>

Operail aloittaa Suomessa syksyllä

Kuva: AS Operail

Viron valtion omistama rautatielogistiikkayritys AS Operail ilmoitti jo viime syksynä aikeistaan aloittaa tavarajunaliikenteen Suomessa. Kesällä maahan saapuivatkin ensimmäiset vetokalustoyksiköt, ja liikennöinti aloitetaan lähiaikoina.

Virolainen valtionyhtiö Operail tunnettiin aiemmin nimellä EVR Cargo, ja se perustettiin vuonna 2012 Eesti Raudteen tavaraliikennetoimintojen pohjalle. Yritys toimii pelkästään tavaraliikenteen parissa, ja ilmoitti viime syksynä investoivansa ensimmäisessä vaiheessa lähes 50 miljoonaa euroa Suomen toimintoihinsa. Perustetun Operail Finlandin toimitusjohtajaksi nimettiin Ilkka Seppänen, jolla on merkittävä kokemushistoria VR Groupin tavaraliikennepuolelta.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on myöntänyt yhtiölle yhtenäisen turvallisuustodistuksen ja toimiluvan rautatieliikenteen harjoittamiseen Suomen rataverkolla, ja kuluvan kesän aikana Suomeen on tullut jo dieselveturiyksiköitä, jotka saivat rataverkolla tyyppitunnuksen Dr20. 

Suomeen tulee tässä vaiheessa yhteensä yhdeksän kappaletta yhdysvaltalaisia kuusiakselisia Wabtec PowerHaul-vetureita, ja heinäkuun lopulla kaksi ensimmäistä veturia oli viranomaisten tyyppihyväksyttävinä.   

Voimanlähteenä veturityypissä on 16-sylinterinen GE PowerHaul P616 -dieselmoottori, joka tuottaa 3700 hevosvoimaa. Tämä muutetaan vaihtovirraksi, joka pyörittää ratamoottoreita. Valmistaja Wabtec on GE:n omistama yritys, ja se muodostui jarruistaan tunnetun Wabcon sekä veturivalmistaja MotivePowerin yhdistyessä vuonna 1999.  Kun toiminta Suomessa alkaa, Operail siirtyy listalla VR Groupin jälkeen Suomen toisiksi suurimmaksi rautatierahdin kuljettajaksi kotimaisen Fenniarailin edelle. Operaililla on Suomen-toimintojen alkamisen jälkeen vahvuudessaan hieman yli 70 veturia ja noin 3500 tavaravaunua. Vaunuista reilusti yli puolet on vuokrattu kansainvälisille asiakkaille.

AFM 75 -hakkuupää suuntaa Suomesta maailman suursavotoille

Jyväskyläläinen AFM-Forest Oy tuo markkinoille täysin uudistetun AFM 75 -hakkuupään, jonka kuumimmat kohdemarkkinat löytyvät esimerkiksi Pohjois-Amerikan suurhakkuilta.

Valmistaja luonnehtii kouraa näin: ”Uusi AFM 75 on vankkarakenteinen prosessorikoura, jonka suuri syöttövoima yhdessä entistä paremman geometrian kanssa antavat kouralle suorituskyvyn, joka pystyy vastaamaan maailman markkinoiden kasvaviin haasteisiin.

Kestävyyttä on haettu sillä, että hakkuupään HD-runkorakenne, sekä kaikki muutkin rakenteet ovat Ruukin erikoisterästä, ja yhdessä vankkojen laakerointien kanssa tämän kerrotaan takaavan kouran häiriöttömän toiminnan haastavimmissakin olosuhteissa sekä erityyppisissä alustakoneissa.

Samoin tiltin laaja kääntökulma, sekä erityisesti prosessointiin suunniteltujen veitsien geometria mahdollistavat valmistajan mukaan tehokkaan maastapoiminnan myös jyrkissä rinneolosuhteissa. Uutuuden suunnitteluvaiheessa AFM-Forest on kuunnellut herkällä korvalla asiakkaiden toiveita, ja siten huomioinut esimerkiksi tarpeen nopeaan ja helppoon päivittäiseen laitteen huoltamiseen. 

Tarjolla on useita eri moottori- sekä syöttörullavaihtoehtoja, joiden ansiosta kouran varustelu eri markkina-alueille on helppoa. Uusi AFM 75 soveltuu erinomaisesti myös eukalyptuksen prosessointiin, sillä kouran rakenteissa on huomioitu toimivaan eukalyptuksen kuorintaan liittyvät vaatimukset. Kouran propo-ohjatun automaattikiristeisen sahalaitteen luvataan takaavan tehokkaan ja varman katkaisun prosessoitavasta puulajista riippumatta.

Hakkuupään moderni geometria ja lisävarusteinen latvasaha, yhdessä Supercut 150 sahan, sekä 360:n asteen pyörityksen kanssa, tekee siitä todella tehokkaan työkalun perinteiseen prosessointiin sekä tavaralajimenetelmällä toteutettuihin hakkuuoperaatioihin ilman kompromisseja.”Kertoo AFM-Forest Oy:n aluemyyntipäällikkö Timo Savornin.


Tekniset tiedot:
– Optimaalinen puun koko: 30-50cm (12-18 ”)
– Kaatohalkaisija, max: 860mm (33,5 ”)
– Syöttönopeus: 0-5,5m / s (0-18 jalkaa / s)
– Syöttövoima: 35kn (7,9lbf)
– Paino ilman rotaattoria 2800 kg (6173 lbs)
– Säädettävä / kelluva etuveitsi


Lisävarusteet:
– Latvasaha (20 cc sahamoottori, automaattinen sahaketjun kiristin)
– Supercut 150 404” tai ¾ ”sahaketjuille
– 2 tai 3 tai 4 liikkuvaa veistä (2 veistä prosessorikäytössä)
– 360° rotaattori (Rotobec RT503)
– lasertoiminen tyvenhaku-anturi
– Eukalyptuksen korjuuseen tarkoitetut kuorivat syöttörullat
– Kantokäsittely
– Värimerkaus

Poliisi tehovalvoo taas

Kuva: Harri Onnila

Poliisi valvoo tehostetusti raskasta liikennettä koko maassa maanantaista sunnuntaihin 20.- 26.7.2020.

Valtakunnalliseen tehovalvontaan osallistuvat kaikki poliisilaitokset sekä Rajavartiolaitos. Valvontajakso on samalla osa Euroopan liikennepoliisiverkoston (ROADPOL) Euroopan laajuista valvontateemaa.

Raskaan liikenteen valvonta on yksi poliisille asetetuista liikenneturvallisuustyön painopistealueista vuonna 2020. Valvonnan tavoitteena on liikenneturvallisuuden parantaminen sekä harmaan talouden ja kuljetusrikollisuuden torjunta.

”Valvontaa kohdennetaan aiemmilla valvontajaksoilla havaittuihin selkeimpiin epäkohtiin kuten ajo- ja lepoaikojen noudattamiseen, kuorman varmistamiseen sekä ajoneuvojen kuntoon”, poliisitarkastaja Heikki Kallio Poliisihallituksesta kertoo.

Lisäksi tämän valvontajakson erityisteemana on ammattikuljettajien ajon aikaisen tarkkaamattomuutta aiheuttavien tekijöiden valvonta.

”Valvonnassa puututaan muun muassa kuljettajien puhelimien, tablettien ja kannettavien tietokoneiden käyttöön ajon aikana. Lisäksi kuljettajan näkemäkatveisiin eli näkökentän esteisiin, kuten kojelaudan päälle rakennettuihin ja asennettuihin tasoihin tai tuulilasin kiinnitettyihin koriste -esineisiin tullaan puuttumaan”, Kallio sanoo.

Viime vuoden heinäkuussa vastaavan valvontaviikon aikana tarkastuksiin käytettiin noin 2 400 työtuntia ja tarkastettiin 1 411 raskasta ajoneuvoa. Tarkastetuista ajoneuvoista 1 199 oli kotimaisia ja 212 ulkomaalaisia. Mukana oli 40 linja-autoa.

Valvonnan aikana havaittiin 177 ajo- ja lepoaikarikkomusta sekä 46 ajopiirturirikkomuksia. Lisäksi piirtureiden manipulointitapauksia paljastui neljä.

Heikki Kallion mukaan tällä kertaa tavoitteena on noin 1 600 – 1 800 ajoneuvon tarkastaminen.

Parlokilta uusia kaaria koneisiin ja autoihin

Suomalainen lokasuojavalmistaja Parlok esittelee uuden OFF-RD -lokasuojamallin, joka on kehitetty vaativaan käyttöön erilaisissa maatalousajoneuvoissa ja työkoneissa.

OFF-RD on valmistettu kestävästä ja joustavasta 4 mm paksusta korkeatiheyksisestä polyeteenistä (PE-HD). Lokasuojat ovat valmistajansa mukaan erittäin iskunkestäviä ja pitävät muotonsa erittäin hyvin. Rakenteensa takia ne kestävät hyvin hankausta ja muuta kulutusta. Perusmallien lisäksi Parlok OFF-RD on saatavana myös asiakkaan erikoisvaatimusten mukaisena, ja jokaiselle maatalous- ja työkonevalmistajalle löytyy sopiva ratkaisu, Parlokilta kerrotaan. Lokasuojat voivat olla asiakkaan suunnittelemia tai ne voidaan suunnitella Parlokin omassa tuotekehityksessä.

OFF-RD:n ominaisuudet:

  • Valmistusmateriaali korkeatiheyksinen polyeteeni (PE-HD), käyttölämpötila -50° – +80°
  • Materiaalin paksuus 4 mm antaa erinomaisen kestävyyden erittäin vaativissa olosuhteissa
  • Erinomainen kemikaalien kestävyys
  • Tyylikäs kokonaan musta ulkonäkö Parlokin hiili-pinnalla
  • Laaja valikoima asiakaskohtaisia ratkaisuja
  • Pitkä elinkaari ja 100 % kierrätettävissä
  • 45 mm reunakorkeus helpottaa asennusta ja jättää reilusti etäisyyttä renkaaseen

Parlok esittelee myös toisen uutuuden, HEAVY-D -lokasuojat. Nämä soveltuvat hyvin maantieajon haastaviin olosuhteisiin, muun muassa puutavaranajossa operoiviin autoihin ja perävaunuihin. Hankauskestävyytensä johdosta 4 mm materiaalivahvuus mahdollistaa lokasuojan erinomaisen käytettävyyden ketjujen kanssa.

HEAVY-D:n ominaisuudet:

  • Valmistusmateriaali korkeatiheyksinen polyeteeni (PE-HD), käyttölämpötila -50° – +80°
  • Materiaalin paksuus 4 mm antaa erinomaisen kestävyyden vaativissakin olosuhteissa
  • Erinomainen kemikaalien kestävyys
  • Helppo ja nopea asennus
  • Tyylikäs ulkonäkö Parlokin White Line™ -reunalla
  • Laaja valikoima asiakaskohtaisia ratkaisuja
  • Pitkä elinkaari ja 100 % kierrätettävissä

Volvo A60H kaupan hyllyille Legona

Lego Technic -sarjojen listalle lisätään tämän vuoden elokuussa uusi Volvo-tuote, kun A60H-niveldumpperi saapuu kauppoihin. Legon ja Volvon yhteistyö on tuonut Technic-pakkausten muodossa tarjolle aiemmin jo L350F-pyöräkuormaajan, EW160E-kaivinkoneen ja Volvo-konseptipyöräkuormaajan.

Nyt julkistettu uutuus on 2193 osaa sisältävä kokonaisuus, jonka voimanlähteenä toimivat yksi iso kulmamoottori, yksi XL-moottori ja yksi L-moottori.

Dumpperin toimintoja ohjataan Smart Hubilla Bluetoothin kautta, eli uusien Lego Technic -sarjojen tapaan Control+ -sovelluksella. Erillistä kauko-ohjainta ei siis enää mukana tule, vaan puhelin tai tabletti toimii ohjaimena. Toimintoja ovat ohjaus, kippaus ja vaihteen vaihto.

Dumpperi on 20 cm korkea, 60 cm pitkä ja 20 cm leveä. Hinta-arvio on 250 euroa. Julkaisupäiväksi on asetettu 1.8.2020. Virallinen tuotenimi on LEGO® Technic Nivelkaivoskuorma-auto Volvo 6×6 (42114) ja englanniksi LEGO® Technic™ 6×6 Volvo Articulated Hauler (42114)

JCB:n vetykaivinkone julkistettiin

Jo jonkin aikaa huhujen tasolla liikkunut JCB:n vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävä kaivinkoneprojekti on konkretisoitunut julkistuksen tasolle. Lopputuloksena on tänään esitelty 20-tonnisessa työpainoluokassa melskaava JCB 220X:n toimiva prototyyppi. Sen voimanlähteenä on vetypolttokenno, ja valmistaja kertookin tämän olevan alan ensimmäinen vetykäyttöinen kaivinkone ikinä.

Vedyn ja polttokennoteknologian hyödyntäminen olikin vain ajan kysymys, ja sen on nähty olleen hautumassa pinnan alla, sillä JCB:n hallituksen puheenjohtajan Lordi Bamfordin poika Jo Bamford on omissa liiketoimissaan siirtynyt vetypuolelle perustamalla vetyratkaisujen kehittelyyn keskittyvän Ryse Hydrogen -nimisen yrityksen ja soveltamalla ratkaisuja myös ostamansa pohjois-irlantilaisen Wrightbus-bussivalmistajan tuotteisiin. Kaksikerroksisia Wrightbusin valmistamia vetybusseja on jo toimitettu ja toimitetaan tänä vuonna lisää mm. Lontooseen.

Kaivinkoneesta tiedetään tässä vaiheessa siis sen verran, että vetypolttokenno tuottaa sähköä hydrauliikka pyörittäville sähkömoottoreille, ja ainoa päästö, mitä kone tuottaa, on vesi. Milloin tämä nyt prototyyppinä nähty kone mahdollisesti tulee vapaille markkinoille, on toistaiseksi vielä julkistamatonta tietoa. Ensimmäinen askel on kuitenkin otettu, ja JCB:n kokoluokassa tällainen julkistus enteilee lähes väistämättä myös varsinaisten tuotteiden markkinoille saattamista lähivuosina.

Koneosapalvelu listasi myös purkuosavalikoiman nettiin

Koneosapalvelulla on mittava kokemus metsäkoneiden käytettyjen osien myynnistä. Vilppulan raskaskonekorjaamon yhteydessä toimii metsäkonepurkamo, jossa puretaan eri merkkisiä metsäkoneita, ja käyttökelpoiset osat varastoidaan uusiokäyttöä varten. Käytettyjen osien varastotuotteita on nyt lisätty Koneosapalvelun sähköiseen tuotekuvastoon, mikä helpottaa ja nopeuttaa sopivan komponentin löytymistä asiakaspalvelun aukioloajoista riippumatta. Tuotekuvastosta löytyvät sekä vaihto-osat että purkuosat. 

Koneosapalvelu julkaisi uuden netissä toimivan tuotekuvaston joulukuussa 2019. Ensi vaiheessa kuvastoon tuotiin vaihto-osat eli hydrauliikan, voimansiirron ja nostureiden kunnostetut komponentit, jotka löytyvät toimitusvalmiina Koneosapalvelun varastosta.

Nyt kesäkuussa 2020 web-kuvastoon on lisätty metsäkoneiden purkuosien varastotuotteita. Purkuosat ovat nimensä mukaisesti käytettyjä komponentteja, jotka ovat peräisin Koneosapalvelun purkamista metsäkoneista. Purkuosat ovat toimivia ja ehjiä, mutta niitä ei ole kunnostettu, eikä niillä ole varaosatakuuta kuten vaihto-osilla. Purkuosista löytyy usein edullisin ratkaisu hieman vanhemman kaluston ylläpitoon ja korjaukseen. 

Tuotekuvastossa julkaistiin kerralla noin 220 nimikettä purkuosia, ja varastotuotteiden tallennus järjestelmään jatkuu aktiivisesti, joten netissä selailtavissa oleva valikoima kasvaa edelleen. Purkuosissa eniten tarjontaa on voimansiirron osista, mutta myös esim. hydrauliikan, ohjaamon, kuormatilan ja rungon osia löytyy varastosta. 

”Metsäkoneiden kanta on uusiutunut voimakkaasti viime vuosina, ja huoltosopimuskuviotkin ovat muuttaneet varaosien hankintatapoja. Siitä huolimatta meiltä kysellään yhä päivittäin käytettyjä osia, vaikkemme ole juurikaan mainostaneet metsäkonepurkamon toimintaa. Edullisille, käytetyille osille on selkeästi kysyntää, ja tavoitteenamme onkin palvella koneyrittäjiä monipuolisesti, ja tukea myös vanhemman konekannan toimintaa alalla. Siksi päätimme satsata käytettyjen osien saatavuuteen tuomalla purkuosien varastomme digiaikaan”, kertoo Koneosapalvelun toimitusjohtaja Ville Nevalainen

”Tuotteita voi hakea kuvaston hakutoiminnossa kätevästi peruskonemerkin tai vaikka yksittäisen tuotekoodin avulla. Tuotteista näkyy sopivuus eri konemalleihin ja hinta, joten uskomme, että asiakkaan on helppoa tehdä hankintapäätös korjaustarpeen ilmaantuessa”, jatkaa Nevalainen. 

Uuteen kuvastoon pääsee kotisivun www.koneosapalvelu.fi kautta klikkaamalla oranssia ”Tuotekuvasto” nappia tai suoraan osoitteesta konetarvikkeet.fi 

Metso Minerals Oy ja Rotator Oy yhteistyöhön jälkipalveluissa

Metso Minerals ja Rotator ovat tänään allekirjoittaneet sopimuksen, jolla sovitaan yhteistyöstä jälkipalvelujen tuottamisesta Metson murskain- ja seulontalaitteistoihin. Rotator toimii Metson virallisena huoltokumppanina laitteistojen käyttöönotoista elinkaaren päättymiseen saakka koko maassa.

Yhteistyön tarkoituksena on, että Metso pystyy tarjoamaan kattavat varaosa-, huolto- ja ylläpitopalvelut myymäänsä kalustoon koko Suomen markkina-alueella.

”Sopimus varmistaa jatkuvan kehityksen ja asiakkaiden liiketoiminnan yhä paremman tukemisen haastavissa olosuhteissa. Onnistunut myynti- ja vuokrausyhteistyö Rotatorin kanssa, sekä heidän koko Suomen kattava huoltoverkostonsa antoivat hyvän pohjan yhteistyön syventämiselle”, kertoo huoltopäällikkö Aki Saarenmaa Metsolta.

”Metson sopimus on meille erittäin tärkeä askel kehittyessämme laaja-alaiseksi elinkaaripalvelujen tarjoajaksi mm. maarakennusalalla. Olen ylpeä siitä, että Metso luottaa yhteistyöhön kanssamme”, sanoo Rotatorin jälkipalvelujohtaja Jukka Oksanen.

Rammer Performance -sarjan vasarat RealMachineryltä

RealMachinery Oy on solminut valtakunnallisen jälleenmyyntisopimuksen Lahdessa toimivan Marakon Oy:n kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että RealMachinery Oy:n tuotevalikoimasta löytyvät jatkossa kotimaista osaamista edustavat Rammer Performance -sarjan iskuvasarat koko Suomen alueella.

Iskuvasaroiden huoltotoiminta on keskitetty Lahteen Marakonin huoltokorjaamolle. Tämän lisäksi asiakkaita palvelevat myös Marakonin huoltokumppanit ympäri Suomen. Rammereiden huolto- ja varaosapalvelu ovat laadustaan tunnettuja, ja Rammerin yhtenä laatulupauksena onkin se, että laitteet saadaan kuntoon tarvittaessa 24 tunnin sisällä asiakkaan yhteydenotosta. ”Rammer tuotteena on jo käsite ammattilaisten joukossa ja olemme erittäin tyytyväisiä että pystymme kasvattamaan lisälaiteportfoliotamme heidän tuotteillaan. Rammerin iskuvasarat tukevat hyvin meidän muita myyntitoimiamme, ja uskomme, että laadukkaan tuotteen sekä erittäin toimivan huolto- ja varaosaketjun vuoksi myyntitulokset tulevat lähitulevaisuudessa olemaan hyvät tuotteelle”,  visioi RealMachineryn kehitysjohtaja Jarmo Tonteri.

Vuonna 1981 perustettu ja Suomessa toimiva Marakon Oy  on osa kansainvälisesti toimivaa Marakon-konsernia,jonka liikevaihto vuonna 2019 oli 23 miljoonaa euroa. Marakon Oy:n missiona on auttaa asiakkaitaan parantamaan työn tuottavuutta sekä edistämään työn tekemisen turvallisuutta. ”Palvelemme niin pieniä rakennus- ja purkualan yrittäjiä kuin isompia kaivosyrityksiäkin. Nyt solmitun yhteistyösopimuksen myötä pystymme tehokkaammin tarjoamaan tuotteitamme RealMachineryn valtakunnallisen verkoston kautta”, kuvailee Marakon Oy:n toimitusjohtaja Pekka Pohjoismäki.

VT5:n työmaa vaikuttaa kesäliikenteeseen

Valtatie 5:n parannustyöt Mikkelin ja Juvan Vehmaan välillä aiheuttavat juhannuksen ja lomakauden liikenteelle jonkin verran matka-aikojen hidastumista. Kesä-heinäkuussa liikennettä siirretään rinnakkaistielle Nuutilanmäen ja Juvan välillä.

Tietyöt Mikkelin kaupungin alueella ja Juvalla Kilpolan/Pöllän alueella hidastavat jonkin verran juhannusliikennettä. 


”Toivon tielläliikkujilta pitkämielisyyttä juhannus- ja kesäliikenteeseen. Elokuussa päästään Mikkelissä jo uudelle väylälle”, kertoo projektipäällikkö Harri Liikanen Väylävirastosta.

Kesä-heinäkuun vaihteessa liikenne siirretään Nuutilanmäen ja Juvan välillä talven ja kevään aikana rakennetulle kiertotienä toimivalle rinnakkaistielle. Kesän aikana kiertotietä tullaan ottamaan käyttöön noin kymmenen kilometrin matkalla Koskenmäen ja Kettulan välillä. Ajonopeus rinnakkaistiellä on 50 kilometriä tunnissa.

Liikenteen ollessa rinnakkaistiellä päästään rakentamaan päätietä. Liikenne on rinnakkaistiellä arviolta heinäkuuhun 2021 saakka. Mikäli autoilija haluaa välttää hitaamman kiertotien käytön, vaihtoehtoinen reitti Mikkelin ja Kuopion välillä on esimerkiksi Pieksämäen kautta.

Loppuvuonna 2020 avataan uutta tielinjaa liikenteelle noin kolmen kilometrin matkalla Tuhkalan liittymän ja Koskenmäen välillä. Nuutilanmäki-Juva osuus valmistuu liikenteelle 100 kilometrin tuntinopeudelle loppuvuonna 2021. Kesällä 2022 tehdään vielä viimeistelytöitä ja viimeinen asvalttikerros.

”Rinnakkaistien rakentaminen on sujunut vauhdikkaasti ja heinäkuussa pääsemme parantamaan nykyistä tietä. Seitsemää siltaa rakennetaan parhaillaan, ja kesällä aloitetaan vielä useiden uusien siltojen rakentaminen”, sanoo projektipäällikkö Timo Tiainen Kreatelta.

Elokuussa uutta tietä liikenteelle normaalinopeuksin

Mikkeli-Särkämäinen välisellä osuudella on elokuun aikana tavoitteena avata uutta tietä liikenteelle 16 kilometrin matkalta. Tällöin liikenne pääsisi kulkemaan uutta viitostietä pitkin 100 kilometrin tuntinopeudella.

Osuus Särkämäinen–Nuutilanmäki pyritään avaamaan liikenteelle lokakuussa 2020, jolloin koko Mikkeli-Nuutilanmäki osuus saadaan käyttöön. Vuoden päästä, kesällä 2021, tehdään vielä kyseisellä osuudella vihertöitä sekä viimeinen asvalttikerros.

”Alkukesän aikana olemme tehneet siltojen eristys- ja viimeistelytöitä. Lisäksi on tehty kantavaa kerrosta eli asvaltin alle tulevaa murskekerrosta ja päällystystöitä. Pintarakennetyöt, kivityöt ja vihertyöt ovat menossa”, kertoo työmaapäällikkö Aki Loikkanen Destialta.

0tykkääjääTykkää