JCB juhlii tänä vuonna 50 vuottaan pyöräkuormaajien valmistajana. Tuotanto alkoi, kun JCB osti toisen brittimerkin, Chasesiden, vuonna 1968. Linjastot siirrettiin Blackburnista Rocesteriin ja tuotanto saatiin JCB:n huomassa käyntiin vuoden 1969 alussa. Ensimmäisenä vuonna pyöräalustaisia kuormaajia rakennettiin 298 ja ne menivät pääasiassa Britannian sisämarkkinoille.

1969 – Chaseside-kuormaajia alettiin valmistaa JCB:n tehtaalla Rocesterissa vuoden 1969 alussa.

Katso kuvagalleria artikkelin lopusta!

Nyt 50 vuotta myöhemmin kuormaajatuotanto on Iso-Britannian lisäksi Intiassa, Brasiliassa ja Kiinassa. Tuotelinjaan kuulu tällä hetkellä 25 eri mallia.

Mutta palataan hetkeksi historiaan. Ensimmäiset varsinaiset JCB-kuormaajat esiteltiin 1971, jolloin ne korvasivat Chaseside-mallit. Uudet JCB:t olivat linkkukoneita, joissa hytti oli asennettu eturunkoon. Keskinivel oli myös keinuva. Markkinoille tuli myös 110-telakuormaaja hydrostaattisella voimansiirrolla ja kuormaajan kaksivipuohjauksella. Telakuormaajia valmistettiin 70-luvulla myös 112- ja 114-mallisina.

1972 – JCB 413:n hytti on edelleen eturungossa, mutta keskinivel on keskellä hytin alla.

Vuonna 1973 julkaistiin 423- ja 428-mallit, jolloin siirryttiin jo suurempaan konekokoon. Myös 418 liittyi joukkoon. 80-luvun alussa 428:sta tehtiin myös kaatopaikkajyrä, ja 410 Farm Master puolestaan laajensi konekantaa agripuolelle. 80-luvun alussa kuvastosta löytyivät 410:n lisäksi myös 420 ja 430, jotka toivat mukanaan paralleeliaisaston Z-aisaston rinnalle.

Katso kuvagalleria artikkelin lopusta!

Vuonna 1987 julkistettiin ensimmäinen kompaktin kokoluokan kuormaaja eli 406 ja pari vuotta myöhemmin 408 ja 408 Farm Master. Hytti oli nyt takarungossa, ja näistä tuli varsin suosittuja koneita, ja tästä rohkaistuneena isompaa päätäkin alettiin uudistaa. Vuonna 1994 esiteltiin uudet 411, 412S ja 416. Nyt hytti siirtyi myös isoissa koneissa takarunkoon, ja vain vuotta myöhemmin esiin marssivat 414S, 426, 436ZX ja JCB:n ensimmäinen teleskooppipuominen kuormaaja 409TM, jossa sovellettiin jo parin kymmenen vuoden aikana kertynyttä kurottajakokemusta. Vuonna 1997 malliston yläpää kasvoi 456ZX:n myötä.

Tämän jälkeen työtä tehtiin mallisarjojen kanssa nousujohteisesti, myynnin kasvaessa ja koneiden päivittyessä kerta toisensa jälkeen. Suurimman kuormaajan paikalle asettui vuonna 2012 esitelty 467. 

Varsinainen seuraava iso uudistus tapahtui vuonna 2014, kun JCB CommandPlus -hytti esiteltiin. Tätä kuvaillaan JCB:llä usein käännekohdaksi, jossa asiakas asetettiin aivan uudenlaiseen asemaan: kuljettajan mukavuuteen alettiin toden teolla panostaa. Ajan myötä koko mallisarja päivitettiin uudelle hytille. Sen jälkeen uudistuksia on nähty esimerkiksi moottorimuutosten myötä, ja ehkäpä tulevaisuudessa nähdään taas jotain uutta.

Edellinen artikkeliValtra ja Nokian Tyres lentokentän lumenpoistossa
Seuraava artikkeliNokian Ground Kare – uusi kaivinkonerengas