>

Caterpillarille kaksi miljardia autonomisesti kuljetettua tonnia täyteen

Caterpillar tiedottaa saavuttaneensa merkittävän rajapyykin autonomisen eli itseohjaavan kuljettamisen saralla. Cat MineStar Command -ohjausjärjestelmää käyttäneet kiviautot ovat siirtäneet hieman yli kuudessa vuodessa jo kaksi miljardia tonnia kiviainesta turvallisesti. Edellinen raja rikkoutui marraskuussa 2018, kun ensimmäinen miljardi napsahti täyteen. Näin ollen vauhti on kiihtynyt merkittävästi: määrä tuplaantui alle puolessatoista vuodessa.

MineStar-ratkaisujen tuotepäällikkö Sean McGinnis on hyvillään: ”Vain hieman yli kuudessa vuodessa olemme saaneet kuljetettua kaksi miljardia tonnia, ja tämä rajapyykki on saavutettu huomattavasti kilpailijoitamme nopeammin”, McGinnis hyrisee. ”Tämä tarkoittaa sitä, että MineStar Command on markkinoiden tuottavin autonominen ohjausjärjestelmä kiviautoihin, eikä se ole jäänyt kaivosalan ammattilaisiltakaan huomaamatta.”

Vuonna 2013 julkaistun kiviautojen Command-järjestelmän kehitystyötä on tehty erityisesti käyttöönoton nopeuttamisen suhteen. ”Olemme vieneet Commandia yhä useammille työkohteille ja ottaneet järjestelmiä käyttöön aiempaakin nopeammin, jotta yhä useammat asiakkaat voisivat päästä kokemaan turvallisuus- ja tuottavuushyötyjä, joita autonominen kuljettaminen tarjoaa”, McGinnis kertoo.

Hän antaakin paljon kiitosta järjestelmän menestyksestä asiakkaille. ”Yksi syy, miksi Caterpillarilla on ollut niin paljon menestystä Commandin laajentamisessa ja hyvien tulosten tuottamisessa on se, että teemme asiakasyhteistyötä ja kuuntelemme asiakkaitamme. He kertovat meille ominaisuudet, toiminnot ja jopa itseohjaavien kiviautojen mallit, joita he haluavat järjestelmällä käyttää.”

Kuuden vuoden aikana asiantuntemusta autonomisuudessa on kasvatettu MineStar-ratkaisujen myötä paitsi kiviautoissa, myös puskukoneissa, poravaunuissa ja tunnelikuormaajissa. ”MineStar-tiimimme tietotaito on huippuluokkaa tällä alalla”, linjaa John Deselem, Caterpillarin maailmanlaajuisten autonomisten toimintojen johtaja. ”Emme ole pelkästään tulleet paremmiksi järjestelmän käyttöönotossa ja kehittämisessä vaan meistä on tullut arvostettuja neuvonantajia kaivoksille, jotka haluavat ottaa autonomian tuomat mahdollisuudet käyttöön. Kuuntelemme asiakkaidemme tarpeita, ja työskentelemme yhdessä, jotta voimme rakentaa tarkoituksenmukaisen järjestelmän juuri tiettyä kaivosta varten.”

Tähän päivään mennessä Caterpillar on toimittanut jo 276 autonomista kiviautoa käyttöön, ja määrä kasvaa. ”Siirtyminen kohti autonomista kaivostoimintaa ei osoita hidastumisen merkkejä”, sanoo McGinnis. ”Työn alla on projekteja useiden suurten kaivosyhtiöiden kanssa, jotka haluavat joko laajentaa nykyistä autonomista kalustokantaansa tai ottaa uusia järjestelmiä käyttöön.”

Caterpillarin käyttöön valjastama autonominen kiviautokatras muodostuu Cat 789D, 793D, 793F ja 797F -malleista sekä myös Komatsu 930E -kiviautoista. Cat 794 AC -kiviauto sähkövoimansiirrolla liittyy joukkoon myöhemmin tänä vuonna. Command-järjestelmällä varustetut autot ovat ajaneet Caterpillarin mukaan jo yli 67,6 miljoonaa kilometriä ilman työaikaan vaikuttavia vaurioita.

”Command-järestelmä kiviautoihin on todistanut arvonsa asiakkailleen”, sanoo McGinnis. ”Tämä arvo näkyy myös nopeudessa, jossa tämä toinen rajapyykki saavutettiin. Se kertoo siitä, että kalustomäärä kasvaa nopeasti ja kaivosten tuotanto lisääntyy, kun yritykset hyötyvät suuremmasta autojen tuottavuudesta, käyttöasteesta, katkeamattomasta toiminnasta ja vähentyneistä kustannuksista.”

Urakka-Foorumi haluaa yhdistää työn ja tekijän

Urakka-Foorumi osoitteessa www.urakka-foorumi.fi on koneurakoitsijoiden ja urakointipalveluiden ostajien ilmainen kohtaamispaikka, jonka taustalla vaikuttaa TTS Työtehoseura. Foorumista löytyvät maaseudun koneyrittäjien tarjoamat palvelut muun muassa maa- ja metsätalous-, maarakennus- ja tienhoitourakointiin. Nyt Foorumissa voi urakoinnin lisäksi tarjota ammattitaitoista työvoimaa konetöihin, esimerkiksi traktori- tai kaivinkonekuskia.

Urakka-Foorumissa koneurakoitsijat voivat helposti tiedottaa ja markkinoida palveluitaan asiakkaille sekä verkostoitua muiden urakoitsijoiden kanssa. Urakoisijat voivat esitellä palveluitaan toiminnan kuvauksessaan ja lisätä halutessaan kuvia konekalustostaan. Foorumissa on tällä hetkellä noin sata rekisteröitynyttä urakoitsijaa.

“Rekisteröityminen on ilmaista, joten kaikkien koneurakoitsijoiden, jotka haluavat lisää töitä ja uusia asiakkaita, kannattaa liittyä Foorumiin”, kehottaa TTS Työtehoseuran asiantuntija Eerikki Kaila.

Urakointipalveluiden ostajat voivat hakea tekijää esimerkiksi tiettyyn työhön tai tietyltä alueelta, ja urakoitsijoita voi hakea nyt myös maakunnittain. Koneurakoitsijoiden haun kerrotaan olevan nopeaa ja helppoa. Urakoitsijoiden sijainti kartalla ja heidän tarjoamansa palvelut ovat nähtävissä yhdellä silmäyksellä.

Ostaja voi myös rekisteröityä Foorumiin tilaajaksi ja lähettää sen kautta yhteydenotto- tai tarjouspyyntöjä, jotka välittyvät kaikille palveluun rekisteröityneille kyseistä työtä tekeville urakoitsijoille.

Ammattitaitoiselle konekuskille töitä Foorumin avulla

Töitä vailla olevien konekuskien kannattaa rekisteröityä urakoitsijaksi ja ilmoittaa ne henkilötyöt, joita pystyy tarjoamaan. Toiminnan kuvauksessa voi sitten kertoa tarkemmin ammattitaidosta ja esimerkiksi ajokorteista tai korttikoulutuksista.

”Poikkeusolojen takia tänä kesänä ammattitaitoisista kuskeista tulee olemaan erityistä kysyntää maatiloilla ja muillakin aloilla. Koneurakoitsijat voivat hakea Foorumista tilapäiskuskeja omiin urakointipalveluihin tai vaikka koneiden huoltajia ja korjaajia”, vinkkaa Kaila.

Koneiden vuokrauspalvelut tulossa syksyllä

Urakka-Foorumia ylläpitää TTS Työtehoseura ja sitä kehitetään parhaillaan osana Urakalla eteenpäin -hanketta. Syksyllä sivustoon on tulossa koneiden vuokrauspalvelut.

Vetro-Shippingille suomalainen 18 tonnin Meclift-trukki

Puolalainen Vetro-Shipping valitsi Mecliftin 18 tonnin kurottavan trukin tehostamaan satamaoperaatioitaan Gdanskin satamassa. ”Päätimme valita Mecliftin, koska sen ominaisuudet olivat ylivoimaiset kilpailijoiden tuotteisiin verrattuna”, sanoo Pawel Szpiller Vetro-Shippingiltä. ”Meclift on ketterä, innovatiivinen ja taloudellinen – nämä kriteerit olivat keskeisiä valintaprosessissamme. Meclift on ainutlaatuinen, koska se mahtuu ajamaan kontin sisälle ja – huolimatta sen pienestä koosta – se jaksaa nostaa 18 tonnin taakan. Mecliftin ominaisuudet parantavat selkeästi tuottavuuttamme rahdin käsittelyssä, mikä on luonnollisesti myös asiakkaidemme etu”, hän jatkaa. ”Kun vertasimme kilpailevia vaihtoehtoja keskenään, saimme apua Zeppelin Polandilta, joka suositteli Mecliftiä vastaamaan tarpeisiimme”, hän päättää.

“Tuotteen erinomaisen laadun ja ominaisuuksien lisäksi tärkeimmät tekijät päätöstilanteessa olivat huollon olosuhteet ja laatu, tuotteelle annettava takuu sekä rahoitusjärjestelyt. Zeppelin Poland hankki Meclift ML1812R -koneen lyhytaikaisen vuokrauksen laivastoonsa. Asiakkaan tarpeiden syvällinen ymmärtäminen ja yhtiömme taustatekijät mahdollistivat yhteistyön aloittamisen Vetro-Shippingin kanssa. Asiakkaan tarpeiden kartoittamisen jälkeen oli selvää, että Meclift on paras vaihtoehto Vetro-Shippingin vaatimuksiin. Olemme olleet Mecliftin jälleenmyyjä Puolassa jo vuosia. Pyrimme aina tarjoamaan asiakkaillemme kokonaisvaltaiset ratkaisut toteuttaen joka kerran mottoamme – We create solutions”, sanoo Marcin Wajdzik, Zeppelin Polandin aluemyyntipäällikkö.

“Olemme tyytyväisiä, että Vetro-Shipping valitsi meidän 18 tonnin kurottavan trukkimme tehostamaan satamaoperaatioitaan Gdanskissa. Sekä Gdanskin satama että Vetro-Shipping ovat Itämeren alueella edelläkävijöitä satamaoperaatioiden suunnittelussa ja toteutuksessa. Olen ylpeä siitä, että Meclift on nyt osa yhtä Euroopan tehokkainta logistista järjestelmää”, sanoo toimitusjohtaja Janne Kalliomäki Mecalift Oy:stä, joka tuottaa ja myy Meclift-trukkeja.

Meclift trukit kootaan Mecalift Oy:n lukuun Lännen Tractors Oy:n tehtaalla Loimaalla. ”Olemme rakentaneet Mecliftiä varten oman kokoonpanolinjan ja meillä on positiiviset odotukset Mecliftin tuotantomääriä kohtaan. Olemme myös huomanneet Mecalift Oy:n laatuvaatimukset tuotteidensa osalta hyvin korkeiksi, mikä ei kuitenkaan aiheuta organisaatiollemme huolta, koska olemme tottuneet tekemään omatkin tuotteemme korkeimpia mahdollisia laatustandardeja noudattaen”, sanoo Lännen MCE Oy:n toimitusjohtaja Timo Huttunen.

Tulevan ISO-standardin lasit John Deere -metsäkoneissa jo nyt

Uusi ISO 21876 standardi tulee voimaan vuoden 2020 lopussa, viimeistään alkuvuodesta 2021. John Deere -metsäkoneisiin uudet ikkunat ovat olleet vakiona jo maaliskuusta 2020 alkaen. Uudet RENCRAFT® Super Hard Coat (ECE 43R LEVEL L) -polykarbonaatti-ikkunat ovat aiemmin käytettyjä ikkunoita kestävämmät. Uudet ikkunat kestävät paremmin ulkoista kulutusta. Ikkunan naarmuuntumiskestävyys sekä kemikaalien ja pesunesteiden sietokyky on huomattavasti parempi.

Kääntyvän ohjaamon etuikkuna ja kuormatraktorin kiinteässä ohjaamossa takaikkuna ovat lisäksi nyt lähes 50 % paksummat aikaisempaan verrattuna. Myös kiinteän ohjaamon etuikkuna on aikaisempaa paksumpi. Paksumpi materiaali parantaa äänieristystä. Ohjaamosta tulee nyt entistäkin hiljaisempi työskentely-ympäristö.

Uusien ikkunoiden optinen laatu on ensiluokkainen. Uudenlainen kestävä pinnoite syntyy jo valmistusprosessin aikana, eikä erillistä, pieniäkään vääristymiä aiheuttavaa pinnoitetta tarvita.

Uudet kestävämmät ikkunat ovat tulleet vakioksi kaikkiin John Deere -metsäkoneisiin maaliskuusta 2020 alkaen. Ikkunamateriaalin vaihdolla ei ole kustannusvaikutusta asiakkaalle. Ikkunat voidaan myös jälkiasentaa kaikkiin uusimman mallin kääntyviin ja vakaaviin sekä kiinteisiin ohjaamoihin.

”Uuden ikkunan optiikka on selvästi parempi ja lisänä saatiin ohjaamoista vielä entistäkin hiljaisempia. Valmistustekniikan mahdollistama uudenlainen pinnoitus ja sen tuoma kulutuskestävyys on myös merkittävä parannus aiempaan”, kertoo markkinointipäällikkö Sami Kulmala.

Hannu Soimasuo Koneosapalvelun toimitusjohtajaksi

Diplomi-insinööri Hannu Soimasuo on nimitetty Koneosapalvelu Oy:n toimitusjohtajaksi 31.8.2020 alkaen. Koneosapalvelun toimitusjohtajan tehtävässä Soimasuo toimii koko Koneosapalvelu-konsernin johtajana ja raportoi yhtiön hallitukselle. Hänen toimipaikkansa on Vilppula. Soimasuo siirtyy Koneosapalveluun Javasko Oy:n toimitusjohtajan paikalta. Koneosapalvelu Oy:n nykyinen toimitusjohtaja Ville Nevalainen siirtyy yhtiön hallituksen puheenjohtajaksi.

Machinery tiedottaa Sany-edustuksesta

Ennen vappua uumoiltiin uudesta merkistä suomalaisille kaivinkonemarkkinoille, ja nyt asiaan saatiin virallinen tiedote, joka kuuluu näin:

Machinery Oy on solminut SANY Groupin kanssa edustussopimuksen, joka koskee Sany -kaivinkoneiden ja tulevaisuudessa pyöräkuormaajien myyntiä sekä varaosa- ja huoltopalveluita. Edustus tukee Machineryn jo olemassa olevaa maanrakentamisen tuote- ja palveluvalikoimaa sekä vahvistaa Machineryn kasvustrategiaa. SANY Groupiin kuuluu myös mm. betoninkäsittelylaitteiden markkinajohtaja Putzmeister. Putzmeisteria edustaa Machineryyn kuuluva Tornokone Oy. Edustussopimuksen solmiminen ja tuotevalikoiman laajeneminen on siis luonnollinen askel kohti yhä vahvempaa teollisuuden alan toimijaa.

Kiinalainen SANY on kehittänyt ja valmistanut korkealaatuisia rakennus- ja satamakoneita yli 30 vuoden ajan. Suuressa osassa kaivinkoneita Sany hyödyntää Cumminsin moottoreita. Machinery on 60-luvulta lähtien toiminut Cumminsin virallisena maahantuojana Suomessa, joten edustussopimuksesta iloitsevat Machineryn lisäksi myös Cummins. SANY Group on yksi suurimmista tämän tyyppisten koneiden valmistajista maailmassa. Yhdessä SANYn tuotteiden sekä Machineryn dieselmoottoriosaamisen kanssa Machinery pystyy tulevaisuudessa palvelemaan asiakkaitaan aina vain paremmin ja laajemmin.

”Maanrakentamisen toimiala on mahtava lisä Machineryn tuotevalikoimaan ja henkilökuntamme on innoissaan päästessään tarjoamaan asiakkaillemme entistä laajempaa repertuaaria. Valtakunnan laajuisen sopimushuoltoketjumme kanssa pystymme antamaan asiakkaillemme ensiluokkaista palvelua, josta Machinery tunnetaan.”, summaa liiketoimintajohtaja Janne Silvennoinen.

SANY-kaivinkoneet

Machinery aloittaa SANY-kaivinkoneiden maahantuonnin ja myynnin koko Suomen alueella toukokuusta 2020 alkaen. SANY on maailman viidenneksi suurin maanrakennuskoneiden valmistaja ja panostaa kovasti Euroopan myynnin kasvattamiseen, tuotekehitykseen sekä edustajaverkoston laajentamiseen. SANY:n Euroopan markkinoiden pääkonttori on Saksassa Bedburgissa.

Machinery on nimittänyt uudelle maanrakentamisen toimialalle yksikön johtajan Vesa Terhivaaran, jolla on vahva kymmenien vuosien kokemus alalta.

”Rakennetaan uutta vakavissaan, mutta ei vakavana”, toteaa Vesa Terhivaara uudesta toimenkuvastaan jatkaen, ”Sanyn erikokoisia kaivinkoneita tulee näkymään pääasiassa Vantaan toimipisteessä ja varmasti pian myös kasvavassa määrin työmailla urakoitsijoiden käytössä.”

NordChain -ketjujen uusi jakelija on AFM-Forest Oy

NordChain tuotemerkin jakelukanavat laajenevat, kun Nordic Traction Oy teki jakelijasopimuksen AFM-Forest Oy:n kanssa. AFM-Forest Oy tulee jatkossa toimimaan NordChain -metsä- ja traktoriketjujen jälleenmyyjänä sekä jakelijana kuorma-autoketjuille. NordChain on aiemmin tunnettu Gunnebo-tuotemerkillä.

”Koemme, että AFM-yhteistyön kautta saamme NordChain-ketjuille enemmän näkyvyyttä kotimaan markkinoilla”, sanoo toimitusjohtaja Tero Järvinen, ja jatkaa: ”Mototarvikkeet.fi -verkkokauppa on hyvä lisäkanava, josta meillä on jo hyviä kokemuksia Clark Tracks -metsäkonetelojen osalta.”

Nordic Traction Oy toimittaa jatkossa metsäketjuja myös suoraan suurimmille metsäkonevalmistajille, joiden kautta ketjuja saa hankittua uusiin metsäkoneisiin sekä huoltoverkoston kautta jälkimarkkinoille.

Multihokki 160TS

NordChain Multihokki 160TS on suositun Superhokki-ketjun pohjalta jatkokehitetty malli, jossa on U-nastojen lisäksi myös pystynastat ketjulenkeissä. Nastojen suurempi määrä suojaa rengasta paremmin myös kivikkoisessa maastossa. Ruotsissa Multihokki 160TS on ollut käytössä jo useita vuosia ja on todistanut käyttäjilleen kasvaneen käyttöiän. Ketjumallia ei ole aiemmin myyty Suomessa ja siitä on saatavilla myös 13 mm versio Multihokki 130TS.

Koneurakointi 3/2020

Nyt mennään jo toukokuussa, ja tämän lehden sivuilla tutustutaan ainakin metsäkoneurakointiin monessa mittakaavassa: on suurempaa päätä edustava Karttulan Metsätyö, joka viettää 30-vuotisjuhliaan tänä vuonna. Toisaalla urakoidaan pienemmällä kalustolla, kuten Nättimetsä Oy:n Jarcrac Magnaprolla. Lisäksi metsäpuolella käymme katsomassa hintansa hyvin haukkunutta Cat 550 -motoa ja jututamme myös alan yhtä suomalaislegendaa, Lauri Ketosta.

Lisäksi lehdestä löytyy juttua Hyundain uudesta A-sarjan kuormaajamallistosta, työhön ja harrastukseen entisöidystä Cat-puskukoneesta, sillan nostosta pohjoismaiden väkevimmällä Liebherr-mobiilinosturilla, uudesta Stark-lanasta ja monesta muustakin aiheesta. Katso koko sisältö tästä alta.

KONEET JA URAKAT

8 30 vuotta, 46 Ponssea

Karttulan Metsätyö Oy:lle tuli pyöreitä vuosia mittariin.

22 Entistä ehompi E

Eero Heikkilän harrastukseen ja työhön entisöimä Cat D4E -puskukone.

30 14 ketterää Casea

Casen B-pikkukuormaajien uudistukset ovat kuljettajalle suunniteltuja.

32 Kotimaista pesuvoimaa joka paikkaan

Ficonin FC-painepesurit voidaan räätälöidä käyttötarkoitukseensa.

34 Toisen asteen yhtälö

Hyundain pyöräkuormaajat siirtyivät A-mallistoon harkituin uudistuksin.

42 Tiivistettyä tehoa

Superkompaktit Dynasetin generaattorit markkinoille.

44 Imatran terästä

Ovako tekee maailmanluokan huipputerästä Imatralla.

50 Uutta pellin päältä ja alta

Eco Login F-sarja tähyää tulevaisuuteen uudella ilmeellä ja moottorilla.

54 Maltillisempaa metsänkorjuuta

Nättimetsä Oy:n toiminnan perustyökaluna on Jarcrac Magnapro.

60 Pohjoismaiden pontevin

Siltakomponenttien nostoa Liebherr LTM 1750-9.1 -mobiilinosturilla.

64 Polttoainepuhtaus ratkaisee

Suodattimiin sijoittaminen voi säästää monelta kalliilta pulmalta.

66 Lanakauden lähtölaukaus

Uusi Stark TL7500 -tielana pääsi töihin Keski-Suomen suunnalle.

72 Vankasti vatupassissa

Cat-metsäkoneita ei liiemmin näy, mutta Ristiinan suunnalla sellainen on.

78 Päättymätön ketju

Olimme juttusilla Lauri Ketosen, metsäkonealan ikiliikkujan, kanssa

82 Keski-Suomen Komatsu-kämppä

Uusi Komatsu Forest -toimipiste avautui Jyväskylässä.

84 Lavakansan ikivihreä

Toyota Hilux on kirjoittanut itseään historiaan jo yli 50 vuoden ajan.

92 Avaruusajan auranvetäjä

Valmet 1502 oli aikaansa edellä, mutta jonkunhan sekin täytyy tehdä.

VAKIOPALSTAT

14 Uutiskynnys

70 Katsaus koneeseen

Kovat liikevaihtovaatimukset maanrakennusyritysten haasteena

Ylimitoitetut liikevaihtovaatimukset heikentävät maarakennusyritysten alueellisia markkinoita, tiedottaa koneyrittäjien liitto Koneyrittäjät. Koronavirusepidemia on toistaiseksi vaikuttanut yllättävän vähän maarakennusyritysten käynnissä olevaan urakointiin. Vaikutukset näkyvät sen sijaan siinä, että suunniteltuja urakoita ei aloiteta.

”Nyt olisi erittäin tärkeää aloittaa julkisia maarakennusurakoita kaikkialla Suomessa, sillä rakentaminen on tunnustetusti yksi parhaita keinoja elvyttää taloutta”, toteaa Koneyrittäjien maarakennusvaliokunnan puheenjohtaja Seppo Saarelainen. ”Tulevan kesän julkisten urakoiden tarjouspyynnöt ovat parhaillaan laskennassa. Valitettavasti niissä on edelleen urakan kokoon nähden liian suuria liikevaihto- ja referenssivaatimuksia. Tähän kunnat ja kaupungit ovat sortuneet jo aiemminkin. Urakoiden tarjouspyynnöt pitää tehdä sellaisiksi, että pienemmätkin yritykset voivat tarjota niihin”, Saarelainen vaatii.

Ylimitoitetut liikevaihto- ja referenssivaatimukset vaikuttavat yritysten tulevaisuuteen pitkäaikaisesti ja vaikutus korostuu entisestään nykyisessä tilanteessa. Yritys voi joutua nykyisillä yleisillä vaatimuskäytännöillä ulos seuraavien kolmen vuoden tarjouskilpailuista, jos sen talous kyykkää yhtenä vuotena esimerkiksi pandemian vaikutuksesta eikä yritys tällöin täytä liikevaihtovaatimuksia kaikilla kolmelta edelliseltä vuodelta tietyistä työlajeista.

”Kuntien ja muiden rakennuttajien soisi käyttävän nyt tervettä järkeä, että tulevaisuudessa alalla säilyisi muitakin tekijöitä kuin suuret valtakunnalliset ja ylikansalliset yhtiöt”, Saarelainen summaa.

Koneyrittäjät muistuttavat, että monella paikallisella yrityksellä on teknistä kykyä ja halua toteuttaa vaativiakin urakoita. Silti ne eivät pääse urakoihin käsiksi pääurakoitsijoina, kun valtakunnallista liikevaihtoa sekä referenssejä hyödyntävä yritys nappaa urakan paperipätevyyksillä. Käytännössä urakan työt kuitenkin toteuttaa paikallinen pienempi yritys alihankintana. Paikalliset yritykset näivettyvät eikä niille jää mahdollisuutta yritystoiminnan aitoon kasvattamiseen.

Tarjouspyyntöjen vaatimusten ylimitoittaminen on alalla vallitseva käytäntö ja siitä seuraa yritysten kasvua ja kehittymistä estävä kehä. Pienemmät yritykset eivät saa referenssejä kasaan, koska urakalle asetetut ylimitoitetut liikevaihto- ja referenssivaatimukset estävät tarjoamisen urakoihin, joista referenssejä voisi kartuttaa. Olemme jo pidempään olleet huolissamme siitä, että nykyisillä hankintakäytännöillä maarakennusalan pääurakat keskittyvät vain muutamalle harvalle yritykselle”, Saarelainen sanoo.

Uusi John Deere H212 -hakkuupää harvennuksille

Uusi John Deere H212 -harvesteripää on suunniteltu erityisesti harvennushakkuille. Harvesteripään ulkomitat tekevät siitä erittäin ketterän liikuteltavan tiheälläkin harvennuksella, valmistaja kertoo. Karsinta on optimoitu erityisesti pienemmille puille mahdollistaen erittäin korkealaatuisen karsintajäljen.

John Deere Forestryn mukaan sahan sijainti sekä suuri sahan katkaisunopeus lisäävät tuottavuutta ja minimoivat katkaisuhalkeamien syntymisen. Voimaa ja syöttönopeutta löytyy tarvittaessa myös isommille puille. H212 harvesteripää on saatavana John Deere 1070G ja 1170G -harvestereihin.

H212 harvesteripään kapean rungon ansiosta näkyvyys puulle on erinomainen. Harvesteripää on kapea myös syöttörullat avattuna tehden työskentelystä helppoa jopa erittäin tiheissä harvennusmetsissä. Pitkät karsimaterät mahdollistavat helpon puuhun tartunnan. Terien muotoilu ja syöttörullien sijainti rungon alaosassa antavat erinomaisen otteen puuhun.

Harvesteripään päivittäinen huolto vaatii entistä vähemmän aikaa. Päivittäishuolto on keskitetty helposti yhteen pisteeseen harvesteripää pystyyn nostettuna.

  • Optimaalinen työskentelyalue 100-250 mm, syöttörullien maksimiavauma 440 mm
  • Syöttövoima 20 kN
  • Suurin syöttönopeus 5,4 m/s
  • Paino rotaattorilla ja linkillä 850 kg

Erinomaiset joukkokäsittelyominaisuudet

H212-harvesteripään runko, tiltti, syöttörullien varret sekä terien muotoilu tehostavat joukkokäsittelyä. Harvesteripään korkea runko antaa tukea puunipulle ja pitkät karsimaterät helpottavat puihin tarttumista. Rungon alaosaan sijoitettujen syöttörullien tiukka pito tekee runkonipun siirtämisestä pystyasennossa helppoa jopa tiheässä metsässä.

Uudet SuperCut 100S -sahalaitteet kaikkiin John Deere -harvesteripäihin

Kevään 2020 aikana kaikkiin John Deere -harvesteripäihin vaihtuu uusi SuperCut 100S -sahalaite.

Sahalaitteen uuden sukupolven ketjunkiristinyksikkö, automaattinen ketjunkiristys ja mekaaninen laipan lukinta tekevät siitä entistäkin tehokkaamman ja käyttövarmemman. Parannettu ketjun vapautus helpottaa sahaketjun vaihtoa. Uusi sahalaite mahdollistaa myös laajemman valikoiman sahamoottorien sekä sahalaippojen osalta.

0tykkääjääTykkää