Saksalainen XBUS on uusi innovaatio sähköisten hyötyajoneuvojen saralla. Se kehuu olevansa paitsi monipuolinen ja muokattava, myös maastokelpoinen menijä, joka tarjoaa voimanlähteeksi sitä muodikasta sähköä.

Saksalaisen Electric Brands -yrityksen XBUS on ainakin heti ulkonäöltään huomiota herättävä kokonaisuus. Siinä missä moni luottaa moderniin muotoiluun, saksalainen XBUS tuo mukanaan annoksen retroa kotimaansa yhdestä tunnetuimmasta nappisilmäilmiöstä, sieltä jostain junakeula- ja tölkkivolkkarin välimaastosta. Mutta toteutus on huippumoderni klassisesta ulkonäöstä huolimatta. On aurinkopaneelia ja virran takaisinottoa, on 600 kilometrin, tai parhaimmillaan jopa 800 kilometrin yhtenäistä ajomatkaa ilman välilatauksia, ja mikä parasta – asia mikä pitäisi olla kaikissa pakettiautoissa itsestäänselvyys: yli 10 erilaista korimallivaihtoehtoa aina tyhjästä alustasta retkeilyautoon. 

Aloitetaan alustasta. Jokainen pyörä vetää ja vääntöä on yli 1000 Nm. Pelkän rungon paino alkaa 450-600 kilosta ja kantavuutta on tällöin jopa 1000 kiloa. Lisävarustemahdollisuuksia on paljon, ja esimerkiksi ilmastointi ja digitaalinen peilijärjestelmä kuuluvat näihin.

Mutta homman pihvi on monipuolisissa päällirakenteissa. Vaihtoehtoina tavallisessa nelivetoalustassa ovat tila-automainen Bus, kippilavallinen Tipper, joka sivulta avattavalla laatikolla varustettu Box, modulaarisella kuormatilalla varustettu Universal, miehistöohjaamolla tai ilman saatava lava-auto Pick up, pitkällä matkustamolla saatava lava-auto Open, ylös ja perään laajentuva retkeilyauto Camper ja pelkkä alustamalli Freedom.


Nelivetoisessa, karkeammalla rengastuksella varustetussa korkeammassa maastoalustassa löytyvät samat vaihtoehdot. Ja mitä lataukseen tulee, täysi lataus tapahtuu kolmessa tunnissa, kun puhutaan perusmallin 10 kWh:n akkupaketista. Kapasiteettia voi kasvattaa 30 kWh:n asti, ja latausta voi suorittaa myös rekuperoinnilla eli talteenotolla, katolla olevilla aurinkopaneeleilla tai vaihtoakkupaketeilla. Valmistaja kaavailee myös akunvaihtoasemia toiminnan laajentuessa. Hinnat alkavat Saksassa verollisena noin 18500 eurosta.  

Edellinen artikkeliDoosanilta uutta kumipyöräkuokkaa
Seuraava artikkeli17000. Ponsse valmistui