>

Kalle Virtala Metsätyö Oy: aluemyyntipäälliköksi

Metstyö Oy on nimittänyt Kalle Virtalan metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi päätoimialueenaan keskinen Suomi.

Insinööri Kalle Virtala (43) on nimitetty 1.1.2024 alkaen Metsätyö Oy:n metsäkonealan aluemyyntipäälliköksi, toimipaikkanaan yhtiön Jyväskylän toimipiste. Virtala, jonka päämyyntialueena on keskinen Suomi tuli Metsätyö Oy:hyn Suomen Rakennuskone Oy:n konemyyjän paikalta. Tätä aikaisemmin hän oli useita vuosia Ab Volvon kuorma-auto- sekä konemyynnissä.

Metsätyö Oy myy ja markkinoi pääasiassa oman konsernin, ruotsalaisen Olofsfors Ab:n ja Iggesund Ab:n valmistamia metsäkonevarusteita, teiden kunnossapidossa käytettäviä tieteriä sekä maanrakennuskoneiden kauha- ja kulutusteräksiä. Yhtiöllä on Suomessa palveluksessa 20 henkilöä ja Jyväskylän lisäksi toimipisteet Hämeenlinnassa sekä Rovaniemellä.

Jani Leppä Nisula Forestin aluemyyntipäälliköksi

Jani Leppä on nimitetty 01.01.2024 alkaen Nisula Forest Oy:n aluemyyntipäälliköksi vastuualueenaan Suomi.

Jämsän Hallissa toimiva metsäkone- ja lisälaitevalmistaja Nisula Forest Oy tiedottaa nimitysuutisesta. Jani Leppä on nimitetty tammikuun 2024 alusta lähtien aluemyyntipäälliköksi Suomen markkina-alueelle.

”Janilla on erittäin vahva käytännön osaaminen koneellisesta puunkorjuusta sekä pitkä työura Nisula Forest Oy:lla. Pitkän linjan metsäkoneenkuljettajana Jani ymmärtää hyvin asiakastarpeet ja on mitä parhain henkilö vastaamaan Nisula Forest tuotteiden myynnistä Suomessa”, kertoo Timo Savornin, Myynti ja Markkinointijohtaja Nisula Forest Oy:stä.

Keslan proC i -kärkiohjaus traktorikuormaimiin on valmis

Kesla esitteli vuoden 2022 FinnMETKO-messuilla esimakua KESLA proC i -kärkiohjauksesta traktorikuormaimiin. Ohjausjärjestelmä on käynyt läpi mittavat testaukset ja on nyt valmis myyntiin.

Myyntiin tuleva ohjausjärjestelmä on Keslan omaa käsialaa. Ohjausta myydään kärkiohjauksella ja päätyvaimennuksilla varustettuna. Se on saatavana KESLA 320-sarjan kuormaimiin eli 325T ja 326T-malleihin.

”Järjestelmä on kokonaan Keslan omaa työtä. Se mahdollistaa ominaisuuksien ketterämmän kehittämisen myös muuttuvien asiakastarpeiden mukaisesti”, kertoo liiketoimintajohtaja Markku Lappalainen Kesla Oyj:stä.

Kesla on yhdistänyt proC i -kärkiohjaukseen myös etähallinnan. Etähallinta tuo turvaa käyttäjälle, sillä se mahdollistaa suoran teknisen tuen tehtaalta käsin. Etäyhteyden avulla tehtaan tekninen tuki näkee saman näkymän kuin kuljettaja. Etäyhteydessä voidaan asiakasta tukea mm. ongelmanratkaisussa ja säädöissä.

Ohjaus on ollut laajassa testikäytössä

KESLA proC i -kärkiohjauksen kehitys aloitettiin jo kuutisen vuotta sitten. Hyvän pohjan ohjausjärjestelmän rakentamiselle kerrotaan antaneen asiakkaiden suosioon noussut KESLA proC -ohjaus. Uusi kärkiohjaus on nyt ollut asiakkaiden testattavana kolme vuotta. Testejä kuvaillaan tehdyn armotta eri olosuhteissa aina helteistä räntäsateisiin ja paukkupakkasiin. Käyttökohteet ovat olleet niin metsätöitä, urakointia kuin raskasta maatalouskäyttöä. ”Testiasiakkaiden palaute on ollut yksinomaan positiivista sekä ohjauksen että sen käytettävyyden osalta”, toteaa liiketoimintajohtaja Markku Lappalainen.

Kärkiohjauksessa ohjataan nimenomaan nosturin kärkeä, ei erikseen nosto- tai siirtopuomia tai jatketta. Tämä helpottaa ohjaustavan omaksumista ja näkyy myös tuottavuudessa. Metsätehon teettämässä tutkimuksessa kärkiohjauksen tuottavuus verrattuna sähköiseen kaksivipuohjaukseen oli yli 24 %.

Kärkiohjauksen mukana tulevan päätyvaimennuksen kerrotaan tekevän käytöstä jouhevaa ja pehmeää, kun ääriliikkeiden aiheuttamia tärähdyksiä ei ole. Sekä kärkiohjaus että päätyvaimennus on mahdollista kytkeä pois päältä, mikäli se on työn kannalta järkevämpää. Ohjausjärjestelmän käyttö tapahtuu reilun kokoiselta kosketusnäytöltä, jonka valikot ovat selkeät.

Keslan proC i -järjestelmään on mahdollista tallentaa kymmenen erilaista asetuskokonaisuutta. Tyypillisiä ovat esimerkiksi omat asetukset risujen käsittelyyn, puun käsittelyyn tai paalien käsittelyyn tai asetukset kylmillä öljyillä ja lämpimillä öljyillä ajettaessa. 

Ergonomisuutta on tuotu varusteluun esimerkiksi uudenmallisessa kyynärnojassa. Kyynärnojan kerrotaan olevan hyvin säädettävissä erikokoisille kuskeille sopivaksi. Joystickin pohja on valmistajan mukaan muotoiltu niin, että ote pysyy rentona. Ohjausjärjestelmässä toistuvasti käytettävät stand by- ja on/off-painikkeet on siirretty kyynärnojaan minimoiden käsien liikkeiden tarpeen.

”Erityistä kiitosta testiasiakkaat ovat antaneet siitä, että liikkeitä voi säätää livetilassa, nosturin käytön aikana, jolloin säädön vaikutus näkyy heti”, toteaa Lappalainen. 

Kesla on julkaissut myös materiaalia, jonka luvataan helpottavan uusiin ominaisuuksiin tutustumista myös itsenäisesti ajankohdasta riippumatta vaikkapa älypuhelimen kautta. Lisätietoa materiaalista kerrotaan saavan lähimmältä jälleenmyyjältä. ProC i -kärkiohjauksen virallinen myynti alkaa tammikuun 2024 alusta ja se on saatavana alkuun Keslan 325T ja 326T-kuormaimiin.

Rekisteröinnit 2023: Volvo ja Ford kärjessä

Vuoden 2023 rekisteröintitilastot on julkaistu, ja päättynyttä vuotta leimasi erityisesti edeltäneiden vuosien tilauskannan purkautuminen komponenttipulan hellitettyä. Kilvitettyjen kuorma-autojen määrä oli vuonna 2023 yhteensä 3949 kappaletta ja rekisteröintiykköseksi päätyi jälleen Volvo. Pakettiautoja rekisteröitiin 11023 kappaletta, ja kuninkuuden vei hiuksenhienosti Ford 2394 autolla.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin päättyneen vuoden aikana yhteensä 3 949, mikä on 18,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kuorma-autojen vahva vuosina 2021–2022 kertynyt tilauskanta purkautui pääosin kesän ja syksyn aikana. Joulukuussa kuorma-autojen rekisteröinnit (248) jäivät 13,0 prosenttia vuoden 2022 joulukuuta pienemmiksi. Kuorma-autojen rekisteröinneissä nähtiin elokuussa poikkeuksellinen kasvu, sillä EU-laajuinen ajopiirturivaatimus aikaisti rekisteröintejä elokuulle piirturien saatavuuspulan takia.

Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 2 892, mikä on 19,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin autoja meni kilpiin 195, mikä on 12,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 862, mikä on 15,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Merkki1-12/2023Markkinaosuus (%)1-12/2022Markkinaosuus (%)Kumulatiivinen muutos (%)
1.Volvo1 20930,61 05731,614,4
2.Scania90923,075322,520,7
3.Mercedes-Benz78619,957217,137,4
4.Ford2466,21745,241,4
5.Iveco1333,41444,3-7,6
6.Daf1142,91083,25,6
7.Toyota Truck Masters1032,61053,1-1,9
8.Man942,4802,417,5
9.Renault751,91013,0-25,7
10.Sisu441,1230,791,3
 YHTEENSÄ3 71394,03 11793,319,1
 Muut2366,02246,75,4
 KAIKKI YHTEENSÄ3 949100,03 341100,018,2

Pakettiautojen rekisteröinnit jäivät vuoden 2022 lukemista

Pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 11 023, mikä on noin 1,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022. Joulukuussa pakettiautoja ensirekisteröitiin 860, joka on 18,9 prosenttia vähemmän kuin joulukuussa 2022. Uusia pakettiautoja on viime vuosikymmenellä ensirekisteröity vuosittain keskimäärin 13 000.

Uudet pakettiautot ovat edelleen pääosin dieselkäyttöisiä, mutta vuonna 2023 myös sähköpakettiautojen osuus lähti ripeään kasvuun. Noin 83 prosenttia viime vuonna rekisteröidyistä pakettiautoista oli dieselkäyttöisiä ja noin 14 prosenttia sähkökäyttöisiä, kun sähkön osuus rekisteröinneistä jäi vielä vuonna 2022 noin 6 prosenttiin.

Merkki1-12/2023Markkinaosuus (%)1-12/2022Markkinaosuus (%)Kumulatiivinen muutos (%)
1.Ford2 39421,72 25220,16,3
2.Volkswagen2 29520,81 75915,730,5
3.Toyota1 56714,21 51113,53,7
4.Mercedes-Benz1 50713,71 93617,3-22,2
5.Citroen8707,97176,421,3
6.Renault8007,31 14010,2-29,8
7.Peugeot5024,64854,33,5
8.Opel3763,44083,6-7,8
9.Nissan2131,91050,9102,9
10.Fiat1331,22552,3-47,8
 YHTEENSÄ10 65796,710 56894,40,8
 Muut3663,36255,6-41,4
 KAIKKI YHTEENSÄ11 023100,011 193100,0-1,5

Neste luopuu raakaöljystä Porvoossa

Nesteen Porvoon öljynjalostamolla tullaan yhtiön mukaan asteittain luopumaan raakaöljystä ja laitos muutetaan sitä mukaa uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi.

Nesteen vuonna 2022 käynnistämä strateginen selvitys on valmistunut ja yhtiö aloittaa Porvoon öljynjalostamon asteittaisen muuttamisen johtavaksi uusiutuvien ja kiertotalousratkaisujen jalostamoksi. Suunniteltu muutos etenee vaiheittain ja vaatii useita erillisiä investointipäätöksiä seuraavan vuosikymmenen aikana ennen muutosohjelman tavoitteena olevaa 2030-luvun puoliväliä. 

Yhtiö arvioi pitkän aikavälin kapasiteettipotentiaalin muutoksen jälkeen olevan noin 3 miljoonaa tonnia uusiutuvia ja kiertotaloustuotteita, kuten uusiutuvaa dieseliä, uusiutuvaa lentopolttoainetta sekä uusiutuvia että kierrätettyjä syöttöaineita polymeeri- ja kemian teollisuudelle. Muutosohjelman arvioitu kokonaisinvestointi on noin 2,5 miljardia euroa. 

“Fossiilisten polttoaineiden kysyntä on laskussa perinteisillä markkinoillamme uusiutuvien polttoaineiden ja sähköistymisen kasvavan osuuden vuoksi. Olen innoissani voidessani aloittaa muutossuunnitelman toteuttamisen, jonka avulla luomme Porvoon jalostamolle kestävän tulevaisuuden. Vuosikymmenien jalostuskokemuksemme, erityisosaamisemme haastavien raaka-aineiden jalostamisessa sekä ammattitaitoinen henkilöstömme mahdollistavat tämän muutoksen”, sanoo Markku Korvenranta, Öljytuotteet-liiketoimintayksikön johtaja.

Porvoon suunniteltu muutos edesauttaa Nesteen ilmastositoumusten toteutumista. Lopulliseen ajoitukseen raakaöljystä uusiutuviin ja kierrätettyihin raaka-aineisiin siirtymiselle vaikuttavat polttoainemarkkinoiden kysynnän kehittyminen, lainsäädännön kehitys ja muutosohjelman edistyminen.

Proace Max vie Toyotan uuteen luokkaan

Toyota on ilmoittanut tuovansa markkinoille uuden Proace Max -pakettiauton. Auto toki sinänsä on jo tuttu tuote yhteistyömerkkien osalta, mutta Toyotalle itselleen tämä kokoluokka on tuore aluevaltaus.

Proace Max tulee kookkaiden pakettiautojen luokkaan jakamaan markkinakakkua, jota sama auto osaltaan jakaa jo toisilla merkeillä varustettuna. Kyseessähän on nimittäin tuttu, joskin syksyllä 2023 uudistunut Stellantis-ratkaisu, josta on veistetty Citroën Jumper, Fiat Ducato, Opel Movano ja Peugeot Boxer. Nyt samaan pöytään asettuu myös siis Toyota. Suuria eroja ei Toyotakaan tähän autoon loihdi, mutta nyt valmistajalla on siis ensimmäisen kerran tilavaa tarjottavaa jopa 17 kuutioon saakka. Auto on saatavana myös esimerkiksi alustaversiona, joka mahdollistaa lavaratkaisujen toteuttamisen. Myös miehistöohjaamo kuuluu valikoimaan. Samalla kierroksella uudistetaan myös Toyotan pakutarjonnan tähänastinen kanta, eli Proace ja Proace City. Muutoksia tehdään lähinnä keulan ulkonäköön, varsinaisen perustekniikan ollessa edelleen niin ikään Stellantis-yhteistyön hedelmää.

Ja koska elämme jo vähintään toinen jalka tulevaisuudessa, pitää puhua tietenkin myös siitä sähköstä. Näitä mainittuja pakettiautoja tulee saamaan akkuvetoisena, mutta niin ikään Hiluxiin asennetaan sähkökulkua, tosin vain hybridinä: Hilux Hybrid 48V on yhdistelmä nelisylinteristä 2,8 litran dieseliä sekä ajoakun tukemaa 48 voltin sähkömoottoria. Näillä eväillä kerrotaan polttoaineenkulutusta sahattavan jopa 10% pienemmäksi. Kaikki mainitut tuotteet tulevat saataville vuoden 2024 aikana.  

Petter Sirkka aloitti ProSilva-myyjänä

Petter Sirkka on aloittanut 2.1.2024 ProSilva Oyj:n konemyyjänä.

ProSilva tiedottaa nimityksestä myynnin puolelta. Petter Sirkka on aloittanut konemyyjänä talossa tammikuun alussa. Petterillä on vankka kokemus metsäkonemyynnistä alan eri toimijoiden palveluksessa. Hänen varsinainen myyntialueensa sijoittuu Vaasa-Jyväskylä-Joensuu linja pohjoispuolelle, mutta Ruovedeltä vakuutetaan, että Petteriin voi olla yhteydessä mistä päin Suomea tahansa.

Traktorimönkijöiden suosio näkyy onnettomuustilastoissa

Traktorimönkijöiden määrä liikenteessä on kaksinkertaistunut neljässä vuodessa – nyt niitä on miltei 60 000. Traktorimönkijät ovat etenkin nuorten suosiossa ja tämä näkyy myös onnettomuustilastoissa.

Vuoden 2023 tammi-elokuussa henkilövahinko-onnettomuuteen joutui 38 traktorinkuljettajaa, joiden ikä oli 15-16 vuotta. Vuonna 2022 onnettomuuteen joutuneita oli tammi-elokuussa 32 ja koko vuonna 51. Noin puolet nuorten traktorionnettomuuksista oli tieltä suistumisia, joissa ei ollut muita osapuolia mukana. Seuraavaksi yleisin onnettomuustyyppi olivat risteysonnettomuudet.

Tilastot viittaavaat tässä tapauksessa erityisesti traktorimönkijöihin, sillä vuoden 2023 alkupuolen onnettomuuksissa mainittujen kuljettajien traktorit olivat yhtä lukuun ottamatta alle 1000 kg painoisia. Yli puolet (23 kpl) näistä nuorten kuljettajien traktoreista oli alle kaksi vuotta vanhoja. 

”Onnettomuustilastossa traktorimönkijöitä ei erotella muista traktoreista, mutta traktorien pienet massat tilastoissa viittaavat kuitenkin siihen, että kyseessä on traktorimönkijäonnettomuudet”, kertoo Riikka Rajamäki Traficomista.
Traktorimönkijöiden yleistyminen nuorilla näyttää toisaalta vähentäneen onnettomuuksia mopoilla ja mopoautoilla. Poliisin tietoon tuli vuonna 2022 noin 30 % vähemmän 15-16-vuotiaiden mopo-onnettomuuksia ja 40 % vähemmän mopoauto-onnettomuuksia verrattuna vuoteen 2019, kertoo Rajamäki. ”Mopo on yhä yleisin 15-16-vuotiaan kuljettajan ajoneuvo onnettomuustilastossa, mutta traktori on ohittanut moottoripyörän ja mopoauton,” jatkaa Rajamäki.

Traktorimönkijöiden määrä kaksinkertaistunut neljässä vuodessa

Kesäkuun 2023 tilastoissa Manner-Suomessa oli liikennekäytössä 56 760 traktorimönkijää. Määrä on kaksinkertaistunut neljässä vuodessa. Traktorimönkijöistä noin 6 500 oli katetulla ohjaamolla varustettuja niin sanottuja koppimönkijöitä, ja niiden määrä on kolminkertaistunut neljässä vuodessa. Mopoautoja on liikennekäytössä vähemmän kuin koppimönkijöitä, kesällä 2023 noin 4800 kappaletta.
Traktorimönkijöiden suosio näkyy traktorikorttien määrän kasvuna tilastoissa.  ”Nuorten kiinnostus T-ajokorttiin on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana. Vuonna 2021 saavutettiin tämän kehityksen huippu. Tuolloin yhteensä 7428 nuorta suoritti T-ajo-oikeuden”, kertoo Elina Uusitalo Traficomista.


Alueellisesti tarkasteltuna vuonna 2021 eniten T-kortteja suoritettiin Lapissa. Siellä 30 prosenttia 15-vuotiaista suoritti traktorikortin.  Seuraavaksi eniten niitä suoritettiin Etelä-Pohjanmaalla, jossa 27 prosenttia 15-vuotiaista suoritti T-kortin.
Vaikka traktorikortin suosio on kasvanut nuorten keskuudessa, on mopon ajokortti edelleen suosituin ajokortti 15-vuotiailla. Traktorikortin suosio näkyy kuitenkin mopo- ja mopoautokorttien suosion pienenä laskuna 15-vuotiaiden keskuudessa.

Komatsu-uutta pyöräalustaisiin

Komatsu on tuonut markkinoille kaksi pyöräalustaista kaivukoneuutuutta, jotka kasvattavat lyhytperäisten valikoimaa 16-20 tonnin työpainoluokkaan. Koneet ovat malliltaan PW168-11 ja PW198-11.

Tähän mennessä suurin varsinainen lyhytperäinen pyöräalustainen Komatsu-kaivukone on ollut PW158-11, joten valmistajalta oli jo aikakin tuoda markkinoille kysyntää vastaavaa kalustoa suurempaan kapasiteettipäähän. Mallinimellisesti 16-tonnisten luokkaan tähtäävässä, eli työpainoltaan 15,8-18,1-tonnisessa PW168-11:ssa on moottorina 110-kilowattinen nelisylinterinen Komatsun oma tuote SAA4D107E-5, ja 17,4-19,3 tonnia työpainoltaan olevassa PW198-11:ssa puolestaan niin ikään nelikko, mutta 129 kilowatin tuotolla. Moottorit käyttävät Komatsun uusia partikkelisuodattimia, joille povataan 8000 tunnin vaihtoväliä. Hydrauliikan tuotto on suurimmillaan 295 litraa minuutissa. 

Perän kääntösäde keskiöstä puntin päähän on pienemmässä koneessa 1,85 metriä ja isommassa viisi senttiä enemmän. Näin ollen 90° kulmassa olevalla ylävaunulla sivuylitystä tulee rengastuksesta hieman riippuen hieman yli puolisen metriä. Kuljetuskorkeudeksi mainitaan 3,1 metriä. 

Stokker Oy ostaa Mateko Invest Oy:n

Stokker Oy on 2.1.2024 ostanut Mateko Invest Oy:n koko osakekannan. Stokkerin omistukseen siirtyvät kaupan myötä myös kaikki Mateko Invest Oy:n 100%:sti omistamat tytäryhtiöt; Mateko Oy, CE Rental Oy ja Mateko Hallinto Oy. 

Stokker Oy lähtee voimakkaasti mukaan maanrakennusliiketoimintaan, ja on ostanut Matekon, yhden Suomen merkittävimmiksi luettavista alan yrityksistä.

Stokker Oy:n hallituksen puheenjohtaja Tomi Niemi kommentoi kauppaa. ”Suomen Stokkerin kannalta yrityskauppa on meille elintärkeä ja luo meille mahdollisuuden kehittää liiketoimintaamme nopeasti aivan eri tasolle. Erityisesti Kubotan tuomisessa Matekon tuotevalikoimiin on valtavasti potentiaalia. Matekon osto tuo meille myös huomattavia synergiaetuja. Odotan innolla, että pääsemme Matekon huippuammattilaisten kanssa suunnittelemaan ja toteuttamaan yhteistä tulevaisuutta.” 

Stokker Groupin pääomistaja Ando Aron ja toimitusjohtaja Priit Prints ovat samoilla linjoilla. ”Olemme aktiivisesti etsineet Suomesta sopivaa ostettavaa yritystä ja Matekon tapauksessa kaikki oli kohdillaan. Ostimme tunnetun, hyvämaineisen yrityksen, jonka päämiehen kanssa olemme tehneet hedelmällistä yhteistyötä vuosikausia Baltiassa. Uskomme, että voimme yhdessä kehittää sekä Suomen että Baltian liiketoimintaa merkittävästi esimerkiksi tuomalla Matekon myyntiin laajasti Stokkerin tuotteita. Arvostamme Matekon historiaa, osaamista ja tapaa huolehtia asiakkaista koko tuotteen elinkaaren.”

Matekon entinen pääomistaja Juha Niemelä on tyytyväinen, kun yrityskauppa saatiin vihdoin päätökseen. ”Mateko on elämäntyöni ja siitä luopuminen ei tietenkään ollut helppoa. Tärkeintä kuitenkin on, että löysimme uuden omistajan samalta toimialalta; tämä on myös Stokkerin ydinbisnestä. Se luo turvaa ja jatkuvuutta henkilökunnallemme ja asiakkaillemme. Koko entinen omistajakaartimme jää edelleen töihin Matekolle ja haluamme olla tukemassa Matekon hyvää tulevaisuutta osana Stokkeria.”

0tykkääjääTykkää