Metsäkoneiden kehitykseen merkittävästi yli kuuden vuosikymmene ajan vaikuttanut ruotsalainen Lars Bruun on kuollut. Bruunin saavutuksiin kuuluvat mm. runko-ohjauksen ja kahdeksanpyöräisten koneiden kehittäminen.
Kun kirjoitin tulevaan, muutaman viikon päästä ilmestyvään Koneurakointi 8/2021 -lehteen artikkelia Bruunett Mini -metsäkoneesta ja sen kehittäjästä, legendaarisesta Lars Bruunista, lopetin artikkelin siihen tietoon, että 87 vuotta täyttänyt Bruun kehittelee yhäkin uusia metsäkoneideoita. Elämä kuitenkin kulkee merkillisiä latuja – en olisi osannut arvata, että vain joitakin tunteja tuon artikkelin painokoneeseen saattamisesta perjantaina 3.12.2021 saamme tiedon Lars Bruunin poisnukkumisesta.
Vuonna 1934 syntyneen filipstadilaisen Bruunin saavutuksiin kuuluivat mm. runko-ohjattujen metsäkoneiden kantamuodon, VSA Brunettin, kehittäminen ja todella suosituksi muodostunut Bruunett Mini, sekä monet muut metsäkoneinnovaatiot yli 60 vuoden ajalta.
Hyvää matkaa Larsille sinne suuremmille savotoille.
Ponsse Oyj ja Ylä-Savon ammattiopisto juhlistivat perjantaina 3.12. yhteistyötään, Ponsse-polun 10 vuotista taivalta. Yhteistyö Ponssen ja YSAOn kesken pyrkii varmistamaan alalla tarvittavaa osaamista ja sen myötä yrityksen työvoimatarpeisiin vastataan joustavasti ja nopeasti.
Ponsse-polku syntyi tarpeesta oppia työpaikalla metsäkonetekniikkaa, johon Ponsse Oyj tarjoaa puitteet paitsi Suomessa, myös ulkomailla.
”Ponsse-polun ideana on mahdollistaa opiskelijalle joustava opintopolku ja käytännönläheinen ammatillinen perustutkinto. Haluamme jatkuvasti kehittää Ponsse-polkua sekä työssäoppimisen laatua yhteistyössä YSAOn kanssa, ja tarjota opiskelijoille kaikin puolin mahdollisimman hyvän oppimisympäristön. Ponsse saa polkulaisista osaavia työntekijöitä”, kertoo Ponssen henkilöstöjohtaja Paula Oksman.
”Tällaisen polun synnyttäminen vaatii sitoutumista, pitkäjännitteisyyttä ja ennenkaikkea uskoa omaan tekemiseen. Työtä tehdessä syntyy luottamusta kumppaniin, ja yhteistyö Ponssen kanssa on antanut YSAOlle aivan valtavasti, muun muassa osaamista, verkostoja, uskoa omaan tekemiseen ja kykyä vastata erilaisten asiakkaiden tarpeisiin”, sanoi YSAOn rehtori Kari Puumalainen omassa puheenvuorossaan.
Ponsse-polusta kiinnostuneet ja valitut opiskelijat aloittavat työpaikalla tapahtuvan oppimisen heti ensimmäisen opiskeluvuotensa aikana. Opiskelijat ovat saaneet polun suorittaneena käytännönläheisen tutkinnon sekä mahdollisesti työpaikan heti opintojen jälkeen. Ponsse-polkuun voi hakeutua, mikäli opiskelee YSAOlla kone- ja tuotantotekniikan, sähkö- ja automaatiotekniikan, autoalan, logistiikka-alan sekä tieto- ja viestintätekniikan perustutkintoa.
Ponsse-polun juhlistamisen yhteydessä YSAO luovutti Ponssen Vieremän metsäkonetehtaalle Mainio koulutustyöpaikka -sertifikaatin, jonka vastaanotti Paula Oksman. Sertifikaatti on Ylä-Savon koulutuskuntayhtymän myöntämä todistus työelämässä tapahtuvan oppimisen laadusta. Se perustuu kumppanuuteen, joka toimii vastavuoroisesti oppilaitoksen ja työpaikan välillä. Opiskelijoiden ohjauksen tavoitteellisuus ja oppimisen kannalta tehtävien määrittäminen auttavat opintojen etenemiseen, joka mahdollistaa opiskelijoiden nopeamman valmistumisen ja työllistymisen.
Metsäkoneurakoinnin konekustannukset ovat kallistuneet 11,4 prosenttia viime vuoden toukokuusta tämän vuoden lokakuuhun, tiedottaa Koneyrittäjät ry. Koronapandemian alkuvaiheessa kustannukset laskivat jyrkästi ja metsäalan konekustannusindeksi painui tuolloin alhaisimmalle tasolleen kolmeen vuoteen. Tämä kesti vain hetken ja sen jälkeen kustannukset ovat nousseet nopeasti. Tiedot on laskettu Tilastokeskuksen ylläpitämästä metsäalan konekustannusindeksistä.
Koneyrittäjät ry tiedottaa, että yhä useampi koneyrittäjä on kohdannut vakavia kannattavuusongelmia kuluneen puolen vuoden aikana. ”Yrittäjät ovat todenneet, että runsaasta kysynnästä huolimatta raha ei tee ollenkaan pesää yritykseen vaan virtaa läpi. Rahat eivät tahdo riittää edes kustannusten kattamiseen”, kertoo Koneyrittäjät ry:n varatoimitusjohtaja Simo Jaakkola.
Eniten on kallistunut polttoaine. Polttoaineen hinnannousun vaikutusta lieventää polttoaineklausuulit niillä, joilla sellainen on urakointisopimuksessa. Klausuuli tarkoittaa, että urakointihintoja tarkastetaan määrävälein sopimuskauden aikana polttoaineen hintojen kehityksen mukaisesti. Hinnan noustessa urakointihinta nousee ja hinnan laskiessa myös urakointihinnat laskevat.
Kun polttoaineen hintamuutokset poistetaan kustannusindeksistä, ovat muut kustannukset nostaneet urakoinnin kokonaiskustannuksia 4,4 prosenttia viime vuoden toukokuusta tämän vuoden lokakuuhun Tilastokeskuksen konekustannusindeksin mukaan. Muiden kustannusten muutosten vaikutuksista urakoinnin hintoihin pitää koneyrittäjän sopia asiakkaan kanssa. Alan markkinarakenteesta johtuen puunkorjuuyrittäjällä on usein sopimusneuvotteluissa vastassaan metsäteollisuuden suuryritys.
”Tilastot osoittavat, että korjuuyrittäjät eivät ole onnistuneet neuvotteluissa siirtämään muiden kustannusten nousua urakointihintoihin kovin hyvin. Tämä näkyy sekä Koneyrittäjien keräämistä hintahistoriatilastoista että metsäteollisuuden puunkorjuun kustannustilastoista. Tosiasiassa metsäkoneurakoinnin hintataso ei ole juurikaan muuttunut liki kymmeneen vuoteen. Jos koneyritys ei pysty parantamaan tuottavuuttaan vähintään kustannusnousun verran, heikkenee sen toiminnan kannattavuus vääjäämättä”, Koneyrittäjät ry tiedottaa.
Tilanne muuttuu yhä haastavammaksi, sillä Koneyrittäjät ry:n markkinatilannekyselyn mukaan noin 70 prosentilla vastaajista on odotettavissa vähintään kahden viikon puunkorjuurajoituksia joulukuussa. Lisäksi metsäteollisuutta koskevista työtaisteluista on spekuloitu julkisuudessa. Näiden myötä voi tulla seisahduksia myös puunkorjuuseen, kuten nähtiin viime vuonna.
Kaivureiden lumenveiston SM-kilpailut järjestetään jälleen Juupajoella lauantaina 26.2.2022. Edellisen kerran vuonna 2019 järjestetty kilpailu keräsi hyvin osallistujia ja huomioita, ja tänäkin vuonna odotukset ovat korkealla.
Kaivureiden lumenveiston SM-kilpailut järjestetään jälleen Juupajoella lauantaina 26.2.2022. Paikkana on Kopsamontien ja Sahantien risteysalueen peltoaukea. Kilpailuluokkia tulee olemaan kaksi. Toisessa luokassa kaikki työ tehdään koneella, ja niitä lisälaitteita jotka voi tuoda pelkällä koneella kisaruutuun voi käyttää. Toisessa luokassa koneessa saa olla kauha ja routapiikki, mutta myös apumies voi olla mukana viimeistelemässä teosta lapion ja sahan kanssa. Merkkausmaalia saa käyttää apuna, mutta valmiissa teoksessa maalia ei saa näkyä.
Edellinen kisa järjestettiin vuonna 2019. Ilmoittautumisia otetaan vastaan osoitteessa kaivureidenlumikisa@elisanet.fi ja tapahtumalla on myös Facebook-sivusto, josta löytyy ajankohtaista tietoa.
Tampereen Messukeskus on jälleen tapahtumapaikkana, kun Tiepäivät järjestetään 9.-10.2.2022. Tarjolla on perinteiseen tapaan esimerkiksi työnäytöksiä, näyttely ja paljon muuta ohjelmaa.
Tiepäivät, entiseltä nimeltään Talvitiepäivät, järjestetään jo 34. kerran. Tiepäivät ovat tiealan kansainvälinen ammattilaistapahtuma tienpidosta ja yleisten alueiden hoidosta ja hallinnoinnista kiinnostuneille asiantuntijoille, päättäjille ja ammattilaisille.
Tapahtumaan kuuluvat kattava ammattilaisnäyttely, työnäytökset, kansainvälinen asiantuntijaseminaari teemoillla Talvitiepäivät ja Kunnossapito & Omaisuudenhallinta, yksityisteiden talvipäivä, opiskelijatapahtuma sekä uutuuksina kuljettajien ajotaitokilpailu ja Diginfra-koulutus.
Tiepäiville Tampereen messukeskukseen 9.-10.2.2022 osallistuu asiantuntijoita, viranomaisia, laitteiden ja järjestelmien valmistajia, palveluiden kehittäjiä, tutkijoita, auditoijia, hankintapäätöksen tekijöitä, tuotekehittäjiä, kuntien teknisiä ja katuosaajia, urakoitsijoita ja konsultteja. Järjestäjän, eli Suomen Tieyhdistyksen luonnehdinnan mukaan Tiepäiville osallistuvia yhdistää tarve onnistua tienpitoon ja liikenteeseen liittyvissä tehtävissä kaikenlaisissa olosuhteissa.
Ruotsalainen tilttirotaattori- ja kauhavalmistaja SMP Parts ilmoittaa muokkaavansa tuotteidensa väritystä joulukuun alusta lähtien. Jatkossa sinisenä tunnetut tilttirotaattorit ovat edelleenkin sinisiä, mutta aivan eri sävyssä.
SMP Partsin tilttirotaattorien tuttu sininen väritys poistuu, ja tilalle astuu uusi tummempi sävy. Aiemman RAL 5010:n tilalle on valittu RAL 5011, joka on valmistajan mukaan paitsi tummempi, myös arvokkaamman näköinen ja vähemmän kiiltävä sävy. Myös nykyistä harmaan sävyä säädetään neutraalimpaan suuntaan, ja yhtä lailla vähemmällä kiiltävyysasteella. Myös tartuntakäpälät maalataan jatkossa punaisen sijaan tällä uudella harmaalla.
”Keskitymme tuotteissamme ylläpitoon, turvallisuuteen ja laatuun, ja vaikka tämä muutos voikin vaikuttaa pieneltä, on värien ja erityisesti kiiltoasteen säädöllä vaikutusta tuotteiden ominaisuuksiin naarmuja ja likaa vastaan. Myös häiritsevät heijastukset vähenevät. Tämä puolestaan kasvattaa tuotteidemme laatua ja lisää turvallisuutta”, sanoo SMP Partsin konsernijohtaja Patrik Lindqvist.
Uusi tumma sininen on myös osa uudistunutta SMP:n yleisilmettä ja uutta tavaramerkkiä. Värimuutoksen myötä laitteiden merkinnät ja logo tulevat siis myös muuttumaan.
Hyundain elokuussa vahvistunut Doosan-kauppa on versonut jatkoa nyt muodostetun Hyundai Genuinen -nimisen yhteisyrityksen muodossa. Jatkossa yritykset tulevat jakamaan yhteisiä tuotekehitysresursseja, mutta jatkamaan kilpailua markkinoilla omina kokonaisuuksinaan.
Rakennuskonevalmistaja Hyundai Heavy Industries Groupin ja sen elokuussa ostaman Doosan Infracoren, nykyisin siis Hyundai-Doosan Infracoren, yhteistyö alkaa uuden holdingyhtiö Hyundai Genuinen alla. Molemmat yritykset jatkavat kuitenkin markkinoilla kilpailijoina, ja omien johtojärjestelmiensä alaisuudessa. Järjestelyllä kerrotaan haettavan erityisesti synergiaetuja ja molempien yritysten liiketoiminnan vahvistamista. Tätä tavoitellaan yhdistämällä molempien yritysten suunnittelu- ja kehitysvoimavaroja. Hyundai Genuinen alla kerrotaan aloitettavan yhteisiä kehittelyhankkeita kaivinkone- ja pyöräkuormaajasegmenteissä. Samoin vetymoottoreiden kehittelyn kerrotaan olevan keskiössä. Lisäksi Hyundai Genuine ilmoittaa lisäävänsä tulevaisuudessa investointeja muunkinlaisten seuraavien sukupolvien ratkaisujen kehittämiseen.
Hyundai Genuinen tavoite on kasvaa maailman viiden suurimman rakennuskonevalmistajan joukkoon ja saavuttaa 5% maailmanlaajuinen markkinaosuus vuoteen 2025 mennessä.
Nostopalveluyritys Havator kasvattaa merkittävästi liiketoimintaansa laajentamalla organisaatiotaan ja investoimalla esimerkiksi konekantaan. Nyt julkistettava investointiohjelma on kooltaan yli 60 miljoonaa euroa.
Suomessa tehdään lähivuosina mittavia teollisuusinvestointeja. Keskiössä ovat perusteollisuus, energiantuotanto ja rakentaminen, ja näitä hankkeita tukevat investoinnit esimerkiksi infrarakentamiseen tulevat liikkumaan useissa miljardeissa euroissa. Juuriltaan vahvasti suomalainen Havator kertoo vastaavansa kasvavaan nosto- ja erikoiskuljetuspalveluiden kysyntään investoimalla sekä uuteen kalustoon että osaajiin. ”Haluamme olla mukana rakentamassa pohjoismaista tulevaisuutta ja olemme valmiita ottamaan vastaan teollisuuden ja yhteiskuntakehityksen asettaman haasteen. Koko maan kattava varikkoverkostomme, laaja kalustomme sekä vahva nosto- ja erikoiskuljetusosaamisemme luovat turvallisen ja helposti lähestyttävän pohjan teollisuuden suurprojekteille”, toteaa Christoffer Landtman, Havatorin konsernijohtaja.
Havatorin mukaan vuosi 2021 on ollut yritykselle lähtölaukaus kasvulle ja fossiilivapaaseen tulevaisuuteen tähtäävälle kehitykselle. Nyt julkistetusta investointiohjelmasta kalustoa on tilattuna jo yli 30 miljoonalla eurolla. Vuoden aikana on myös tehty merkittävä määrä tavoitteita tukevia rekrytointeja.
”Tulemme tarvitsemaan osaavaa henkilöstöä eri tehtäviin, kuljettajista työjohtajiin ja projektipäälliköihin. Pelkästään Suomessa tulemme rekrytoimaan yli 50 uutta työntekijää tulevina vuosina. Panostamme merkittävästi myös koulutuksiin, jotta saamme alalle uusia, innostuneita tekijöitä”, Rami Hirvelä, Havatorin Suomen henkilöstöpäällikkö kertoo.
”Olemme asettaneet tavoitteeksi kasvaa 30 prosenttia vuoteen 2023 mennessä. Nyt käynnistetty investointiohjelma on konsernin yli 60-vuotisen historian mittavin, ja investoinneista noin puolet ohjautuu Suomeen ja puolet Ruotsiin. Valitsemalla viimeisintä teknologiaa, kuten sähkökäyttöisiä koneita, otamme harppauksen lähemmäksi tavoitettamme olla paitsi alan markkina- ja palvelu- myös vastuullisuusjohtaja”, kiteyttää Landtman. Investointiohjelman puitteissa hankittavat nosturit ovat kapasiteetiltaan 50-750 tonnia ja ne sijoittuvat ympäri Havatorin varikkoverkostoa Suomessa sekä Ruotsissa.
Ford julkisti tänään seuraavan sukupolven Rangerin, joka on valmistajansa mukaan kaikkien aikojen älykkäin, monipuolisin ja suorituskykyisin Ranger-malli.
Seuraavan sukupolven Rangerin asiakastilaukset käynnistyvät Euroopassa vuoden 2022 lopulla ja ensimmäiset autot toimitetaan asiakkaille vuoden 2023 aikana. Nykyinen Ranger on Euroopan myydyin avolava-auto. Euroopassa on tänä vuonna myyty tammi-syyskuun aikana 45 539 Rangeria markkinaosuuden ollessa 39,9 prosenttia, mikä on kaikkien aikojen myyntiennätys vastaavalla ajanjaksolla.
Seuraavan sukupolven Rangerin kehitysprojektia johti Fordin Australian tuotekehityskeskus, jonka kansainväliseen tiimiin kuuluu suunnittelijoita ja insinöörejä useista eri maista. Tiimin tehtävänä oli sekä hyödyntää Fordin viimeisintä teknologiaa, suorituskykyä ja turvallisuutta että suunnitella ja testata uusi Ranger Fordin tiukimpien standardien mukaisesti, valmistaja tiedottaa.
Myös asiakkaiden näkökulma otettiin huomioon, Ford vietti omien sanojensa mukaan paljon aikaa Ranger-omistajien kanssa ympäri maailmaa, suoritti yli 5000 haastattelua ja järjesti asiakkaille kymmeniä työpajoja ymmärtääkseen, miten asiakkaat käyttävät autojaan sekä mitä he haluavat ja odottavat uudelta Rangerilta.
Ulkoisesti uuden Rangerin muotoilussa näkyy Fordin yleismaailmallinen avolava-autojen DNA. Muotoiluyksityiskohtiin kuuluvat uusi etusäleikkö ja tunnusomaiset C-muotoiset ajovalot. Ford Rangerissa on ensimmäistä kertaa matrix-LED -ajovalot, ja takavalot ovat sopusoinnussa keulan yksityiskohtien kanssa. Rangerin sisätilat ovat henkilöautomaiset ja niissä on käytetty korkealaatuisiksi mainittuja pehmeäpintaisia materiaaleja. Lisäksi autossa on keskelle sijoitettu pystysuuntainen kosketusnäyttö ja Fordin SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. Monet perinteiset ajotilan säätimet on siirretty kojelaudasta ja keskikonsolista omalle näytölleen SYNCT-järjestelmään. Yhden napin painalluksella on mahdollista siirtyä näytölle, jossa on kaikki off-road ja ajotilavalinnat ja jossa voi myös tarkkailla voimansiirtoa, ohjauskulmaa, auton kallistusta ja kallistuskulmia sekä muita säätöjä. Näyttö on myös yhdistetty 360 asteen kamerajärjestelmään.
Uuden korirakenteen alla on päivitetty alusta, jonka akseliväli on 50 mm ja raidelevys 50 mm suurempi kuin edeltävässä Rangerissa. Hydroforming-menetelmällä muotoillun keularakenteen ansiosta moottoritilassa on enemmän tilaa V6-moottorille ja se mahdollistaa myös muiden käyttövoimatekniikoiden käytön tulevaisuudessa. Keularakenne on myös avoimempi, minkä ansiosta jäähdyttimeen pääsee enemmän ilmaa. Tämä auttaa pitämään käyttölämpötilan alhaisena hinattaessa ja kuljetettaessa raskaita kuormia.
Mallin etupyöriä siirrettiin 50 mm eteenpäin paremman lähestymiskulman saavuttamiseksi ja takana olevaa moottoria paremman off-road-nivelen saamiseksi. Kumpikin parantaa maastoajokokemusta. Lisäksi takajousituksen iskunvaimentimet siirrettiin rungon ulkopuolelle, jotta autolla on parempi ajaa niin tiellä kuin maastossa kaikissa tilanteissa, olipa kyydissä tavaroita tai matkustajia.
Fordin mukaan asiakkaat halusivat moottorivaihtoehdon, jossa on enemmän tehoa ja vääntöä raskaiden kuormien hinaamiseen ja haastaviin off-road-olosuhteisiin, joten tiimi kehitti Rangerille Ford 3.0 V6 -turbodieselmoottorin. Kaikkiaan Rangeriin on saatavana kolme turbodieselmoottoria lanseerauksen yhteydessä.
Seuraavan sukupolven Rangeriin on saatavana myös valikoima hyväksi havaittuja 2.0 litran nelisylinterisiä Single-Turbo- ja Bi-Turbo -rividieselmoottoreita. Single-Turbo -moottoriin on saatavana kaksi eri tehoversiota.
Rangeriin on valittavissa kaksi eri nelivetojärjestelmää – sähköinen ’shift-on-the-fly’ -järjestelmä tai edistyksellinen uusi pysyvästi nelivetoinen järjestelmä, jonka ’set-and-forget’ -tila on suunniteltu toimimaan siellä, missä asiakkaat sitä tarvitsevat. Jos autoa on tarpeen hinata maastossa, se onnistuu helposti kahden etupuskuriin asennetun hinauspisteen ansiosta. Lisäksi tarjolla on esimerkiksi laaja kuormatilavarusteiden valikoima.
Seuraavan sukupolven Ranger valmistetaan Fordin tehtailla Thaimaassa ja Etelä-Afrikassa. Tuotanto käynnistyy vuonna 2022. Suomessa uusi Ford Ranger esitellään vuonna 2023.
Viime vuonna onnistuneesti TMK:n tehtaan ensimmäisten syntymäpäivien yhteydessä lanseerattu ja vietetty TMK Konepäivät -tapahtuma järjestetään myös tänä vuonna ja entistä suurempana.
Tänä vuonna tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii 30-vuotisjuhlavuottaan koronan vuoksi vuoden myöhässä viettävä Jari-Pekka Hankasalmi -liikenneasema. Tämä juhlapäivä mahdollistaa Konepäivien loppuhuipentuman livekonsertin ja ilotulituksen muodossa.
Konepäivien vetonauloina ovat TMK Energiakouran lisäksi mm. Ponsse, Kesla, Nisula, Kiho, Versowood sekä paljon muita. Lisäksi mukana on työnäytöksiä esimerkiksi Metsäkuutio Oy:n toimesta. Illan konsertissa esiintyvät Joel Hallikainen ja Kristiina Brask.
Tapahtuma järjestetään perjantaina 19.11.2021 klo 12-19.30 Hankasalmella, osoitteessa Pieksämäentie 15, 41520 Hankasalmi
Verkkosivusto käyttä evästeitä parantaakseen käyttökokemustasi. Oletamme että tämä on sinulle ok mutta voit halutessasi kieltää niiden käytön.HyväksyLue lisää
Privacy & Cookies Policy
Privacy Overview
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.