>

Suomalaiset energiapuukouravalmistajat yhdessä Pohjois-Amerikan valloitukseen

Kotimaiset energiapuukouravalmistajat JAK-Metalli Oy ja Farmikko Oy hakevat vahvaa kansainvälistä kasvua uuden yhteistyökonseptin voimin. Koronasta huolimatta molempien yritysten myyntimäärät kasvavat tällä tilikaudella. Seuraavaksi tavoitteena on vallata Pohjois-Amerikan markkinat.

Energiapuukouria valmistavassa JAK-Metallissa tapahtui vuoden vaihteessa omistajamuutos. Yhteistyö vähemmistöosakkaan kanssa päättyi yhteisesti sovitulla tavalla. 

Toimitusjohtaja Ville Eklöfin ja vientivastaava Markus von Bonsdorffin mukaan tämän muutoksen myötä JAK-Metalli pystyy hyödyntämään vahvuuksiaan aiempaa tehokkaammin ja kehittämään yhteistyötä asiakkaiden ja muiden saman alan yritysten kanssa. Samalla yrityksen tuotteet päivitetään uudelle vuosikymmenelle.

Farmikko 20X -yleiskahmari

”Halusimme luoda aiempaa avoimemman toimintamallin, jonka avulla niin me kuin kumppanimmekin voimme hyödyntää paremmin omia ydinosaamisalueitamme. Meidän vahvuuksiamme ovat hiottu tuotantoprosessi, myynti- ja vientiosaaminen sekä vahva eurooppalainen jälleenmyyjäverkosto. Haluamme tarjota vahvuuksiamme myös muiden saman alan laadukkaita tuotteita valmistavien suomalaisyritysten käyttöön”, Eklöf kertoo.

Uusi konsepti kehittyi vauhdilla

Uuden strategian jalkauttaminen sai vauhtia, kun Farmikko Oy:n Mikko Junttila otti yhteyttä JAK-Metalliin. Junttila etsi alihankkijaa Farmikko -energiapuukourien valmistukseen. Heti ensimmäisissä palavereissa talvella 2020 yhteistyöajatukset loksahtivat niin hyvin kohdilleen, että yhteistyötä alettiin viritellä alihankintaa syvällisempään suuntaan.

”Kiinnostuin JAK-Metallin avoimesta tavasta toimia sekä tekemisen selkeydestä ja järjestelmällisyydestä. Ratkaisevin juttu oli työyhteisön hyvä ilmapiiri ja tekemisen meininki. Täällä porukka haluaa tosissaan tehdä laadukkaita tuotteita. Aiemmin alihankkijoita etsiessäni yhteistyö on kariutunut juuri laatuongelmiin”, Junttila sanoo.

JAK-Metallin ja Farmikon tuoterepertuaari ja osaaminen täydentävät mainiosti toisiaan. Niinpä yritykset kehittivät uudenlaisen yhteistyökonseptin, jossa molempien yritysten vahvuudet saadaan hyödynnettyä maksimaalisesti. Molemmat yritykset pysyvät kuitenkin itsenäisinä.

Farmikko 220-TC-energiakoura

Uusia tuotteita ja vahvistuvaa osaamispääomaa

Farmikon tuotanto keskitetään JAK-Metallille Mänttään, jossa on reilusti tilaa tuotannon kasvattamiseen. JAK-Metalli ryhtyy myös myymään Farmikon tuotteita JAK-tuotenimellä kansainvälisillä markkinoilla. Suomessa ja Ruotsissa Farmikko-tuotenimi säilyy. Farmikko Oy vastaa itse näiden markkina-alueiden myynnistä. 

Farmikolle yhteistyö mahdollistaa tuotannon ja viennin voimakkaan kasvattamisen. JAK-Metalli puolestaan saa käyttöönsä Junttilan vahvan tuotekehitys- ja suunnitteluosaamisen ja pystyy laajentamaan tuoterepertuaariaan nostureihin suunnitelluilla keräävillä ja karsivilla energiapuukourilla sekä kahmarikouralla. 

”Joukkokäsittelyyn soveltuvat ja erinomaisella hydraulijärjestelmällä varustetut Farmikon kourat tuovat mainion lisän tuotevalikoimaamme. Niiden avulla voimme palvella laajaa kansainvälistä asiakaskuntaamme entistäkin paremmin. Mikko toimii jatkossa Farmikon johtamisen ohella tuotespesialistinamme. Mikon ammattitaidon ja yritysten välisen yhteistyön merkitys konkretisoituu ensimmäisessä yhteisessä Jakin tuotteisiin liittyvässä tuotekehitysprojektissamme, jossa kehitetään venttiilimalli, jonka ansiosta kouristamme tulee tuplasti nopeampia ja tehokkaampia”, Eklöf kiittelee.

JAK-300-energiakoura

Junttilan ohella JAK-Metallin toimintaan tulee mukaan pitkän kokemuksen omaava metsäalan yrittäjä Henri Rantala, joka on vuosia käyttötestannut ja kehittänyt JAK-tuotteita. Rantala toimii jatkossa, lisääntyvän testaustyön ohella, JAK-Metallilla myynnissä sekä metsäalan, konetekniikan ja kouratuotteiden neuvonta-asiantuntijana.

JAK-Metalli on lähiaikoina tuomassa markkinoille myös uuden kaivinkonekäyttöön soveltuvan oikeasti modulaarisen kouramalliston. Uuden mallin suunnittelussa on otettu huomioon asiakkaiden toiveita sekä tarpeita. Olemme lisänneet tuotteeseen lukuisia uusia ominaisuuksia ja lisäksi se on huomattavasti monikäyttöisempi ja siihen on aiempaa helpompi liittää lisävarusteita. Se on tällä hetkellä kestotestauksessa ja uusi mallisto tulee olemassa olevan kouramalliston rinnalle.

Pohjois-Amerikan valloitus alkamassa

Eklöfin, von Bonsdorffin ja Junttilan mukaan yhteistyöllä ei tavoitella pikavoittoja, vaan molemminpuolista menestystä pitkällä aikavälillä. Kannattava kasvu tekee yrityksistä vahvan kumppanin koti ja ulkomaisille yhteistyökumppaneille. Kasvun positiiviset merkit ovat jo nyt näkyvissä molemmissa yrityksissä.

”Koronasta huolimatta meidän myyntimäärämme ovat rajussa nousussa. Liikevaihdostamme noin 80 prosenttia tulee viennistä, mutta nyt myös kotimarkkinamme, Suomessa on vahvassa kasvussa. Tänä vuonna Suomen myynti on lisääntynyt noin 50 prosenttia. Tavoitteemme on myydä tällä tilikaudella noin 1000 tuotetta ja kaksinkertaistaa tuotantomme. Tämä näyttää toteutuvan. Myyntimäärien kasvaessa olemme rekrytoineet uusia työntekijöitä tuotantoon ja tulemme lisäämään henkilöstöä myös myyntiin. Tällä hetkellä meillä on rekrytointikeskustelut käynnissä toisen vientimyyjän palkkaamiseksi. Voimme myös laajentaa yritysyhteistyöverkostoamme uusilla yrityksillä ja hyödyntää yhteistyössä tätä Farmikon kanssa aloitettua konseptia”, Eklöf kertoo.

Mikko Junttila (Farmikko Oy), Ville Eklöf (JAK) ja Markus von Bonsdorff (JAK)

Molemmilla yrityksillä on vahva asema Suomessa, ja JAK-Metallilla myös Euroopassa. Nyt tarkoituksena on syventää olemassa olevia myyntiverkostoja ja valloittaa uusia markkina-alueita.

”Euroopassa syvennämme yhteistyötä jälleenmyyjiemme kanssa ja aloitamme viennin Pohjois-Amerikkaan. Maaliskuussa ennen koronan aiheuttamaa matkustuskieltoa olimme Las Vegasissa Conexpo-messuilla. Saimme luotua tärkeitä kontakteja Pohjois-Amerikkaan. Niiden pohjalta meillä on nyt useita kumppanuusneuvotteluja käynnissä”, von Bonsdorff paljastaa.

Mänttäläinen JAK-Metalli Oy on toimivan johdon omistama JAK-energiakourien suunnitteluun, valmistukseen ja myyntiin erikoistunut yritys. Kotimarkkinoiden lisäksi yritys vie tuotteitaan useisiin eri maihin ympäri maailman. Farmikko Oy on kuopiolainen yritys, joka suunnittelee, myy ja markkinoi Farmikko-energiapuukouria nostureihin.

Vt 12 Lahden eteläinen kehätie avataan liikenteelle 8.12.2020

Kuva: Juha Pokki

Kehätien avaamispäivämäärä varmistui, kun Liikenne- ja viestintävirasto Traficom antoi käyttöönottopäätöksen Liipolan ja Patomäen maantietunneleista. Syksyn 2020 aikana Liipolan ja Patomäen maantietunneleissa on tehty mittavat teknisten järjestelmien hyväksyntätestaukset ja järjestetty neljät pelastusharjoitukset. Kehätie avataan 8.12.2020. Kehätien liikenteelle otto tapahtuu hiljaisen liikenteen aikaan, ja kokonaisuudessaan kehätie on liikenteellä aamuruuhkaan mennessä.

”Kehätie valmistuu luvatusti joulukuussa 2020, joka alittaa hankkeen toteutuspäätöksen mukaisen tavoiteaikataulun noin vuodella. Rakentaminen on sujunut erittäin hyvin ja hankekokonaisuus toteutuu kustannusarviossa. Voimme kaikki – niin suunnittelijasta työnjohtajaan kuin työmaalla ahkeroiviin rakentajiin – olla erittäin ylpeitä tästä saavutuksesta”, toteaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.

Erittäin tärkeä huomio kaikille tienkäyttäjille

Kehätie kytkeytyy länsipäässä Hollolan kohdalla Tampereen suunnan valtatiehen 12 ja itäpäässä vilkkaasti liikennöityyn valtatie 4 moottoritiehen.

”Uusi kehätie liittyy molemmista päistään vilkkaasti liikennöidyille moottori- ja moottoriliikenneteille. Kaikilla tähän saakka avatuilla kehätien rakentamiseen liittyvillä kaduilla on ollut avaamishetkellä useiden autojen jono odottamassa avaamista. Kehätiellä se ei onnistu, sillä kehätien päät ovat moottoritietä eikä moottoritielle saa pysäyttää jonottamaan turvallisuuden vuoksi. Kehätiehen ehtii kyllä tutustumaan sen ensimmäisenä aukiolopäivänä myös päivän valjettua”, muistuttaa projektipäällikkö Janne Wikström Väylävirastolta.

Kehätien nopeusrajoitus kaksikaistaisella osuudella Hollolan Soramäen ja Okeroisten välillä on 100 km/h ja nelikaistaisella osuudella Okeroisten ja valtatiehen 4 yhdistyvän Kujalan eritasoliittymän välillä 80 km/h. Liikenteelle auetessa Soramäen ja Okeroisten välillä on 80 km/h rajoitus, joka nousee 100 km/h keväällä talvinopeusrajoituksen päättyessä. 13 kilometriä pitkälle kehätielle yhdistyvät Soramäen, Nostavan, Okeroisten, Nikulan, Launeen ja Kujalan eritasoliittymät.

Lakkaavaa maantieverkkoa Lahden ja Hollolan omistukseen

Valtatie 12 nimitys siirtyy tien avaamisen myötä vanhalta valtatien linjalta uudelle kehätielle. Samalla vanha valtatie ja alempaa maantieverkostoa on siirtynyt ja siirtyy Lahden kaupungin ja Hollolan kunnan omistukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että jatkossa teiden kunnossapidosta vastaavat kuntarajojen mukaisesti Lahti ja Hollola.

Siirtyneitä ja siirtyviä teitä ovat (kartta):

  • Ala-Okeroistentie kehätien uudesta Okeroisten eritasoliittymästä pohjoiseen, entinen maantie (mt) 296 (1.10.2020)
  • Helsingintie Ala-Okeroisten risteyksestä pohjoiseen, entinen mt 140 (1.10.2020)
  • Uudenmaankatu Renkomäestä pohjoiseen, entinen mt 167 (1.10.2020)
  • Hämeenlinnantie ja Mannerheiminkatu, vanha valtatien 12 linja Soramäestä Joutjärvelle (8.12.2020)

Näiden teiden kunnossapitoa ja hoitoresursseja kohdennetaan katuympäristömäisesti. Teitä, joita ei jatkossa luokitella maanteiksi, ei välttämättä hoideta enää valtatiemäisillä toimintalinjoilla esimerkiksi talvihoidon osalta.

Täysin uuden Volkswagen Caddyn myynti alkoi

Uuden Volkswagen Caddyn tuotanto on alkanut Poznanissa normaaliakselivälisten mallien osalta ja Caddy Maxi -mallien osalta se käynnistyy tammikuussa 2021. 

Suomessa myynti alkoi TDI-dieselmoottorilla varustetuilla normaaliakselivälisillä henkilö- ja pakettiautomalleilla sekä Caddy Maxi -henkilöautoversioilla. Volkswagen Caddy -henkilöautoversio ja -pakettiautoversio on tarjolla kolmena eri tehoversiona: 55 kW (75 hv), 75 kW (102 hv) ja 90 kW (122 hv). Pienempitehoisten TDI-dieselmoottorien parina toimii manuaalivaihteisto ja suurempitehoinen 90 kW:n versio on saatavilla myös DSG-automaattivaihteistolla varustettuna. Caddyn henkilöautomalli on saatavilla viitenä eri varusteluversiona: Caddy Family ja Caddy Life Business -kampanjamallit sekä Caddy Kombi, Caddy Life ja Caddy Style. Volkswagen Caddy -pakettiautoversioista myyntiin tulivat Caddy Cargo -varusteluversio sekä Caddy Cargo PRO -kampanjamalli.

Vuodenvaihteen jälkeen hinnasto täydentyy 84 kW:n TSI-bensiinimoottoriversioilla ja 2,0 TDI 90 kW 4MOTION -malleilla. Vuonna 2021 mallistoon liittyy myös Caddy California -matkailuauto, jonka maahantuonnista Suomeen ei ole vielä tehty päätöstä.

Kattava vakiovarustelu

Volkswagen Caddy -henkilöautomallien (ei Caddy Kombi) merkittävimpiä vakiovarusteita ovat mm. Radio ”Composition Color” 8,25” -kosketusnäytöllä ja We Connect -valmiudella, nahkaverhoiltu monitoimiohjauspyörä ja pysäköintitutkat edessä ja takana sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla ja kaukosäätimellä sekä vakionopeudensäädin. Lisäksi vakiovarusteita ovat esimerkiksi monitörmäysjarrutus ja hätäjarrutustoiminto.

Volkswagen Caddy -pakettiautomallin merkittävimpiä vakiovarusteita ovat puolestaan mm. Radio ”Composition Color” 8,25” -kosketusnäytöllä ja We Connect -valmiudella, takapariovet ikkunoin sisältäen takalasinpesimen ja pyyhkimen, monitoimiohjauspyörä, väliseinä kiinteällä ikkunalla ja ritilällä, sähköikkunat ja sähköisesti säädettävät ja lämmitettävät sivupeilit sekä polttoainekäyttöinen lisälämmitin ajastinkellolla ja kaukosäätimellä sekä vakionopeudensäädin. 

Lisävarusteina saatavilla ovat mm. täysin digitaalinen ohjaamo Digital Cockpit, uusi iso panoraama-kattoluukku, jonka lasipinta-ala on 1,4 m2 ja sähköinen lukkosylinteri liukuoviin ja takaluukkuun, 18” vanteet, 16” ja 17” vanteiden lisäksi, uudet led-ajo- ja takavalot ja adaptiivinen vakionopeudensäädin sekä ensimmäistä kertaa tarjolla on myös avaimeton lukitus Keyless Access. 

Kuljettajaa avustavista järjestelmistä saatavilla on mm. uusi osittain automatisoitua ajamista varten oleva järjestelmä Travel Assist, joka on ensimmäistä kertaa käytössä Volkswagen Hyötyautojen mallissa sekä ensimmäistä kertaa Caddyyn ja myös A-segmentin pakettiautoon saatavilla oleva perävaunun peruutusavustin Trailer Assist. Myös liikennemerkkientunnistus, kaistanvaihtoapu, pysäköintiavustin ja peruutuskamera ovat saatavilla.

Uusi Volkswagen Caddy

Ensimmäistä kertaa Caddy perustuu Volkswagenin MQB-alustarakenteeseen. Uuden alustarakenteen käyttö mahdollisti täysin uusien teknologioiden lisäämisen Caddy-mallistoon. Siirtyminen MQB-alustarakenteeseen on huomattavissa myös pidentyneenä akselivälinä, joka on nyt 2 775 mm. Sisäpuolella viidennen sukupolven uusi Caddy vakuuttaa huipputeknologisilla ratkaisuillaan ja tilavuudellaan. Volkswagen Caddyn pakettiautoversio tarjoaa tavaratilaa 3,1 m2 ja pidemmän akselivälin Caddy Maxi puolestaan 3,7 m2. Myös liukuovien leveyttä on pystytty kasvattamaan ja se on nyt 840 mm. Tavaratilan pituus takaseinään mitattuna on 1 797 mm ja Maxi-versiossa 2 150 mm.

Volkswagen Caddy on saatavilla viisi- tai seitsemänpaikkaisena henkilöautona. Caddy Maxi -malliversio (ei Kombi) on vakiona aina seitsenpaikkainen. Uutena ominaisuutena kolmannen istuinrivin molemmat istuimet voidaan irrottaa yksittäin ja poistaa autosta, mikä tarjoaa vielä lisää muokattavuutta. Luonnollisesti uusi Caddy sisältää jo ennestään hyväksi havaittuja toimintoja kuten, että henkilöautoversioiden toisen ja kolmannen istuinrivin istuimet voidaan siirtää eteenpäin ja selkänojan voi taittaa ja irrottaa. 

Caddyn uudet nelisylinteriset moottorit ovat uusinta sukupolvea ja kaikki sisältävät mm. partikkelisuodattimet. Volkswagen Hyötyautojen uusissa TDI-dieselmoottoreissa on ensimmäistä kertaa käytössä kaksivaiheinen AdBlue-tuplaruiskutus kahdella SCR-katalysaattorilla, mikä vähentää merkittävästi typpioksidipäästöjä edelliseen mallisukupolveen verrattuna. Uuden järjestelmän avulla Volkswagen Caddyn TDI-dieselmoottorit kuuluvat puhtaimpien dieselmoottoreiden joukkoon.

Uudet Volkswagen Caddyt saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille alkuvuodesta 2021.

Mt 132 Klaukkalan kehätie otetaan liikenteelle

Mt 132 Klaukkalan kehätie otetaan liikenteelle 26.11.2020. Liikenteelleotto tapahtuu ruuhka-ajan ulkopuolella. 

Uuden, Klaukkalan keskustan kiertävän, noin 7,5 kilometriä pitkän tieyhteyden rakentaminen aloitettiin helmikuussa 2019. Rakentaminen on edennyt jopa suunniteltua paremmin, ja aiemmin syksylle 2021 suunniteltu liikenteelleotto tapahtuukin nyt noin vuoden etuajassa.

”Hanke on hieno esimerkki korjausvelkaohjelman konkreettisista tuloksista ja hyödyistä. Nurmijärvellä on pitkään odotettu uuden tieyhteyden käyttöönottoa. Uusi yhteys sujuvoittaa liikennettä ja lyhentää monien työmatkaa sekä ajallisesti että kilometreissä. Myös alueen kehittäminen saa tästä uutta pontta”, sanoo Väyläviraston pääjohtaja Kari Wihlman.

”Nurmijärven kasvun ja kehityksen tienviitta on nyt noussut Hämeenlinnanväylän varteen. Ilman Klaukkalan kehätietä ei olisi ollut mahdollista kaavoittaa eteläiselle Nurmijärvelle enää uutta asutusta tai yritysalueita, koska Klaukkalan läpi kulkeva tie oli niin kuormitettu. Ruuhkan hännät ovat iltapäivisin roikkuneet moottoritiellä aina Keimolassa saakka. Ennusteiden mukaan päivittäin Klaukkalan läpi ajavista 18 000 autosta ainakin 7 000 siirtyy Klaukkalan kehätielle. Tämä lisää niin liikenteen sujuvuutta kuin myös taajaman viihtyisyyttä”, Nurmijärven kunnanjohtaja Outi Mäkelä kertoo ja jatkaa:

”On ollut upea seurata, miten yli 30 vuoden suunnittelun ja pyörittelyn jälkeen tie rakennettiin ennätysnopeasti ja kustannusarviot alittaen. Täydet pisteet projektin vetäjille tehdystä työstä. Toivottavasti Kehä IV:n loppuosan valmistumista ei tarvitse odottaa seuraavaa 30 vuotta ja tässä välissä saataisiin myös Hämeenlinnanväylä kolmikaistaistettua.”

Lamminsuon risteyssillan rakentaminen haittasi valtatien liikennettä ennennäkemättömän vähän

Yksi urakan merkittävin rakennuskohde oli valtatien 3 ylittävän Lamminsuon risteyssillan rakentaminen. Paljon liikennöidyllä moottoritiellä rakentaminen aiheuttaa aina väkisinkin poikkeusjärjestelyjä liikenteelle.

”Hankkeessa oli alusta asti selvää, että pyrimme minimoimaan moottoritielle aiheutuvan haitan rakennustöistä. Yleisesti siltatyömaan kohdalla nopeusrajoitus lasketaan 60 kilometriin tunnissa, mutta me onnistuimme pitämään pääosin nopeuden 80 kilometrissä tunnissa liikenne- ja työturvallisuudesta tinkimättä”, Väyläviraston projektipäällikkö Antti Koski iloitsee.

”Huolellisella etukäteissuunnittelulla ja tarkalla työvaiheiden aikataulutuksella jouduimme laskemaan nopeusrajoituksen 50 kilometriin tunnissa ainoastaan räjäytysten ja yöajan kaistajärjestelyjen ajaksi”, lisää urakan projektipäällikkö Sami Laakso Kreatelta.

Liikenteelleoton jälkeenkin tiealueella tehdään ensi vuoden aikana vielä viimeistelytöitä, kuten viher- ja istutustöitä, kiveystöitä sekä urakka-alueen maisemointeja. Viimeistelytöiden on määrä olla valmiina kesällä 2021 tämän hetken aikataulun mukaan.

Tavoitteena nolla

JCB on luonnostellut tulevaisuuden tiekarttaansa kohti nollapäästökoneita jo jonkin aikaa, eikä ole myöskään ujostellut tiedottaa asiasta. Tänä vuonna varsinaista lehdistötilaisuutta ei voitu järjestää, ja jymyuutiset tulevaisuuden suhteen jäivät vielä odottamaan itseään, mutta muutama askel otettiin jälleen.

Tänä vuonna 75-vuosijuhliaan viettävä JCB on jo jonkin aikaa kertonut niin sanotusta Road to zero -ohjelmastaan, eräänlaisesta tiekartasta kohti nollapäästöisiä koneita. Varsinaiset julkistukset tämän E-Tech-sähkökoneisiin pohjaavan suunnitelman osalta nähtiin muutama vuosi sitten saksilavojen merkeissä. Sittemmin JCB:n sähköjulkistukset ovat tuoneet markkinoille 19C-1E -minikaivinkoneen ja 30-19E Teletruk -trukin, joten tämän vuoden tuotejulkistusten odottaja ei pahasti pieleen veikannut, mikäli arveli sähkövehkeitä näytettävän jälleen.

Sähkösiirtoa.

Ja niinhän siinä kävi, että julkistus käsitti tällä kertaa pelkkiä sähköön liittyviä tuotteita. Sähköistys jatkuu edelleen pienemmän pään koneissa, ja aivan sitä pienintä mallia edustaakin HTD-5-minidumpperi eli lähestulkoon fyysisesti kottikärryluokkaan lukeutuva mutta puoli tonnia kuljettava tela-alustainen laite, joka saa energiansa akulta. Samaan aiheeseen liittyy myös hieman kookkaampi pyöräalustainen sähköhydraulinen keikkavaunu mallimerkinnältään 1-TE, eli tonnin kuorman kuljettava kampe, jossa voimansiirron hydrauliset napamoottorit on korvattu perinteisillä vetoakseleilla ja jakolaatikolla, joihin voima tuotetaan 7 kW:n hydraulimoottorilla, ja vetotapa on jatkuva neliveto. 

Hytissä ei hytistä.

Kaivinkonepuolelle ei saatu tällä kertaa uutta konetta, mutta aiempaan 19C-1E-malliin esiteltiin nyt hytti. Lämmityksen ja puhaltimen tarjoava koppi tähtää siis erityisesti kylmien ja märkien työpäivien helpotukseen, ja ilmastointia ei ole tarjolla. JCB:n mukaan kyseessä on tämän varustelisäyksen myötä markkinoiden ensimmäinen täysin lasitetulla hytillä varustettu sähköinen minikaivinkone, ja sen uskotaan lisäävän tuotteen kiinnostavuutta esimerkiksi pohjoismaissa. 

Hytin lämmitykseen käytettävää virtamäärää hallitaan älykkäästi, eli kovempikaan korvennus ei vaikuta koneen työtehoon. 19C-1E:ssä on neljä akkua, ja lämmityslaite käyttää vain yhtä puolikasta yhdestä akusta, JCB:ltä kerrotaan. Toki työaika lämmittimen kanssa on normaalia lyhyempi, mutta hyytymistä ja hidastumista varsinaisessa käytössä ei tapahdu. Tämä ROPS/FOPS-Hytti on malliltaan tuttu 1-2:n tonnin JCB-kaivinkoneista.

Sähköinen sisarmalli.

Viimeinen koneuutuus oli sähköinen kurottaja Loadall 525-60E, joka lisää siis E-kirjaimen aiemman kurottajamallin perään kertomaan E-Tech-sarjaan kuulumisesta. Käytännössä kyseessä on ulkoisesti lähes identtinen kone dieselversioon nähden, ja kuten mallimerkintä kertoo, tarjolla on 2,5 tonnia maksiminostokykyä ja 6 metriä nostokorkeutta, ja tähän maksimikorkeuteen saadaan vietyä kahden tonnin taakka. Dieselmoottori on kuitenkin korvattu 96 voltin akkupaketilla ja voimansiirtoa jakolaatikon kautta pyörittävällä 17kW:n sähkömoottorilla sekä 22 kW:n työhydrauliikkaa pyörittävällä sähkömoottorilla. Ajomoottori myös mahdollistaa hidastusenergian talteenoton, eli jarruttaminen lataa akkua. Työhydrauliikkapuolella taas puomin laskeminen varastoi hydrauliikan energiaa, jolloin nostoon ei tarvita niin paljon moottoritehoa. 

Hei onks’ kellään laturii?

E-Tech-tuotesarjan kasvaessa tarvitaan tietenkin myös sitä virtaa. Tämän myötä tarjolle tulee JCB:n oma laturi, mutta myös virtapankkeja, jotka todellakin ovat toimintaperiaatteeltaan sitä mitä kännykän varavirtalähteet: kun verkkovirtaa ei ole tarjolla, pitää mukana kanniskella erillistä akustoa. 

Ja tämä virransaanti onkin se asia, joka tarvitsee vielä kehittämistä paitsi ajatustasolla myös käytännössä. Joku on joskus vitsaillutkin siitä, kuinka puhtaaseen sähkökoneeseen tuotetaan virta dieselaggregaatilla. Tästä ei tavallaan olla kaukana virtapankkiasiassakaan, mikäli työkohteeseen tarvitsee tuoda yksi tai useampi kuutiometrin kokoinen varavirtakuutio minikaivinkonetta varten, vaikka normaalisti selvittäisiin vaikkapa vain kanisteripelillä. Totta kai pitää toisaalta ymmärtää, että esimerkiksi sisätiloissa työskenneltäessä sähköttömyys ja päästöttömyys on selvä etu ja useimmilla työmailla voimavirtaakin on saatavana. JCB ei mielellään anna tietoa siitä, kuinka kauan koneen akut yhdellä latauksella kestävät, ja tämä on kyllä ymmärrettävääkin, sillä tarkkaa lukua ei oikeasti voi antaakaan: JCB kertoo täyden latauksen kestävän koneissa yhden työvuoron, ja mikä kenellekin on työvuoron pituus, ja mitä sinä aikana tehdään, vaihtelee. Tämä mainittu ”työvuoro” on kuitenkin otettu JCB:llä akun keston kulmakiveksi, ja akut mitoitettu sen mukaan. Nykytekniikka on myös lyhentänyt latausaikoja melkoisesti, ja esimerkiksi 19C-1E:n täyteen lataaminen kestää valmistajan mukaan noin 2,5 tuntia. Välilatauksiksi esimerkiksi ruoka- ja kahvitaukojen aikana jaettuna tämä jatkaa koneen työpäivää jo luultavasti aivan riittäväksi. Siis mikäli sitä sähköä vain on fiksusti tarjolla.   

Toinen asia, jota JCB korostaa, ja syystäkin, on koneiden tehokkuus verrattuna vastaaviin dieselmalleihin. Tämän kerrotaan olevan aina vähintäänkin sama, eikä asian toki pitäisi tulla enää yllätyksenä mikäli on seurannut esimerkiksi sähköautojen tai laadukkaiden sähkötyökalujen kehitystä viime vuosina. Vääntöä löytyy ja akkutekniikat kehittyvät jatkuvasti.

Vetyä kristallipallossa.

Isompien koneiden osalta akkuteknologia on edelleen ongelmallista, sillä akkukapasiteetin kasvattaminen ei ole välttämättä jatkon kannalta se optimaalisin ratkaisu. Sen suhteen JCB:llä on asioita kannen alla kuplimassa, ja kantta on hieman raotettukin vetykäyttöisen 220X H2 -kaivinkoneen osalta. Nyt vuoden päivät testikäytössä ollut kone on yksi lupaava esimerkki siitä, kuinka polttokennotekniikka saattaa hyvinkin olla tulevaisuutta maansiirrossa. JCB:ltä vihjaillaankin lopuksi, että tietä kohti nollapäästöjä kuljetaan, ja puhdas dieselteknologia ja akut voivat olla vain yksi välivaihe tällä reissulla.  

Perästä näkyy!

Volvo CE on paljastanut ensimmäisen keskikokoluokan pyöräalustaisen sähkökaivinkoneen konseptin. Käyttövoimansa lisäksi erikoista tässä koneessa on peräpunttiin asennettu näyttö, joka kertoo liikenteessä takana tulijoille sen, mitä koneen edessä näkyy.

Pyöräalustainen Volvo EX03 -kaivinkone on valmistajansa ensimmäinen keskikokoluokan sähkökaivinkoneen prototyyppi, ja se tarjoaa Volvon mukaan luonnollisesti ne samat argumentit, joita sähkökoneiden ympärillä on totuttu kuulemaan: ympäristöystävällisyys nollapäästöjen kautta, hiljaisuus ja vähentyneet huoltokulut. EX03 hyödyntää paljon sitä, mitä Volvo CE on oppinut jo aiemmista sähkötutkielmistaan, kuten EX02-konseptista. Ja vaikka Volvolta kerrotaankin, että mitään varsinaisia suunnitelmia juuri näiden kyseisten kamppeiden tuomiseksi markkinoille ei ole, näitä on jo osittain nähty ja tullaan näkemäänkin asiakastestien muodossa oikeissa töissä. 

EX03-konseptiin kuuluu peräpuntin näyttö, joka välittää esimerkiksi kamerakuvaa koneen edestä.

Mielenkiintoinen ominaisuus EX03:ssa on sen peräpunttiin sijoitettu suuri näyttö, joka tuo sananmukaisesti uutta näkökulmaa kaivinkoneisiin. Se ei niinkään hyödytä varsinaista työskentelyä ja käyttäjää, mutta liikenteessä kulkiessaan koneen takana ajavat näkevät näytön kautta saman, mitä koneen kuljettaja edessä näkee. Työmaalla näyttöön voidaan puolestaan laittaa näkymään varoitustekstejä ja esimerkiksi se, aikooko kuljettaja kääntää ylävaunua tai konetta ja mihin suuntaan. Suomalaisella työmaalla voisi punttiin kuvitella ilmestyvän joskus muitakin tekstejä, ainakin jos kuljettaja saa vapaat kädet toimia…

Kolmantena koneen näyttöjärjestelmälle maalaillaan mahdollisuutta esimerkiksi kuljettajan kasvojen näyttämiseen, jolloin koneen takana työskentelevä tai vaikkapa jalan kulkeva ihminen näkisi, mihin suuntaan kuski katsoo ja onko hän mahdollisesti huomannut takana olevan hortoilijan, eli eräänlainen katsekontakti. 

Kuten sanottua, koko kone on konseptivaiheessa ja lähinnä testailee sitä, mihin maailma on menossa. Mutta ideoista on usein tapana muokkautua totta, ja miksipä ei tällainen näyttökin jossain vaiheessa nähtäisi muodossa tai toisessa jossakin käytössä. 

Fordilta täyssähköinen E-Transit

Ford esittelee uuden E‑Transitin, eli täyssähköisen version valmistajan legendaarisesta pakettiautomallista. Vaikka moottori muuttuukin, tarjolla ovat yhä Transitista tutut yritysasiakkaille tärkeät käyttöominaisuudet ja malliversiot sekä jälkimarkkinointi.
Mielenkiintoisena ominaisuutena on Pro Power Onboard, joka tekee E‑Transitista jopa 2,3 kW:n liikkuvan virtalähteen. Se mahdollistaa sähkötyökalujen käyttämisen ja työkaluakkujen lataamisen työkohteessa. Vastaavaa ominaisuutta ei eurooppalaisissa pakettiautoissa vakiona ole toistaiseksi ollut.

E‑Transitin arvioitu toimintamatka on 350 km, ja tämän kerrotaan olevan noin kolme kertaa EU:n yritysautokäyttäjän keskimääräinen päivittäinen ajomatka. Fordilta kerrrotaan myös, että alhaisemmat huoltokustannukset tuovat arviolta 40 prosentin säästön kokonaiskustannuksiin auton käyttöaikana dieselmalliin verrattuna. E-Transitin huoltovälin kerrotaan olevan luokkansa paras, ja se on vuosi ilman kilometrirajoitusta.

E‑Transit tarjoaa eurooppalaisille asiakkaille laajan valikoiman eri korimalleja, pituuksia, kattokorkeuksia ja kokonaismassoja. Tyrkyllä on yhteensä 25 eri versiota. Pakettiautomallien kantavuus on jopa 1 616 kg, ohjaamoalustamallien jopa 1 967 kg. E‑Transit tulee Euroopan markkinoille keväällä 2022, ja hinnat vahvistuvat lähempänä tuota ajankohtaa.

Maxpo 2021 jälleen Hyvinkäällä

Kuva: Vesa Koivunen

Maxpo 2021 Maarakennus- ja ympäristöhoitokoneiden ammattimessut järjestetään 2.-4.9.2021 Hyvinkään lentokentällä. Paikka on vakiintunut joka toinen vuosi järjestettävän tapahtuman pitopaikaksi, sillä nyt kyseessä on jo seitsemäs Maxpo Hyvinkäällä.
Vaikka kulunut vuosi on ollut varovaista aikaa näyttelyjen ja tapahtumien osalta, on luotto tulevaan selvästi vankkaa. Messuorganisaatio tiedottaa, että tapahtumasta on varattu osastoja ahkerasti, ja yli puolet näyttelytilasta on jo nyt täynnä. Osastoja on suurennettu ja varaustilanne on jopa parempi kuin kaksi vuotta sitten samaan aikaan. Viime kerralla vuonna 2019 Maxpoon osallistui yli 250 yritystä ja käytössä oli yli 61 000 neliömetriä. Ammattikävijöitä messuilla oli kolmen päivän aikana lähes 15 000.  

Tapahtuman toimeksiantaja Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n puheenjohtaja on vaihtunut viime kertaisesta ja nyt vetäjänä on Marakon-konsernin hallituksen puheenjohtaja  Tomi Veijalainen, joka uskoo Maxpo-messujen olevan ensi syyskuussa entistäkin tärkeämpi tapahtuma sekä näytteilleasettajille että kävijöille. ”Nyt poikkeuksellisen vuoden aikana on peruutettu useita alan tärkeitä ammattitapahtumia sekä Suomessa että ulkomailla. Uskon, että ensi syksynä koneita päästään vihdoin esittelemään laajasti. Syyskuun Maxpo-messut tarjoaa alan ammattilaisille loistavan paikan tutustua uutuusmallistoihin ja tulevaisuuden ympäristöystävällisiin teknologioihin. Suunnittelemme ja kehitämme nyt Maxpo-messuja hyvällä sykkeellä.” 

Maxpo-messuilla tehdään perinteisesti paljon kauppaa. Ensi syksynä Maxpo haluaa palvella entistä paremmin kävijöitä ja näytteilleasettajia, ja tästä syystä messualuetta on selkeytetty entisestään. Messujen kaupallisuus on järjestävälle taholle ja osallistujille tärkeää, ja uutuuksia tuodaan esille osastohaastatteluissa. Maxpo-messujen kävijätyytyväisyys on ollut huikeat 95 % ja se pyritään pitämään yhtä hyvänä myös ensi vuonna, järjestävä taho tiedottaa. 

Maxpo 2021 -messut järjestetään 2.-4.9.2021 Hyvinkään lentokentällä. Tapahtuma on avoinna torstaina ja perjantaina 2.-3.9.2021 klo 9-17 ja lauantaina 4.9.2021 klo 9-16. Maxpo-messut järjestää Messukeskus Rakennuskonealan Näyttely-yhdistys ry:n toimeksiannosta. 

Palokalustoa Ponsselta

Ponsse tuo markkinoille kuormatraktorin kuormatilaan asennettavan palonsammutuslaitteiston maastopalojen sammutuksiin. 

”Mikä olisikaan luontevin keino edetä maastopaloalueelle ellei met­säkone, joka liikkuu haastavassa maastossa sujuvasti ja jonka kuormankantokyky ja hydrauliikan kapasiteetti ovat riittävät”, kertoo Juha Haverinen, kuormatraktoreiden tuotepäällikkö Ponsselta. ”Kun pelastuslaitokselta kyseltiin mahdollisuutta kehittää tuotetta yhdessä, lähdimme innokkaasti mukaan, koska palonsammutuslaitteistolle oli selvästi tarvetta pelastusalan ammattilaisten ja asiakkaidemme keskuudessa”, Juha jatkaa.  

Palonsammutuslaitteisto on saatavana Ponsse Buffalo ja Ponsse Elephant -kuormatraktorimalleihin. Kuormainvaatimus on minimissään Ponsse K90+.   

Palonsammutuslaitteisto tuodaan palopaikalle yhtenä pakettina, kytketään metsäkoneen hyd­rauliikkaan, ja laitteisto on valmis käyttöön. Palonsammutuslaitteiston 10 m³ vesitankin voi täyttää omalla pumpulla luonnonve­silähteestä tai paloauton säiliöstä. Vesitykin kantama on 47 metriä ja toimintasäde 360°.

Ponsse Fire Fighter on vapauttaa kuormatraktorin tuottavaan metsätyöhön silloin, kun sammutustöitä ei ole. Näin ollen ratkaisu on taloudellinen eikä sido pääomaa erilliseen alustakoneeseen.  Vesisäiliö kestää eri­laisten sammutusveteen sekoitettavien kemikaalien käytön ja meriveden sekä on riittävän kevyt metsäkoneen kuormatilaan. Kokonaisuuteen kuuluu tehokas pumppu, jolla vesisäiliö voidaan täyttää luonnonvesilähteestä tai paloauton säiliöstä. Langattomalla kauko-ohjaimella voidaan säätää vesisuihkun suun­tausta pysty- ja vaakasuunnassa sekä suihkun muotoa. Sammutustöiden suunnittelu on aina paikallisen pelastuslaitoksen vastuulla. Sammutustyön turvallisuudesta vastaa koulutuksen saanut pelastushenkilö. Pelastushenkilö käyttää sammutuslaitteistoa ja ohjeistaa sekä ohjaa metsätraktorin kuljettajan toimia sammutustyöskentelyn aikana.

Uusi Hilux ennakkomyyntiin

Vuonna 2016 ensiesitellyn Toyota Hiluxin kahdeksas sukupolvi uudistuu, ja Toyotalta todetaan puolen vuosisadan pick-up-historian velvoittavan myös aina parempiin suorituksiin. Niinpä valmistaja kertoo uutuusmallin tähtäävän kohti aina vaikeampia maastoja ja suurempia hyötykuormia.

Uudistuksessa Toyota Hiluxin ulkonäkö on kokenut muutoksia niin keulassa kuin perässäkin. Uudelleenmuotoiltu etupuskuri etusäleikköineen saa seurakseen uudistuneet ajovalot. Myös takavalot ovat uudet. Isoin ja samalla väkevin muutos sijaitsee konehuoneessa, sillä nyt Hilux on saatavilla ennestään tutun 2,4-litraisen moottorin lisäksi myös saman voimanlähteen 2,8-litraisella versiolla. 

Uusi 2,8-litrainen moottori kehittää 150 kW / 204 hv -maksimitehon ja käsivalintaisen vaihteiston yhteydessä 420 Nm:n maksimiväännön. Automaattivaihteiston yhteydessä maksimivääntö on jo peräti 500 Nm. Uudistuksen yhteydessä automaattivaihteisto on tarjolla myös Extra Cab -korimalliin, joka on aiemmin ollut aina käsihämmenteisellä vaihteistolla varustettu. Neliveto on toteutettu samalla toimivalla periaatteella kuin aiemminkin auton ollessa lähtökohtaisesti takavetoinen. Auto on varustettu aina alennusvaihteistolla sekä takatasauspyörästön mekaanisella lukolla. Uutena toimintona on Auto LSD -toiminto takavedolla ajettaessa, joka toimii normaalia vetoluistonestoa tiukemmin tilanteissa, joissa vaaditaan voiman siirtämistä puolelta toiselle. 

Kantavuus uudistuneessa Hiluxissa on mallista riippuen jopa tuhat kiloa ja jarrulliselle perävaunulle sallitaan mallista riippumatta aina 3 500 kg vetomassa. 

Varustetasoja uudistuneessa Toyota Hiluxissa on kolme: Life, Active ja Invincible. Jo Active-varustetaso tuo varusteluun henkilöautomaista mukavuutta mm. peruutuskameran, kosketusnäytöllä varustetun mediakeskuksen älypuhelimen integrointiominaisuuksineen, kevytmetallivanteet sekä DAC-alamäkihidastimen muodossa. Kattava Toyota Safety Sense 2.5 -aktiivisten turvavarusteiden paketti sisältäen mm. adaptiivisen vakionopeussäätimen on myös saatavilla valtaosaan Active-malleista. 

Invinciblen maalaillaan olevan nimensä veroinen, eli voittamaton. Sen varusteluun kuuluvat Active-mallin varustelun lisäksi tai sijaan mm. LED-ajovalot, nahkaverhoilu Double Cab-malleissa, pysäköintitutka pysäköintitilanteiden törmäyksenestolla, navigointi sekä JBL Premium -audiojärjestelmä. 

Double Cab -mallit ovat saatavilla myös 2-paikkaisina alennetun autoveron pakettiautoina sekä Truckmasters-merkkisinä kevytkuorma-autoina. Uudistuneen Toyota Hilux -mallin hinnat alkavat 37 817,35 eurosta (Extra Cab 4WD 2.4D Life). Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen vielä tämän vuoden puolella.  

0tykkääjääTykkää