Doosan esittelee odotetusti 7-sarjan pyöräkuormaajamallistoon portaattomalla CVT-vaihteistolla varustetun koneen. Vastaava ratkaisu on ollut tarjolla aiemmassakin mallisarjassa, ja tuorein versio tuntee nimen Doosan DL420CVT-7.

Doosanin 7-sarjan pyöräkuormaajiin ja niiden uudistuksiin tutustuimme tarkemmin jo tämän vuoden ykkösnumerossa, mutta tuolloin CVT-mallia ei ollut vielä julkaistu näiden uusien koneiden osalta. Nyt tämäkin kone myyntilistoilta löytyy, joten katsaillaanpa hieman siihen suuntaan.

Jo DL420-5-mallia sai tällä laatikkovaihtoehdolla, joten uusi asia ei portaaton kirstu enää ole. Noin neljän vuoden aikana tämä versio on vakiinnuttanut paikkansa markkinoilla, joten olikin odotettavissa, että vastaava tuote tarjotaan myös seiskasarjaan. 

Tekniikaltaan CVT yhdistää sekä hydrostaattisen että mekaanisen voimansiirron ja korostaa niiden molempien parhaita puolia. Esimerkiksi matalissa nopeuksissa ja nopeissa suunnanvaihdoissa hydrostaatti loistaa, ja pitkillä siirtymillä vaikkapa altakannossa mekaaninen puoli on monessa mielessä tehokkaampi ratkaisu. Järjestelmä on tietenkin toteutettu niin, että puolten vaihto on paitsi automaattista, myös jouhevaa – eli portaatonta, kuten termi kuuluukin. CVT toimii toki myös molempiin ajosuuntiin.

Kokonaiskuvassa kahden voimansiirtotavan yhdistäminen tarkoittaa sitä, että esimerkiksi polttoaineen kulutus pysyy matalampana, kun moottorin kierrokset ovat jokaisessa tilanteessa mahdollisimman alhaiset. Tämä korostuu vaikkapa juuri edellä mainitussa pitkien siirtymien tilanteessa, jossa konetta ei tarvitse huudattaa samalla tavalla kuin täyshydrostaatilla. Doosanin mukaan ratkaisu säästää jopa 15% polttoainetta verrattuna vastaavaan normaalikoneeseen.

Moottorina koneessa on viisisylinterinen, 9,3-litrainen ja 240-kilowattinen Scanian DC09, joka eroaa tavallisen DL420-7:n voimanlähteestä. Mainitussa mallissahan on puolestaan 12,7-litrainen Scania DC13 -kuutosmoottori, joka tarjoilee 257 kilowattia. Työpainoa DL420CVT-7 lähtee kasvattamaan 24 tonnista ja suurin suositeltu kauhakoko on 4,5 kuutiota.     

Kauhakoko4,5 m3
Kaatokuorma suorana18696 kg
Kaatokuorma 40° kulmassa16493 kg
Murtovoima171 kN
Leveys kauhan kanssa3200/3000 mm
Pituus kauhan kanssa8926 mm
Aisaston tappikorkeus4265 mm
Kippauskorkeus (45°)2990 mm
Kippausulottuma (45°)1320 mm
MoottoriScania DC09 240 kW
Huippunopeus 38 km/h
Akseliväli3525 mm
Korkeus3660 mm
Työpaino23990 kg
Edellinen artikkeliDestia myydään Ranskaan
Seuraava artikkeliCNH ostaa Eurocomachista tunnetun Sampieranan