>

Hevoskärryistä hightechiin – Continental 150 vuotta

Sadetakit, termospullot, polkupyörät ja hevosvaunujen renkaat: nämä olivat Continentalin tuotevalikoiman päätuotteita 1871, jolloin yritys perustettiin Hannoveriin. Nyt 150 vuotta myöhemmin tuotevalikoima on muuttunut melkoisesti, mutta niin on ympäröivä maailmakin.

Ennen kuin teollistuminen alkoi vaatia yhä monipuolisempia työkonerenkaita, 1800-luvun tärkeimpiä kuljetusvälineitä olivat hevoset ja vaunut. Niinpä Continental valmisti kumisia suojia estämään hevosia liukastelemasta jäisillä pinnoilla. Kun Carl Benz sitten vuonna 1886 rekisteröi ensimmäisen autopatenttinsa, jossa oli sisäinen polttomoottori, historian suunta kääntyi ja ensimmäinen sisärenkaallinen ilmarengas kehitettiin Ranskassa vuonna 1889.

Continental määritteli maatalouden tärkeäksi markkina-alueeksi jo varhain. Myöhemmät teollisuusmaat, kuten Saksa, olivat tuolloin pääasiassa vielä maatalousmaita. Vuonna 1917 Henry Ford rakensi Yhdysvalloissa ensimmäisen nykypäivän malleja muistuttavan traktorinsa, ja vuosikymmen myöhemmin tämäntyyppiset maataloustraktorit olivat alkaneet yleistyä Euroopassa. 

1928 Continental valmisti ensimmäisen T2 AS -ilmarenkaan.

Traktoreiden suuri haaste oli, että niillä tuli ajaa turvallisesti niin tiellä kuin pellolla, mikä ei tuolloin onnistunut tavanomaisilla renkailla. Continental vastasi haasteeseen ja esitteli vuonna 1928 T2-traktorinrenkaan eli Euroopan ensimmäisen maataloussektorin ilmarenkaan. Aiemmin oli usein välttämätöntä vaihtaa rauta- ja täyskumirenkaiden välillä siirryttäessä pellolta tielle ja päinvastoin, mutta uusia rengasmalleja saattoi nyt käyttää kaikilla alustoilla.

Erityisvaatimukset täyttäviä renkaita tarvittiin yhä enemmän entistä raskaampien kuormien kuljetuksessa. Tuotantohalleissa ja varastoissa, laajenevissa satamissa ja siirryttäessä yksittäisten lastien kuljettamisesta konttiliikenteeseen, vaatimukset materiaalin − ja siten myös renkaiden − suhteen kasvoivat. Aiemmat rengasmallit eivät usein enää riittäneet. Vuonna 1920 markkinoille tuli ensimmäinen elastinen umpikuminen rengas. 

Kuljetuksista kehittyi Continentalille tärkeä liiketoiminta-alue toisen maailmansodan päätyttyä. Erikoiskoneita ja -kuljetusajoneuvoja tuli yhä enemmän, ja tarve räätälöidyille rengasratkaisuille kasvoi. Standardoidun eurolavan käyttöönotto vuonna 1961 toi uuden noususuhdanteen alalle. Viisi vuotta myöhemmin Continental esitteli ensimmäisen renkaan nimellä ContiSuperElastic. 

Näin mainostettiin trukkirenkaita vuonna 1966

Vuosi 1955 osoittautui sodan jälkeisenä aikana Continentalille merkittäväksi työkonerenkaiden vuodeksi. Länsimaissa maataloudessa koettiin ennennäkemätöntä kehitystä: pelkästään Saksassa rekisteröitiin lähes 100 000 traktoria. Samana vuonna Continental esitteli AS Farmer -renkaan, jonka uusi kuviointi oli aiempaa leveämpi, mikä näkyi ennen kaikkea parantuneena itsepuhdistuvuutena ja parempana pitona.

Saksan kansainvälinen Nürnbergin lentokenttä avautui vuonna 1955, jolloin Continental havaitsi merkittävän liiketoiminta-alueen. Nykyään Hannoverissa päämajaansa pitävä yhtiö on ainoa, jolla on tarjota täydellinen rengasvalikoima lentokenttäalalle. Teknologiayhtiö tuottaa renkaita kaikkiin lentokentällä käytettäviin ajoneuvoihin: lentokoneen hinaajiin, säiliöautoihin ja paloautoihin, matkatavaroiden kuljetusautoihin ja lentokenttälinja-autoihin. Usein lentokentällä käytetty rengas on ContiRV20, jonka uritettu pintakuviointi on erityisen vähän tärinää tuottava. 

Satamateollisuudesta on tullut vastaavasti tärkeä liiketoimintasegmentti, jossa valikoima on kasvanut meritse kuljetettavien tavaroiden, raaka-aineiden ja kuormien kasvun myötä. Nykyään Continental tarjoaa laajan tuotevalikoiman erikoisratkaisuja kaikkiin mahdollisiin lastaus- ja purkukoneisiin maailman suurimmissa konttisatamissa. ContainerMaster+-malli, jota käytetään konttien kuormaussatamissa ja kuljetusautoissa, on osoittautunut soveltuvaksi moneen käyttötarkoitukseen.

Jatkuvan kehityksen ansiosta maatalouskoneiden renkaista tuli yhä suositumpia. 1990-luvulla Continental laajensi rooliaan ulkomaisilla markkinoilla, erityisesti Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa, ja yhtiöstä tuli maailmanlaajuisesti alkuperäisrenkaiden toimittaja useille maatalousajoneuvojen valmistajille. 

Vuonna 2004 maatalousrengassegmentti myytiin, jonka seurauksena maatalouskoneiden renkaiden valmistus- ja markkinointilisenssi Continental-brändin alla siirtyi CGS/Mitasille. Continentalin autoliiketoiminnan tuotteiden ja ratkaisujen kehitys ja myynti jatkuivat entiseen tapaan, ja samaan aikaan Continentalin maatalousrenkaiden kysyntä kasvoi.

Continentalin materiaalinkäsittelysektorin kasvu jatkui 1990-luvulla. Vuonna 1991 valmistui 1,5-miljoonas CSE-rengas Korbachin tehtaan tuotantolinjalta, ja vuoteen 2000 mennessä oli valmistettu jo 3,5 miljoonaa CSE-rengasta. CSE-valikoima laajeni 1994–1995 myös CSE Robust SC 15 -renkaalla.

Vuonna 2016 Continental hankkii takaisin oman brändinsä oikeudet ja palasi maatalousrengasmarkkinoille vuonna 2017 premium-vyörenkailla Tractor70 ja Tractor85. Samana vuonna yhtiö avasi uuden maatalousrengastehtaan Portugalin Lousadoon. Tästä alkaen päivitettyyn tuotevalikoimaan on kuulunut myös vankka premium-vyörengas TractorMaster, joka toimii hyvin sekä pellolla että tiellä. 

Vaativaa renkaiden käyttöaluetta Continentalille edustaa kaivos- ja maanrakennusteollisuuden segmentti. Yhtiö on vastannut tähän haasteeseen jo vuosia. 1990-luvun lopulla Continental tuli markkinoille sen ensimmäisellä omalla Earthmoving EM3 OTR -vyörenkaalla ja on siitä lähtien jatkuvasti laajentanut tuotevalikoimaansa. 

Maanrakennuskoneissakin Continental on ollut mukana jo pitkään.

Maanrakennustyömailla ja kaivoksissa renkaiden täytyy toimia aina optimaalisesti märissä olosuhteissa, polttavassa kuumuudessa, pakkasessa ja hiekalla tai mullassa sekä myös mudassa ja terävällä soralla. Continentalin Earthmoving-valikoiman erikoisrengas voi olla halkaisijaltaan jopa 2,2 metriä ja painaa tonnin.

Renkaiden kunnon jatkuvassa seurannassa Continental turvaa yhä enemmän digitaaliseen renkaiden valvontaan. Yhtiö on kehittänyt ratkaisuja, kuten ContiPressureCheck, ContiConnect Yard ja ContiConnect Live, joiden avulla rengaspaineista ja -lämpötiloista kerätyt tiedot lähetetään reaaliaikaisesti pilveen keskitetyn telematiikkayksikön kautta. 

ContiConnect Live käyttää lisäksi GPS:ää ajoneuvon paikantamiseen ja renkaiden käyttötuntien tallentamiseen. Kalustopäälliköt saavat näin nopeammin ja kätevämmin käsityksen ajoneuvojen kunnosta niiden sijainnista riippumatta. Tietojen analysoinnin seurauksena kalusto hyötyy seisokkien vähentymisestä, ylläpitokustannusten pienentymisestä sekä käyttöajan kasvamisesta.

Komatsu 100 vuotta – metsäkoneet 60 vuotta

Japanilainen Komatsu viettää parasta aikaa 100-vuotisjuhlavuottaan, ja osana siihen kuuluu myös vankan Suomi-historian omaava metsäkonepuoli, joka niin ikään täyttää 60 vuotta. Sen kunniaksi Komatsu Forest esittelee tänä vuonna mm. Smart Crane -kärkiohjauksen ja avaa uuden tehtaan Uumajaan.

Komatsu tulee yhtenäistämään brändi-ilmeensä kautta tuotelinjojen yhtenäiseksi. Tosin metsäkoneiden punaisen värityksen kerrotaan säilyvän, mutta esimerkiksi palvelukeskusten ja erilaisen materiaalin tunnuksena palvellut mustapohjainen Komatsu-logo muuttuu maansiirtopuolelta tuttuun siniseen tyyliin.

Tämän vuoden kesällä aloittaa toimintansa myös Komatsun uusi metsäkonetahdas Ruotsin Uumajassa. Tämä suurhanke on synnyttänyt maailman moderneimmaksi kutsutun metsäkonetehtaan, ja se yhdistää viimeinkin kaikki Komatsun Uumajan-toiminnot ”saman katon” alle – tai ainakin samalle alueelle.

Tekniikan puolella kuumin uutuus tälle vuodelle ainakin toistaiseksi on Smart Crane -kärkiohjaus, jonka kerrotaan olevan samalla enemmän kuin vain kärkiohjaus. Smart Crane -kuormaimen ohjaus perustuu Komatsun kehittämään digitaaliseen hydrauliventtiilien ohjaukseen eli pari vuotta sitten lanseerattuun SmartFlow-tekniikkaan sekä kuljettajan uuteen luonnollisempaan tapaan hahmottaa ja toteuttaa kuormaimen hallinta.

Siinä missä SmartFlow-ohjaus toi kuormaimen käyttäytymiseen vakauden ja tarkkuuden, Smart Crane muuttaa Komatsun kertoman mukaan perinteisen tavan ohjata kuormainta. Se ohjaa automaattisesti vaakatasossa liikuttaessa kuormaimen pään pysymään asetetulla tasolla samoin pystysuorassa liikkeessä pitämään kuormaimen pään etäisyyden koko ajan samana. Kuljettajalle tämä tarkoittaa yksinkertaisempaa ja luonnollisempaa tapaa kuormaintyöskentelyyn. Aikaisemmin paljon tarkkuutta ja keskittymistä vaatineen työn kuormaimen ohjauksessa hoitaa nyt Smart Crane.

Uuden järjestelmän tavoitteena on kohottaa kuormatraktorityön tuottavuutta ja vähentää toistuvien tarkkuutta vaativien työvaiheiden kuljettajalle aiheuttamaa kuormitusta. Kuormaimen käytön yksinkertaistumisen myötä Smart Crane nopeuttaa myös vähäisemmällä kokemuksella olevien kuljettajien tuottavamman kuormaintyöskentelyn omaksumista ja luonnollisesti se parantaa myös kokeneiden kuljettajien työsuoritusta, Komatsu Forestilta kerrotaan.

Ensimmäinen Smart Crane -järjestelmällä varusteltu kone on tullut Suomeen, ja metsäkonealan Komatsu Forestin konetyön ekspertit ovat jo täälläkin testanneet uutta järjestelmää. He ovat vakuuttuneita Smart Cranen tarjoamista ylivoimaisista ominaisuuksista: ”Niin luonnollinen, että Smart Cranen käytön omaksuin hetkessä, koska juuri tuollaisena ihminen kuormaimen hallinnan mieltää. Täydellinen onnistuminen kehittäjiltä”, luonnehtii Komatsu Forest Oy:n metodikouluttaja Kimmo Perälä ensimmäisen testisessionsa jälkeen.

Smart Crane -konetta ryhdytään esittelemään yksilöllisesti asiakkaille lähipäivinä ja suuremmille asiakasryhmille koronatilanteen helpottuessa, toimitukset alkavat Suomessa loppuvuodesta. Smart Crane on tilattavissa kaikkiin uusiin Komatsu-ajokoneisiin.

Kerromme lisää Smart Cranesta ja Komatsun kuulumisista seuraavassa Koneurakointi-lehdessä!

Wille 675 julkaistiin

Vilakone jatkaa tämän vuoden toukokuussa Delta-sarjan julkaisuja, esittelemällä Willen suosittuun 600-sarjaan uuden sukupolven ympäristönhoitokoneen, Wille 675:n. Uusin kone liittyy siis samaan sarjaan viime syksynä lanseeratulle pienemmälle 475:lle. Koneuutuudessa on muutamien uusien toiminnallisuuksien ohella samat työtehokkuutta, turvallisuutta ja ympäristöystävällisyyttä parantavat ominaisuudet, mutta isommassa kokoluokassa ja suuremmalla suorituskyvyllä.

Wille 675:ssa on sisarmallista jo tuttu, tilava ja ergonominen ohjaamo, josta on Vilakoneen mukaan asiakkailta saatu paljon positiivista palautetta.

”Ohjaamo ympäröi käyttäjänsä työskentelyä tehostavilla ja työergonomiaa parantavilla älykkäillä ominaisuuksilla”, sanoo Vilakoneen suunnittelupäällikkö Jesse Suonsivu.

Älykkäät ominaisuudet siirtävät aiemmin käyttäjän vastuulla olleita, rutiininomaisia tehtäviä koneen automatiikan hoidettavaksi. Tämä auttaa kuljettajaa viemään työn uudelle tehokkuuden tasolle sekä paremmin havainnoimaan koneen ympäristöä ja välttämään mahdollisia vaaratilanteita. 

Aiemmista konemalleista tutun, koneen hallintaa helpottavan Smart Drive -ajopoljinmoodin lisäksi koneessa on uusi Smart Flow -ominaisuus, joka säätää moottorihydrauliikan tuottoja automaattisesti koneen nopeuden mukaan. Tällöin esimerkiksi hiekoitettaessa koneen automatiikka pitää hiekoitusjäljen tasalaatuisena koneen ajonopeuden vaihteluista huolimatta, valmistajalta kerrotaan. 

Työkäyttöön optimoidulla Smart Cruiser -vakionopeudensäätimellä voidaan antaa automatiikan hoitaa koneen eteneminen tarkasti ja tasaisesti, ja kuljettaja pystyy paremmin keskittymään esimerkiksi työlaitteen liikkeiden hallitsemiseen. Optiona koneisiin saatava älykäs Smart Lube -automatiikka seuraa koneen käyttöä ja säätelee koneen keskusvoitelujärjestelmän toimintaa sen mukaan niin, että rasvaa ei käytetä tarpeettomasti. 

Joystickin kaikki toiminnot ovat helposti muokattavissa työlaite- tai käyttäjäkohtaisiksi. 

”Kuljettajan ei työskennellessä tarvitse etsiä eri toimintojen käyttökytkimiä vaan useammankin työlaitteen yhtäaikainen käyttö onnistuu vaivattomasti joystickin napeista. Wille 675 osaa myös kertoa kuljettajalle reaaliaikaisen moottorihydrauliikan virtauksen, jolloin työlaitteelle on helpompi ohjata juuri oikea määrä tuottoa”, kertoo Suonsivu koneen uusista ominaisuuksista.

Wille 675:n voimanlähteenä on partikkelisuodattimella ja SCR-katalysaattorilla varustettu viimeisimmän Stage V -päästöluokan 105 kilowatin Kohler-dieselmoottori, josta löytyy vääntöä peräti 650 newtonmetriä. Tiukat päästörajoitukset alitetaan ilman pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä EGR:ää.
Kuten muissakin Wille-malleissa, polttoaineena voidaan käyttää ympäristöä vähemmän kuormittavaa, 100% HVO-tyyppistä uusiutuvaa biodieseliä. 

Palaamme asiaan kesällä lehdessämme tämänkin uutuuden tiimoilta!

60 vuotta koneita ja koukkuja

Tuskin arvasi toukokuussa 1961 tuore traktorinostovekseli taskussaan pankista ulos kävellyt Eljas Koponen, minkälainen matka seuraavasta 60 vuodesta olisi tulossa. Kuuteen vuosikymmeneen mahtuu kolme sukupolvea Koposia, hurja määrä ennakkoluulottomia ideoita toteutuksineen – sekä tietenkin melkoinen katras koneita ja koukkuja.

Jos saat kaksi takaajaa, voimme myöntää kuuden kuukauden vekselin traktorin hankintaan. Nämä olivat ehdot, jotka pankissa asetettiin Fordson Majorin ostoon lainarahaa kysymään tulleelle Eljas Koposelle Varkaudessa keväällä 1961. Niin kuitenkin kävi, että takaus saatiin, ja keskiviikkona, toukokuun 10. päivänä 1961 traktoriliikennöitsijä Eljas Koposen yritys oli valmiina ydinliiketoimintaansa, eli suomeksi paskanajoon. Iso osa työstä koostui nimittäin ulkohuussien alusien tyhjentämisestä, ja sen lisäksi tehtiin kaikkea työtä, mitä traktorilla milloinkin ja mistäkin löytyi.

Pian ajossa oli jo kolme traktoria, ja kuorma-autojakin Eljas havitteli, mutta niille ei KTK myöntänyt lupaa. Niinpä piti ryhtyä kuormamaan autoja. 60-luvun puolivälissä Eljas Koponen hankki pyöräkuormaajia: Euclid ja Allis-Chalmers olivat tuon ajan kovia merkkejä, ja sellaisilla ryhdyttiin tekemään montulla ja murskalla kuormia sekä käsittelemään puuta itse kehitellyllä tukkikouralla.     

Mutta 70-luvun taite toi varsinaisen muutoksen. Ahlströmin tehtaan kuljetuspäällikkö pyysi Eljaksen juttusille, sillä nyt olisi tarvetta ajoneuvonosturille, eikä sellaisia ollut Varkaudesta katsottuna oikein missään, saati omalla paikkakunnalla. Tirehtöörin mukaan Eljas voisi olla juuri oikea kaveri sellaisen hankintaan ja käyttöön. ”Mutta enhän minä ymmärrä niistä mitään, täytyy tutkia ensin vaihtoehtoja”, tuumasi Koponen. Toisin sanoen kohta oli jo vekseli vetämässä ja uusi, mutta vuonna 1971 jo poistuvaa teknologiaa edustava 26-tonninen ristikkopuominen Kockums-Landverk KL310 pihassa.

Tämä oli vasta alkua nykyisen Kurko-Koponen Oy:n matkassa, ja paljon mahtuu välillekin. Kävimme haastattelemassa ja kuuntelemassa perheyrityksen kolmea sukupolvea, ja kuulimme monta ajatusta historiasta, nykypäivästä ja tulevastakin. Lue koko juttu uusimmasta Koneurakointi 3/2021 -numerosta!

Koneurakointi 3/2021

Keväässä mennään kiinni jo vahvasti, ja kuten kannesta näkyy, käydään vierailemassa esimerkiksi Maanrakennus Valkama Oy:n metsäpuolen töiden parissa. Lisäksi käydään katsomassa Suomen ensimmäistä ZX-7-sarjan Hitachi 490:ä murskan syötössä. Esittelyssä on mm. Bomap-järjestelmä helppoon maantiivistykseen, ruotsalainen Mowi-metsäperävaunu ja seurasimme myös DPF-suodattimen pesua. Samalla otetaan tiivis katsaus Deutzin vaihtomoottorituotantoon. Historiaa ja nykypäivää yhdistetään Tana Oy:n ja Kurko-Koponen Oy:n pyöreiden vuosien osalta. Tekniikan kehitystä ihmetellään pyöräkuormaajien osalta. Uutuuspuolen katsauksia löytyy Catilta, Valtralta, JCB:ltä, Kobelcolta, Caselta ja Doosanilta.

KONEET JA URAKAT

10 Valkaman vihreät

Maanrakennus Valkama Oy:n työstä iso osa tehdään metsäkoneilla.

24 Sitkeän syöttäjän seuraaja

Seinäjoen KTK hankki Suomen ensimmäisen Hitachi ZX490LCH-7:n.

30 60 vuotta koneita ja koukkuja

Kurko-Koposen vaiherikas historia on 60 vuoden mittainen.

36 Doosanin satatonninen

Ensi vuonna Eurooppaan ehtivä uusi iso Doosan esiteltiin keväällä.

38 Ruotsalaisia Joutsasta

MOWI ja Moheda ovat länsinaapurin suosituimpia metsäperävaunuja.

46 Kehittyneempi G

Casen kuormaajat eivät vaihtaneet vielä kirjainta vaan kokivat välievoluution.

48 Kevään kevyemmät kuokat

JCB:n uutuuskierros keskittyy pieniin kaivinkoneisiin ja kaivurikuormaajiin.

52 Tiivistä tiedolla

Bomagin Bomap-sovellus mahdollistaa helpon tiedonkeruun tiivistystöissä.

58 Jotain uutta, jotain tuttua

Cat 992 ja Cat D7 siirtyvät uuteen sukupolveen.

62 Juhlan kunniaksi

Valtra esitteli viidennen sukupolven N- ja T-mallistot sekä fiksun kuormaajan.

66 Pöntönpesulla

Tukkeutunut DPF-suodatin voidaan vaihdon sijaan myös pestä. 

72 Raskaan sarjan lyhytpuntti

Kobelcon lyhytperäinen kone painii 38 tonnin työpainoluokassa.

74 Vaihtoehtona vaihtomoottori

Deutz Xchange puhaltaa vanhaan moottoriin uutta elämää.

76 Kuormantekijöitä

Pyöräkuormaajissakin on tapahtunut vuosien varrella muutoksia.

87 Viidennelle väylälle

Esittelyssä uusi, entistäkin henkilö­automaisempi VW Caddy Cargo.

92 Puoli vuosisataa penkalla

TANAn 50-vuotinen historia on rakentunut toisten jätteille.

VAKIOPALSTAT

16 Uutiskynnys

John Deere -metsäkoneille uusi asiakaspalvelukeskus Rovaniemelle

John Deere Forestry Oy:n uusi Rovaniemen asiakaspalvelukeskus kuuluu sarjaan investointeja, joilla yritys vahvistaa asiakastukea päämarkkinoillaan.

John Deere Forestry Oy rakennuttaa uuden asiakaspalvelukeskuksen Rovaniemelle. Rakennus valmistuu vuoden 2022 alkupuolella. Uusi asiakaspalvelukeskus tulee sijaitsemaan Energiakadulla, vain muutaman kilometrin päässä nykyisestä toimipisteestä Kemin suuntaan.

Nykyisen Rovaniemen toimipisteen kaikki toiminnot tulevat siirtymään uuteen rakennukseen. Rovaniemen uusi asiakaspalvelukeskus tulee olemaan kooltaan yli 1 400 m2. Rakennukseen tulee neljän koneen korjaamohalli sekä erillinen etälukituksella toimiva pesuhalli, jonne asiakas voi tuoda koneen oman aikataulunsa mukaan. Lisäksi tiloihin tulee varaosa- ja tarvikemyymälä, varaosavarasto sekä neuvottelu- ja koulutustilat ja henkilöstön sosiaalitilat.
10 000 m2:n tontilla on hyvin tilaa kylmävarastolle, uusille ja käytetyille sekä huoltoon tuleville koneille.

”Olemme johdonmukaisesti investoineet asiakastuen parantamiseen Suomessa. Viime vuonna valmistui uusi asiakaspalvelukeskus Laukaaseen ja nyt investoimme Rovaniemelle. Näemme Pohjois-Suomen erittäin merkittävänä alueena puunkorjuussa”, kertoo Suomen aluejohtaja Mika Hannonen.

”Uusi asiakaspalvelukeskus tulee lisäämään huoltokapasiteettia ja vahvistamaan varaosasaatavuutta isomman paikallisen varaston myötä”, toteaa jälkimarkkinointipäällikkö Mikko Borgström. Uuden rakennuksen suunnittelussa on otettu huomioon asiakkaiden toiveet ja Pohjois-Suomen erityisvaatimukset. ”Työturvallisuus, ergonomia ja viihtyvyyteen panostaminen ovat olleet tärkeitä tekijöitä investointia suunniteltaessa”, Borgström jatkaa.

Mielenosoituskulkue perjantaina liikkeellä Hämeenlinnanväylällä ja Helsingissä

Turvealan toimijoiden ryhmä on järjestämässä perjantaille moottorimarssia Helsinkiin. Tämä Helsingin poliisilaitoksen isojen moottoriajoneuvojen mielenosoituskulkueeksi luonnehtima letka aiheuttaa todennäköisesti merkittävää haittaa liikenteelle Helsingissä perjantaina 30.4.2021. Poliisin tiedotteen mukaan kulkue vaikuttaa liikenteeseen klo 7.30-10.00 kantakaupungissa. Poliisi ohjaa liikennettä.

Rekoista koostuva mielenosoituskulkue lähtee Hyvinkäältä Hämeenlinnanväylää kohti Helsinkiä aamulla. Mielenosoituskulkue etenee pitkin Mannerheimintietä kohti Eduskuntataloa, jossa se pysähtyy hetkeksi. Tämän jälkeen mielenosoituskulkue suuntaa pois kaupungin keskustasta.

”Suosittelemme välttämään aamun liikenteessä Hämeenlinnanväylää Helsingin suuntaan, Mannerheimintietä molempiin suuntiin sekä Eduskuntatalon ympäristöä. Kannattaa varata aamun liikenteeseen malttia ja hieman tavallista enemmän aikaa”, komisario Jarmo HeinonenHelsingin poliisilaitokselta sanoo.

Lokotrack e-Power -hybridivalikoimassa 15 murskainta ja 6 seulaa

Vähäpäästöisempien murskaus- ja seulontalaitteiden kysyntä kasvaa nopeasti. Siksi Metso Outotec esittelee Lokotrack e-Power -valikoiman, joka keskittää diesel-sähkökäyttöiset liikuteltavat Lokotrack-murskaus- ja seulontayksiköt yhdeksi kokonaisuudeksi.

Metso Outotec esittelee diesel-sähköisen Lokotrack e-Power -murskaus- ja seulontalaitteiden valikoiman. Tähän markkinoiden laajimpaan liikuteltavien hybridimurskainten ja -seulojen valikoimaan kuuluu 15 murskainta ja kuusi seulaa.

”Esittelimme ensimmäiset sähkökäyttöiset Lokotrackin E-mallit jo 35 vuotta sitten, joten kuulumme alan edelläkävijöihin”, sanoo Kimmo Anttila, johtaja, Lokotrack -ratkaisut, Metso Outotec. ”Parin viime vuoden aikana hybridiratkaisujen kysyntä on kasvanut merkittävästi, koska ympäristömääräykset ovat tiukentuneet monissa maissa. Itse asiassa Lokotrackin E-mallien myynti on kaksinkertaistunut viidessä vuodessa, ja odotamme kysynnän vain kasvavan.”

Lokotrack e-Power -valikoimalla on valmistajan mukaan tärkeä rooli Metso Outotecin Planet Positive -hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa. Planet Positiven myötä Metso Outotec on sitoutunut 1,5 °C -ilmastotavoitteeseen. Kiviaineksen murskaukseen kuluu valtavasti energiaa. Koska tuotekehityksessä on vähennetty laitteiden polttoaineen kulutusta, Lokotrack-laitteiden vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään 20 000 tonnia pienemmät kuin ennen vuotta 2010, Metso Outotec tiedottaa.

”Lokotrackin suunnitteluperiaatteet ovat yksinkertaiset: tavoitteena on optimoida asiakkaan sovelluksen käyttökustannukset ja kapasiteetti sekä lopputuotteen laatu. Otamme huomioon polttoaineen kokonaiskulutuksen sekä moottori- ja voimansiirtoteknologiat, mutta myös muita tekijöitä, kuten yksikön kuljetuspainon ja moottorin valmiustilan”, Kimmo Anttila kuvaa. ”Lisäksi olemme vähentäneet hydrauliöljyn ja voiteluaineen määrää yli puolella keventääksemme ympäristön kuormitusta. Keräämäämme datan perusteella Lokotrack-yksikkö käyttää jopa 80 prosenttia vähemmän öljyjä edeltäviin malleihimme ja moniin muihin markkinoilla oleviin brändeihin verrattuna. Luonnollisesti hybridivoimansiirto vähentää edelleen öljyjen ja voiteluaineiden tarvetta.”

Anttila jatkaa: ”Diesel- ja hybriditarjoomat täydentävät toisiaan, koska dieselkäyttö on edelleen ainoa mahdollinen ratkaisu siellä missä ei ole sähköverkkoa. Panostamme voimakkaasti kestävää kehitystä edistävien teknologioiden kehittämiseen. Lokotrack on kestävä, energiatehokas ja helposti liikuteltava kone. Se vastaa asiakkaiden moniin tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa.”

Firestonelta vyörakenteinen työkonerengas

Firestone esittelee ensimmäisen vyörakenteisen työkonerenkaansa. Sekä kuormaajiin että runko-ohjattuihin dumppereihin tarkoitetut Firestonen Multi Block T ‑renkaat kattavat ison osan työkonerenkaiden segmentistä.

Rengasvalmistaja Firestone tuo Euroopan markkinoille ensimmäiset vyörakenteiset työkonerenkaat maansiirtokoneisiin ja kuormaajiin. Multi Block T on valmistajansa mukaan erinomainen tuote jälleenmyyjille, vuokrausyrityksille ja kaikille kustannustehokasta tuotetta hakeville, sillä monikäyttöinen rengas lupaa kestävää ja luotettavaa laatua.

Firestone tiedottaa, että Multi Block T on tulosta monivuotisesta työstä asiakastarpeiden tunnistamiseksi ja ymmärtämiseksi sekä oikean tasapainon löytämiseksi kuormaajien ja runko-ohjattujen dumppereiden välillä.

Valmistajan mukaan Firestone Multi Block T:n runko ja pintakuvio ehkäisevät värinää ja tarjoavat laajan käyttöalueen. Renkaan kylkien ja kulutuspinnan viillonkestävyyden mainitaan olevan erinomainen, jotta vältytään odottamattomilta vaurioilta ja niiden aiheuttamilta seisokeilta. Kumisillat vähentävät kuviopalojen joustoa ja liikettä, ja takaavat siten pitkän kestoiän ja tasaisen kulumisen. Multi Block T:n suuntaamaton pintakuvio antaa hyvän, tasaisen kulumismuodon, ja renkaan avoin olka-alue parantaa pitoa.

Näiden muotoilullisten ja rakenteellisten parannusten tuloksena on kustannustehokas rengas, joka pitää koneet tuottavassa työssä vähentämällä seisokkeja ja tarjoaa pitkän käyttöiän ja huolettoman omistajakokemuksen. Sitä kannattaa pitää varastossa yllättävien tarpeiden varalta, Firestonen maahantuoja Bridgestone Suomi muistuttaa.

Sekä kuormaajiin että runko-ohjattuihin dumppereihin tarkoitettu Firestone Multi Block T on sekä L3- että E3-rengas. Rengasta on saatavana Euroopan markkinoilla huhtikuusta 2021 alkaen viidessä tärkeimmässä koossa: 17.5R25, 20.5R25, 23.5R25, 26.5R25 ja 29.5R25.

”Multi Block T on luotettava rengas, jonka suunnittelun lähtökohtana on ollut monipuolisuus”, sanoo Christoph Frost, Director Commercial Products Bridgestone Central Europe. ”Renkaan kehitystyössä on paneuduttu ajan kanssa löytämään täydellinen ratkaisu molempiin käyttötarkoituksiin. Firestone-brändi edustaa kestäviä, luotettavia ja kustannustehokkaita renkaita, ja uusin OTR-renkaamme on tätä kaikkea. On hienoa, että näin historialliselta brändiltä saadaan vielä ennennäkemättömiä uutuuksia.”

Logsetille vuosi 2020 oli olosuhteisiin nähden onnistunut

Metsäkoneita valmistavan Logset Oy:n vuoden 2020 liikevaihto oli 37,5 miljoonaa euroa ja liikevoitto 0,9 miljoonaa euroa. 

Kuten kaikille on jo tähän mennessä tullut selväksi, vuosi 2020 oli poikkeava ja haasteellinen lajissaan. Sitä se oli myös Logsetille, yrityksestä kerrotaan. Suhteellisen vahvan vuoden aloituksen jälkeen markkinat romahtivat tilapäisesti maailmanlaajuisen koronapandemian ja sen aiheuttaman epävarmuuden vuoksi. Logset kertoo kuitenkin reagoineensa nopeasti vastatakseen uuteen markkinatilanteeseen. Toimitusjohtaja Tommi Ekman linjaakin, että hyvän suunnittelun ja nopean toiminnan ansiosta yhtiö onnistui kääntämään vaikeasti alkaneen vuoden monen eri kehitysaskeleen vuodeksi. 

Logset Oy:n vuoden 2020 liikevaihto oli 37,5 miljoonaa euroa (2019: 48,0 miljoonaa euroa) ja liikevoitto 0,9 miljoonaa euroa (2019: 2,5 miljoonaa euroa). 

”Näin jälkikäteen voin todeta, että skenaariomallien käyttöönotto aikaisessa vaiheessa kannatti. Yhtiön viime vuoden tulos on huikea saavutus ja olen ylpeä henkilökunnan panostuksista. Logset pystyy kokonsa ja hyvän yhteistyön ansiosta vastaamaan ketterästi kohtaamiinsa nopeisiin markkinamuutoksiin”, kertoo toimitusjohtaja Ekman. 

Kesän 2020 aikana metsäkoneiden kysyntä lähti kasvuun ja Logsetin neljäs kvartaali oli jo vahva. Ekmanin mukaan talousluvut saatiin kehittymään suunnitelman mukaisesti. Tämän vuoksi Ekman luonnehtii Logsetin olevan vuoden 2021 alussa vahvempi kuin koskaan, ja markkinatilanne näyttää hyvältä, vaikka koronapandemia edelleen vaikeuttaa liikematkustamista.

Yrityksestä kerrotaan myös, että vuonna 2020 Logset aloitti työn laadun parantamisen parissa. Työ on jatkuvaa ja 2021 aikana panostuksia lisätään korkean laadun kulttuurin luomiseen. Muita tärkeitä painopisteitä ovat asiakasfokus, jatkuva innovointi ja tuotekehitys. 

Yhtiön hallituksen yhtiökokouksessa 16.4.2021 valittiin uusi hallitus. Hallituksen jäsen Mikko Lehikoinen valittiin hallituksen puheenjohtajaksi. Yhtiön suurin omistaja Ilkka Brotherus jatkaa hallituksen jäsenenä. Uusina jäseninä aloittivat Kari Mikkilä ja Esa Rantala. Mikkilä on Logsetin nykyinen hankintajohtaja mutta jättäytyy tehtävästä, kun uusi hankintajohtaja on löydetty hänen tilalleen. Rantala on toiminut Logsetin toimitusjohtajana vuosina 2012 – 2014.

0tykkääjääTykkää