 10 vuotta. Näissä aineistoissa pistepilvien tiheys on noin puoli laserpistettä neliölle. 

Uusi kansallinen laserkeilausohjelma nostaa pistepilven tiheyden kymmenkertaiseksi. Vuodesta 2020 lähtien Suomea laserkeilataan pistetiheydellä, jossa jokaiselle neliömetrille osuu viisi laserpistettä. Ohjelmassa Suomi jaetaan alueisiin, jotka laserkeilataan kuuden vuoden välein. Uudistus nostaa laserkeilausaineistojen hyödynnettävyyden uudelle tasolle ‒ esimerkiksi metsävaratiedon tarkkuus paranee. Aineistoa voidaan hyödyntää myös uusiin tarkoituksiin. Maanmittauslaitos tuottaa aineiston perusteella kolmiulotteiset rakennustiedot koko maasta. 

Nykyisessä ilmakuvausohjelmassa Suomi on jaettu alueisiin, jotka ilmakuvataan viiden vuoden välein. Tähän tarvittiin muutos, sillä moniin käyttötarkoituksiin ilmakuva-aineistoja tarvitaan samalta keruuajankohdalta kuin laserkeilausaineistoja. Uudessa ilmakuvausohjelmassa alueet ilmakuvataan kolmen vuoden välein. Uuden ilmakuvausohjelman mukaiset ortoilmakuvat ovat laadultaan nykyisiä vastaavia eli niiden erotuskyky on 50 senttimetriä. Ilmakuvia hyödynnetään esimerkiksi maastotietokannan päivittämisessä, metsävaratiedon keruussa, peltovalvonnassa ja useissa suunnittelutehtävissä sekä erilaisissa karttapalveluissa.

Lego-Liebherr pian myyntiin

Keväällä julkistettu Lego Technic -sarja Liebherr R 9800 -pistokaivinkoneesta tulee viimeinkin saataville 1.10.2019 lähtien. Eli sopivasti joulun alle. Arvio hinnasta on noin 450 euroa.
Tätä yhteistyössä Liebherrin kanssa kehitettyä mallia ohjataan LEGO TECHNIC CONTROL+ sovelluksella, ja malli sisältää edistyneitä sovelluksella ohjattavia ominaisuuksia ja toimintoja, joiden avulla voit hallita Legoa valmistajan mukaan täydellisesti.
Tarjolla on neljä erilaista grafiikkanäyttöä, joiden kerrotaan täydentävän superrealistista leikkikokemusta. Eteenpäin ajo, peruutus, telaketjujen ohjaus erikseen, ylävaunun kääntö, puomin liikkeet sekä kauhan avaus ja kallistus onnistuvat sovelluksella.

Sovelluksella voi myös hyödyntää valmiiksi määritettyjä komentoja tai tallentaa kaivinkoneen toimintoja monimutkaisiksikin liikesarjoiksi. Aitouden tunnetta kerrotaan lisättävän jopa Liebherr R 9800:n oikeilla äänitehosteilla. Voit myös testata taitojasi sovelluksen haaste- ja saavutusosion avulla.

Pienoismallin todetaan olevan täynnä aidosta koneesta tuttuja, palikoista rakennettuja yksityiskohtia, joista esimerkkeinä hydrauliletkut ja -pumput, jäähdytysaukot, sammutusjärjestelmä ja yksityiskohtainen ohjaamo istuimineen, ohjaussauvoineen ja hallintapaneeleineen. Perinteinen Liebherrin louhoskoneväritys ja näyttävät tarrat täydentävät tätä Lego-sarjaa näyttäväksi kokonaisuudeksi.

  • Kaivinkonemallissa on LEGO® TECHNIC CONTROL+ sovellus.
  • Sovelluksella ohjattavaa LEGO® Technic Liebherr R 9800 -kaivinkonetta ohjataan älylaitteella ja neljällä vaihtoehtoisella ohjausnäytöllä.
  • Monitoimiohjaus: aja eteenpäin, peruuta, ohjaa, käännä ylävaunua, ojenna, nosta ja laske puomia, avaa ja kallista kauhaa ja tarkastele palautetietoja, kuten puomin ja ylärakenteen asentoa, tehojen käyttöä ja ajoetäisyyttä.
  • Yhden kosketuksen ohjaus: valitse näytössä oleva piirrettävä kuvio ja katso, miten kaivinkone reagoi komentoosi.
  • Mukautettavat liikesarjat: käytä valmiiksi määritettyjä komentoja tai tallenna mallin toimintoja ja luo monimutkaisia liikesarjoja.
  • Haasteet ja saavutukset: aktivoi palkintomerkkejä suorittamalla haasteita.
  • Liebherr R 9800 -kaivinkoneen pienoismallissa on realisisia ominaisuuksia ja toimintoja, aidot värit ja hienoja tarrayksityiskohtia.
  • Sisältää kolme XL-moottoria, neljä L-moottoria ja kaksi Bluetooth-ohjattua Smart Hubia.
  • Smart Hubeissa on Bluetooth Low Energy (BLE) -liitäntä, aktivointipainike, kuusi akselianturia (kolme gyro- ja kolme kiihtyvyysanturia) ja neljä liitäntäporttia.
  • Sovelluksella käyttäjät voivat muodostaa yhteyden useisiin hubeihin, mikä takaa tarkat ja todenmukaiset liikkeet.
  • Sovellus ladattavissa App Storesta tai Google Playstä.
  • Toimii paristoilla
  • Lego Liebherr R 9800 -kaivinkone on 39 cm korkea, 65 cm pitkä ja 27 cm leveä.

Volkswagen T6.1 -mallisto sai hinnat

Uudistunut T6.1-mallisto, joka koskee Volkswagen Transporteria, Caravellea ja Multivania julkistettiin keväällä, ja nyt mallien hinnat on julkaistu alkaen 31 537,30 eurosta. Tällä summalla haltuunsa saa Volkswagen Transporter PRO –umpipakettiauton 2,0 TDI 66 kW (90 hv) -moottorilla ja manuaalivaihteistolla.

Mallistorakenne pysyy ennallaan ja mallistovalikoimassa säilyvät Transporter-umpipakettiautot, Transporter-alustapakettiautot (näiden hinnastot julkaistaan myöhemmin), Transporter Kombi -henkilöautot, Transporter Kombi -henkilöautot korirakennukseen sekä Caravelle Trendline- ja Comfortline-varustelutasoilla ja Multivan Comfortline- ja Highline-varustelutasoilla. 

Volkswagen T6.1 -mallit on varustettu 2,0 TDI-dieselmoottorilla ja ne tulevat saataville neljällä eri tehoversiolla. Pienimmät moottoriversiot 66 kW (90 hv) ja 81 kW (110 hv) ovat molemmat varustettu aina 5-vaihteisella manuaalivaihteistolla ja etuvedolla. 110 kW:n (150 hv) versio on saatavilla 6-vaihteisella manuaalivaihteistolla ja joko etu- tai 4MOTION-nelivedolla varustettuna tai 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja joko etu- tai 4MOTION-nelivedolla varustettuna. Huippuversio 149 kW:n (199 hv) teholla on saatavilla 7-vaihteisella DSG-automaattivaihteistolla ja joko etu- tai 4MOTION-nelivedolla varustettuna. Kaikki moottorit täyttävät uusimman Euro 6d TEMP EAVP -päästöstandardin.

Ulkomitat ovat pysyneet ennallaan: leveys 1 904 mm, korkeus 1 990 mm ja pituus 4 904 mm. Vakio akseliväli on 3 000 mm ja lisävarusteena saatavilla Transporter 6.1 ja Caravelle 6.1 -malleihin 3 400 mm akselivälillä. Lastaustilan pituus on akselivälistä riippuen joko 2 450–2800 mm tai 2 900–3 300 mm. 

T6.1-mallien uudelleen suunniteltu ohjaamo tulee saataville ensimmäistä kertaa täysin digitaalisena. Digitaalisen mittariston lisäksi kuljettaja ja matkustajat pääsevät hyödyntämään infotaiment-järjestelmää. We Connect Plus -palvelut ovat vakiovaruste ja myös puheohjausta voidaan käyttää. 

Ohjaamon tilaratkaisuja on myös uusittu. Kojelaudassa ohjauspyörän ja mittariston takana on uusi isompi, avoin säilytyslokero, kuten myös lisälokero matkustajan puolella. A-pilareiden lähellä on uudet mukinpitimet. Älypuhelimelle on nyt isompi säilytystila, jossa puhelin voidaan ladata myös langattomasti, mikäli tämä optio on tilattu lisävarusteena. Ilmastoinnin puhalluksen suulakkeita voidaan nyt säätää joka suuntaan ja samanaikaisesti joko sulkea tai avata samasta säätimestä. Ohjauspyörä on myös uusittu ja monitoimiohjauspyörä on saanut uuden view-painikkeen, jonka avulla digitaalisen mittariston näkymää voi muuttaa vain yhdellä painalluksella. 

Volkswagenin Transporter ja Caravelle T6.1 -malleissa on ensimmäistä kertaa käytössä myös sähkömekaaninen ohjaustehostin. Toisin kuin vanhaa hydraulista järjestelmää, jonka uusi korvaa, ohjausjärjestelmää voidaan hallita tarvittaessa ja näin polttoaineenkulutusta saadaan alhaisemmaksi. Sen lisäksi hallittavuus mahdollistaa uusien kuljettajaa avustavien järjestelmien käyttöönoton. Saatavilla olevia uusia kuljettajaa avustavia järjestelmiä ovat mm. kaistanpitoavustin, kaistanvaihtoapu, pysäköintiavustin, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja perävaunun peruutusavustin. 

Vakiovarustelu on myös lisääntynyt. Kaikissa malleissa on uutena vakiovarusteena mm. Radio ”Composition Color” 6,5″ kosketusnäytöllä, App-Connect ja WeConnect-palvelut, eCall-hätäsoitto ja sivutuuliavustin (umpinainen korirakenne) ja lukittava säilytystila 2-hengen etumatkustajanistuimen alla (umpipakettiautot) ja H7-ajovalot led-päiväajovaloilla sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla.

Lisävarusteena saatavilla on mallista riippuen mm. adaptiivinen vakionopeudensäädin, mukautuva alustasäätö DCC ja ajoprofiilin valinta ”Drive Select”, led-ajovalot ja -päiväajovalot sekä led-takavalot, Radio-Navigointilaite ”Discover Media” ja ”Discover Media Plus”, monitoiminäyttö ”Premium” värinäytöllä ja kuljettajan väsymyksen tunnistuksella ja lämmitettävä tuulilasi sekä uutena varusteena polttoainekäyttöisen vesilisälämmittimen ja seisontalämmittimen yhdistelmän ajastimella ja kaukosäätimellä.  

Lisäksi Suomessa Volkswagen Hyötyautot tarjoaa lanseerausvaiheessa Ajotietopalvelun vuodeksi käyttöön veloituksetta. Ajotietopalvelun avulla asiakas pystyy kuljettajan sovellusta käyttämällä seuraamaan mm. auton kunto- ja huoltotietoja, omia ajoja, ajotapaa ja polttoaineenkulutusta. Sovelluksen avulla saa myös tarvittaessa välitöntä apua auton merkkivalojen etäluvun avulla. 

Ensimmäiset uudet Volkswagen T6.1 -mallit saapuvat Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2019 ja hinnastoja voi siis nyt kysellä joko marmoritiskiltä tai netistä.

Komatsu Forest -työnäytös Konnevedellä perjantaina

Komatsu Forest Oy, Metsäpalvelu Hiekkala Oy ja Metsä Group järjestävät yhteistyössä perjantaina 20.9. klo 10.00-15.00 Konnevedellä puunkorjuun, metsänviljelyn ja metsänhoidon näytöspäivän.

Komatsu Forest Oy

Komatsu Forest Oy esittelee asiantuntijoiden voimin uusia 2020-mallisarjan koneita, Komatsu 901XC -hakkuukonetta ja Komatsu 855 -kuormatraktoria, uutta Komatsu-metsäkoneiden MaxiXT-ohjausjärjestelmää sekä kattavan tiedon MaxiFleet-palvelua. Paikalla on Komatsu Forest Oy:n myynnin, huollon ja varaosapalvelun henkilökuntaa.

Metsäpalvelu Hiekkala Oy

Hakkuun, lähikuljetuksen, muokkauksen ja tienhoidon työnäytökset järjestää äänekoskelainen laajan palvelun koneyrittäjä Metsäpalvelu Hiekkala Oy. 
Päätehakkuu ja harventaminen, koneet: Komatsu 931- ja 901XC-hakkuukoneet ja Komatsu 875 -kuormatraktori. Metsämaan muokkausnäytöksessä: Komatsu PC138US -kaivukone.
Lisäksi paikalla on Metsäpalvelu Hiekkalan tienhoitokalustoa ja pehmeiden kohteiden kuormatraktori Komatsu 845.

Metsä Group

Seutukunnan suurin puunjalostaja, puunostaja sekä metsänomistajien yhteistyökumppani on Metsä Group, joka esittelee tilaisuudessa puunhankintaansa ja metsänomistajille kehitettyjä metsänhoitoon liittyviä palveluita, mm. istutusta ja taimikonhoitoa. 

Yleisölle on tarjolla kahvia ja savottalounas, ja Komatsu Forest toivottaa yleisön erittäin tervetulleeksi.

Työnäytösalueen löydät:

Suuntaa tieltä 69 Konnevedeltä Särkisalontietä pohjoiseen.

Näytösalue sijaitsee likimain osoitteessa:

Särkisalontie 1260, 44370 Konnevesi

Näytösalueella metsäautotien ajosuunta myötäpäivään.

Seuraa opasteita näytöspaikalla.

Doosan ja Engcon lisäävät yhteistyötä Euroopassa

Doosan ja Engcon ovat solmineet sopimuksen yhteistyön laajentamisesta Euroopassa. Syksyllä toimitetaan ensimmäiset Doosan-kaivukoneet, jotka on valmisteltu suoraan tehtaalla käytettäväksi yhdessä Engconin rototiltin, ohjausjärjestelmän ja kiinnikkeiden kanssa.

Yhteistyö tarkoittaa, että kaivukonevalmistaja Doosan valmistelee Eurooppaan toimitettavat kaivukoneensa tehtaalla rototilttivalmistaja Engconin ohjausjärjestelmää, kiinnikkeitä ja rototilttejä varten. Ensimmäiset rototilttivalmiudella varustetut Doosan-kaivukoneet lähtevät asiakkaille syksyllä 2019.

Tämä hyödyttää loppuasiakkaitamme, sillä näin he saavat koneensa käyttövalmiiksi paljon nopeammin – heidän ostamassaan kaivukoneessa on jo valmiiksi valmius Engconin rototiltille. Tämä on tärkeä askel pyrkimyksessämme parantaa jatkuvasti palveluamme”, Engconin toimitusjohtaja Krister Blomgren kertoo.

Rototiltti voi tehostaa kaivutyötä Engconin mukaan jopa 50 prosenttia. Muita yrityksen luettelemia perusteita rototilttitekniikan käytölle ovat muun muassa turvallisuuden parantuminen ja ympäristövaikutusten väheneminen. Valmistajaa tiedottaa, että yhä useammilla markkina-alueilla onkin havaittu Engconin tuotteiden tarjoama potentiaali ja se, miten ne tehostavat ja kehittävät työtä. Engconin ja Doosanin pitkän aikavälin tavoitteena on laajentaa yhteistyö kattamaan Euroopan lisäksi myös koko maailma. 

”Tuotteemme ovat olleet pitkään pohjoismainen ilmiö, mutta nyt selkeänä suuntauksena on, että Eurooppa alkaa avautua rototilttien ja järjestelmiemme käytölle, ja tällöin Engcon-valmiudella varustetut kaivukoneet ovat kätevä tapa tavoittaa enemmän loppuasiakkaita”, sanoo Engconin toimitusjohtaja Krister Blomgren.

Sekä Doosan että Engcon näkevät kaivukoneen työlaitealustana, joka korvaa muita koneita. Kun rototiltin kanssa käytetään automaattista pikakiinnikettä, työlaitteet on helppo vaihtaa, mikä tekee työskentelystä joustavampaa ja tehokkaampaa.

Doosan Infracore Europe Marketing Communications Manager Kevin Lynch kommentoi seuraavasti: 

”Olemme iloisia, että Engcon on yksi kumppaneistamme ohjausjärjestelmien ja rototilttien alalla. Tämän markkinan vahvan kasvun johdosta kumppanuutemme tulee lisäämään työn tehokkuutta ja vastaa näin jälleenmyyjiemme ja asiakkaidemme toiveisiin.”

Yanmar osti ASV:n

Japanilaisen Yanmarin kesäkuussa julkistama hanke yhdysvaltalaisen liukuohjattuja ja tela-alustaisia kuormaajia valmistavan ASV Holdingsin 100% yrityskaupasta toteutui eilen 11.9.2019.

Suomessa ja Euroopassa ASV on jäänyt tuntemattomammaksi merkiksi, mutta sitä pidetään yhtenä tela-alustaisten pienkuormaajien kantamuotona, sillä vuonna 1983 perustettu firma alkoi ensin kehitellä tela-alustaisia maastoajoneuvoja ja vuonna 1990 se julkaisi ensimmäisen kumiteloilla varustetun Posi-Track-kuormaajansa. Kysyntä kasvoi ja vuonna 1998 ASV valmisti jo alihankintana kumitelatekniikkaa Caterpillarille. Tämä yhteistyö on jatkunut tähänkin päivään saakka.

Vuonna 2008 Terex osti ASV:n ja alkoi valmistaa tuotteita omalla merkillään. Terexin pilkkomisen myötä ASV kuitenkin palasi oman nimensä alle vuonna 2014 ja lunasti lopulta osakekannan 100% itselleen vuonna 2017. Mallistoon kuuluu tällä hetkellä 10 tela-alustaista ja kaksi pyöräalustaista liukuohjattua kuormaajaa.

Yanmar kertoo, että se tulee kaupallaan vahvistamaan asemaansa kompaktikoneiden kokoluokassa paitsi nykyisillä ASV:n markkina-alueilla Pohjois-Amerikassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa, kaupan tukevan kasvua myös globaalisti. Aika siis näyttää, nähdäänkö tätä kalustoa jatkossa myös Euroopassa.

Engcon jatkoi kasvuaan

Engconin osalta vuosi 2018 oli hyvin myönteinen. Vuoden 2018 tulokset toimialan osalta on saatu nippuun, ja yhdistettyjen kauhanpyörittäjien- ja kallistajien valmistuksen päämerkkien osalta Engcon Holding jatkaa vahvaa kasvuaan. Liikevaihto kasvoi 137 miljoonaa Ruotsin kruunua 1,2 miljardiin kruunuun eli noin 112,8 miljoonaan euroon. Liikevoitto oli 157 miljoonaa kruunua eli noin 14,8 miljoonaa euroa. Myynnin kasvun tärkeimmät kohteet olivat Alankomaat ja Ranska.

”Hyvän myynnin perustana on laadukkaat tuotteet, jotka ylittävät asiakkaiden odotukset. Jälkimarkkinoinnissa palvelumme tunnetaan sellaisten tapausten käsittelyn laadukkuudesta, joissa tuote ei jostain syystä toimi odotetusti. Tämä lisää asiakasuskollisuutta. Pyrimme tietenkin pitämään kustannukset kurissa ja tuloksen hyvänä, jotta voimme jatkossakin investoida toimintaamme”, kertoo Engcon Holdingin toimitusjohtaja Krister Blomgren



Kysyntä maailmalla kasvaa

Tilttirotaattoreja on maailman kaikista kaivinkoneista noin kahdessa prosentissa, mikä on merkittävä lukema alan kaikille toimijoille koneiden kappalemäärään suhteutettuna. Rakennus- ja maanrakennusalan markkinoista kahdella alueella, USA:ssa ja Japanissa, on tulevina vuosina suuria, positiivisia haasteita. Näillä markkinoilla on Engconin mukaan lisääntyvää kysyntää sekä tehokkaammalle että turvallisemmalle työtavalle.

”Olemme vakuuttuneet, että rototilttimme, automaattiset pikakiinnikkeet ja turvakiinnikkeet ovat vastaus moniin vaatimuksiin. Tavoitteemme on yksinkertaisesti muuttaa ja tehostaa kaivukonealaa”, sanoo Krister Blomgren.

Engcon, jolla on nykyisin hallussaan 44 prosenttia rototilttien kokonaismarkkinasta, tiedottaa olevansa hyvissä asemissa maailmanlaajuisen kysynnän kasvaessa tulevina vuosina. 

”Tehostamme prosessejamme ja sijoitamme voittomme suurelta osin takaisin tuotannon ja toimituskapasiteetin kasvattamisen sekä toimintamme kehittämiseen entisestään. Pyrimme olemaan askeleen edellä, ja hyvä tuloksemme helpottaa kehitystämme jatkossa”, toteaa Krister Blomgren.

Panostukset jatkuvat tulevaisuudessa

Syksyllä 2019 Engcon kertoo ryhtyvänsä yhteistyöhön uusien mielenkiintoisten kumppanien kanssa, jatkavansa rekrytoimista myynnin keskeisiin tehtäviin ja standardisoivansa turvakiinnikkeensä. Näiden panostusten avulla Engcon aikoo vahvistaa asemaansa markkinoilla ja loppuasiakkaiden keskuudessa entisestään. 

Koneosapalvelu pehmeiden maiden kiertueelle

Syksy on vetistä aikaa, mutta turvemailla tapahtuvaan puunkorjuuseen kantavuuslääkettä tarjoaa Koneosapalvelu lähtiessään KOPA -kantavien telojen kanssa syyskiertueelle. Tapahtumia on kolme, ja ne sijoittuvat syyskuun loppuun ja lokakuun alkuun.

Päivä ja paikka  Koneyrittäjäkumppani  Yhteistyökumppanit  Näytöskoneiden merkki ja lisätietoja 
Pe 20.9. Karstula  Kiminki, Pohjanmaantie  Metsä-Multia Oy  MetsäGroup, Ponsse  Ponsse – Lisätietoja   
Ke 25.9. Janakkala  Rytkösentori 550  Metsäkonepalvelu Oy  UPM Metsä  John Deere  – Lisätietoja 
Ke 2.10. Juuka 
Rostuantie, Juuka (opastus kohteelle osoitteesta Viitaniementie 1889)
Koneurakointi S. Kuittinen Oy Huolto-osapiste OyPonsse, John Deere – Lisätietoja

Huddig 1260E esiteltiin

Huddigin 1260-sarja on edennyt jo E-malliin asti. Tuoreen päivityksen myötä koneen ulkomuoto ja suorituskykyominaisuudet pysyvät totutussa ruodussa, mutta moottori on nyt EU-taso V:n täyttävä Cummins QSB6.7.
Myös uusi jälkikäsittelyjärjestelmä on aiempaa pienempään tilaan menevää mallia, joten etukuormaajan käyttö helpottuu entisestään parantuneen näkemäalueen myötä. Etukuormaajan hydrauliikkalinjoja on myös samalla järjestetty uudelleen, ja näin letkujen kulumisen mahdollisuutta on pienennetty.

CNH jakaa toimintojaan osiin

CNH Industrial on julkaissut vuosia 2020-2024 koskevan viisivuotissuunnitelmansa, jota se kutsuu nimellä Transform 2 Win – eli jotakuinkin ”Muutu voittaaksesi.” Suunnitelma sisältää linjauksia, jonka mukaan yritys paloitellaan on-highway- ja off-highway-osasiin. Näin pyritään luomaan kaksi omaan alaansa keskittynyttä yritystä, joilla pyritään maailman huipulle.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että on-highway-yritykseen tulisi kuulumaan hyötyajoneuvo- ja voimalinjatuotanto. Off-highway-firmaan taas sijoitetaan maatalous- ja rakennuskonesegmentit sekä edellä mainittuihin luokkiin kuulumattomat erikoisalat.

Tällä haetaan mm. kustannussäästöjä, parempaa keskittäytymistä kyseisten yritysten omiin osa-alueisiin ja notkeampaa reagointia markkinoiden tarpeisiin.

Off-highway-ryhmä, mitä nimeä se lopulta sitten kantaakaan, koostuu liikevaihdoltaan 75% maatalouskoneista eli Case IH:sta, New Holland Agriculturesta ja Steyristä. 19% tulee rakennuskoneista kuten Case Construction Equipmentistä ja New Holland Constructionista ja Astra-kiviautoista. 6% liikevaihto-osuus muodostuu erikoisaloista, kuten puolustusajoneuvoista ja Magirus-paloautoista. Tämän ryhmän muodostamisen oletetaan olevan valmis vuoden 2022 loppuun menneessä.

On-highway-ryhmä koostuu Ivecosta, Iveco Busista ja Heuliez Busista 69% liikevaihto-osuudella. 31% muodostuu FPT Industrial- voimalinjaosastosta. Tämän ryhmän ounastellaan olevan valmis kokonaisuus vuoden 2021 alussa.

0tykkääjääTykkää