>

Ponsse pärjäsi epävarmuuden keskellä

Ponsse on tänään julkistanut tilinpäätöstietonsa. Pääkohdat viivan alla ovat seuraavanlaiset:

– Liikevaihto oli 636,6 miljoonaa euroa, kun se vuonna 2019 oli 667,4 miljoonaa euroa.

– Liiketulos oli 57,1 joka merkitsi myös laskua vuoden 2019 67,3 miljoonaan euroon. Liiketulosprosentti oli 9,0 ja edellisenä vuonna 10,1.

– Tulos ennen veroja oli 39,6 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 vastaava luku oli 66,6 miljoonaa euroa.

– Liiketoiminnan rahavirta oli 74,8 miljoonaa euroa. Vuonna 2019 luku oli 43,7 miljoonaa.

– Osakekohtainen tulos oli 1,15 euroa, vuonna 2019 1,86 euroa.

– Omavaraisuusaste oli 54,3% eli pudotusta oli vain marginaalisesti edeltävän vuoden 54,8 prosentista.

– Tilauskanta oli 174,9 miljoonaa euroa joka poikkesi huomattavasti vuoden 2019 tilauskannasta eli 256,8 miljoonasta..

Konsernin euromääräisen liiketuloksen odotetaan olevan vuonna 2021 hieman suurempi kuin 2020.

Toimitusjohtaja Juho Nummela kertaa vuoden 2020 tapahtumia, joista selviää koko vuoden pohjautuneen erilaisille epävarmuustekijöille, joita kuitenkin lievensi potra tilauskanta. ”Alkuvuotta leimasivat kauppasota, työmarkkinoiden levottomuus, Keski-Euroopan kaarnakuoriaistuhot ja hiljenevän markkinasyklin vaikutukset. Vahva tilauskantamme oli erinomainen puskuri alkuvuoden haasteille”, Nummela kertoo.

Koko maailman haltuunsa ottanut koronavirus teki kuitenkin lamaannuttavan esiintulon vuoden ollessa jo hyvässä vauhdissa. ”Todellinen shokki koettiin vasta ensimmäisen vuosineljänneksen lopulla, kun COVID-19-pandemian vaikutukset realisoituvat. Yhtiömme reagoi vaikeaan tilanteeseen terävästi ja pystyimme lieventämään pandemian aiheuttaman kriisin vaikutuksia. Yhteiskuntien sulkeutuessa rajoitustoimien vuoksi liiketoimintamme ennustettavuus muodostui erittäin vaikeaksi”, Juho Nummela sanoo.

Epävarmuus näkyi koko alan laajuisena ja se kuivatti tilauskantaakin radikaalisti. Enää ei kipuiltu pelkästään tuotannossa olevien koneiden osapulassa vaan laajemminkin tyrehtyneen kysynnän vuoksi. ”Se, mikä yhtiömme näkökulmasta lähti liikkeelle osien saatavuuteen liittyvinä ongelmina, kääntyi nopeasti tuotteidemme kysyntään liittyväksi kriisiksi. Nopeasti pahenevan pandemian vaikutuksiin liittyvä epävarmuus hiljensi markkinoita voimakkaasti ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Epävarmuus vaikutti laajamittaisesti metsäalan toimijoihin. Tilauskantamme lähes puolittui toisella vuosineljänneksellä vuoden takaiseen verrattuna ja etenkin Venäjän markkina hiljentyi ensimmäisenä voimakkaasti”, linjaa Nummela.

Vaikka pandemia ei maailmalla hellittänyt, ensishokista toipuminen ja tilanteen hallintaan ottaminen alkoi näkyä myös vilkastuvana konekauppana. ”Kesää kohden asiakkaillamme alkoi kuitenkin olla tarve saada koneita nopeammalla aikataululla ja pystyimme nostamaan tehtaamme takaisin kahteen vuoroon kesäkuun puolivälissä. Pystyimme haastavasta tilanteesta huolimatta pitämään liikevaihtomme hyvällä tasolla sekä saavuttamaan noin yhdeksän prosentin kannattavuuden ja erinomaisen 74,8 miljoonan euron rahavirran. Luovutimme syksyllä asiakkaallemme 16 000. Vieremällä valmistetun Ponssen. Markkinoiden palautumisen ansiosta tilauskantamme vahvistui hiljalleen loppuvuotta kohden. Tilauskantamme vuoden lopussa oli 174,9 (256,8) miljoonaa euroa.”

Ponssella arvioidaan metsäkonemarkkinan laskeneen noin 20 prosenttia edeltävästä vuodesta.

Volvo CE ja Rototilt maailmanlaajuiseen yhteistyöhön

Volvon tehtailla valmistetut kaivinkoneet voidaan nyt toimittaa valmiiksi yhteensopivina Rototilt-järjestelmien kanssa. Yhteistyöstä seuraa osapuolten mukaan monia etuja sekä urakoitsijoille että jälleenmyyjille. Suurin etu käyttäjille on, että Rototiltin ohjausjärjestelmät ja anturit pystyvät nyt älykkään integrointiratkaisun välityksellä keskustelemaan Volvon tehdasasennetun Dig Assist – kaivuujärjestelmän kanssa.

“Uusi alusta on jännittävä ja parasta mitä kaivukonemarkkinoilla on tällä hetkellä tarjota. Tietyt ratkaisut, kuten Smart Connect, mahdollistavat eri rototilttivalmistajille saumattoman liitännän koneisiimme ja DigAssist -koneohjaukseen. Ne ovat ainutlaatuisia ja tarjoavat asiakkaalle huomattavan edun”, sanoo Kurt Deleu, Volvo kaivukoneiden EU/INT tuotehallinnan johtaja. 

”Urakoitsijat arvostavat entistä enemmän valitsemansa rototiltin hyvää, yksinkertaista ja toimivaa yhteensopivuutta kaivinkoneensa kanssa, ja jos rototiltti ja kaivinkone ovat myös muilta osin integroituja keskenään, ratkaisu on todella hyvä. Lyhyesti sanottuna – ratkaisu, joka vastaa hyvin asiakkaiden tarpeisiin”, Rototiltin Jukka Hautala sanoo. 

Rototiltiltä kerrotaan yhteenvetona, että lopputulos on paljon turvallisempi, ja rototilttijärjestelmä on kaikin tavoin paremmin sovitettavissa yhteen järjestelmään kuuluvien uusien koneiden kanssa.

Sopimus on voimassa kaikkialla maailmassa, ja tekninen ratkaisu on kehitetty vuoden 2020 aikana yhteisenä projektina Volvon tuotekehitysosaston kanssa otettavaksi käyttöön yhdessä Volvon uusien EC250- ja EC300-kaivinkoneversioiden toimitusten myötä vuoden 2021 alussa.

Edellä mainittujen etujen lisäksi käyttäjä saa nyt myös turvallisia teknisiä ratkaisuja, joista tärkeimpinä mainittakoon Rototiltin palkittu täysautomaattinen QuickChange-pikakiinnitysjärjestelmä ja SecureLock-turvalukko.

Muutoksia Finnmetko Oy:n johdossa

Koneyrittäjien toimitusjohtaja Matti Peltola on nimitetty Finnmetko Oy:n vt. toimitusjohtajaksi 28.1.2021 alkaen. Peltola jatkaa yhtiön hallituksen jäsenenä. Samalla yhtiön liiketoimintajohtajaksi ja varatoimitusjohtajaksi nimitettiin DI Tapio Hirvikoski.

”Kiitämme väistyvää toimitusjohtajaa Erkki Eilavaaraa hänen pitkäaikaisesta panoksestaan yhtiön kehittämisessä. Vetovastuun vaihto osuu nyt tulevan FinnMETKO 2022 -näyttelyn järjestelyiden kannalta sujuvaan ajankohtaan”, sanoo hallituksen puheenjohtaja Markku Suominen.

Yhtiön operatiivisista toiminnoista liiketoimintajohtajana ja varatoimitusjohtajana 28.1.2021 alkaen vastaava Tapio Hirvikoski on ollut Koneyrittäjien ja Finnmetko Oy:n palveluksessa yli 25 vuotta, viimeksi markkinointipäällikkönä.
”Jatkamme edelleen koneyrittäjien omien tuotteiden, kuten Koneyrittäjä-lehden ja FinnMETKO-näyttelyiden kehittämistä osaavalla, kokeneella ja asiakaskunnalle tutulla organisaatiollamme. FinnMETKO 2022 -näyttelyn suunnittelu on täydessä vauhdissa ja osastomyynti alkaa toukokuussa”, Hirvikoski toteaa.

Valtra täyttää 70 vuotta – uusi A-sarja markkinoille

Valtra juhlistaa 70-vuotissyntymäpäiviään, ja tämän kunniaksi markkinoille julkistettiin viidennen sukupolven A-sarja. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi T-sarjan juhlaversio.

Tuorein Aakkonen saa asiakkaiden toivomia uusia ominaisuuksia. Mallistoon kuuluu edelleen seitsemän kokoluokkaa, jotka kaikki ovat saatavissa ns. GL-malleina, joissa on helppokäyttöinen mekaaninen voimansiirto. Myydyimmät 105 ja 115 hevosvoiman mallit ovat lisäksi saatavilla neliportaisella pikavaihteella. Näissä HiTech 4 -malleissa voimansiirtoa hallitaan kokonaan sähköisesti. Kaikissa A-sarjan malleissa on aina Valtran tunnettu suunnanvaihdin integroituine pysäköintijarruineen.

”A-sarjan käyttö muuttuu monella tavoin tehokkaammaksi ja mukavammaksi. Pikavaihteita on saatavissa useampiin malleihin, etukuormaimen kyynärnoja on päivitetty myös GL-malleihin, hevosvoimia on nelisylinterissä malleissa viisi aiempaa enemmän ja huoltoväli on kasvanut 600 tuntiin”, kertoo A-sarjasta vastaava markkinoinnin tuotespesialisti Marko Ojalehto.

Useampaan kuin joka toiseen A-sarjan traktoriin asennetaan etukuormain jo tehtaalla. Siksi monet uudistukset tähtäävät etukuormaintyön helpottamiseen, kuten pikavaihteet ja päivitetty HiTech4-malleista tuttu hallintakyynärnoja.

Lisää pikavaihteita ja kehittynyt moottori

Kolmisylinterisiin malleihin A75–A95 tulee nyt tarjolle pikavaihteella varustettu HiTech 2 -vaihteisto, joka tehostaa varsinkin peltotöitä ja mahdollistaa maantieajon alennetuilla moottorin kierroksilla. Vaihteiden määrä HiTech 2 -malleissa on siis 24 eteen ja taakse. Kaikkiin A-sarjan malleihin on lisäksi saatavissa ryömintävaihteisto, joka pudottaa hitaimman nopeuden noin 100 metriin tunnissa.

Nelisylinterisissä malleissa moottorin tehoa on nostettu viidellä hevosvoimalla ja teho vastaa nyt mallimerkintää. Kaikki moottorit täyttävät nyt Stage V -pakokaasumääräykset, jossa on SCR-ruiskutuksen lisäksi nyt myös DPF-partikkelisuodatin, mutta ei pakokaasujen EGR-takaisinkierrätystä. Kierrosten ja tehon annostelu on nyt tarkempaa uuden kaasupolkimen ansiosta. Huoltovälin kasvattaminen 500 tunnista 600 tuntiin säästää kustannuksia ja lisää tehollista työaikaa.

Nykyiset traktorimääräykset edellyttävät traktorilta yhteensopivuutta ns. kaksijohtojärjestelmän mukaisiin perävaunujarruihin. Perävaunun jarrut voivat toimia paineilmalla tai hydrauliikan paineella. A-sarjassa on varauduttu molempiin järjestelmiin ja asiakas voi tilata haluamansa.

Viidennen sukupolven A-sarjan uudistuksia:

  • 5 hevosvoimaa lisää tehoa malleissa A105–A135
  • 2 pikavaihdetta vaihtoehdoksi malleihin A75–A95
  • AutoTraction -vedonvapautus, kytkettävissä päälle ja pois
  • 2-piiriset hydrauliset perävaunujarrut
  • Uusi hallintakyynärnoja GL-malleihin
  • Uudistunut Stage V -päästötason moottori
  • 600 tunnin huoltoväli
  • Uusi konepeitto
  • Uudet vanteet
  • Voimanoton käyttöpainikkeet takalokasuojassa lisävarusteena HiTech 4-malleissa
  • Valtra Connect -etäseuranta lisävarusteena
  • Automaattinen päävirtakytkin virtalukossa 

Juhlavuoden erikoismalli T-sarjaan

Juhlavuoden kunniaksi Valtra valmistaa 70 kappaletta erikoisvarusteltuja Limited Redition -traktoreita. Traktorit ovat T174e–T254 -mallia ja ne ovat saatavilla maailmanlaajuisesti.

Juhlavuoden erikoisvarustelluissa traktoreissa on syvän punainen metalliväri, joka muistuttaa Valtran juurista 70 vuotta sitten. Punainen väri toistuu myös traktorin yksityiskohdissa, olipa sitten kyse nahkaisen sisustuksen ompeleista tai sisävalosta. Juhlavuoden traktorissa on mustat vanteet ja juhlavuoden merkki, joka on valmistettu ruostumattomasta teräksestä.

Simulaattoriuutuus Ponsselta

Ponsse on vastannut koulutuksen kehittämistarpeisiin uudistamalla simulaattorituoteperhettään. Uusi PONSSE Full Simulaattori on kokonaisvaltainen koulutusjärjestelmä, jonka aitoa metsää kuvaava ympäristö ja tarkka grafiikka luovat täydellisen alustan ammattimaiselle koulutukselle. 

Uuden PONSSE Full Simulaattorin lisäksi tuoteperheeseen kuuluu PONSSE Basic ja PONSSE Compact -simulaattorit. Kaikki kolme tarjoavat nykyaikaisen opetusympäristön harvesterin, kuormatraktorin ja PONSSE Opti -tietojärjestelmien koulutukseen. Simulaattori on kustannustehokas ja turvallinen ympäristö uusien kuljettajien, metsäkoneammattilaisten ja huoltoasentajien kouluttamiseen. Se toimii myös erinomaisena välineenä työn kehittämisessä ja tutkimisessa, koska sillä voidaan toistaa sama tilanne uudestaan ja vertailla esimerkiksi erilaisia korjuumenetelmiä. 

”Uusi Full Simulaattori sisältää aivan uudenlaista digiteknologiaa, joka tekee simulaattorioppimisesta sujuvaa ja mielekästä. Tarkka ja todentuntuinen grafiikka saa koulutusympäristön tuntumaan siltä, kuin olisit aidossa metsässä”, kertoo Jussi Jurvanen, Ponsse Oyj:n simulaattoriasiantuntija. ”Simulaattorin koulutuksenhallintajärjestelmä eli Sim Trainer sisältää erilaisia tasoja, joissa voidaan edetä taitojen karttuessa, ja opettaa jo opetuksen alkuvaiheessa turvallisia, tehokkaita ja tuottavia metsäkoneen käyttötapoja”, Jurvanen jatkaa.

Simulaattorin harvesteriosiossa voidaan harjoitella varsinaista hakkuutyötä, suorittaa erilaisia teemaharjoituksia sekä opiskella koneen ohjaus- ja mittausjärjestelmän toimintaa. Kuormatraktoriosiossa pääsee harjoittelemaan todentuntuisesti kuormatraktorilla ajoa, kuormausta ja nosturinhallintaa. PONSSE Full ja PONSSE Compact -simulaattorit soveltuvat myös huoltohenkilöstön kouluttamiseen.

Uutta digitekniikkaa simulaattoriympäristössä
– 3 x 55” pystynäytöt
– Metsäkoneista tuttu PONSSE Opti -tietojärjestelmä
– Ergonomia, joka tekee oppimisesta mielekästä
– Mittalaitteen kosketusnäyttö on samanlainen kuin aidossa metsäkoneessa
– Muutettavissa sopivaksi kaivinkonealustaisen hakkuukoneen koulutukseen vaihtamalla kahvat ja polkimet.

Ponsse Academyn globaali koulutusverkosto kouluttaa vuosittain tuhansia tunteja omaa henkilöstöä, kumppaneita (jälleenmyyjät, oppilaitokset) ja asiakkaita. Jatkuvalla koulutuksella ja koulutuksen kehittämisellä varmistetaan PONSSE-tuotteiden turvallinen ja kustannustehokas käyttö ympäri maailmaa.

Pekka Pöllänen Adolf Lahti Yxpilan toimitusjohtajaksi

Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n nykyinen toimitusjohtaja Joakim Laxåback siirtyy KWH Logistics liiketoimintaryhmän johtajaksi ja Oy Backman-Trummer Ab:n toimitusjohtajaksi 1.3.2021. 

Joakimin menestyksekästä työtä Adolf Lahden toimitusjohtajana, on valittu jatkamaan metsätalousinsinööri (AMK), Pekka Pöllänen.

Pekka Pöllänen on työskennellyt Adolf Lahdella vuodesta 2017. Hän on toiminut sekä myynti- että aluejohtajana vastaten Adolf Lahden myynnistä, markkinoinnista sekä operatiivisen toiminnan johtamisesta Etelä-Suomen alueella. Hänellä on myös laaja ja pitkä työhistoria UPM Kymmene Metsän palveluksessa puunhankinnan logistiikan eri tehtävissä, jossa hän toimi viimeksi resurssipäällikkönä.

Pekka Pöllänen tulee siirtymään toimitusjohtajan tehtävään 1.3.2021. Uuden tehtävän myötä hänestä tulee myös KWH Logistics liiketoimintaryhmän johtoryhmän jäsen.

Rekrytointiprosessi Pekan nykyisten tehtävien seuraajan löytämiseksi tullaan aloittamaan mahdollisimman pian.

Video: Maanrakennus Lämsä Oy:n Cat D8N

Koneurakointi 1/2021 -numeron kansikuvassa esiintyvä puskukone pääsi myös videolle, ja tämä nauhoite on nyt nähtävissä vain yhdellä helpolla ranneliikkeellä, eli tuosta klikkailemaan ja katsomaan mitä se lapputraktori touhuaa.

Kobelco SK350DLC-10 Ab Sparal Oy

Video Suomen ja tiettävästi myös Pohjoismaiden ensimmäisestä Kobelco SK350DLC-10 -purkukoneesta, joka paikallistui ensimmäiseen työkohteeseensa Vaasassa loppusyksystä.

Koneurakointi 1/2021

Vuosi pyörähtää käyntiin osin lumisissa merkeissä, mutta pelkkää vitiä ei pukata vaan levyn eteen saadaan myös maamassojakin, kun peltoa raivataan Maanrakennus Lämsän puskukoneella. Vaasan suunnalla käydään visiitillä Suomen ensimmäisen varsinaisen purku-Kobelcon merkeissä, ja niitä lumitöitä puolestaan tehdään paitsi Mikkelin Huoltotiimin uudella Wille 475:llä, myös väsymättömästi Sodankylässä lunta lykkäävällä Ljungby L13:lla. Lisäksi otetaan katsaus koneellisen lumityön historiaan liki viimeisen sadan vuoden ajalta ja verrataan sitä nykykalustoon.

Lisäksi linjoilla on konepuolen viime aikojen uutuuksia mm. Volvolta ja Doosanilta ja käydään myös jututtamassa Roope Tonteria, joka päätti vaihtaa lumilautailijan uran metsuriurakointiin. Ja on siellä kansien välissä muutakin, eli sieltä rauhassa selailemaan.

KONEET JA URAKAT

6 Irtokasi

Maanrakennus Lämsä Oy on keskittynyt puskukoneurakointiin.

18 Bobcat-kauppa uudistuu

Wihuri Oy Tekninen Kauppa on Bobcatin uusi edustaja.

20 Turkoosi purkaja

Ab Sparal Oy hankki Suomen ensimmäisen Kobelco-purkukoneen.

26 Seitsemän kertaa seitsemän

Doosanin pyöräkuormaajien 7-sarja saapuu Eurooppaan.

30 Maailmanmetsuri

Roope Tonteri vaihtoi kansainvälisen lautailuammatin kotimaan metsätöihin.

36 Tiimin uusin jäsen

Wille 475 saapui Mikkelin Huoltotiimin käyttöön juuri lumikauden kynnyksellä.

42 Katsaus Cat-kattaukseen

Caterpillar esitteli useita kaivinkoneuutuuksia vuonna 2020.

48 Lynkky lykkää lunta

Sodankylässä lumitöitä tehdään koneella, jota ikä ei paina.

52 Telaveljekset

Challenger vai Fendt? Sama asia, mutta väri vaihtelee.

54 Uutta voimaa Vredoon

Uudet V8-Scaniat löysivät tiensä jo lietemultauksen pariinkin.

56 Katutaituri

Volvon EWR130E on pyöräalustainen kaivinkone mielenkiintoisilla eväillä.

60 Suosikkiluokan sisarukset

Hyundai tarjoaa kahta erilaista mallia suosittuun 22 tonnin työpainoon.

62 MaxiFleet hioutuu

Komatsun järjestelmiin lisää karttoja ja etähallittava lämmitysominaisuus.

64 Menneiden talvien lumia

Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Lumi on samanlaista, mutta koneet muuttuvat.

70 Tuoreista raaka-aineista

Koeajossa voimalinjastaan uudistunut Mercedes-Benz Vito 116CDI 4X4 .

76 Tuttua Rautaa – Avaruusmallin alavaunu

Minkälainen on maailman suurin tela-alustainen kulkuneuvo?

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Dipperfox-kantojyrsin ja Fortress-betonileikkurit Marakonille

Marakon tuo Suomen markkinoille kaksi uutta lisälaitesarjaa. Virolainen Dipperfox on kaivukoneeseen liitettävä kantojyrsin. Pystyakselin ympäri pyörivät leikkuuterät tekevät siitä Marakonin mukaan jopa 10 kertaa nopeamman kuin useimmat kilpailijansa.
Jyrsin sopii kaikenlaisiin yli 15 tonnin kaivukoneisiin. Metsätöiden lisäksi sitä voidaan hyödyntää myös urbaaniympäristön haasteissa. Kantojyrsin murskaa minuutin aikana 2–3 kantoa siististi ja tehokkaasti.  

Tuotevalikoimaan lisätään myös Fortress-betonileikkurit, jotka tunnetaan maahantuojan mukaan ennen kaikkea tehostaan ja korkeasta laadustaan. Tuotteet ovat rakenteeltaan vahvoja ja ne on suunniteltu massiivisiin purkutöihin, joissa tarvitaan maksimaalista tehoa ja luotettavuutta. Laitteiden suunnittelusta ja valmistuksesta vastaa yhdysvaltalainen ShearCore, joka on siirtänyt monivuotisen kokemuksensa teräsleikkureiden valmistuksesta myös purkutyölaitteisiin.  

Marakonin toimitusjohtaja Kaj Koskela kommentoi uudistunutta tuotevalikoimaa näin:  ”Työkoneiden käyttö monipuolistuu jatkuvasti. Siinä missä ennen tehtiin töitä pelkän kauhan avulla, on lisälaitteiden tarve tänä päivänä huomattavasti suurempi, kun eri työvaiheisiin on kehitetty omat työlaitteensa. Me haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman monipuolisen lisälaitevalikoiman, jonka avulla he voivat kasvattaa oman työnsä tuottavuutta ja turvallisuutta.”  

0tykkääjääTykkää