>

Uusia kokoja Nokian HTS G2 -rengasperheeseen

Nokian Renkaat esittelee kaksi uutta kokoa Nokian HTS G2 E-4 -rengasperheeseen. Uusien 14.00-24 ja 16.00-25 -kokojen myötä myös tyhjien konttien käsittelijät ja haarukkatrukit saavat rengasvalmistajan mukaan turvallisuutta ja tehokkuutta lisäävää parempaa vakautta.

Renkaiden vakaus on tärkeä tekijä konttikurottajien, haarukkatrukkien ja puutavarankäsittelykoneiden tehokkaassa ja turvallisessa työskentelyssä. Kiireisessä terminaalissa ei ole aikaa ylimääräisiin liikkeisiin, joten on tärkeää, että kontinkäsittelykoneen renkaat vaimentavat värähtelyt ja iskut nopeasti.

“Mitä korkeammalle kurotat, sitä vakaamman alustan tarvitset”, kiteyttää liiketoimintalinjan johtaja Tuomas Färlin Nokian Renkailta. ”Renkaiden vakaudella on suora vaikutus työn turvallisuuteen ja tehokkuuteen.”

Nokian HTS G2 -perheen satama- ja terminaalirenkaat on valmistajansa mukaan suunniteltu alusta asti vakautta ja korkeaa kantavuutta silmällä pitäen. Erityistä huomiota on kiinnitetty renkaan joustoalueeseen, joka hyötyy rengasrungon iskuja vaimentavasta kumiseoksesta, Nokian Renkailta kerrotaan. Kaikki HTS G2 -renkaat ovat ristikudosrakenteisia, joka on valmistusperiaatteena jo sinällään hyvin vakaa. Nokian Renkaat kertoo lisäksi pystyneensä parantamaan tätä entisestään.

Nokian HTS G2 -renkaasta on saatavilla kaksi versiota – sileäpintainen Nokian HTS G2 L-4S sekä viistetyillä kuviopaloilla varustettu, helposti kääntyvä ja vähemmän lämpöä tuottava Nokian HTS G2 E-4. ”Sileäpintainen rengas luonnollisesti kuluu hyvin hitaasti”, Tuomas Färlin huomauttaa. ”Mutta pidemmille siirtoetäisyyksille soveltuvan Nokian HTS G2 E-4 -renkaankin pintakuvio kestää hyvin kulutusta, ja keskiosan umpikumipinta estää pistovaurioita.”

Nokian HTS G2 E-4 -renkaista on kesäkuusta 2019 eteenpäin tarjolla myös koot 14.00-24 ja 16.00-25. ”Uudet rengaskoot on valittu täydentämään valikoimaa ja laajentamaan sitä tyhjän kontin käsittelijöiden ja terminaalitrukkien suuntaan”, Färlin sanoo. ”Samat ominaisuudet, jotka ovat todistaneet toimivuutensa konttikurottajissa, palvelevat hyvin myös näissä sovelluksissa.”

Uusien kokojen myötä Nokian Renkaat tarjoaa täyden kattauksen varta vasten vaativaan satamakäyttöön suunniteltuja erikoisrenkaita. ”Heidän työnään on pienentää läpimenoaikoja turvallisuudesta tinkimättä”, kuvailee Färlin loppukäyttäjien haasteita. ”Nokian Renkaat tuo heille mielenrauhaa kiireisimpäänkin päivään.”

Metso tekee McCloskey-kaupat

Metso on allekirjoittanut sopimuksen kanadalaisen liikuteltavien murskaus- ja seulontalaitteiden valmistajan McCloskey International -yhtiön ostamisesta. Kaupan avulla Metso aikoo laajentaa tarjontaansa kivenmurskausteollisuudessa maailmanlaajuisesti ja vahvistaa asiakaskuntaansa etenkin maanrakennusalan urakoitsijoiden keskuudessa.

Liikuteltavien kivenmurskauslaitteiden markkinan arvioidaan kasvavan 4-6 % vuosittain 2019-2023 perustuen teiden rakentamiseen liittyviin investointeihin. Kaupan myötä Metson läsnäolo tällä kasvavalla markkinalla vahvistuu.

”Yrityskauppa on linjassa Metson kasvustrategian kanssa. Se vahvistaa kivenmurskausliiketoimintaamme sen keskeisillä kasvualueilla. Suhdanteiltaan erilainen kivenmurskausala myös tasapainottaa aiemmin vahvemmin kaivostoimintaan keskittynyttä portfoliotamme”, kertoo Metson toimitusjohtaja Pekka Vauramo.

”Kivenmurskaus- ja rakennusalan asiakkaillamme on erilaisia tarpeita. Tämä kauppa tukee kivenmurskausliiketoimintamme laajentumissuunnitelmia, ja sen myötä täytämme erilaisia asiakastarpeita eri kanavien ja tarjoomien avulla”, lisää Markku Simula, Metson Aggregates Equipment -liiketoiminta-alueen johtaja. ”Jatkossa Metso aikoo kehittää McCloskeyn brändiä ja jakelukanavia irrallaan Metson kanavista. Hankintaa lukuunottamatta kauppa tuo pääosin liikevaihtoon liittyviä synergiaetuja, jotka syntyvät kummallekin kanavalle saatavilla olevasta laajemmasta tarjoomasta sekä murskauslaiteiden, palvelujen ja varaosien lisämyynnistä”, hän jatkaa.

McCloskeyn vertailukelpoinen liikevaihto 30.9.2018 päättyneellä 12 kuukauden tilikaudella oli 464 miljoonaa Kanadan dollaria eli 308 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen käyttökatemarginaali 10,3 %. Yritys on kasvanut kannattavasti usean vuoden ajan ja kasvun odotetaan jatkuvan vuonna 2019. Yrityksen liikevaihdon 30.9.2019 päättyvällä tilikaudella arvioidaan ylittävän 500 miljoonaa Kanadan dollaria eli 330 miljoonaa euroa. Yrityksellä on noin 900 työntekijää Kanadassa, Yhdysvalloissa ja Pohjois-Irlannissa.

”Olemme ylpeitä saavuttamastamme kasvusta kilpailluilla markkinoilla. Tiedän, että liittyminen Metsoon on oikea siirto kaikille asiakkaillemme, työntekijöillemme, jakelijoillemme sekä yhteistyökumppaneillemme. Tuotteemme ja henkilöstömme yhdistäminen Metson maailmanlaajuisiin voimavaroihin auttaa luomaan yhä parempia ratkaisuja asiakkaillemme”, sanoo Paschal McCloskey, McCloskeyn perustaja ja toimitusjohtaja.

Kaupan arvo on 420 miljoonaa Kanadan dollaria eli 279 miljoonaa euroa ja kauppahinta maksetaan yrityskaupan täytäntöönpanon yhteydessä. Lisäksi maksetaan 35 miljoonan Kanadan dollarin eli 23 miljoonan euron lisäkauppahinta perustuen ostetun yrityksen kannattavuuteen yrityskauppaa seuraavan kahden vuoden aikana. Kaupalla arvioidaan olevan positiivinen vaikutus Metson osakekohtaiseen tulokseen 2020. McCloskey raportoidaan osana Metson Minerals-segmenttiä.

Yrityskaupan rahoittamisen varmistamiseksi Metso on sopinut kahdenvälisestä luotosta Nordea Bank Oyj:n kanssa. Luotto on maturiteetiltaan kaksivuotinen ja sisältää option pidentää laina-aikaa vuodella.

Yrityskaupan vahvistaminen edellyttää tavanomaisten ehtojen täyttymistä, mukaan lukien kilpailuviranomaisten selvitykset. Kaupan arvioidaan toteutuvan vuoden 2019 viimeisen neljänneksen aikana.

Loxam ja Ramirent yhdistymisaikeissa

Euroopan suurin konevuokrausyhtiö Loxam ja Ramirent Oyj ovat allekirjoittaneet tänään yhdistymissopimuksen, jonka mukaan Loxam tekee vapaaehtoisen, Ramirentin hallituksen suositteleman julkisen käteisostotarjouksen kaikista Ramirentin liikkeeseen lasketuista ja ulkona olevista osakkeista, jotka eivät ole Ramirentin tai sen tytäryhtiöiden hallussa. Tällä yritysjärjestelyllä Loxam ja Ramirent tulevat luomaan Euroopan johtavan konevuokrausyrityksen.

Ostotarjouksessa Ramirentin osakkeenomistajille tarjotaan 9 euron käteisvastike jokaista osaketta kohden. Ramirentin hallitus on riippumattomien jäsenten edustamana yksimielisesti päättänyt suositella osakkeenomistajilleen Ostotarjouksen hyväksymistä.

Jos ostotarjous hyväksytään, Ramirent jatkaa toimintaansa erillisenä yksikkönä osana Loxamia. Ramirentin tunnettu brändi säilyy entisellään.

Vuonna 1967 perustettu Loxam on Euroopan suurin toimija konevuokrausmarkkinoilla erityisesti rakentamisen, teollisuuden, julkisten töiden, palveluiden ja tapahtumien sektoreilla 1 483 miljoonan euron liikevaihdolla ja 501 miljoonan euron käyttökatteella vuonna 2018. 2000-luvun alussa Loxam aloitti kansainvälisen laajentumisensa yrityskaupoilla ja avaamalla uusia konevuokraamoja. Loxamin palveluksessa on arviolta 8 000 työntekijää ja sillä on 766 konevuokraamon verkosto yli 13 maassa Euroopassa sekä Lähi-Idässä, Brasiliassa, Kolumbiassa ja Marokossa. Loxamilla oli 31.12.2018 yhteensä noin 350 000 vuokrakonetta ja -laitetta.

Ramirent puolestaan on yksi johtavista Pohjoismaiden ja Itä-Euroopan konevuokrausalan toimijoista, joka palvelee laajoja asiakasryhmiä, kuten rakennus-, teollisuus- ja palvelualoja, julkista sektoria sekä kotitalouksia. Ramirent toimii Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Tšekissä, Slovakiassa ja Puolassa. Ramirent on yksi Pohjoismaiden ja Itä-Euroopan johtavista konevuokrausyhtiöistä vuoden 2018 712 miljoonan euron liikevaihdolla ja 107 miljoonan euron vertailukelpoisella liiketoiminnan tuloksella. Ramirentilla on 2 900 työntekijää ja 294 konevuokraamon verkosto.

Loxamin ja Ramirentin yhdistyminen luo yritysten mukaan johtavan eurooppalaisen konevuokraustoimijan, jonka yhteenlaskettu liikevaihto olisi vuoden 2018 raportoitujen lukujen perusteella 2,2 miljardia euroa ja jolla olisi Euroopan laajin konevuokraamojen verkosto eli yli 1 000 konevuokraamoa. Kalustoa tulisi olemaan yli 600 000 yksikköä. Uusi yhtiö tulisi olemaan myös kansainvälisesti yksi suurimmista konevuokraajista.

Euroopan ensimmäinen Hyundai HX900 L asiakkaalle

Baumassa esitellyn 90-tonnisen Hyundai HX900 L -kaivinkoneen toimitukset Eurooppaan ovat käynnistyneet. Ensimmäinen kone luovutettiin Iso-Britannian suurimmalle purkuyritykselle, middlesboroughilaiselle Ablelle. Koneen työkohteeksi tuli koillisrannikon Seaton Portissa sijaitseva metallinkäsittelyalue, jossa sillä paloitellaan metallia kierrätettävään muotoon. Työkaluna koneessa on 10 tonnin Fortress-nokkaleikkuri, ja varustukseen kuuluu myös 4,85 kuution kauha, mikäli maansiirtotehtäviä edellytetään.

Ablelle Hyundain koneet ovat tuttuja, ja käytössä on mm. 43-tonninen R430LC-9A, josta saadut kokemukset vakuuttivat myös uuden koneen hankintaan, varsinkin kun ominaisuudet vaikuttivat juuri sellaisilta, joita lisääntynyt työmäärä metallinkäsittelyssä edellytti. ”Olemme enemmän kuin tyytyväisiä uuteen koneeseen, ja uskomme yhteistyön jatkuvan tulevaisuudessakin. HX900L suoriutuu töistä erinomaisesti, emme voisi toivoa enempää”, linjaa Philip Mangan, Ablen kohdepäällikkö tuntojaan uudesta koneesta.

Metson 10 000. HP-kartiomurskain myyty

Vincent Follet, Didier Thevenard ja Eric Guelton.

Metso saavutti merkittävän virstanpylvään myytyään 10 000. Nordberg HP -kartiomurskaimensa. Tämä uudemman sukupolven kartiomurskainsarja on nyt ollut markkinoilla 30 vuotta. Järjestyksessä 10 000. HP-kartiomurskain luovutettiin tänään Metson Mâconin tehtaalla Ranskassa murskeen ja asfaltin tuotantoon sekä kaupunki-infrastruktuurin kehittämiseen erikoistuneelle Eurovialle.

”HP on epäilemättä yksi Metson käytetyimmistä innovaatioista. HP-murskausteknologiaa on kehitetty vuosien mittaan asiakkaiden muuttuvien tarpeiden mukaan ja sarjan laitteiden suorituskyky sekä luotettavat murskaustulokset ovat auttaneet asiakkaita tehostamaan toimintaansa kaikkialla maailmassa. Se onkin todennäköisin syy, miksi HP-sarja on vakiinnuttanut asemansa niin laajasti erilaisissa kivenmurskauksen ja kaivosteollisuuden sovelluksissa”, kertoo Arto Halonen, johtaja, Aggregates Crushers, Metso.

HP-kartiomurskaimet saivat alkunsa Yhdysvaltain Milwaukeessa 1980-luvun alkupuolella. Nordbergin tutkimusohjelman teknologiset saavutukset tehostivat murskausta merkittävästi ja loivat perustan uudenlaisille kartiomurskaimille. Vuonna 1989 markkinoille tuotiin ensimmäinen Nordberg High-Performance -kartiomurskain, joka nykyisin tunnetaan lyhyesti nimellä HP. 

Nykyään HP-kartiomurskaimia kehitetään ja valmistetaan Metson osaamiskeskuksessa Ranskan Mâconissa. Lisäksi niitä valmistetaan Brasiliassa, Kiinassa ja Intiassa. Monipuolinen murskain soveltuu kiinteisiin ja liikuteltaviin käyttökohteisiin aina kalkkikiven käsittelystä sepelin ja teollisen hiekan tuotantoon.

 ”Osaaminen, joka on kertynyt HP-sarjan kehittämisestä ja tuhansista asiakassovelluksista ympäri maailmaa, on ollut merkittävässa osassa Metson murskaukseen liittyvissä tutkimus- ja kehityshankkeissa. Tämä merkkipäivä on meille tärkeä virstanpylväs. Haluamme kiittää asiakkaitamme luottamuksesta ja yhteistyöstä koko HP-sarjan tähänastisen matkan ajan ja odotamme innolla tulevaisuuden kehitysmahdollisuuksia”, Halonen linjaa.

Swedish Steel Prize 2019 -kilpailu on alkanut

Swedish Steel Prize -palkinto jaetaan ideoille ja tuotteille, jotka vaikuttavat tulevaisuuden teräsratkaisuihin. Palkintojenjakotilaisuus järjestetään Tukholmassa 14. marraskuuta 2019 osana Swedish Steel Prize 2019 -tapahtumaa.

Palkinto myönnetään tänä vuonna 20. kerran, ja kilpailuun voi nyt lähettää hakemuksia. Vuosien aikana palkinto on inspiroinut insinöörejä, suunnittelijoita ja keksijöitä ympäri maailmaa hyödyntämään teräksen loputtomia mahdollisuuksia.

Kilpailuun voivat osallistua niin yksityishenkilöt, yritykset kuin organisaatiotkin, ja palkinto myönnetään sellaiselle metodille tai tuotteelle, jossa valittu teräslaji toimii parhaiten osana merkittävää innovaatiota.

Hakemukset arvioi riippumaton tuomaristo. Arvioinnissa kiinnitetään huomiota ideoiden innovatiivisuuteen, luovuuteen, ympäristötietoisuuteen sekä suoritus- ja kilpailukykyyn. Kannustamme erityisesti lähettämään ehdotuksia, jotka tuovat esiin uudenlaista ajattelua ja jotka liittyvät ympäristöön, digitaalisiin ratkaisuihin ja talouden uusiin trendeihin.

”Swedish Steel Prize -palkinnolla juhlistetaan innovaatioita ja hyvää teknistä suunnittelua. Etsimme ratkaisuja, jotka koettelevat teräksen rajoja joko yksinään tai yhdessä muiden materiaalien kanssa ja joissa on kestävään kehitykseen tai digitaalisuuteen liittyviä ominaisuuksia”, Swedish Steel Prize -tuomariston puheenjohtaja ja SSAB:n tutkimus- ja innovaatiojohtaja Eva Petursson kuvailee.

Swedish Steel Prize -palkinnon voittaja saa diplomin, kuvanveistäjä Jörg Jeschken suunnitteleman pienoisveistoksen sekä runsaasti julkisuutta. Lisäksi SSAB tekee Swedish Steel Prize -tapahtuman yhteydessä 100 000 Ruotsin kruunun lahjoituksen hyväntekeväisyyteen.

Swedish Steel Prize -tapahtumaan saapuu osallistujia eri puolilta maailmaa vaihtamaan ajatuksia, verkostoitumaan ja tutustumaan uusimpiin terästeknologioihin. Palkintoseremonia järjestetään tämän maineikkaan, innovaatioihin kannustavan tapahtuman päätteeksi.

Kilpailun säännöt, hakuohjeet ja tietoja aiempien vuosien finalisteista saa osoitteesta www.steelprize.com/apply. Hakemusten on oltava perillä viimeistään 15. elokuuta.

Cramo ja Huuto.net pilotoivat konevuokrausta tavallisille kuluttajille

Huuto.net ja Cramo lanseeraavat yhteistyössä pilottihankkeen, jossa konevuokrauspalvelu tuodaan aiempaa helpommin myös kuluttajien saataville. Huuto.netin kautta kuluttajat voivat vuokrata ammattilaistason työkaluja arjen tarpeisiin Cramon verkkovuokrauspalvelua hyödyntämällä.

”Kiertotalous kiinnostaa yhä enemmän. Pyrimme vastaamaan tähän trendiin tarjoamalla kuluttajille mahdollisuuden vuokrata Cramon laadukkaita työkaluja satunnaisiin tarpeisiin. Sen sijaan, että remontoijat ostavat halpoja työkaluja nurkkiin pölyttymään, he voivat nyt kätevästi vuokrata huipputyökalut milloin he niitä tarvitsevat”, Huuto.netin tuotekehityspäällikkö Juho Laatikainen kertoo. 

Suomessa on perinteisesti hankittu työkalut rautakaupasta jopa hyvin pieniin ja satunnaisiin käyttötarkoituksiin. Tämä on Cramon tiedotteen mukaan johtanut siihen, että kuluttajien varastot ovat täynnä hyvin vähällä käytöllä olevia työkaluja. 

”Kestävä kuluttaminen on tärkeämpää kuin koskaan. Vuokraamalla koneet ja laitteet remontoija säästää kustannuksissa ja saa käyttöönsä ammattilaistason välineet. Asiakkaillamme on aina parhaat välineet jokaiseen työhön”, markkinointipäällikkö Kaisa Tiira-Vahala Cramosta toteaa.

Huuto.net-pilotti starttaa 3.6.2019, ja sen odotetaan vastaavan jatkossakin kysyntään: ”Huuto.netin kautta tapahtuva verkkovuokraus tukee Cramon omaa verkkopalvelua, joka on toiminut Cramon nettisivuilla jo muutaman vuoden. Verkkovuokraus on tullut alalle jäädäkseen” Cramolta linjataan.



John Deere 1910G -video Punkaharjulta

Suomen ensimmäinen 1910G päätyi videolle Punkaharjulla. Ja näkyyhän siellä myös 1270G 8WD. Käy katsomassa nauha alla olevan linkin kautta! Se on kelattu valmiiksi alkuun, ei tarvitse kuin painaa playtä. Koko juttu luettavissa Koneurakointi 5/2019 -numerossa.

Lisätilaa ja kapasiteettia – John Deere investoi isosti Joensuun tehtaaseen

Deere & Company on investoinut tällä vuosikymmenellä suomalaiseen metsäkoneliiketoimintaan yli 50 miljoonaa euroa. Vauhti ei osoita laantumisen merkkejä, sillä uusin, Joensuun metsäkonetehtaan laajennusta ja kapasiteetin lisäystä koskeva investointi on John Deere Forestry Oy:n historian suurin yksittäinen investointi kyseiseen tehtaaseen. Investoinnin toteutus aloitetaan kesällä 2019 ja valmista on suunnitelmien mukaan vuonna 2021.

Investoinnilla on tarkoitus parantaa ja laajentaa Joensuun tehtaan kokoonpano- ja koeajotiloja sekä lisätä komponenttivalmistuksen kapasiteettia. Investoinnin kokonaismäärä on noin 15 miljoonaa euroa. ”Tämä laajennus auttaa meitä jatkossa vastaamaan paremmin kysyntään huippusuhdanteissa. Uusi tila lisää myös työturvallisuutta ja henkilöstön viihtyvyyttä”, kertoo tehtaanjohtaja Janne Haapasalo.

Laajennuksen jälkeen John Deere Forestry Oy:n tuotanto- ja logistiikkatilat ovat kokonaisuudessaan 3,2 hehtaaria.

Myös yrityspuisto Green Park laajenee, sillä John Deere Forestry Oy on myynyt Joensuun kaupungille tontin nykyisen yrityspuiston itäpuolelta. Joensuun Yrityskiinteistöt Oy rakennuttaa tontille uuden kiinteistön, joka tulee John Deere Forestry Oy:n käyttöön. Tämän investoinnin arvo on puolestaan noin viisi miljoonaa euroa, ja uusi kiinteistö valmistuu kesäkuussa 2020.

Green Park -toimittajapuiston laajennuksella saadaan keskitettyä Joensuun tehtaan logistiikkatoimintoja ja lisättyä logistiikan tehokkuutta entisestään.

”Vahva yhteistyö Joensuun kaupungin ja Green Park -yrityspuistoa hallinnoivan Joensuun Yrityskiinteistöt Oy:n kanssa sekä yhtenäinen tahtotila kehittää alueen yritystoimintaa on meille ensisijaisen tärkeä asia. Aivan tehtaan välittömässä läheisyydessä toimivat kriittiset alihankkijat ovat todistetusti tehostaneet toimintojamme”, Haapasalo sanoo.

Logsetilta uusi hybridiharvesteri

Logset lanserasi tuotevalikoimaansa uuden hybridiharvesterimallin, Logset 8H GTE Hybridin. Harvesterimalli on yhtiön toinen hybridiharvesteri sitten maailman suurimman pyörillä liikkuvan harvesterin, Logset 12H GTE Hybridin, joka lanseerattiin 2016.

”Kun lanseerasimme ensimmäisen hybridiharvesterin, monia kiehtoi Logsetin ottama merkittävä harppaus eteenpäin. Logset 12H GTE Hybridin suosio pohjautui huipputeknologiaan, joka vastasi modernin metsätalouden tarpeisiin. Kolme vuotta myöhemmin kestävien, tuottavien ja taloudellisten ratkaisujen kysyntä on suurempi kuin koskaan, ja Logsetin huipputeknologia on valmis sovellettavaksi pienempiin koneisiin. Logset on sitoutunut tarjoamaan uskottavia ratkaisuja, jotka työntävät koko metsäkonealaa eteenpäin. Uusi tuotelanseeraus on investointi, johon meillä on vahva usko”, sanoo myyntijohtaja Pascal Réty

Uudessa harvesterimallissa on EU:n uusimmat 5-tason päästömääräykset täyttävä AGCO Power 74 LFTN -dieselmoottori. Hybridijärjeselmä koostuu sähkömoottorista ja superkondensaattoreista, jotka toimivat energiavarastona. Hybriditeknologian avulla harvesterissa on jopa 100 kW lisävoimaa. Lisäväännön hyöty mitataan koneen kyvyssä tehdä useita toimintoja normaalia tehokkaammin samanaikaisesti, mikä kasvattaa tuottavuutta. Moottorin kierrosluvut pysyvät kuitenkin tasaisina, mikä vuorostaan vähentää päästöjä tuotettua puukuutiota kohden.

”Tämä hybridimalli sopii monille eri markkina-alueille, ja sen voi varustella Logset TH65- tai TH75-hakkuupäällä. Hybridiharvesterin käyttökustannukset ovat alhaisemmat kuin perinteisellä harvesterilla, mikä on yksi hybriditekonolgian pääeduista. Polttoainesäästö voi olla jopa 30 %. Hybriditeknologia on selvästi yksi osa kestävän metsätalouden tulevaisuutta”, näkee Réty.

Palaamme aiheeseen seikkaperäisemmin Koneurakointi-numerossa 5/2019.

0tykkääjääTykkää