Valtran Suolahden tehtaalla valmistuneet sekä työn alla olevat merkittävät tehdasinvestoinnit ovat enteilleet positiivisia muutoksia, ja nyt sellaisia saatiinkin nähdä konkreettisesti: S-sarjan traktorien valmistus siirtyy Ranskasta Suomeen. Uusi S-sarja avaa samalla Valtran kirjaintraktorien kuudennen sukupolven, ja Koneurakointi-lehti kävikin katsomassa uuden sadon ensihedelmää syyskuun lopulla Suolahdessa.

The Boss -lempinimellä kulkeva Valtran uusi S-sarja on kieltämättä nimensä veroinen – onhan se valmistajansa suurin ja tehokkain traktori, tuoden mallista riippuen 280-420 hevosvoimaa raskaaseen käyttöön. Moottorina on pitkäiskuinen, 8,4-litrainen ja kuusisylinterinen AGCO Power 84 LXTN, joka tulee niin ikään Suomesta, Linnavuoren tehtaalta. Suurin teho eli 313 kW löytyy 1850 kierroksella, ja suurinta vääntöä, 1750 Nm, saadaan 1500 kierroksella minuutissa. Aiempaan, eli 4:n sukupolven S-Valtraan verrattuna moottorissa on nyt vain yksi turbo ja niin ikään EGR eli pakokaasujen takaisinkierrätys on poistettu. Prosenttien valossa tehoa on 5% aiempaa enemmän, vääntöä 9% enemmän ja nimelliskierrosluku on 8% pienempi. Lopputuloksena on 3% pienempi polttoaineenkulutus.

Vaihteistona on tarjolla ainoastaan portaatonta, eli konsernikirstuna on Fendt-lähtöinen, ja esimerkiksi Q-sarjassakin käytettävä AGCO ML 260 CVT -vaihteisto kahdella alueella. Kokonaisuutta on päivitetty tämän päivän ja rakennetta vahvistettu S-sarjan vaatimuksia vastaamaan. Huomionarvoista tähän vaihteistoon, ja toki Valtraan laajemminkin liittyen on se, että jatkossa tämäkin vaihteisto rakentuu Suolahdessa, kun uusi voimansiirtotehtaan kapasiteettilaajennus valmistuu. Lisäksi tehtaalla jo valmistuneisiin investointeihin kuuluu uusi maalaamo, joka on maailmanlaajuisestikin ainutlaatuinen. Sen kerrotaan parantavan merkittävästi maalauksen laatua ja huippumoderni hanke on ollut koko Suolahden traktoritehtaan historian monimutkaisin ja vaativin projekti.

Uuden S-sarjan muotoiluun on otettu inspiraatiota Valtran viidennen sukupolven traktoreiden muotoilusta, mutta muutamia merkittäviä muutoksiakin on tehty. Ja koska S-sarja hyppäsi nyt suoraan nelosesta kuudenteen sukupolveen, erot korostuvat. Valtran teollisen muotoilun ja käyttäjäkokemuksen päällikkö Kimmo Wihinen kertoikin kuudennen sukupolven S-sarjan yhdistävän muodon ja toiminnan moderniin ja aggressiiviseen muotokieleen, joka kuvastaa S-sarjan voimakkuutta.

Kaareva konepeitto antaa hyvän näkyvyyden eteen, ja S-sarjassa on alan ensimmäisenä täysin integroitu etuvaloyksikkö, joka sisältää LED-lähi-/kaukovalot, LED-päiväajovalot ja LED-lähityövalot edessä. Viimeksimainittu tarkoittaa sivuille, renkaiden eteen osoittavia pienikokoisia, mutta hyvin tehokkaita valoja. Lisäksi Suolahdessa näkemäämme esittelykoneeseen oli asennettu Valtra Unlimited Studion toimesta kaukosäätimellä toimivat, värilämpötilaltaan säädettävät älykkäät takatyövalot, jotka tulevat laajemminkin saataville. Unlimited-varustelu onkin uusi asia S-sarjan osalta, sillä aiemmin sitä ei ole ollut mahdollista toteuttaa, tulivathan koneet fyysisesti eri tehtaalta. Nyt valmistuksen siirryttyä Suolahteen myös S-asiakkaat pääsevät hyödyntämään tehdastasoisen jälkivarustelun etuja.

Kuudennen sukupolven S-sarja on myöskin ensimmäinen Valtra-traktorin maailmanlaajuinen lanseeraus – traktoria ei ole tarkoitettu pelkästään Eurooppaan tai muulle rajatulle markkinalle vaan kaikille Valtran markkina-alueille.
Sarjatuotantoa lisätään vuoden 2024 toisella neljänneksellä ja ensimmäisiä toimituksia voidaan odottaa Euroopassa kesän aikana. Toimituksia alueille, joissa on vähemmän säädellyt päästöstandardit, kuten Etelä-Amerikkaan, suunnitellaan alkavaksi vuoden 2024 toisella puoliskolla. Valtra esittelee S-sarjaa alan tapahtumissa ja asiakastapahtumissa maailmanlaajuisesti marraskuusta 2023 lähtien. Kuudennen sukupolven S-sarjan traktorin voi nähdä lähietäisyydeltä ensimmäisten joukossa Agritechnica-messuilla Saksan Hannoverissa.

Käsittelemme uutta Valtra S -sarjaa tarkemmin Koneurakointi-lehden numerossa 8/2023.

Edellinen artikkeliAnkkuriosuudella – Sandvik Leopard DI650i
Seuraava artikkeli275 Delta on entistä älykkäämpi Wille