>

Metso Outotecin Lokomotion-hanke etenee

Metso Outotecin suunnitelma uuden teknologiakeskuksen rakentamisesta Tampereelle liikahti askeleen eteenpäin eilen 17.12. kun yrityksen hallitus hyväksyi ehdotuksen 23,4 hehtaarin tontin ostamisesta Lahdesjärven alueelta.

Teollisuuskiinteistön rakentaminen tontille edellyttää kaavamuutosta, ja seuraava vaihe onkin rakennusluvan hakeminen. Kun lupa on kunnossa, Metso Outotec tekee vielä lopullisen päätöksen rakentamisesta. Tampereen kaupunki on aloittanut tontin asemakaavan muutosprosessin ja esirakennustyöt. Mikäli lopullinen investointipäätös toteutuu, muuton arvioidaan tapahtuvan seuraavien 3–5 vuoden aikana. Hanke on nimetty perinteisiin nojaavasti Lokomotion-nimellä.

Tampereella sijaitsee tällä hetkellä yksi Metso Outotecin keskeisistä tutkimus-, tuotekehitys-, tuotanto- ja palvelukeskuksista. Keskus työllistää noin 900 henkilöä. Toimintojen pääpaino on Aggregates-liiketoiminnassa, joka kehittää ja valmistaa laitteita ja palveluita kivenmurskausalan tarpeisiin. Tampereen osaamiskeskuksessa toimii myös Metso Outotecin kivenmurskauksen tutkimuskeskus ja kivilaboratorio.

Metso Outotec kartoittaa nyt keinoja uudistaa ja kehittää Tampereen toimipaikkaa vastaamaan liiketoiminnan ja henkilöstön muuttuvia tarpeita. Lokomotion-projektin ensimmäisen vaiheen perusteella Metso Outotec on tullut siihen tulokseen, että Lahdesjärvellä Leppästensuonkadun eteläpuolella sijaitseva alue soveltuisi parhaiten uuden teknologiakeskuksen sijainniksi. Lahdesjärven etuja ovat muun muassa soveltuvuus alan asiakkaiden palveluun, työmatkustuksen sujuvuus sekä tontin skaalautuvuus modernin teollisuustoiminnan tarpeisiin.

Yhteistyösopimus Lahdesjärven tontista allekirjoitettiin Tampereen kaupungin ja Metso Minerals Oy:n välillä 11. maaliskuuta 2020, ja nyt investointipäätös kyseisen tontin osalta on siis tehty.

Intermat 2021 peruttu – uusi yritys vuonna 2024

Pariisissa joka kolmas vuosi järjestettävät Intermat-messut on ensi vuoden osalta peruttu koronapandemian aiheuttaman epävarmuuden vuoksi. Seuraavaksi näyttelyorganisaatio tähtää siis vuoden 2024 huhtikuussa järjestettävää tapahtumaa kohti.

Messut oli määrä järjestää 19.-24.4.2021, ja uusi tarkempi ajankohta ilmoitetaan myöhemmin.

RealMachinery lopettaa Bobcat-maahantuonnin

RealMachinery-konekonserni tiedottaa, ettei se enää vuoden 2021 alusta tule edustamaan Bobcat-tuotemerkkiä. Nykyinen maahantuontisopimus Bobcatin kanssa tulee loppumaan 31.12.2020.

RealMachineryltä kerrotaan, että konsernin kasvun edetessä nykyistä tuotevalikoimaa pyritään tehostamaan, jotta asiakkaiden tarpeita voitaisiin palvella entistä paremmin. RealMachinery kertoo jatkossa keskittyvänsä tuotesegmentteihin, joissa on nyt ja tulevaisuudessa kasvupotentiaalia. Tiedotteen mukaan osittain tämänkin vuoksi Bobcatin kanssa tehty sopimus on päätetty, sillä asiakaskysyntä kyseisissä tuotesegmenteissä on ollut laskusuhdanteessa jo useita vuosia.
Lisäksi yrityksen tuotevalikoimassa on ollut joitakin päällekkäisyyksiä, ja ne ovat tuoneet omat haasteensa niin konemyyntiin, yhtiön kehittämiseen kuin strategiseen suuntaamiseen.

Bobcat on amerikkalaislähtöinen konevalmistaja, joka on perustettu vuonna 1947. Muutaman yrityskaupan jälkeen Bobcat on ollut osana Doosan-yritysryhmää vuodesta 2007 lähtien. Bobcat tuli RealMachineryn edustukseen vuonna 2015 tehdyn Dae-Tek Oy:n oston myötä, Dae-Tek puolestaan oli edustanut merkkiä vuodesta 2011 lähtien.

Kompakti katukuokka – Volvo EWR130E

Volvo CE julkisti uuden kompaktin pyöräalustaisen EWR130E-kaivinkoneen, joka tarjoaa paitsi lähes marginaalisen peräylityksen, myös lukuisia tälle kokoluokalle hyödylliseksi koettuja ominaisuuksia.

Ei liene yllätys, että pyöräalustaisten kaivinkoneiden kehityksessä on viime vuosina panostettu yhä enemmän siihen, miten koneesta saadaan mahdollisimman pieni ja ketterä paketti toimimaan alati tihentyvän kaupunki-infran paineissa.

Volvolla tähän 13-14 tonnin työpainoluokkaan esiteltiin EWR130E, lyhyen peräylityksen kumipyöräkuokka, joka asettuu pyöräalustaisten kaivinkoneiden keskikokoluokassa sarjansa pienimmäksi. Sen alapuolelle jää koko Volvo-mallistossa vain huomattavasti pienempi EW60E, ja tätä varsin pitkää hyppäystä on lähdetty nyt sitten satakolmekympillä kuromaan umpeen. Volvolta kerrotaankin, että asiaa on lähestytty pyrkimällä 10-tonnisen koneen ulkoisiin mittoihin ja yli 13-tonnisen koneen työtehoihin. 

Koneen peräylitys muodostuu seuraavasti: alavaunun leveys on 2540 millimetriä, ja ylävaunun kääntösäde eli pituus kääntökehän keskeltä puntin päähän on 1555 millimetriä. Näin ollen puntti tulee yli 285 millimetriä alavaunun sivulinjasta kun ylävaunu on käännetty 90°.  

Koneen ketteryyden ja tukevuuden suhteen on panostettu erityisesti kahdella lisävarusteluvaihtoehdolla, eli nelipyöräohjauksella ja kahteen osaan jaetulla puskulevyllä. Ensiksi mainittu varuste tarjoaa kolme ohjaustilaa, jotka valitaan kiertokytkimestä: rapu- eli koirakävely, normaali etupyöräohjaus ja varsinainen nelipyöräohjaus. Pienin kääntösäde kaksipyöräohjauksella on seitsemän metriä, ja nelipyöräohjauksella lukema kutistuu peräti 4,3 metriin.

Tukevuutta puolestaan tarjoaa lisävarustelistalta löytyvät pystysuunnassa liikkuvat tassut, jotka voi asentaa kumpaan päähän konetta tahansa. Näissä ei siis ole lainkaan sivuylitystä, ja lisävarusteen lisävarusteena tassujen yhteyteen on mahdollista tilata myös vetokoukku. Samalla tekniikalla toimii myös lisäoptiona oleva puskulevy, mutta EWR130E:ssä nämä kaksi kampetta on viety uudelle tasolle. Tarjolla on nimittäin tassujen tavoin toimiva, kahteen osaan jaettu puskulevy. Tätä varustetta voi siis käyttää paitsi epätasaisessa kohteessa tukena tassujen tapaan, myös puskulevyn perinteisemmässä tarkoituksessa.

Kaivujarru koneessa on automaattinen, eli käyttöjarru ja akselilukko menevät päälle oma-aloitteisesti heti kun koneen liike lakkaa.

Hyttinä koneessa on isommista tuttu Volvo Care Cab, ja yhdessä taakse vedetyn taittopuomin kanssa hyvän sivunäkyvyyden ”pimeälle” puolelle tarjoaa hytin kokolasinen sivuseinä. Lisävarusteena saa 360° näyttävän Smart View -kamerajärjestelmän. 

Huippunopeus on 35 kilometriä tunnissa, ja jos lisävarusteena on rastitettu automaattinen, hydrauliikan paineakkuihin perustuva puominvaimennus, lähtee tämä järjestelmä mukaan menoon aina 5 km/h nopeudesta lähtien. Joystick-ohjaus on rajoitettu 20 km/h nopeuteen asti, ja suuremmissa nopeuksissa käytetään ohjauspyörää.  

Nostokyvyn huippuarvot saavutetaan 4,85 metrin kaksiosaisella puomilla, 2,1-metrin varrella ja sekä tassuilla että puskulevyllä varustetulla mallilla. Tällöin koneen keskipisteestä nousee 5,1 tonnia joka suuntaan 7,5 metrin korkeudessa, olivat tassut ja levyt alhaalla tai ei. Tuo tonnimäärä ei sisällä vielä kauhaa, pikaliitintä tai rototilttiä, joiden painon jokainen vähentää omien tarpeidensa mukaan. Pienin lukema samalla kokoonpanolla saadaan suoraan sivulle seitsemän metrin päähän maan tasalla kaikki tuet ylhäällä, jolloin nostokyky on 1,3 tonnia.  

Moottorina koneessa on nelisylinterinen ja 4,04-litrainen Stage V -vaatimukset täyttävä Volvo D4J, jonka nettoteho on 2000 kierroksella 89 kW / 121 hv. Vääntöä löytyy 1500 kierroksella 566 Nm. Ympäristöpönttöinä puuhaavat E-EGR, DPF, SCR. 

Hydrauliikan tuotto on pääpumpun osalta 275 litraa minuutissa ja lisälaitelinjalle liikenee 200 litraa minuutissa 325 baarin paineella. Kosketusnäytön valikoiden avulla hydrauliikalle voidaan ohjelmoida 32 erilaista työlaiteprofiilia. 

Lisää tästä aiheesta kerromme Koneurakointi-lehdessä 1/2021.

Marakon ottaa akkujärjestelmiä myyntiin

Marakon-konserni on allekirjoittanut edustussopimuksen itävaltalaisen 
xelectrix Power GmbH:n kanssa. Sopimus käsittää xelectrix Powerin energiaa varastoivien akkujärjestelmien myynnin ja markkinoinnin Suomessa. Edustussopimuksen myötä hydraulisten lisälaitteiden toimittajana ja huoltajana tunnettu Marakon siirtyy uuteen aikakauteen sähkökäyttöisiä laitteita tukevan tuotevalikoiman kanssa.   

”Sähkökäyttöiset maanrakennuskoneet ja -laitteet yleistyvät hurjaa vauhtia ja me haluamme olla mukana tässä kasvussa. Energiaa varastoivien akkujärjestelmien myötä toimimme myös aktiivisesti maanrakennusalan hiilijalanjäljen pienentämiseksi”, sanoo Marakon-konsernin toimitusjohtaja Kaj Koskela.   

xelectrix Power on perustettu vuonna 2016 ja sen perustajat ovat aikaisemmin valmistaneet murskaimia ja seuloja Hartl-tuotemerkin alla. xelectrix Powerin ydinosaamista on skaalautuva ja joustava tapa hybridisoida dieselgeneraattoreita, joita käytettiin alun perin voimanlähteenä rakennusalalla. Tänä päivänä yritys tarjoaa nykyaikaista akkuteknologiaa useiden eri asiakassegmenttien tarpeisiin.    

”Olemme todella tyytyväisiä, että pääsemme tekemään yhteistyötä Marakonin kanssa. Heidän 40-vuotinen historiansa ja laajasti nauttima arvostus maanrakennusalalla on meille tae siitä, että saamme tuotteillemme erittäin hyvän edustajan Suomessa. Yhdessä pystymme tarjoamaan asiakkaillemme todellisia kustannussäästöjä sekä autamme heitä alentamaan hiilidioksidipäästöjä merkittävästi”, sanoo xelectrix Powerin toimitusjohtaja Dominik Hartl.  

Hybridisoinnin ansiosta dieselgeneraattorin kokoa voidaan pienentää  

Murskaus- ja seulontaprosesseissa sähkövirran tuotto hoidetaan yleensä dieselgeneraattoreilla, joiden hyötysuhdetta voidaan parantaa huomattavasti ns. hybridisointimenetelmällä.   

”Hybridisointi tarkoittaa sitä, että generaattorin lisäksi voimaa tuotetaan myös X-Power-akkujärjestelmästä, jonka ansiosta dieselgeneraattorin koko voidaan jopa puolittaa. Tämä johtaa siihen, että polttoainetta kuluu vähemmän, jolloin myös käyttökustannukset ja hiilidioksidipäästöt alenevat merkittävästi”, taustoittaa Kaj Koskela.   

X-Power-akkujärjestelmää voidaan soveltaa laajasti myös maanrakennusalan ulkopuolella. Sitä voidaan hyödyntää esimerkiksi suurissa tapahtumissa sähköautojen lataukseen, mikäli valtakunnallista sähköverkkoa ei ole saatavilla tai sen yhdistäminen on kallista.   

xelectrix Powerin tuotevalikoima on saatavilla Marakonin kautta tammikuusta 2021 lähtien. Kooltaan X-Power akkujärjestelmät ovat kompakteja ja helposti liikuteltavissa vaikeisiinkin työkohteisiin. 

Koneurakointi 8/2020

Vaiherikkaan vuoden 2020 viimeinen numero ilmestyy juuri sopivasti hieman ennen joulua eli 17.12.
Tässä numerossa tutustutaan tarkemmin Rottne H8D -harvennushakkuukoneeseen, ja harvennusten parissa ollaan myös Komatsun TX-tuotesarjan myötä. Lännen 8600M ja Huddig 1260E edustavat monitoimisempaa konekantaa, ja monikäyttöisyyttä haetaan myös Meclift ML1812 -trukilla sekä TMK-kouravalikoimalla. Kourista puheen ollen perehdytään Waratahin ja John Deeren H424- ja H212-hakkuupäihin. Muistatteko Liebherr-dumpperit? Harva muistaa, ja aiempi lähtö tähän asiaan otetaankin nyt uusiksi lähes puhtaalta pöydältä – katsomme mitä lupauksia Liebherrin hihasta löytyy. Mukana on myös mm. paluu retroluvuille nätin Volvo BM T 430:n muodossa. Katso koko sisältö tästä:

KONEET JA URAKAT

6 Pikku-D

Rottnen pienin hakkuukone on nelipyöräinen H8D.

20 Kouriintuntuvaa kehitystä

TMK Energiakoura Oy on vuosikymmenessä päässyt pitkälle.

26 Uuteen nousuun

Liebherr-niveldumpperimalliston tuotanto käynnistyy uudella alulla.

30 Mittojen mukaan

Teräselementti Oy hankki kotimaisen Meclift-trukin pyöräkuormaajan tilalle.

34 Tavoitteena nolla

JCB sähkötti uutuuksistaan etänä, kuten tämän hetken tyyliin kuuluu.

38 Vuoronvaihto ja uusi tulokas

Waratah-hakkuupäämallisto uudistui H212- ja H424-mallien myötä.

44 Ensimmäisenä paikalla

John Deere Forestry avasi uuden asiakaspalvelukeskuksen Laukaaseen.

46 Puita pujottelemaan

Komatsu Forestin 2021-mallisto palauttaa TX-ajokoneet harvennuksille.

51 Pokasahalla pörssiin

Einari Vidgrénistä kertova kirjaa on luettu syksyn mittaan koirankorville.

52 Mitä isot edellä

Hyundain HX-kaivinkonesarja laajenee pikkukoneiden puolelle HX85A-mallilla.

54 E-nsimmäinen

Arto Alasaarelalle tuli Suomen ensimmäinen Huddig 1260E.

58 Kone keskellä kylää

Juha Leisti on kokenut Lännen-mies, ja kahdeksas Länkkäri on 8600M.

62 Monipuolisuuden maksimointia

Jekko-nosturi sai puomin päähän monikäyttöisen työhydrauliikkalinjan.

64 Edullista kyytiä kolmelle

Fiat Dobló ei ole uusin pakettiauto, mutta sen kerrotaan olevan halvin.

70 Akkupaketit saapuivat

Citroënin ja Peugeotin tonniluokan sähköpakut tulivat Suomeenkin.

76 Busterista seuraava

Volvo BM T 430 oli suositun Buster-mallin manttelinperijä.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

82 Seuraavassa numerossa

Doosan DL-7 -pyöräkuormaajat julki Euroopassa

Doosan Infracore Europe on julkistanut odotetusti Doosan-pyöräkuormaajien uuden seiskasukupolven Euroopassa. Tämän DL-7 -sarjan ensiesittely tapahtui Koreassa toukokuun lopulla, ja nyt Euroopan markkinoille lähdetään seitsemällä seiskamallilla. Nämä ovat DL280-7, DL320-7, DL380-7, DL420-7, DL480-7, DL550-7 ja DL580-7. Ensi vuoden puolella mallistoon lisätään vielä neljä konetta eli DL-2007, DL220-7, DL250-7 ja DL420CVT-7.

Doosanin pyöräkuormaajasukujuuret ulottuvat vuoteen 1989, ja yrityksestä kerrotaankin viimeisen 31 vuoden olleen jatkuvan kehityksen, keksimisen ja tuotesegmenttiin investoimisen aikaa. Ja tätä se tarkoittaa tällä kertaa:

Doosanilta kerrotaan, että uudet kuormaajat on suunniteltu alusta alkaen uudelleen. Asiakkaita on kuunneltu ja jokainen olemassa oleva yksityiskohta on kuuleman mukaan käyty läpi ja tarkasteltu uudelleen. Lopputuloksena uuden DL-7-sarjan luvataan vievän asiakastyytyväisyyden uudelle tasolle, sillä tarjolla on kehitystä kuljettajan mukavuuteen, polttoainetaloudellisuuteen, tuottavuuteen ja kestävyyteen.

Seiskasarja tarjoaakin ulkoisesti uutta muotoa aiemman, jo kymmenen vuotta markkinoilla olleiden ratkaisujen jälkeen. Saman uuden sukunäön saavat kaikki seiskasarjan mallin, muodostaen näin eheän kokonaisuuden konerivistöön. Suurimmilta osinhan tämä näkyy konepeiton rohkeassa kolmiulotteisessa muotoilussa ja esimerkiksi Doosanille uudessa hainevämäisessä pakoputkessa.
Myös hytti on uudistunut ja lasipintaa on 14% enemmän DL-5-sukupolveen verrattuna. Samalla kuolleita kulmia on hiottu pois parantaen näkyvyyttä. Lisävarustelistalta löytyvät myös tavallisten sivupeilien tilalle sähköisesti säädettävät versiot. Työvaloissa vakiona on neljä eteen ja neljä taakse päin osoittavaa lediheitintä, ja lisähinnasta neljän tilalle saa kuusi kappaletta molempiin suuntiin. Takasäleikköön asennetut ledit puolestaan vilkuttavat peruuttaessa, antaen merkkiä mahdollisesti takana lymyileville hortoilijoille.

Ohjaamon sisätiloissa on laitettu uusiksi muun muassa ohjaus- ja hallintajärjestelmiä. Doosan Smart Key -älyavaimella kone käynnistyy modernisti ilman virtalukon ropelointia ja onhan tällä myös ajonestollisia vaikutuksia anastusmielessä liikkeellä olevia vastaan. Älyavain tarjoaa myös mm. oven kaukolukitusominaisuudet ja etäavauksen.

Mukavuutta on tuotu kajuuttaan Grammer Actimo XXL -istuimella, jossa on täysin säädettävät pysty- ja vaakavaimennusmahdollisuudet, ilmanpaineella toimiva ristiselän tuki ja lämmitysvastukset.

Sähköistä hydrauliikan esiohjausta komentava EMCV-joystick on integroitu kyynärnojaan, ja se on entistä lyhyempi ja tarkempiliikkeisempi. Uusi hydrauliikka tarjoaa mm. automaattisen kaivuasennon palautuksen, erilaiset automaattiset kauhan kallistuksen ääriasentojen rajoitusasetukset, ja sylinterien päätyvaimennukset.

Koneen asetuksia voi säätää uudella 8″ kosketusnäytöllä, ja kaiken kaikkiaan hytin kerrotaan olevan tilavampi, tarjoavan enemmän jalka- ja säilytystilaa sekä parannetun ilmastoinnin ja uudelleen sijoitellun kylmälaatikon. Hytin puhtaudesta välittävälle kuljettajalle tarjotaan lisävarusteista kompressoria puhalluspuuhiin.

Aisastovaihtoehtoina löytyy tuttuun tapaan Z-aisastoa ja korkealle nostavaa HL-versiota. Erillinen lisälaitehydrauliikka löytyy täysin propohallittavalla venttiilillä. Aisavaimennus on jo tuttu LIS, joka perustuu hydraulis-pneumaattiseen paineakkuun, joka toimii iskunvaimentimen tavoin. Vastapainoja löytyy 300-, 400- ja 500-kiloisina tarpeen mukaan.

Voimansiirto on viisinopeuksinen powershift, ja akseleina kovempaan käyttöön tarkoitetut Heavy duty -versiot. Tasauspyörästön lukkoja akseleilla voidaan kytkeä automaattisesti ilman kuljettajalta vaadittavia toimia, ja ne ovat hydraulisesti toimivia 100% lukkoja. Jos tarvetta on pidemmille kantomatkoille kuumissa oloissa tai vastaavalle erikoistoimille, voi akselit varustaa myös erillisellä öljynjäähdytyspiireillä. Koneen huippunopeus on 40 km/h ja voimalinjaa kerrotaan parannetun kauttaaltaan.

Moottorit ovat luonnollisesti Stage V -versioita, ja kuutoskoneilla mennään. Moottorimallit ovat seuraavanlaisia:

KonemalliTyöpaino tMoottorimalliLitratilavuusTeho hp/kW/rpmVääntö Nm/rpm
DL280-715,7 Doosan DL065,9190/141/2000 902/1400
DL320-719,7Doosan DL087,64271/202/18001275/1300
DL380-720,3Doosan DL087,64271/202/18001275/1300
DL420-723,4Scania DC1312,7345/257/18002196/1100
DL480-726,5Scania DC1312,7345/257/18002196/1100
DL550-733,7Scania DC1312,7380/283/18002252/1200
DL580-735,7Scania DC1312,7400/294/18002252/1200

Se vakioksi muodostunut polttoaineensäästöilmoitus on tällä julkaisukierroksella 5%. Jälleenkäsittelylaitteistojen kirjainbingoa pelaavat raksivat ruudukosta puolestaan seuraavat lyhenteet SCR, DOC ja DPF. Sen sijaan EGR on tarpeeton, ja partikkelisuodattimen noenpuhdistusväli on kasvatettu 6000 tuntiin, ja tämän täyttymistä voi myös seurata näytöltä.

Tehotiloja on kolme, SAT2, vakio ja Power. SAT2 tulee sanoista Situation Awareness Technology eli ”Tilanteen tasalla oleva teknologia” ja kakkosversiossa mennään. Järjestelmä nuuskii jatkuvasti sitä, mitä koneella tehdään, ja käskyttää moottoria sen mukaan. Eli käytännössä tarkkaillaan puomisylinterien painetta, pumpun painetta ja ulosoton kierroksia, ei niinkään varsinaista työntekoa. Sen sijaan Doosanin DSGS-järjestelmä pureutuu tarkemmin ajotapoihin ja avustaa polttoainesäästössä erilaisten pisteytys- ja diagrammimuotoisten raporttien avulla.

Volvo CE ja Norrhydro Oy jatkavat yhteistyötä

Kuva: Norrhydro Oy

Norrhydro Oy on kehittänyt digitaalisen NorrDigi-hydrauliikkajärjestelmän yhteistyössä Volvo CE:n kanssa. Järjestelmä lisää tuottavuutta sekä samalla leikkaa merkittävästi polttoainekustannuksia ja CO2-päästöjä maanrakennuskoneissa.

Norrhydron ja Volvo CE:n allekirjoittaman sopimuksen mukaan Volvo CE jatkaa teknologian kehittämistä Norrhydron kumppanina ja lanseeraa järjestelmän markkinoille ensimmäisenä kaivinkonevalmistajana maailmassa. Volvo CE:llä on yksinoikeus NorrDigi-järjestelmän käyttöön Volvon valmistamissa maanrakennustoimialan työkoneissa järjestelmän kaupallistamiseen saakka.

Vaikka teknologian kaikkia yksityiskohtia ei voida paljastaa, Norrhydron patentoima järjestelmä perustuu monikammioiseen digitaalisesti ohjattuun hydrauliseen sylinteriin, joka parantaa järjestelmän tehokkuutta niin paljon, että suuresta osasta työkoneen nykyistä hydraulista järjestelmää voidaan luopua tai sitä voidaan pienentää. Kone ei tarvitse enää pääventtiilistöä – mikä on ollut perinteisen hydraulisen järjestelmän sydän – eikä myöskään suhteettoman suurta hydraulipumppukapasiteettia putkineen ja letkuineen. Järjestelmä käyttää vähemmän energiaa ja tarjoaa mahdollisuuden myös pienentää moottorin kokoa. 

Prototyypin testit ovat todistaneet sekä energiatehokkuuden paranemisen että työkoneen tuottavuuden kasvun. Hiilidioksidipäästöjen väheneminen leikkaa merkittävästi työkoneen hiilijalanjälkeä.

Toisin kuin perinteisillä kaksikammioisilla sylintereillä – joista yksi työntää ja yksi vetää – digitaalisesti ohjattu hydraulinen sylinteri käyttää neljää kammiota, joita voidaan ohjata 16-portaisesti, riippuen työkoneen tehtävän vaatimasta kuormasta.

”Se on ikään kuin 16-vaihteinen lineaarinen automaattivaihteisto”, kertoo Norrhydron kehitysjohtaja Peter Stambro. ”Monikammiosylintereitä on ollut olemassa jo jonkin aikaa, mutta mikä tekee meidän sylintereistämme ainutlaatuisia, on se, miten olemme yhdistäneet niihin kehittyneitä sähköisiä ohjausjärjestelmiä. Edistykselliset algoritmit ja laskentanopeus mahdollistavat välittömän vasteen tarkempaan voimantuottoon hydraulijärjestelmissä. Samalla käytetään vain murto-osa siitä energiasta, minkä vastaava koneen liike tai toiminto vaatisi perinteisellä hydraulijärjestelmällä”, sanoo Stambro.

“Tämä on erinomainen esimerkki siitä, kuinka kumppanuudet ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa voivat kiihdyttää matkaamme kohti kestävämpää tulevaisuutta teknisten innovaatioiden avulla”, sanoo Thomas Bitter, Volvo CE:n teknologiajohtaja. 

“Tähänastisten tutkimustemme perusteella järjestelmä tarjoaa suurimpia hyötyjä kaikkein suurimmissa työkoneissa – esimerkiksi 30 tonnia tai suurempien kaivinkoneiden osalta. Kuitenkin tulevaisuudessa teknologiaa voidaan myös käyttää sähkökoneissa, joissa NorrDigi-järjestelmän parempi hydraulinen tehokkuus pidentäisi merkittävästi akkujen kestoa ja koneiden toiminta-aikaa”, lopettaa Bitter.

Kenttätesteihin siirtyminen

Käytettäessä 30 tonnin Volvo EC300E -kaivinkonetta koealustana, NorrDigi-teknologia on läpäissyt prototyyppivaiheen ja kestävyyskokeet. Kone siirtyy nyt koeajovaiheeseen, jossa konetta käytetään asiakaspiloteissa aidossa työympäristössä. Järjestelmä tulee suunnitelmien mukaan tarjolle Volvon kaivinkoneissa viimeistään vuonna 2024.

“Mahdollisuus kehittää tätä tulevaisuuden teknologiaa johtavan maanrakennusalan konevalmistajan kumppanina tarjoaa merkittäviä etuja kaltaisellemme pk-yritykselle, mm. kaupallistettaessa uusia tuotteita markkinoille”, kertoo Norrhydron toimitusjohtaja Yrjö Trög.

“Tulemme investoimaan lähitulevaisuudessa uuteen maailmanluokan tuotantolaitokseen tukeaksemme NorrDigi-järjestelmän lanseerausta tiiviissä kumppanuudessa Volvo CE:n kanssa”, lopettaa Trög.

SP osaksi Eco Logia

Keväällä Eco Log ja Gremo ilmoittivat yhdistävänsä voimansa, ja nyt joulukuun alussa ruotsalainen hakkuupäävalmistaja SP Maskiner AB liittyy myös tähän ryhmään. Tämä yhdistyminen kuuluu osaksi Eco Login pitkän tähtäimen kasvusuunnitelmaa, jota on toteutettu jo parin vuoden ajan. Eco Logilta kerrotaankin, että tähän mennessä asiat ovat edenneet suunnitelmien mukaisesti.

Tämä yhdistyminen tarkoittaa tuoterintamalla käytännössä sitä, että uusi Eco Log -hakkuupää on tuloillaan: se perustuu SP:n teknologiaan, mutta tulee saamaan Eco Login muotoiluun perustuvan ulkoasun ja yksilöllisiä ominaisuuksia. Samalla SP:n aiempi tuotevalikoima tulee säilymään ennallaan, joten vanhojen asiakkaidenkaan ei tarvitse olla huolissaan.

Uusia Cat Next Gen -koneita

Joulukuun alussa esiteltiin Catin uusia Next Gen -kaivinkoneita, ja tällä kertaa uudistuskierroksella nähtiin runsaasti kokoluokaltaan 13-19-tonnista kalustoa.  

Catin 13-19-tonnisten tela-alustaisten kaivukoneiden tuoteryhmä, eli niin sanottu pienten tela-alustaisten pesue saa ensimmäiset Next Gen -koneensa, kun Cat 313, 315 ja 317 esiteltiin joulukuun alussa. Lisäksi julkistettiin pyöräalustaiset M314, M316 ja M318. 

Cat 317 on työpainoltaan 17,8 tonnista aloitteleva kone, joka sijoittuu aiempien 316F- ja 318F-mallien kokoluokkaan.

Koneissa ovat isossa roolissa ne tutut Next Gen -komponentit, joita on jo aiempien julkaisujen myötä totuttu näkemään. Eli tietenkin uusiutunut ulkoasu ja Suomen tapauksessa käytännössä joko Deluxe- tai Premium-hytti, mutta myös sähköisesti esiohjattu hydrauliikka, Stage V -päästöluokan moottori ja erilaiset kaivuavustinjärjestelmät kuten Cat Grade Assist ja siitä päivityksen kautta saatavat kehittyneemmät sovellukset. 

Cat 315 tulee korvaamaan aiemman 315F-mallin.

Cat 313:n työpaino alkaa 13,8 tonnista, 315:n 16,2 tonnista ja 317:n 17,8 tonnista. Pyöräalustaisten mallien painot ovat seuraavat: M314 15-18 tonnia M316 17-18,4 tonnia ja M318 17,5-19,95 tonnia.

Myös pyöräalustaisissa koneissa siirrytään reippaasti kohti Next Gen -aikaa. Nyt esittelyssä oli kolme mallia, M314, M316 ja M318.

Next Gen -koneiden yhtenäistyneen mallisarjan kerrotaan tarjoavan asiakkaalle merkittäviä etuja esimerkiksi työn tehokkuuden kasvun muodossa. Monissa konemalleissa kokonaistehokkuuden on laskettu kasvaneen jopa 45% aiempaan vastaavaan nähden. Lisäksi ylläpitokustannuksissa laskua on mallista riippuen esimerkiksi 10-20% aiempaan vastaavan F-sarjan koneeseen verrattuna. Näihin, ja muihin uusiin Next Gen -koneisiin otetaan tarkempi ja kootumpi katsaus lehdessämme ensi vuoden alkupuolella.

0tykkääjääTykkää