>

Raide-Jokerin ensimmäinen rakennusvuosi takana

Raide-Jokerin rakentaminen aloitettiin 13 kohteessa 3.6.2019. Rakentamisvaihetta on takana 12 kuukautta eli 20 prosenttia. Tähän mennessä rakennustöistä on tehty 21 prosenttia. Koko projektin kustannuksista, syksyllä 2017 alkanut suunnitteluvaihe mukaan lukien, on laskutettu noin 28 prosenttia.

Vuoden aikana työalueet ovat laajentuneet noin 19 kilometrin matkalle. Poikkeuksellisenkin kevään aikana sekä rakentaminen että suunnittelu ovat edenneet vauhdilla. Samalla, kun vielä myöhemmin aloitettavista rakentamiskohteista tehdään rakennussuunnitelmia, ovat suunnittelijoiden kädet täynnä työmaapalvelun kanssa.

Kun työmaalla tulee ilmi jokin odottamaton asia tai suunnitelmaa pitää viilata, alkavat suunnittelijat pohtia vaihtoehtoisia ratkaisua ja piirtää niistä suunnitelmakuvia. Se tekee suunnittelijoiden työstä samalla mielenkiintoista ja haastavaa,” kuvailee suunnittelupäällikkö Jyrki Oinaanoja. Ensimmäisen rakentamisvuoden aikana suunnitelmia on hyväksytty 2770 kappaletta.

Maanrakennustöitä on tehty viime kesästä lähtien, ja tänä keväänä myös ratarakentajat ovat päässeet tositoimiin. Rataa näkyy jo useammalla kadulla: Maarintiellä, Linnoitustiellä, Ravitiellä ja Pirkkolantiellä. Kaksoisraidetta on valettu paikoilleen touko–kesäkuun vaihteeseen mennessä yhteensä 500 metriä. Tämän vuoden aikana sitä on tarkoitus asentaa yhteensä noin 8 kilometriä. Jotta rakentaminen on ollut mahdollista, on työmaille perehdytetty 2887 henkilöä.

Hetki, jolloin maanrakennustyöt ovat siinä vaiheessa, että ratarakentaminen voi alkaa, on meille tärkeä välitavoite ja merkkipaalu. Se kertoo, että olemme aikataulussa,” toteaa projektipäällikkö Ari Bergström.

Patterimäen raitiotietunnelia on louhittu 15 metriä. Kalliolouhinnat aloitettiin huhtikuussa 2020 ja ne valmistunevat tämän vuoden loppuun mennessä.

Raide-Jokerin rakentaminen vaikuttaa satojentuhansien ihmisten arkeen. Tietysti negatiivistakin palautetta tulee, mutta pääasiassa kaupunkilaiset ovat ottaneet rakentamisen hyvin vastaan. Haluamme olla luottamuksen arvoisia ja hoitaa rakentamisen ja tiedottamisen hyvin ja aikataulussaan,” toteaa tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski.

Tulevat vuodet ovat Raide-Jokerin tekijöille työntäyteisiä. Rakentamisen volyymi kasvaa tänä kesänä kolminkertaiseksi viime kesään verrattuna,” Ari Bergström kertoo.

Raide-Jokerin rakentaminen jatkuu vielä vuoden 2023. Viimeistelytöiden ja koeajojen jälkeen pikaraitiovaunun kyytiin pääsee tavoitteen mukaisesti kesäkuussa 2024.

TTS-Kone on digitaalinen huoltovihko

Maatalouskoneiden huollot merkitään yleisimmin paperiseen huoltovihkoon. Työtehoseuran keväällä tekemän kyselyn mukaan vain 7 % vastaajista käytti sähköistä huoltokirjaa, yleisimmin Exceliä. Tutkimus osoitti, että mobiilisti käytettävälle huoltokirjalle olisi kysyntää. Nyt sellainen löytyy TTS-Koneesta ja on käytettävissä kaikille käyttöoikeuden lunastaneille.

Osoitteessa ttskone.tts.fi voi laskea maatalouskoneiden ja -laitteiden kustannuksia oman tilan tarpeisiin tai urakointiin. Esimerkkilaskelmien hintalähtötiedot on päivitetty tämän vuoden hintatasoon. Lisäksi ohjelmaan on lisätty pyörä- ja tela-alustaisten kaivinkoneiden sekä traktorilavettien esimerkkilaskelmia. Uudessa ohjelmaversiossa on nyt yhteensä yli 270 esimerkkilaskelmaa.

TTS-Koneeseen on lisätty sähköinen huoltokirja, johon voi merkitä toimenpiteittäin varaosa-, työ- ja muita kuluja. Huoltokirjan avulla pystyy seuraamaan kunnossapitokustannuksia konekohtaisesti. Yhteenvedot kuukausi- ja vuositasolla saa kaavioina ja taulukkoina.

”Paitsi kustannusten seurannassa, kattavasta huoltokirjasta on hyötyä esimerkiksi koneen vaihdon tai myynnin yhteydessä. Useamman käyttäjän yhteistyössä myös mahdolliset koneen huollon laiminlyönnit ja unohdukset saadaan helposti minimoitua”, kertoo Työtehoseuran asiantuntija Eerikki Kaila.

Käytettävissä kaikilla laitteilla, tallennus pilveen

Huoltokirjaa voi käyttää tietokoneella, tabletilla tai puhelimella. Tällöin tehdyt korjaustyöt voi tallentaa heti, etteivät ne ehdi unohtua. Tulostusmahdollisuuden ansiosta tiedot saa tarvittaessa printattua tai tallennettua omalle koneelle pdf-muodossa. 

Huoltokirjaan pystyy tallentamaan muistiinpanoja ja kuvia korjaustöiden aikana suoraan puhelimesta. Seuraavan kerran varaosia tilatessa varaosanumerot löytyvät helposti klikkauksen päästä”, kertoo Työtehoseuran tutkija Iina Hulkkonen.

Ponsse Oyj tiedottaa yhtiökokouksen päätöksistä

Ponsse Oyj:n varsinainen yhtiökokous pidettiin tänään 27.5.2020 Vieremällä. 

Tilinpäätös
Yhtiökokous vahvisti emoyhtiön ja konsernin tilinpäätöksen sekä myönsi hallituksen jäsenille ja toimitusjohtajalle vastuuvapauden tilikaudelta 2019.

Osinko
Yhtiökokous päätti, että vuodelta 2019 jaetaan osinkoa 0,30 euroa osakkeelta. Osinko maksetaan osakkaalle, joka osingonmaksun täsmäytyspäivänä 29.5.2020 on merkitty Euroclear Finland Oy:n pitämään omistajaluetteloon. Osingon maksupäivä on 5.6.2020. 

Yhtiön palkitsemispolitiikka 
Yhtiökokous hyväksyi yhtiön palkitsemispolitiikan.

Hallitus
Hallituksen jäsenten lukumääräksi vahvistettiin seitsemän. Hallituksen jäseniksi valittiin uudelleen Mammu Kaario, Matti Kylävainio, Juha Vanhainen, Janne Vidgrén, Juha Vidgrén ja Jukka Vidgrén sekä hallituksen uudeksi jäseneksi Jarmo Vidgrén

44-vuotiaalla Jarmo Vidgrénillä (markkinointimerkonomi) on laaja kokemus Ponssen kansainvälisestä liiketoiminnasta ja johtoryhmätyöskentelystä. Hän on toiminut Ponsse-konsernin myynti- ja markkinointijohtajana, toimitusjohtajan varamiehenä ja Ponsse-konsernin tytäryhtiöiden hallitusten puheenjohtajana vuodesta 2008 alkaen. Jarmo Vidgrén on aloittanut Ponssen palveluksessa vuonna 1997 ja ollut Ponsse Oyj:n johtoryhmän jäsen vuodesta 2001. Aiemmin Vidgrén on toiminut Pohjois-Euroopan aluejohtajana (Vice President), kotimaan myyntijohtajana ja aluemyyntipäällikkönä sekä Ponsse AB:n takuukäsittelijänä ja vaihtokoneiden aluemyyntipäällikkönä. 

Hallituksen jäsenten tarkempi esittely löytyy yhtiön internet-sivuilta. 

Yhtiökokous vahvisti hallituksen puheenjohtajan vuosipalkkioksi 48 000 euroa, hallituksen varapuheenjohtajan palkkioksi 45 000 euroa ja muiden jäsenten 38 000 euroa vuodessa.

Yhtiökokouksen jälkeen pidetyssä hallituksen järjestäytymiskokouksessa hallitus valitsi puheenjohtajakseen Jarmo Vidgrénin ja varapuheenjohtajakseen Mammu Kaarion. 

Tilintarkastaja
Yhtiön tilintarkastajaksi valittiin tilintarkastusyhteisö KPMG Oy Ab päävastuullisena tilintarkastajana KHT Ari Eskelinen. Yhtiökokous päätti, että tilintarkastajille maksetaan palkkiota yhtiölle esitetyn kohtuullisen laskun mukaan. 

Yhtiön hallituksen valtuuttaminen päättämään omien osakkeiden hankinnasta
Yhtiökokous valtuutti yhtiön hallituksen päättämään omien osakkeiden hankinnasta niin, että osakkeita voidaan hankkia yhdessä tai useammassa erässä enintään 250.000 kappaletta. Sanottu enimmäismäärä vastaa noin 0,89 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä. 

Osakkeet hankitaan Nasdaq Helsinki Oy:n (”Pörssi”) järjestämässä julkisessa kaupankäynnissä, jolloin osakkeet hankitaan ja maksetaan Pörssin ja Euroclear Finland Oy:n sääntöjen mukaisesti. 

Hallitus voi valtuutuksen perusteella päättää omien osakkeiden hankkimisesta vain yhtiön vapaalla omalla pääomalla. 

Valtuutusta tarvitaan yhtiön kasvustrategian tukemiseksi ja käytettäväksi yhtiön mahdollisesti tekemissä yritysjärjestelyissä tai muissa järjestelyissä. Lisäksi osakkeita saadaan antaa yhtiön nykyisille osakkeenomistajille tai käyttää yhtiön omistajien omistusarvon kasvattamiseksi mitätöimällä osakkeita hankinnan jälkeen tai käytettäväksi henkilöstön kannustusjärjestelmissä. Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista omien osakkeiden hankinnan ehdoista. 

Valtuutuksen ehdotetaan olevan voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, enintään kuitenkin 30.6.2021 saakka. Aikaisemmat valtuutukset peruutetaan. 

Yhtiön hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeanneista luovuttamalla omia osakkeita
Yhtiökokous valtuutti hallituksen päättämään yhtiön hallussa olevien omien osakkeiden luovuttamisesta yhdessä tai useammassa erässä joko maksua vastaan tai maksutta siten, että valtuutuksen perusteella annettavien osakkeiden määrä on enintään 250.000 osaketta. Sanottu enimmäismäärä vastaa noin 0,89 prosenttia yhtiön kaikista osakkeista ja äänistä. 

Valtuutus sisältää hallituksen oikeuden päättää kaikista muista osakeannin ehdoista. Valtuutus sisältää siten myös oikeuden antaa osakkeita suunnatusti, osakkeenomistajien merkintäoikeudesta poiketen laissa säädetyin ehdoin. 

Valtuutusta esitetään käytettäväksi yhtiön kasvustrategian tukemiseksi yhtiön mahdollisesti tekemissä yrityshankinnoissa tai muissa järjestelyissä. Lisäksi osakkeita saadaan antaa yhtiön nykyisille osakkeenomistajille, myydä julkisessa kaupankäynnissä tai käyttää henkilöstön kannustusjärjestelmissä. Suunnattu osakeanti voi olla maksuton vain, jos siihen on yhtiön kannalta ja yhtiön kaikkien osakkeenomistajien etu huomioon ottaen erityisen painava taloudellinen syy.  

Valtuutuksen ehdotetaan olevan voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, enintään kuitenkin 30.6.2021 saakka. Aikaisemmat valtuutukset peruutetaan. 

Yhtiön hallituksen valtuuttaminen päättämään osakeannista
Yhtiökokous valtuutti hallitusta päättämään hallitusta päättämään suunnatusta osakeannista sekä osakeyhtiölain 10 luvun 1 §:ssä tarkoitettujen osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisesta yhdessä tai useammassa erässä joko maksua vastaan tai maksutta. 

Valtuutuksen perusteella voidaan antaa enintään 200.000 osaketta, jonka määrä vastaa noin 0,7 % yhtiön kaikkien osakkeiden tämänhetkisestä lukumäärästä. Osakkeita voidaan antaa käytettäväksi yhtiön osakepohjaisten kannustinjärjestelmien osana. Hallitus päättää kaikista osakeannin osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisen ehdoista. Valtuutuksen nojalla voidaan poiketa osakkeisiin oikeuttavien erityisten oikeuksien antamisessa osakkeenomistajien merkintäetuoikeudesta (suunnattu anti). Suunnattu osakeanti voi olla maksuton vain, jos siihen on yhtiön kannalta ja yhtiön kaikkien osakkeenomistajien etu huomioon ottaen erityisen painava taloudellinen syy.  

Valtuutus on voimassa seuraavaan varsinaiseen yhtiökokoukseen saakka, kuitenkin enintään 30.6.2021 saakka. 

Henkilöstön voittopalkkio
Yhtiökokous päätti, että konsernin palveluksessa olevalle henkilöstölle maksetaan voittopalkkiota vuodelta 2019 enintään 100 euroa per henkilö per työssäolokuukausi.  

Kokouksen pöytäkirja
Kokouksesta laadittu pöytäkirja on osakkeenomistajien nähtävänä Ponsse Oyj:n asiakaspalvelukeskuksessa osoitteessa Ponssentie 22, Vieremä sekä yhtiön internet-sivuilla www.ponsse.com/yhtiokokous 10.6.2020 alkaen.

Myrskyvaroitus: Ford Ranger Thunder iskee Eurooppaan

Uusi Ford Ranger Thunder tuo loppukesällä dramaattista tyyliä ja huippuvarustelua Euroopan pick-up-tarjontaan, kun myyntiin tulee yhteensä 4500 Ranger Thunderia. Malli tuo Vuoden 2020 kansainväliseksi pick-upiksi valitun Rangerin mallistoon massasta poikkeavaa sisä- ja ulkotilojen muotoilua sekä suosittuja käytännöllisiä varusteita vakioksi. Autossa on Fordin mukaan SUV-tyyppistä tyylikkyyttä ja mukavuutta yhdistettynä mahtavaan kanto- ja vetokykyyn. 

Ranger Thunderissa on Fordin 2.0 EcoBlue -kaksoisturbodieselmoottori, jossa on tehoa 213 hevosvoimaa ja vääntöä 500 Nm. Mallissa on vakiovarusteena Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto. Thunder-erikoismalli pohjautuu Ranger WildTrakiin.

“Uusi Ranger Thunder tarjoaa särmikkäämpää ulkonäköä asiakkaille, jotka eivät pelkää tulevansa huomatuiksi ja sillä on selvästi oma luonne sekä maantiellä että maastossa”, sanoo Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford of Europe. “Tämä suorituskykyinen, mukava ja tyylikäs lisä Euroopan myydyimpään pick-up-mallistoon on yhtä vahva ja monikäyttöinen kuin karismaattinenkin.”

Ranger Thunder luottaa tasan yhteen varustetasoon, ja siinä on katseen vangitsevia muotoiluyksityiskohtia, jotka Fordin sanoin korostavat mallin ainutlaatuisuutta ja alleviivaavat sen “ready-to-rumble” -luonnetta. 

Mallissa on Sea Grey -ulkoväri, tähän malliin räätälöidyt 18 tuuman mustat kevytmetallivanteet ja Ebony Black -väriset etusäleikkö, takapuskuri, astinlaudat, sumuvalojen reunukset, lavakaari ja ovien kahvat. Punaiset yksityiskohdat etusäleikössä ja lavakaaressa on suunniteltu korostamaan mallin tärkeimpiä ominaispiirteitä, joita täydentävät kolmiulotteiset “Thunder”-logot etuovissa ja takaluukussa. “Ranger”-logo on viimeistelty mattamustaksi. 

Thunderissa on vakiovarusteena LED-ajovalot tummennetuilla kehyksillä ja myös takavalojen kehykset ovat tummennetut. Ranger Thunderin varusteisiin kuuluu erittäin lujasta puristetusta alumiinista valmistettu lavan rullapeite, jossa on lukitusmekanismi. Autossa on myös ensimmäistä kertaa saatavana oleva kuormalavan siirrettävä jakaja. 

Sisätiloissa on Ebony-nahalla päällystetyt istuimet, joissa on punainen “Thunder”-brodeeraus ja siihen sointuvat punaiset tikkaukset ohjauspyörässä, istuimissa, kojelaudassa ja muutamissa muissakin kohdissa. Vakiovarusteisiin kuuluvat myös mustat matot ja mittatilaustyönä tehdyt punaiset valaistut kynnyslistat. 

Ranger Thunderin 2.0 Ford EcoBlue -kaksoisturbodieselmoottori käyttää kahta rinnakkaista ahdinta matalimmilla kierroksilla lisätäkseen vääntöä ja reagoivuutta. Korkeilla kierroksilla suurempi turboahdin varmistaa maksimitehon. 

Fordin 10-vaihteinen automaattivaihteisto on käytössä myös Ford F-150 pick-upissa ja Ford Mustangissa. Vaihteiston välityssuhteet ovat laajat ja Fordilta kerrotaan, että sen mukautuva ajantasainen vaihteenvaihto säätyy muuttuvien tilanteiden mukaan. Näin käytössä pitäisi olla joka tilanteessa optimaalinen vaihde auton polttoainetaloudellisuuden, tehokkuuden tai hienostuneisuuden varmistamiseksi.

Tieverkkoon investoiminen kannattaa aina

Juuri julkaistu raportti kertoo tiestön vaikutuksesta yhteiskunnan menestykseen ja siitä, miten tiestön kuntoon laittamisella voidaan tukea Suomea kriisin keskellä. 

Tieverkko on alusta tieliiken­teelle, mutta myös merkittävä kus­tannustekijä vientiteollisuuden ja kaupan logistiikalle ja siten haaste Suomen kilpailukyvylle.

Alustan kuntoon laittamisella on merkittävä positiivinen kerrannaisvaikutus talouteen, koska laadu­kas tieverkko pienentää kuljetuskustannuksia ja tehostaa koko yhteiskunnan toimintaa. Tämä ilmenee raportista, joka avaa tiestön merkitystä suomalaiselle yhteiskunnalle.

”Kunnossa olevan tieverkon merkitys liikenteen päästöjen vähentämisessä tulee tunnistaa. Kiertoteille joutuminen lisää polttoaineen kulutusta ja päästöjä. Teiden kunnon parantaminen vähentää tieliikenteen päästöjä jopa 5 prosenttia. Metsäteollisuuden kuljetuskustannuksia huonokuntoinen alempi tieverkko ja painorajoitetut sillat nostavat arviolta 7 prosenttia”, painottaa Metsäteollisuus ry:n logistiikkapäällikkö Outi Nietola.

”Energia- ja metsäteollisuuden toimiva raaka-ainehuolto edellyttää, että alemman tieverkon ja etenkin sen siltojen painorajoituksista muodostuvia pullonkauloja raaka-aine- ja työkonekuljetuksille saadaan karsittua”, Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola muistuttaa.

Vaikuttaessaan kilpailukykyyn tieverkko on hyvä investointikohde kaikissa taloustilanteissa. Heikossa taloustilanteessa saadaan nopeita vaikutuksia niin suoraan kuin välillisesti, kun tieverkon parantaminen työllistää pk-yrityksiä ympäri maan. Verkon laadun parannuttua saadaan jatkuvasti säästöjä kuljetusten tehostuessa.

”Suomessa on paljon tiehankkeita, jotka voi­daan käynnistää nopeasti ja tehdä nyt edullisemmin kuin vuosi sitten. Keskeistä olisi paneutua perusväylänpitoon kai­kissa tieluokissa ja käynnistää samalla suurempien investointien suunnittelua”, INFRA ry:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö pohtii.

Nyt ei ole oikea hetki jarruttaa tieinfran koneistoa, vaan on viisasta kääntää infravipua ylöspäin kohti laadukasta tieverkkoa. Näin varmistetaan lähivuosien kilpailukyky.

”On hyvä muistaa, että suomalainen tie tehdään aina Suomessa ja Suomen yhteiskunnan tarpeisiin. Nyt on aika laittaa yhteiskunnan kuljetusten tärkein alusta eli tiet kuntoon”, Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitanen tiivistää.

Kohti laadukasta tieverkkoa -raportin toteutti INFRA ry:n, Koneyrittäjät ry:n, Metsäteollisuus ry:n ja Suomen Tieyhdistys ry:n toimeksiannosta WSP Finland Oy. Työryhmään kuuluivat johtaja, professori Jorma Mäntynen ja tekniikan tohtori Jarkko Rantala sekä diplomi-insinöörit Riku Huhta ja Riina Isola.

Tanan H-sarjan kaatopaikkajyrät tulivat

Suomalainen jätteenkäsittelylaitteita valmistava Tana Oy tiedottaa, että uuden H-mallisarjan TANA-kaatopaikkajyrä on entistäkin parempi, ja ensimmäiset uudet koneet ovat nyt saatavilla. Tanan uniikki muotoilu täysleveillä teloilla, jäykällä rungolla ja suurikokoisilla murskauspiikeillä takaa todistetusti optimaalisen tiivistystuloksen. Nämä samat ominaisuudet löytyvät uudesta H-mallisarjasta, josta ensimmäisinä myyntiin tulevat mallit H260eco ja H320eco.

H-mallisarjan koneissa on lukuisia uusia ja paranneltuja ominaisuuksia, jotka tekevät niistä entistäkin tehokkaampia ja luotettavampia. Kuten muutkin TANA-kaatopaikkajyrät, uudet H-sarjan koneet käsittelevät jätettä valmistajansa mukaan kustannustehokkaasti ja tarjoavat maksimaalisen tiivistys- ja jätteenkäsittelykapasiteetin alhaisilla käyttökustannuksilla. ”Olemme kuunnelleet TANA-käyttäjiämme. H-mallin tilavassa ohjaamossa on panostettu ajomukavuuteen ja kuljettajalla on erinomainen näkyvyys kaikkiin suuntiin. Mukava istuin ja ergonomiset hallinta-laitteet takaavat erinomaisen työskentelymukavuuden. Uuden sukupolven kosketusnäyttö on edistynyt ja helppokäyttöinen rajapinta koneen eri toimintojen hallintaan”, Tana Oy tiedottaa.

Molemmat uudet mallit on varustettu reaaliaikaisella TANA ProTrack® -hallintajärjestelmällä, joka yhdistää koneen tietoverkkoon. Tämä helppokäyttöinen työkalu auttaa koneen ylläpidossa sekä antaa reaaliaikaista tietoa koneen suorituskyvystä ja tilanteesta. TANA ProTrack® -hallintajärjestelmän käyttö sujuu vaivattomasti tabletilla, älypuhelimella ja tietokoneella.

Tekniset tiedot:

TANA H260eco
Paino: 26 tonnia
Moottori: Cummins L9-C365
Suurin murskausvoima: 127kN

TANA H320eco
Paino: 32 tonnia
Moottori: Cummins L9-C365
Suurin murskausvoima: 157kN 

Kotimaisen kiven hiilijalanjälki on matala

Luonnonmateriaalien suosiminen rakennusalalla on ollut kasvava trendi jo pitkään, ja nyt sen puolesta puhuu myös matala hiilijalanjälki. Tuoreen elinkaariarvioinnin mukaan suomalaisesta luonnonkivestä valmistetuilla kivituotteilla on matala hiilijalanjälki. Esimerkiksi kotimaisen graniittinopan- tai nupukiven valmistusvaiheen ilmastokuorma jää noin 50 kiloon CO2-e/tonni.

Muista materiaaleista tai tuontikivestä valmistettujen vastaavien tuotteiden hiilijalanjälki on usein moninkertainen kotimaiseen luonnonkiveen verrattuna.

”Suomalaisten kivituotteiden matalaan hiilijalanjälkeen vaikuttaa se, että niiden valmistamiseen ei vaadita pitkiä hankintaketjuja tai useita materiaaleja. Suomessa kiviaines louhitaan kalliosta ja kuljetetaan tuotantolaitokselle, jossa se paloitellaan ja viimeistellään valmiiksi tuotteeksi”, Kivi ry:n toiminnanjohtaja Sini Laine selvittää.

Ympäristötietoinen hankkii kiven läheltä

Kotimaisen luonnonkiven matala hiilijalanjälki selittyy lyhyillä kuljetusetäisyyksillä, koska suurin osa luonnonkiven päästöistä tulee kuljetuksista. Vastuullisesta rakentamisesta kiinnostunut hankkiikin kiven mahdollisimman läheltä. Esimerkiksi infrarakentamisessa käytetyn reunakiven valmistus ja kuljettaminen Aasiasta Suomeen aiheuttaa 82% suuremmat päästöt suomalaiseen reunakiveen verrattuna.

”Hankintapaikan ja toimituspaikan sijainneilla sekä tuotantoketjun sisäisillä etäisyyksillä on avainrooli kiven aiheuttamissa kokonaispäästöissä. Toivomme, että tämä selvitys herättää kunnat ja kaupungit näkemään kuljetusmatkan merkityksen sekä ottamaan huomioon myös Suomeen jäävät verotulot. Esimerkiksi kotimaisen noppa- ja nupukiven hinta on kilpailukykyinen ulkomailta tuotuihin verrattuna”, Laine vetoaa.

Rakentamiseen käytettävien materiaalien valmistus tuottaa 11 prosenttia globaaleista ilmastopäästöistä eli moninkertaisesti lentoliikenteeseen verrattuna.

”Olisi toivottavaa, että julkisissa hankinnoissa otettaisiin huomioon jatkossa rakennusmateriaalien aiheuttama hiilijalanjälki, kun vertailutietoa alkaa olla hyvin tarjolla. Lisäksi monen kunnan ja kaupungin tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius lähivuosien aikana. Hankkimalla kivimateriaalit läheltä tavoitteet on mahdollista saavuttaa ja samalla voi tukea paikallista taloutta”, Laine toteaa.

Kivi on käytännössä ikuinen ja senkin jälkeen kierrätettävissä

Luonnonkiven elinkaaren käyttöominaisuudet ovat myös hyvät, kun niitä tarkastellaan ympäristönäkökulmasta. Rakennustuotteen käyttövaiheen päästöihin vaikuttavat muun muassa huoltovaatimukset, korjaustarpeet ja -mahdollisuudet sekä käyttöikä.

”Aina kun materiaaleja joudutaan vaihtamaan, siitä muodostuu uudelleen päästöjä. Luonnonkivi onkin hyvä valinta, koska se on käyttöiältään lähes ikuinen ja sen elämää jatkuu mahdollisen purkamisen jälkeenkin. Luonnonkivi on käytännössä huoltovapaa eli se pitää korjata ja vaihtaa vain poikkeustapauksissa”, Laine toteaa.

Kivi on siinäkin suhteessa mainio materiaali, että sitä voidaan uusiokäyttää suoraan purkamisvaiheen jälkeen ilman käsittelyä tai korjaamista.

”Mikäli luonnonkivi rikkoutuisi purkamisen aikana, sitä voidaan silti hyödyntää esimerkiksi murskeena. Näin voimme lisätä uusiomateriaalien käyttöä ja vastaavasti vähentää neitseellisten luonnonraaka-aineiden käyttöä ja energian kulutusta sekä estää jätteiden syntymistä”, Laine toteaa.

Luonnonkivelle on 29.4.2020 julkaistu EN 15804 -standardin mukaiset ympäristöselosteet RTS-EPD -järjestelmässä. Ne ovat ladattavissa osoitteessa: https://cer.rts.fi/epd-ymparistoseloste/selaa-epd-ymparistoselosteita/

Huddigit nyt Uudenmaan Konehuolto Oy:ltä

Huddig AB on allekirjoittanut uuden kansainvälisen jälleenmyyjäsopimuksen Suomessa yhdessä Uudenmaan Konehuolto Oy:n kanssa 22. huhtikuuta 2020. 

Yritys on jo aiemmin toiminut valtuutettuna Huddig-sopimushuoltopisteenä Etelä-Suomessa ja nyt sovittu yhteistyö koskee myös koneiden myyntiä. 
Huddig tulee täydentämään Uudenmaan Konehuollon jo kattavaa maanrakennuskoneiden myyntivalikoimaa. 

”Uudenmaan Konehuolto Oy:n kautta tulee olemaan saatavilla kaikki Huddig-konemallit ja -henkilönostimet. Yrityksellä on erinomainen tausta huoltotoimintojensa osalta, joten heillä on myös vahvaa tietotaitoa koneiden myyntiä ajatellen”, sanoo VP Huunonen, Huddigin Itä-Euroopan aluemyyntipäällikkö. 

Ensimmäinen esittelykäyttöön suunniteltu kone on vähän ajettu 1260C RAIL -mallin ratakone, joka saapuu Keravalle touko-kesäkuussa. Ensimmäinen uusi 1260E-mallin esittelykone saadaan pihaan vuoden loppuun mennessä. 

Uudenmaan Konehuolto Oy on vuonna 2010 perustettu perheyritys, joka tarjoaa konemyynnin lisäksi raskaan kaluston huolto-, korjaus- sekä varaosapalveluja. Yritys työllistää tällä hetkellä noin kymmenen työntekijää. 

”Hyvän sopimushuoltoyhteistyön pohjalta lähdemme luottavaisina rakentamaan Suomeen vielä laajempaa yhteistyötä sekä Huddig-koneiden myyntiä Uudenmaan Konehuolto Oy:n kanssa”, sanoo Daniel Myrgren, Huddig AB:n myynti- ja markkinointijohtaja. 

Jarcrac Magnapro -video

Koneurakointi-numerossa 3/2020 esittelimme Nättimetsä Oy:n Jarcrac Magnapron, ja onhan siitä meiltä videokin, kuten luvattiin. Tästä se aukeaa, ei muuta kuin väijymään!

Kemera-asetuksen muutoksella nostetta kotimaiselle hakkeelle

Metsähakkeen käyttö lämpö- ja CHP-laitoksissa on viimeisen kahden vuoden aikana lähtenyt varovaiseen nousuun. Samanaikaisesti kotimaisen hakkeen määrä on pienentynyt selvästi ja korvautunut tuontihakkeella. Kemera-asetuksen muutoksella tilannetta voitaisiin parantaa osana koronakriisiin liittyvää elvytystä.

Luonnonvarakeskuksen (Luke) 19.3.2020 julkaiseman ennakkotiedon mukaan energiantuotantoon käytettiin metsähaketta viime vuonna 7,6 milj. m3, josta Luken 23.4.2020 julkaistun arvion mukaan noin 21 % eli 1,6 miljoonaa m3 oli tuontipuuta. Vastaavasti vuonna 2017 käytettiin 7,2 milj. m3 energiantuotantoon, josta 8 % eli 0,6 milj. m3 oli tuontipuuta. Metsähakkeen käyttö energiantuotannossa kasvoi siis kahdessa vuodessa 0,4 miljoonaa kuutiometriä, mutta samalla tuontipuun määrä kasvoi miljoonalla kuutiometrillä. Hakkuutähdehakkeen käyttö kasvoi samalla aikavälillä 0,6 milj. m3 samalla kuin kantopuun ja erikokoisen runkopuun käyttö kutistui 0,05 milj. m3 ja kantopuun määrä pieneni 0,4 milj. m3. Puun tuonti korvasi siis ennen kaikkea kotimaisen pienpuun käyttöä.

”Kasvu on ollut tuonnin varassa ja samalla kotimainen metsähake on korvautunut tuonnilla. Osana koronaelvytystä tilannetta voitaisiin parantaa lisäämällä pienpuun kotimaista tarjontaa loppukäyttöneutraalisti ja metsänhoitoa tukien. Käytännössä pitäisi tehdä pikainen päätös Kemera-lain jatkamisesta ja ehtojen palauttamisesta vuoden 2015 tilanteeseen”, ehdottaa Bioenergia ry:n toimitusjohtaja Harri Laurikka.

Kestävän metsätalouden rahoituksen (Kemera) asetuksen ehtoja kiristettiin vuonna 2016 valtiontalouden säästösyistä eri työlajeille. Nuorten metsien hoidon kohdalla säästö toteutettiin alentamalla tukitasoja ja kiristämällä nuorten metsien hoidon kohteiden puun keruutuen vaatimuksia runkolukupoistuman 1000 rungosta 1500 runkoon Etelä-Suomessa ja 800 rungosta 1000 runkoon Pohjois-Suomessa, minkä takia koneellinen korjuu uusien vaatimusten mukaisissa kohteissa usein on kannattamatonta eikä käytännössä nuorten metsien hoidon rästejä (n. 800 000 ha Suomessa, Lähde: Luonnonvarakeskus 2019) pysty tällä työlajilla purkamaan toivotulla tavalla. Palauttamalla runkolukurajoja poistuman määrän ja läpimittavaatimusten suhteen vuoden 2015 tilanteen mukaisiksi parannettaisiin toimintaedellytyksiä ja lisättäisiin pienpuun korjuumahdollisuuksia.

Pienpuun korjuu eri puolilla maata edistäisi työllisyyttä, tukisi metsänhoitoa, aluetaloutta ja energian huoltovarmuutta ja parantaisi kauppatasetta. Kivihiilikielto ja energiaturpeen käytön väheneminen lisäävät 2020-luvulla kysyntää energiapuulle. Hallitusohjelmassa on todettu, ettei energiapuuksi ajeta teollisuudelle kelpaavaa ainespuuta.

Nykyinen Kemera-laki on voimassa vuoden 2020 loppuun. Jo nyt on tiedossa, että uutta Kemera-lakia ei käytännössä voi saada voimaan ennen 2022.

0tykkääjääTykkää