Norrhydro Oy on kehittänyt digitaalisen NorrDigi-hydrauliikkajärjestelmän yhteistyössä Volvo CE:n kanssa. Järjestelmä lisää tuottavuutta sekä samalla leikkaa merkittävästi polttoainekustannuksia ja CO2-päästöjä maanrakennuskoneissa.

Norrhydron ja Volvo CE:n allekirjoittaman sopimuksen mukaan Volvo CE jatkaa teknologian kehittämistä Norrhydron kumppanina ja lanseeraa järjestelmän markkinoille ensimmäisenä kaivinkonevalmistajana maailmassa. Volvo CE:llä on yksinoikeus NorrDigi-järjestelmän käyttöön Volvon valmistamissa maanrakennustoimialan työkoneissa järjestelmän kaupallistamiseen saakka.

Vaikka teknologian kaikkia yksityiskohtia ei voida paljastaa, Norrhydron patentoima järjestelmä perustuu monikammioiseen digitaalisesti ohjattuun hydrauliseen sylinteriin, joka parantaa järjestelmän tehokkuutta niin paljon, että suuresta osasta työkoneen nykyistä hydraulista järjestelmää voidaan luopua tai sitä voidaan pienentää. Kone ei tarvitse enää pääventtiilistöä – mikä on ollut perinteisen hydraulisen järjestelmän sydän – eikä myöskään suhteettoman suurta hydraulipumppukapasiteettia putkineen ja letkuineen. Järjestelmä käyttää vähemmän energiaa ja tarjoaa mahdollisuuden myös pienentää moottorin kokoa. 

Prototyypin testit ovat todistaneet sekä energiatehokkuuden paranemisen että työkoneen tuottavuuden kasvun. Hiilidioksidipäästöjen väheneminen leikkaa merkittävästi työkoneen hiilijalanjälkeä.

Toisin kuin perinteisillä kaksikammioisilla sylintereillä – joista yksi työntää ja yksi vetää – digitaalisesti ohjattu hydraulinen sylinteri käyttää neljää kammiota, joita voidaan ohjata 16-portaisesti, riippuen työkoneen tehtävän vaatimasta kuormasta.

”Se on ikään kuin 16-vaihteinen lineaarinen automaattivaihteisto”, kertoo Norrhydron kehitysjohtaja Peter Stambro. ”Monikammiosylintereitä on ollut olemassa jo jonkin aikaa, mutta mikä tekee meidän sylintereistämme ainutlaatuisia, on se, miten olemme yhdistäneet niihin kehittyneitä sähköisiä ohjausjärjestelmiä. Edistykselliset algoritmit ja laskentanopeus mahdollistavat välittömän vasteen tarkempaan voimantuottoon hydraulijärjestelmissä. Samalla käytetään vain murto-osa siitä energiasta, minkä vastaava koneen liike tai toiminto vaatisi perinteisellä hydraulijärjestelmällä”, sanoo Stambro.

“Tämä on erinomainen esimerkki siitä, kuinka kumppanuudet ulkopuolisten asiantuntijoiden kanssa voivat kiihdyttää matkaamme kohti kestävämpää tulevaisuutta teknisten innovaatioiden avulla”, sanoo Thomas Bitter, Volvo CE:n teknologiajohtaja. 

“Tähänastisten tutkimustemme perusteella järjestelmä tarjoaa suurimpia hyötyjä kaikkein suurimmissa työkoneissa – esimerkiksi 30 tonnia tai suurempien kaivinkoneiden osalta. Kuitenkin tulevaisuudessa teknologiaa voidaan myös käyttää sähkökoneissa, joissa NorrDigi-järjestelmän parempi hydraulinen tehokkuus pidentäisi merkittävästi akkujen kestoa ja koneiden toiminta-aikaa”, lopettaa Bitter.

Kenttätesteihin siirtyminen

Käytettäessä 30 tonnin Volvo EC300E -kaivinkonetta koealustana, NorrDigi-teknologia on läpäissyt prototyyppivaiheen ja kestävyyskokeet. Kone siirtyy nyt koeajovaiheeseen, jossa konetta käytetään asiakaspiloteissa aidossa työympäristössä. Järjestelmä tulee suunnitelmien mukaan tarjolle Volvon kaivinkoneissa viimeistään vuonna 2024.

“Mahdollisuus kehittää tätä tulevaisuuden teknologiaa johtavan maanrakennusalan konevalmistajan kumppanina tarjoaa merkittäviä etuja kaltaisellemme pk-yritykselle, mm. kaupallistettaessa uusia tuotteita markkinoille”, kertoo Norrhydron toimitusjohtaja Yrjö Trög.

“Tulemme investoimaan lähitulevaisuudessa uuteen maailmanluokan tuotantolaitokseen tukeaksemme NorrDigi-järjestelmän lanseerausta tiiviissä kumppanuudessa Volvo CE:n kanssa”, lopettaa Trög.

Edellinen artikkeliSP osaksi Eco Logia
Seuraava artikkeliDoosan DL-7 -pyöräkuormaajat julki Euroopassa