>

MR Takasen uusi Cat 140M3 videolla

Ensi viikolla ilmestyy Koneurakointi 6/19 ja siinä käsitellään laajasti MR Takanen Oy:n uutta Cat 140M3 -tiehöylää. Lehden ilmestymistä odotellessasi voit ottaa jo tunnelmaa pintaan katsomalla tämän videon.

Hybridi-Logsetille palkinto Euroopassa

Logsetin keväällä lanseeraama keskikokoinen hybridiharvesteri, Logset 8H GTE Hybrid, sai vastikään merkittävän tunnustuksen Ranskan ja Belgian rajalla pidetyillä Libramontin-messuilla heinäkuussa 2019.  Metsäalan johtava ranskankielinen lehti Bois International ja laaja valintakomitea valitsivat Logsetin hybridiharvesterin Vuoden Metsäkoneeksi.

Valinnan perusteena mainittiin innovatiivisuus ja ympäristöystävällisyys erityisesti hiilidioksidipäästöjen ja energiatehokkuuden osalta. Palkinnon ottivat Logsetin puolesta vastaan Area Sales Manager Marc Mimeau ja yhtiön hallituksen puheenjohtaja Tapio Nikkanen

Nikkanen kertoi kiitospuheessaan seuraavaa: Logsetin strategian kulmakiveksi valittiin muutama vuosi sitten olla metsäkonealan ykkönen ympäristöystävällisyydessä ja energiatehokkuudessa. Olemme määrätietoisesti kehittäneet uusia ratkaisuja tuomalla markkinoille nyt jo toisen hybridimallin.  Vuoden Metsäkone-palkinto on yhtiöllemme hieno kiitos ja kannustaa meitä jatkossakin kehittämään strategiamme mukaisia uusia tuotteita.

Cat 794 AC -kiviauto Tier 4F -tasolle

Cat 794 AC -kiviauto on päivittynyt Tier 2 -päästötasolta Tier 4F -tasolle ja EU-taso V -sertifiointiprosessi on parasta aikaa käynnissä. Samalla polttoainekulutusta on laskettu 5,6 valmistajan mukaan prosenttia aikaisemmasta. 794 on 320 jenkkitonnin eli 291 metritonnin kapasiteetin tarjoava kiviauto jonka voimanlähteenä on 3500-hevosvoimainen Cat C175-16 -moottori. Pakokaasuja käsitellään SCR-järjestelmällä. Voimansiirto on sähköinen. Kokonaismassa laitteelle on 521,6 tonnia ja tyhjäpaino 217 tonnia vakiolavalla.

Metsäteollisuuden tuotantomäärä kasvoi vain sellussa

Metsäteollisuus ry tiedottaa, että metsäteollisuuden päätuoteryhmistä ainoastaan sellun tuotanto kasvoi tammi–kesäkuussa viime vuoden vastaavasta ajanjaksosta. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärien lasku jatkui toisella vuosineljänneksellä, ja vuoden alkupuoliskon tuotantomäärät jäivät viimevuotisista. Huhti–kesäkuussa myös sahatavaran tuotanto kääntyi laskuun, selviää Metsäteollisuus ry:n tilastoista.

Tammi-kesäkuu 2019Tammi-kesäkuu 2018Muutos, prosenttia
Sellu4,24,05,5%
Paperi3,13,4-9,1%
Kartonki1,81,9-2,4%
Sahatavara (arvio)6,16,1-0,6%
Vaneri (arvio)0,60,6-4,4

Paperin tuotanto laski alkuvuoden aikana alimmalle tasolleen sitten vuoden 1991, josta Metsäteollisuus ry:n tuotantotilastoja on kvartaalitasolla kerätty. Tammi–kesäkuussa tuotanto oli 3,1 miljoonaa tonnia, ja alaspäin mentiin niin paino- ja kirjoituspapereiden kuin muiden papereiden tuotantomäärissä.

Kartongin tuotantomäärä oli vuoden ensimmäisen kuuden kuukauden aikana 1,8 miljoonaa tonnia, mikä oli 2,4 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2018 tammi–kesäkuussa.

Vanerin tuotannossa näkyy tammi–kesäkuun tilastoissa 4,4 prosentin notkahdus viime vuoden vastaavan ajanjakson tuotantoihin verrattuna. Alkuvuoden tuotantomäärä jäi 0,6 miljoonaan kuutioon.

Sahatavaran tuotantomäärät olivat vielä vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suuremmat kuin viime vuoden vastaavalla ajanjaksolla. Huhti–kesäkuussa tuotantomäärät kääntyivät laskuun, ja vuoden alkupuoliskon tuotantomäärä jäi 6,1 miljoonaan kuutiometriin.

Sellun tuotanto pysyi yhä selvässä kasvussa, joskaan huhti–kesäkuussa kasvu ei ollut yhtä ripeää kuin tammi–maaliskuussa. Tammi–kesäkuussa tuotettujen sellutonnien määrä nousi 4,2 miljoonaan.

”Metsäteollisuuden tuotannon supistuminen kertoo globaalin talouskasvun hidastumisesta. Talouspolitiikassa tulisi pikaisesti tarkentaa tilannekuvaa, eikä ainakaan ryhtyä päätösperäisesti heikentämään vientiteollisuuden kilpailukykyä”, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo.

Jaatinen viittaa etenkin maan hallituksen suunnitelmiin kiristää energia- ja polttoaineveroja sekä toteuttaa energiaverotuksen kokonaisuudistus. Laskevassa suhdanteessa myös työvoimakustannusten nousu olisi myrkkyä viennille ja työllisyydelle.

Tadanon Demag-kauppa valmistui

Tadanon aiemmin sopima 215 miljoonan dollarin (noin 193 milj. euroa) arvoinen kauppa Demag-mobiilinosturituotannosta on saatu tänään 1.8.2019 valmiiksi. Tadanolta kerrotaan, että investointi ja sen onnistuminen oli erittäin tärkeä askel yritykselle matkalla kohti nostolaitetoiminnan globaalia markkinajohtajuutta.  

Demagin mobiilinosturit täydentävät Tadanon mukaan yrityksen valikoimasta laajimman ja täydellisimmän tarjonnan nostokalustoa yhdeltä valmistajalta. Nyt tuotelinjaan kuuluvat kahdeksan uutta tela-alustaista ristikkopuominosturia 400-3200 tonnin kapasiteetilla. Lisäksi Demagin 15 autonosturimallia nostavat mm. Tadanon suurimman nostokapasiteettitarjonnan 1200 tonniin. Hankinnan jälkeen Tadanon kuvastosta löytyykin yli 80 erilaista mobiilinosturia tela- ja pyöräalustoilla.

Lue alkuperäinen juttu tästä:

Nokian Raskaat Renkaat ostaa Levypyörä Oy:n

Nokian Raskaat Renkaat ostaa suomalaisen, työkoneiden vanteita valmistavan Levypyörä Oy:n. Yrityskauppa tukee Nokian Raskaiden Renkaiden kasvustrategiaa. Levypyörä palvelee sekä ensiasennus- että jälkimarkkina-asiakkaita metsä-, maatalous- ja maansiirtosektoreilla. Vanteisiin ja teräsrakenteisiin erikoistuneen Levypyörän vuosittainen liikevaihto on noin 18 miljoonaa euroa.

”Yrityskaupan myötä Nokian Raskaat Renkaat pystyy tarjoamaan innovatiivisia ratkaisuja nykyisille asiakkailleen sekä kasvattamaan vannevolyymia ja parantamaan palvelutasoa entisestään. Levypyörä on ollut luotettu yhteistyökumppanimme jo vuosien ajan, ja tehty kauppa palvelee meitä molempia erinomaisesti. Kaupan myötä saamme uusia kasvumahdollisuuksia ja pystymme tarjoamaan kokonaisratkaisuja sekä OE- että jälkimarkkina-asiakkaillemme”, kertoo Nokian Raskaiden Renkaiden toimitusjohtaja Manu Salmi

“Osana johtavaa erikoisrenkaiden valmistajaa saamme hienon mahdollisuuden kasvaa ja kehittää Levypyörän tuotteita ja palveluja kansainvälisesti sekä vahvistaa nykyisiä suhteitamme asiakkaisiimme ja tavarantoimittajiimme”, sanoo Levypyörän toimitusjohtaja Lars Ojansuu

Levypyörä perustettiin 64 vuotta sitten, ja se työllistää noin sata ihmistä Nastolassa. Yhtiö on yksi johtavista vannevalmistajista raskaiden työkoneiden OE- ja jälkimarkkinoilla. Se on sitoutunut kehittämään ympäristöystävällisiä prosesseja, joiden tavoitteena on muun muassa vähentää hiilidioksidipäästöjä, eikä se käytä maalauksessa liuottimia. Levypyörä oli osa Weckman Steel -konsernia.

Hitachi-kaivinkoneet huvipuistossa

Saksalaisen Ravensburger-leikkikalu- ja peliyrityksen Spieleland-huvipuisto Bodenjärven lähistöllä on saanut vetonaulakseen hieman erilaista viihdytyskalustoa. Brio-rakennuspalikoiden mukaan nimetyssä huvipuiston osassa on viime kesästä lähtien ollut mahdollisuus käyttää kymmentä Hitachi ZX17U-5 -minikaivinkonetta, jotka on sponsoroinut Hitachi Construction Machinery Europe. 

Kasoja pääsee tonkimaan turvallisesti, sillä koneet on varusteltu lapsille sopiviksi tiukkojen saksalaisten TÜV Süd -luokituslaitoksen normien mukaan. 

Hytin etuosaan on asennettu turvakaide putoamisen estämiseksi, hytin sivulle on asennettu lisäkahvat nousemisen helpottamiseksi ja turvavyö täytyy olla kiinni, jotta kone käynnistyy. Myös ylävaunun kääntösäde on rajoitettu 30 asteeseen. Ympäristösyistä koneet on varustettu dieselmoottorin sijaan sähkömoottoreilla. Kaikkia koneita valvotaan keskitetysti, jolloin toiminta voidaan keskeyttää valvojan toimesta.

Ikärajat menevät niin, että kolmivuotias pääsee hyttiin aikuisen sylissä ja kahdeksanvuotiaat saavat kaivaa jo itsenäisesti. Yhden työvuoron pituus on kerrallaan kolme minuuttia, jotta kaikki halukkaat pääsevät kahvoihin käsiksi. Spielelandin toimitusjohtaja Carlo Horn on hyvillään kymmenestä koneesta. ”Vierailijat ja erityisesti lapset ovat todella innoissaan näistä koneista. Miten muuten he pääsisivät kaivamaan kaivinkoneilla ja vieläpä aitoa työmaata muistuttavassa paikassa? Ja aikuisetkin viihtyvät koneissa yhdessä lasten kanssa. Välillä näkee jopa tulevan kinaa siitä, kumpi saa ajaa”, Horn kertoo. ”Hitachin koneet sopivat erinomaisesti puistoomme. Haluamme vierailijoidemme olevan aktiivisia ja kokevan asioita itse. Teemme yhteistyötä tuotemerkkien kanssa, jotka sopivat Ravensburgerin filosofiaan – laatu on pääprioriteettimme. Ja Hitachin kanssa näin todellakin on.”

Sandvik DD320S -porajumbo: selkeää kustannustehokkuutta

Sandvikin uusi DD320S on kaksipuominen porajumbo, joka hyödyntää muutamia jo tutuksi tulleita komponentteja kuten THC560-hydrauliikkaohjausta, B26XLF-puomeja ja HLX5-porayksikköjä. Poravaunun moottori ja rakenteelliset ratkaisut puolestaan noudattavat DD321-jumbosta tuttuja ratkaisuja, joten käyttö- ja huoltoperiaatteet säilyvät käyttäjille tuttuina. 

HLX5-porayksikkö tarjoaa 20 kilowattia iskuvoimaa ja se on optimoitu 43-64 millimetrin porarei’ille sekä 76-127 millimetrin avarrukselle. FOPS/ROPS-hytti on lisävaruste. 

DD320S on Sandvikin mukaan suunniteltu erityisesti kustannustehokkaaksi ja yksinkertaistetuksi ratkaisuksi asiakkaille, jotka haluavat kalustoltaan Sandvikin luotettavaa ja tehokkaaksi havaittua teknologiaa. Jumboa on jo käytetty menestyksekkäästi Esan Balyan kaivoksella Länsi-Turkissa. ”Balyan kaivoksella suoritetut testit osoittivat, että DD320S ylitti poraustehokkuudessa ja luotettavuudessa odotukset verrattuna samalla kaivoksella käytettyihin muun merkkisiin laitteisiin”, kertoo tuotepäällikkö Johannes Välivaara Sandvikilta.  

Engcon siirtyy S-kiinnikkeestä Q-Safeen

Engcon on lopettanut perinteisen, jo 80-luvulla markkinoille tuodun S-tyypin työlaitekiinnikkeiden valmistuksen kokoluokissa S45–S80. Nämä työlaitekiinnikkeet on nyt korvattu itse kehitetyllä Q-Safe (QS) -kiinnikkeellä, joka on valmistajansa mukaan yksi maailman turvallisimmista kiinnikkeistä ja kytkee lisäksi öljyn, keskusvoitelun ja sähkön automaattisesti.

Kuulemme liian usein uutisia ihmisistä, jotka ovat loukkaantuneet tai jopa kuolleet turvattomien työlaitekiinnikkeiden tai virheellisen käytön johdosta. Tämä ei ole mielestäni hyväksyttävää, minkä vuoksi päätin, että Engcon siirtyy käyttämään ainoastaan itse kehittämäämme turvallista kiinnikettä ja lukitusjärjestelmää”, Engconin perustaja Stig Engström sanoo.

Engconin mukaan oma lukitusjärjestelmä ja turvallinen työlaitekiinnike poistavat inhimillisen erehdyksen eli työlaitteen väärin kytkemisen riskin. Lukitusmenetelmä on standardisoitu, ja kauhaa on mahdotonta kytkeä väärin, minkä ansiosta kauha ei voi irrota kokonaan tai jäädä yhden akselin varaan ja heilua vaarallisesti virheellisen käytön johdosta. Kauha ei voi myöskään täydellisimmässä lukitusjärjestelmässä pudota työlaitelukituksen tahattoman tai virheellisen aktivoinnin seurauksena, sillä kauhan täytyy silloin olla maata vasten, ennen kuin se voidaan irrottaa.

”Tämä on osa pyrkimystämme edistää turvallisuutta ja nollatoleranssia heilahtelevien ja putoavien kauhojen suhteen. Q-Safe on yksi maailman turvallisimmista kiinnikkeistä, ja meille on luonnollinen askel korvata sillä vanha S-kiinniketyyppi, joka ei ole yhtä turvallinen”, Stig Engström sanoo.

Stig Engström kertoo, että Engconin työlaitekiinnike ja lukitusjärjestelmä ottavat vastuuta suuresta osasta kuljettajan virheiden vähentämisessä, sillä kaivukonetta ei voi käyttää silloin, kun kauha on täydellisimmässä lukitusjärjestelmässä väärin kytkettynä.

”Ymmärrän kuljettajia, jotka stressaavien työolosuhteiden vuoksi usein ohittavat turvalliset työtavat työlaitteiden kytkemisessä, kun niitä on tarkoitus siirtää vain lyhyt matka. Ja joskus jopa maassa työskentelevien henkilöiden yli. Valitettavasti vaaratilanteita ja tapaturmia sattuu, kun työlaitteet putoavat näissä tilanteissa maahan. Tämä voidaan välttää työlaitekiinnikkeemme avulla”, Stig Engström sanoo.

Q-Safe-työlaitekiinnikettä toimitetaan sekä konekiinnikkeenä että Engconin rototilttien alapuolelle kytkettävänä kiinnikkeenä. Siinä on turvatoimintojen lisäksi automaattinen öljyliitäntä, minkä ansiosta kuljettajan ei tarvitse kiivetä ulos ohjaamosta hydraulisten työlaitteiden kytkentää varten.

Engconin päätös lisää turvallisuutta ja käyttömukavuutta. Modifikaatioita ei tarvita, sillä Q-Safe sopii kaikkiin työlaitteisiin, joissa on S45–S80-tyyppinen S-kiinnike. Engcon aikoo korvata myös S40-kiinnikkeen lähiaikoina QS40-kiinnikkeellä.

Continentalin maatalousrenkaille John Deere -ensiasennushyväksyntä

John Deere ja Continental ovat solmineet yhteistyösopimuksen. Sen myötä John Deeren keskikokoisiin 6MC-, 6RC-, 6M- ja 6R-traktoreihin on saatavilla Continentalin Tractor70- ja Tractor85-renkaita 30 eri koossa.
Renkaat on valmistettu Continentalin Lousadon tehtaalla Portugalissa, jossa suoritetussa kattavassa auditoinnissa kaikki Continentalin 30 maatalousrengasta saivat ensiasennushyväksynnän. Kumppanuussopimuksen ansiosta johtava teknologiayrityksenä tunnettu Continental laajentaa edelleen liiketoimintaansa maataloussektorilla.

Modernille rengastehtaalle loistava arvosana tehdasauditoinnissa 

Kumppanuussopimuksen yhtenä edellytyksenä oli, että John Deere on ensimmäinen OEM-auditoitu maatalousrenkaiden käyttäjä. Lousadon tehtaalla suoritetussa auditoinnissa selvitettiin tehtaan laadunhallinta-, toimitus- ja riskienhallinta sekä tilauksien käsittelyn prosesseja. Continentalin ultramoderni rengastehdas läpäisi tarkastajien mukaan auditoinnin erinomaisin tuloksin.

Standardirenkaat innovatiivisella N.flex- ja Bead-teknologialla

Tractor70- ja Tractor85-renkaat on valmistettu Continentalin mukaan äärimmäisen kestäviksi. Joustava N.flex-nailonrunko sekä jalkaosan Single-Wire Bead -teknologia takaavat valmistajansa mukaan erinomaisen ajomukavuuden, alhaisen maaperän tiivistymisen sekä hyvän pidon. Rungossa käytetty N-flex-nailonteknologia tekee renkaasta äärimmäisen vankan ja iskunkestävän, Continentalilta kerrotaan. Se mahdollistaa renkaan kylkialueen joustavuuden, mikä takaa loistavan ajettavuuden ja vähentää maaperän tiivistymistä. Jalkaosan tukeva ja kompakti reunavaijeri varmistaa korkeanvääntömomentin vanteelta renkaalle, ja se pitää muotonsa vaativassakinkäytössä, valmistaja tiedottaa.

Molemmat renkaat on suunniteltu lisäämään traktorien suorituskykyä sekä minimoimaan sen käyttämiä resursseja. Renkaiden on todettu John Deeren ja Continentalin testeissä menestyvän myös suuremmilla vetovoimilla, kuten John Deeren 6MC-, 6RC-, 6M- ja 6R-traktoreilla, jolloin renkaiden luisto on todettu vähäisemmäksi ja ajettavuus vakaammaksi.

0tykkääjääTykkää