Vähäpäästöisempien murskaus- ja seulontalaitteiden kysyntä kasvaa nopeasti. Siksi Metso Outotec esittelee Lokotrack e-Power -valikoiman, joka keskittää diesel-sähkökäyttöiset liikuteltavat Lokotrack-murskaus- ja seulontayksiköt yhdeksi kokonaisuudeksi.

Metso Outotec esittelee diesel-sähköisen Lokotrack e-Power -murskaus- ja seulontalaitteiden valikoiman. Tähän markkinoiden laajimpaan liikuteltavien hybridimurskainten ja -seulojen valikoimaan kuuluu 15 murskainta ja kuusi seulaa.

”Esittelimme ensimmäiset sähkökäyttöiset Lokotrackin E-mallit jo 35 vuotta sitten, joten kuulumme alan edelläkävijöihin”, sanoo Kimmo Anttila, johtaja, Lokotrack -ratkaisut, Metso Outotec. ”Parin viime vuoden aikana hybridiratkaisujen kysyntä on kasvanut merkittävästi, koska ympäristömääräykset ovat tiukentuneet monissa maissa. Itse asiassa Lokotrackin E-mallien myynti on kaksinkertaistunut viidessä vuodessa, ja odotamme kysynnän vain kasvavan.”

Lokotrack e-Power -valikoimalla on valmistajan mukaan tärkeä rooli Metso Outotecin Planet Positive -hankkeen tavoitteiden saavuttamisessa. Planet Positiven myötä Metso Outotec on sitoutunut 1,5 °C -ilmastotavoitteeseen. Kiviaineksen murskaukseen kuluu valtavasti energiaa. Koska tuotekehityksessä on vähennetty laitteiden polttoaineen kulutusta, Lokotrack-laitteiden vuotuiset hiilidioksidipäästöt ovat nykyään 20 000 tonnia pienemmät kuin ennen vuotta 2010, Metso Outotec tiedottaa.

”Lokotrackin suunnitteluperiaatteet ovat yksinkertaiset: tavoitteena on optimoida asiakkaan sovelluksen käyttökustannukset ja kapasiteetti sekä lopputuotteen laatu. Otamme huomioon polttoaineen kokonaiskulutuksen sekä moottori- ja voimansiirtoteknologiat, mutta myös muita tekijöitä, kuten yksikön kuljetuspainon ja moottorin valmiustilan”, Kimmo Anttila kuvaa. ”Lisäksi olemme vähentäneet hydrauliöljyn ja voiteluaineen määrää yli puolella keventääksemme ympäristön kuormitusta. Keräämäämme datan perusteella Lokotrack-yksikkö käyttää jopa 80 prosenttia vähemmän öljyjä edeltäviin malleihimme ja moniin muihin markkinoilla oleviin brändeihin verrattuna. Luonnollisesti hybridivoimansiirto vähentää edelleen öljyjen ja voiteluaineiden tarvetta.”

Anttila jatkaa: ”Diesel- ja hybriditarjoomat täydentävät toisiaan, koska dieselkäyttö on edelleen ainoa mahdollinen ratkaisu siellä missä ei ole sähköverkkoa. Panostamme voimakkaasti kestävää kehitystä edistävien teknologioiden kehittämiseen. Lokotrack on kestävä, energiatehokas ja helposti liikuteltava kone. Se vastaa asiakkaiden moniin tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa.”

Edellinen artikkeliFirestonelta vyörakenteinen työkonerengas
Seuraava artikkeliMielenosoituskulkue perjantaina liikkeellä Hämeenlinnanväylällä ja Helsingissä