Doosan on esitellyt uudet pyöräalustaiset DX140W-7- ja DX160W-7-kaivukoneet. Nämä Stage V -moottoreilla varustetu koneet tarjoavat valmistajan mukaan merkittävästi enemmän suorituskykyä kaikilla osa-alueilla aiempaan vastaavaan sarjaan verrattuna.

Uusissa pyöräalustaisissa Doosan DX140W-7- ja DX160W-7-kaivukoneissa on valmistajan mukaan laitettu paljon paremmaksi, mitä tulee aiempaan Stage IV -moottoriseen mallisarjaan. Ohjaamon mainitaan olevan ylivertainen tilavuudella ja ergonomialla mitattuna, ja jopa vievän koneen käytettävyyden täysin uudelle tasolle. Konekokonaisuuden luvataan tarjoavan vakiona enemmän ominaisuuksia kuin muiden markkinoilla olevien koneiden.
Vakiona on esimerkiksi uusi automaattinen kaivujarru, joka kytkee jarrut päälle koneen pysähtyessä ilman kuljettajan tekemää erillistä pedaalin painamista. Kuljettaja voi myös aktivoida tai poistaa tämän ominaisuuden käytöstä yksinkertaisesti ohjauspaneelista valitsemalla. Järjestelmä myös vapauttaa jarrun, kun kone polkaistaan taas liikkeelle.
Lisävarusteena on saatavana joystick-ohjaus, jolloin peukalorullalla voidaan komentaa konetta ilman ohjauspyörän veivausta. Ominaisuus on käytettävissä alle 20 km/h nopeudella, ja käytön kytkeminen tapahtuu myös ohjauspaneelista.

Doosanin LIS-taakanvaimennus on tuotu myös näihin konemalleihin, eli kyse on puominvaimennuksesta, joka vähentää nyökkimistä varsinkin epätasaisella taakan kanssa liikuttaessa. Tämäkin on mahdollista kytkeä pois ja päältä, ja alin nopeus käytölle on noin 5 km/h, eli järjestelmä kytkeytyy automaagisesti pois, jos nopeus putoaa alle 4,5 km/h.
Myös tilttirotaattorien käyttöön on panostettu, ja ohjauspaneelista löytyy valinta tällekin lisälaitteelle.
Tiltrotator Mode tarjoaa optimoitua hydrauliikan virtausta järjestelmään ja parantaa näin tilttirotaattorin tarkkuutta poistamalla paluulinjan paineen. Doosanin EPOS-järjestelmä mahdollistaa toiminnan simuloimalla normaalia kaksisuuntaista järjestelmää, mutta tosiasiassa paluulinjalla on tällöin vapaa virtaus suoraan säiliöön.
Vakiona on myös ylävaunun kääntöä jouhevoittava Fine Swing -toiminto, eli käännön alku- ja loppuvaiheita pehmennetään haluttaessa silloin, kun konetta käytetään nostotehtävissä. Näin taakka ei pääse heilumaan liikaa. Puomiston nostokorvake on viiden tonnin mallia ja siinä on kulumista estävä pusla.


Ohjaamossa on nyt huippulaadukkaaksi mainittu istuin, johon saa optiona jäähdytyksen. Vakiona on myös deluxe-ohjauspyörä. Tämän luksusruorin puolat ja logo ovat kromatut. Kaksipuolainen ratti tarjoaa myös paremman näkyvyyden ja 80 millimetriä teleskooppista säätövaraa korkeudessa sekä 15° kallistuksessa. Ohjauspylväs on myös kapeampi. Uusi näyttö on 8” kosketusmallia, tarjoten 30% enemmän pinta-alaa. Käynnistys on avaimeton ja lukitus kauko-ohjattu.


Taittopuomiston liikeratoja ja taittosylinterin iskunpituutta on parannettu ja sylinterillä on myös lukkoventtiili yllättäviä tilanteita varten. DX140W-7:ssa on vakiona nyt 2,5 tonnin vastapaino, DX160W-7:n optiona on myös 3 tonnin puntti. Näillä keinoin saadaan aiempaa enemmän nosto- ja kaivuarvoja ja pedataan myös parempaa suorituskykyä tilttirotaattorien käytölle. Ja koska painoa on lisää, myös akselit ovat jämerämmät eli molemmissa on nyt raskaamman käytön ZF3060-akselit, jotka tuovat noin 30% kantavuutta ZF3050:n verrattuna. DX160W-7:n runko on myös heavy duty -mallia.   


Moottorina molemmissa on 102-kilowattinen Doosan DL06, jossa Stage V -tasolle päästään DOC+DPF+SCR-yhdistelmällä mutta ilman EGR-takaisinkierrätystä. DPF-suodattimen huoltoväliksi mainitaan 8000 tuntia. Tehotiloja on neljä uuden älykkään SPC3-tehonhallinnan myötä aiemman kahdeksan yhdistelmän sijaan. Tämä helpottaa ja selkeyttää käyttöä ja tuo valmistajan mukaan lisää polttoainesäästöjä. Ajosiirtymissä kuljettaja voi valita kahden pumpun ajotilan, joka laskee moottorin kierroksia noin 300:lla ja säästää polttoainetta 10%. Myös kiihdytykseen on tuotu parempaa reaktiovastetta. Aivan tiukimmissa nousuissa kehotetaan kytkemään kaksipumppuajo pois, mutta Doosanilta vakuutetaan sen olevan silti paras ratkaisu suurimpaan osaan siirtymistä.

Edellinen artikkeliCrafter-kevytkuorma-autosta 4×4-versio
Seuraava artikkeliSympaattisesti sähköllä – maastossa tai kadulla