Volvo CE on paljastanut ensimmäisen keskikokoluokan pyöräalustaisen sähkökaivinkoneen konseptin. Käyttövoimansa lisäksi erikoista tässä koneessa on peräpunttiin asennettu näyttö, joka kertoo liikenteessä takana tulijoille sen, mitä koneen edessä näkyy.

Pyöräalustainen Volvo EX03 -kaivinkone on valmistajansa ensimmäinen keskikokoluokan sähkökaivinkoneen prototyyppi, ja se tarjoaa Volvon mukaan luonnollisesti ne samat argumentit, joita sähkökoneiden ympärillä on totuttu kuulemaan: ympäristöystävällisyys nollapäästöjen kautta, hiljaisuus ja vähentyneet huoltokulut. EX03 hyödyntää paljon sitä, mitä Volvo CE on oppinut jo aiemmista sähkötutkielmistaan, kuten EX02-konseptista. Ja vaikka Volvolta kerrotaankin, että mitään varsinaisia suunnitelmia juuri näiden kyseisten kamppeiden tuomiseksi markkinoille ei ole, näitä on jo osittain nähty ja tullaan näkemäänkin asiakastestien muodossa oikeissa töissä. 

EX03-konseptiin kuuluu peräpuntin näyttö, joka välittää esimerkiksi kamerakuvaa koneen edestä.

Mielenkiintoinen ominaisuus EX03:ssa on sen peräpunttiin sijoitettu suuri näyttö, joka tuo sananmukaisesti uutta näkökulmaa kaivinkoneisiin. Se ei niinkään hyödytä varsinaista työskentelyä ja käyttäjää, mutta liikenteessä kulkiessaan koneen takana ajavat näkevät näytön kautta saman, mitä koneen kuljettaja edessä näkee. Työmaalla näyttöön voidaan puolestaan laittaa näkymään varoitustekstejä ja esimerkiksi se, aikooko kuljettaja kääntää ylävaunua tai konetta ja mihin suuntaan. Suomalaisella työmaalla voisi punttiin kuvitella ilmestyvän joskus muitakin tekstejä, ainakin jos kuljettaja saa vapaat kädet toimia…

Kolmantena koneen näyttöjärjestelmälle maalaillaan mahdollisuutta esimerkiksi kuljettajan kasvojen näyttämiseen, jolloin koneen takana työskentelevä tai vaikkapa jalan kulkeva ihminen näkisi, mihin suuntaan kuski katsoo ja onko hän mahdollisesti huomannut takana olevan hortoilijan, eli eräänlainen katsekontakti. 

Kuten sanottua, koko kone on konseptivaiheessa ja lähinnä testailee sitä, mihin maailma on menossa. Mutta ideoista on usein tapana muokkautua totta, ja miksipä ei tällainen näyttökin jossain vaiheessa nähtäisi muodossa tai toisessa jossakin käytössä. 

Edellinen artikkeliFordilta täyssähköinen E-Transit
Seuraava artikkeliTavoitteena nolla