Pölynimuri- ja ruohonleikkuurobotit ovat jo todellisuutta, mutta voidaanko samaa ajatusta soveltaa 7 tonnin koneeseen, joka poistaa lumet kiitoradalta? Todistaakseen sen mahdolliseksi Valtra ja Nokian Renkaat tekivät maaliskuussa 2019 yhteistyötä kolmen muun suomalaisyrityksen kanssa Euroopan unionin pohjoisimmalla lentokentällä. Kaksi Valtra T254 Versua varustettuna Nokian Hakkapeliitta TRI –renkailla, vetäen 4,5 metriä leveää lumilinkoa, poistivat autonomisesti lumen Ivalon lentokentän kiitoradalta Lapissa.  

Konsepti

Suomen talvi voi olla hyvin pitkä, ja suuri osa maata on lumipeitteen alla 150–200 päivää vuodessa. ”Lentokentän operaattoreina meidän on luotava kesäolosuhteet Suomen kiitoradoille jopa keskellä talvea. Etsimme jatkuvasti tähän haasteeseen uusia ratkaisuja, jotka tukevat maailmanluokan lumitietämystämme”, sanoo Henri Hansson, Finavian tekninen johtaja. Finavia on vastuussa useimpien Suomen lentokenttien ylläpidosta. 

Näin syntyi ajatus projektista ”Runway Snowbot” suomalaisten Pohjoismaiden sääolot tuntevien oman alansa asiantuntijoiden keskuudessa. Projekti koostui seuraavista yrityksistä: Valtra, Nokian Renkaat, lentokenttälumilinkoja valmistava Vammas (Fortbrand), Neste, sekä Finavia. 

Kohti kestävämpää kiitoratojen ylläpitoa

”Runway Snowbot on vision todistava projekti, joka osoittaa, että yhdistämällä viiden suomalaisyrityksen tietotaidon lentokentän kiitoradat voidaan puhdistaa aivan uudella tavalla – entistä turvallisemmin, kestävämmin, edullisemmin ja mukavammin”, sanoo Matti Tiitinen, Senior Brand Business Manager, Valtra Scandinavia, Baltics & Western and Central Europe. 

Valtra on työskennellyt automaattiohjauksella varustettujen traktoreiden parissa jo vuosia. Yhdessä Nokian Renkaiden kanssa molemmat brändit tekivät uuden nopeusennätyksen miehittämättömässä lumenaurauksessa vuonna 2018 käyttäen autonomista T254 Versua, jossa oli Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat. Runway Snowbot -projektissa sellaiset Valtra SmartTouchin ominaisuudet kuin senttimetritason automaattiohjaus ja Isobus-työkoneohjaus tarjosivat teknologian, joka tarvittiin lumen hallittuun poistoon ennalta määrätyiltä reiteiltä. 

Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaat, jotka ovat maailman ensimmäiset traktoreille tarkoitetut talvirenkaat, takasivat tämän autonomisen lumenpoistoprojektin pidon ja tarkkuuden, joka vaadittiin traktorin toimintaan ilman kuljettajaa – samalla ne takasivat, ettei kiitoradan pinta vaurioitunut. ”Kun kuljettaja ei ole suorittamassa vaistomaisia ohjaus- ja kaasutuskorjauksia, renkaiden on taattava erittäin ennakoitava käsittely”, sanoo Toni Silfverberg, myynti- ja markkinointijohtaja, Nokian Raskaat Renkaat. ”Lisäksi nastattomat renkaat, Nokian Hakkapeliitta TRI -renkaiden matala vierintävastus ja kestävä valmistusprosessimme tehostavat taloudellisuutta ja kestävyyttä.” 

Sekä Valtra että Vammasin lumilinko käyttivät Nesteen MY Renewable -dieseliä, jonka tiedotetaan vähentävän kasvihuonepäästöjä noin 90 % fossiilidieseliin verrattuna. 

Tulokset

Tämä talvella 2018–2019 suoritettu testi osoittautui menestykseksi kaikille osapuolille. Vaikka projekti ei ole vielä täysin valmis kaupalliseen toteutukseen, se raivaa tietä uudelle ajattelutavalle. 

”Traktorit ovat kiinnostava vaihtoehto lentokentän konekannoille, kun 4,5 metrin työleveys on riittävä. Traktorien kokonaiskustannukset ovat huomattavasti matalammat kuin kuorma-autojen, ja ne ovat paljon monipuolisempia, koska niitä voidaan käyttää muihinkin töihin, kuten lumen linkoamiseen tai ruohonleikkuuseen kesällä”, kommentoi Tero Santamanner, Finavian laiteasiantuntija.  

”Runway Snowbot oli toinen projekti autonomisessa toiminnassa ja saumattomassa toiminnassa Valtran traktoreiden ja Nokian Renkaiden välillä”, kommentoivat Matti Tiitinen ja Toni Silfverberg. ”Tulevaisuus avaa yhä enemmän autonomisia sovelluksia, ja me olemme valmiita niiden tuomiin uusiin vaatimuksiin.” 

Edellinen artikkeliMählersin uusi harjalaite kuorma-autoihin ja pyöräkuormaajiin
Seuraava artikkeli50 vuotta JCB-kuormaajia