>

Rototilt päivittää suurimman mallinsa

Rototilt esittelee Norjan Vei og Anlegg 2022 -messuilla ensimmäistä kertaa uusimman rototiltti-innovaationsa – RC9:n kerrotaan olevan vankka rototiltti jopa 43 tonnin kaivukoneisiin.

Ruotsin Vindelnissä toimivalla rototilttejä valmistavalla Rototiltilla on tytäryhtiöt kaikkiaan seitsemässä maassa. Vei og Anlegg 2022 -messuilla Norjassa yritys esittelee ensimmäistä kertaa teknisen kehitystyönsä uusimman tuloksen, 32-43 tonnin kaivukoneille suunnitellun RC9-rototiltin.

”Haluamme parantaa kaivinkoneen käyttäjän arkea ja tuoda RC9:n avulla rototiltin tarjoamat hyödyt entistä useampien käyttäjien ulottuville myös suurempien kaivukoneiden osalta. Tuotekehitystiimimme on onnistunut lisäämään tuotteeseen vielä enemmän uusia ominaisuuksia, jotka entisestään parantavat koneen ajettavuutta ja joustavuutta loppukäyttäjille”, myynti- ja markkinointijohtaja Per Väppling sanoo. 

Yritys tiedottaa, että uusi rototiltti on toistaiseksi tehokkain, jonka Rototilt on valmistanut. Se on suunniteltu murtovoimaltaan enintään 280 kN:n kaivinkoneisiin. Uuden painekompensoidun hydrauliikan ansiosta rototiltin eri toiminnot ovat toisistaan riippumattomia. Siksi kuljettaja voi käyttää kallistusta ja kiertoa itsenäisesti yhtä aikaa. Tuotepäällikkö Sven-Roger Ekströmin mukaan lanseeraus voitiin tehdä vasta, kun tämä ratkaisu oli saatu käyttövalmiiksi ja testattu.

”Suurempia kaivukoneita käytetään entistä raskaammissa tehtävissä, minkä vuoksi meidän on ollut tärkeää käyttää paljon aikaa turvallisuuden, tarkkuuden ja hallittavuuden varmistamiseksi. Tavoitteena on ollut kallistus- ja kiertotoimintojen optimaalinen yhteentoimivuus paremman ja sujuvamman ajokokemuksen sekä täydellisen hallinnan mahdollistamiseksi koneen kuljettajalle. Halusimme ennen lanseerausta kehittää tämän ratkaisun täydelliseksi ja ilman kompromisseja”, Ekström sanoo. 

Väpplingin mukaan RC9 ei ole tulevan vuoden ainoa uutuus, ja myös tulevissa lanseerauksissa keskitytään ohjattavuuden lisäämiseen.

”RC9 käynnistää meille, kumppaneillemme ja varsinkin loppukäyttäjille kiinnostavan vuoden. Se merkitsee myös alkua uudelle tuoteperheelle, joka luovuttaa hallinnan koneen käyttäjälle. Siinä RC9 on lajinsa ensimmäinen. On erityisen ilahduttavaa, että voimme tavata jälleen messuilla ja tapahtumissa, joiden yhteydessä kävijät näkevät RC9:n ensimmäistä kertaa. Ensimmäisenä vuorossa on Vei og Anlegg ja sen jälkeen Svenska Maskinmässan. Syksyllä Bauman yhteydessä on odotettavissa lisää uutuuksia”, Väppling sanoo lopuksi.

Avant 645i ja 650i täydentämään 600-sarjaa

Uudet Avant-koneet ovat ulkomitoiltaan ja nostoteholtaan samaa luokkaa kuin aiemmat 600-sarjan mallit, mutta moottori on uusi, ja näihin 600-sarjalaisiin on saatu pakattua 700-sarjan teho. Kubotan 33 kW:n dieselmoottorin kerrotaan antavan runsaasti vääntöä sekä työntövoimaa että nopeutta vaativiin töihin.

Nykyinen työkoneiden dieselmoottoreiden EU Stage V -päästöstandardi edellyttää yli 19 kW:n tehoisiin moottoreihin katalysaattoria ja hiukkassuodatinta, ja Avant tuo nyt ensimmäisenä maailmassa markkinoille 600-sarjan kokoluokkaan tällaiset kuormaajat.

Avant 645i ja 650i -mallit ovat valmistajansa mukaan maailman kompakteimmat yli 26 hv:n kuormaajat, jotka
ovat Stage V – ja Tier 4 Final -päästöstandardien mukaiset. Yksinopeuksinen 645i ja kaksinopeuksinen 650i on varustettu Kubota V1505-CR-TE5-dieselmoottorilla. Nelisylinterisen, 1498 cm3 turboahdetun common rail -moottorin teho on 33 kW / 44 hv. Hapetuskatalysaattori ja hiukkassuodatin hoitavat pakokaasujen jälkikäsittelyn, eikä lisäaineita (AdBlue) tarvita.

Työhydrauliikan maksimiöljyntuotto on jopa 75 l/min, mikä on Avant Tecnon mukaan ainutlaatuista tämän kokoluokan kuormaajassa. Sen ansiosta uusien koneiden kanssa voi käyttää lähes kaikkia hydraulimoottorikäyttöisiä Avant-työlaitteita täydellä teholla. Avant-kuormaajilla on yli 200 työlaitteen valikoima, jonka yritys muistuttaa olevan maailman suurin.

Avanteissa on perinteisesti käytetty hydrostaattista voimansiirtoa neljällä hydraulimoottorilla, ja näin on myös 600-sarjassa. Avant 645i on varustettu 1-nopeusmoottoreilla (suurin ajonopeus 13 km/h), kun taas 650i:ssä on 2-nopeusmoottorit (suurin ajonopeus 25 km/h).

1620/1630 kg:n omapainon ansiosta kuormaajia on helppo kuljettaa. Kevyet koneet ovat hellävaraisia nurmikolle ja muille työskentelyalustoille. Avoin ROPS/FOPS-sertifioitu ohjaamo on vakiovarusteena 645i/650i:ssä. Lisävarusteena on saatavana L-ohjaamo ja Avantin uusin GT-ohjaamo, joka tuo tähän kokoluokkaan mukavuutta. Tilavan ja modernin GT ohjaamon ääni- ja tärinäneristys mainitaan erittäin hyväksi, ja ohjaamon tehokas lämmitys, hyvä ergonomia ja isot ikkunat tekevät valmistajan mukaan käyttökokemuksesta todella miellyttävän. GT-ohjaamoon on saatavana myös ilmastointi.

Avantille tunnusomainen teleskooppinen nostopuomi on uusissa koneissa vakiovarusteena. Teleskoopin pituus on 600 mm, ja suurin nostokorkeus on 2,84 m pikakiinnityslevyn niveltappiin. Tämä mahdollistaa mm. kuormaamisen kuorma-autoihin sekä kuormien purkamisen korkealta. Hydraulinen vakaaja pitää kuorman automaattisesti vaakasuorassa, kun puomia nostetaan ja lasketaan. 600-sarjassa on Avant-pikakiinnitys työlaitteille, ja saatavana on myös hydraulinen pikalukitus. Työlaitteen hydrauliikkaletkut kytketään kätevästi sarjapikaliittimellä kuten muissakin Avanteissa.


Tuttu Avant-konsepti takaa tehokkaan työskentelyn: runko-ohjauksen ansiosta kääntyminen onnistuu jälkiä jättämättä, eturungossa istuvalla kuljettajalla on paras mahdollinen näkyvyys niin työlaitteeseen kuin työalueelle, ja alhainen painopiste sekä sivusuunnassa jäykkä keskinivel parantavat stabiliteettia ja antavat suuremman kaatokuorman.
Avantin muistutetaan olevan erittäin monipuolinen ja käyttökelpoinen kuormaaja monille asiakassegmenteille: kiinteistönhoitoon, viherrakentamiseen, maatalouteen, rakentamiseen ja purkuun jne.

Uudet Avant 645i ja 650i -mallit nähdään maailman ensiesittelyssä Hyvinkään Maxpo-messuilla 5.-7.5.2022 Avantin messuosastolla A98. Uusien konemallien tuotanto alkaa syksyllä 2022.

Metsähallitus: kiviainesta betoniteollisuudelle meren pohjasta

Kuvituskuva / Koneurakointi

Maanpäällisten käytettävissä olevien luonnon sora- ja hiekkavarojen saatavuuden heikentyessä, on odotettavissa, että paine hyödyntää merenpohjan kiviaineksia kasvaa nykyisestä. Myös kaupungistuminen ja suuret infrahankkeet, kuten satamien laajennukset sekä merelle sijoittuvat tuulivoimapuistot, lisäävät tarvetta hyödyntää kiviainesvarantoja nykyistä tehokkaammin.

”Metsähallituksen tehtävänä on etsiä ratkaisuja vastuulliseen ja kestävään luonnonvarojen käyttöön. Kiviainespuolella merikiviaineksen hyödyntäminen voi olla yksi ratkaisu”, Metsähallituksen kaivannaispäällikkö Harri Saxlund sanoo.

Merenpohjan kiviainesten avulla voidaan vähentää maalle sijoittuvien kiviainesvarantojen käyttöpaineita, turvata riittävän ja hyvälaatuisen pohjaveden saatavuus ja samalla suojella maanpäällisiä luontoarvoja kovan käyttöpaineen ja ihmisvaikutuksen alaisena olevilla alueilla.

”Teettämämme kilpailukykyselvityksen mukaan merikiviainesta voidaan tuottaa kilpailukykyisesti ja kestävästi esimerkiksi betonin valmistuksen raaka-aineeksi”, Saxlund kertoo.

Betonitehtaiden osuus valtion kiviainesvarantojen käyttäjänä on selkeässä kasvussa kasvukeskuksissa. Kun pääkaupunkiseudun läheisyydessä sijaitsevat soraharjut alkavat olemaan loppuun käytettyjä, betoniteollisuus on siirtymässä kalliomurskeen käyttämiseen. Se vaatii kuitenkin kiven jatkojalostusta.

Koenosto antoi paljon hyvää lisätietoa

”Jotta merikiviaineksen nostaminen olisi kannattavaa, sitä pitää nostaa suuria määriä kerrallaan”, Saxlund selvittää.

Metsähallituksen tytäryhtiöllä MH-Kivi Oy:llä on valmiit vesitalousluvat merikiviaineksen ottamiseen Helsingin ja Loviisan edustalla. Luvilla voi nostaa kiviainesta yhteensä noin 25 miljoonaa tonnia.

MH-Kivi toteutti kesäkuussa 2021 Vuosaaren satamaväylän ruoppauksen yhteydessä koenoston Itä-tontun lupavarannosta.

Nostettu kiviaines tutkittiin laboratoriossa. Tulosten mukaan koenoston kiviaineksesta 70 prosenttia oli seulomalla betonin valmistukseen sopivaa ja loppuosakin murskaamalla. Nostetun aineksen kloridi- ja humuspitoisuudet olivat pieniä.

Merikiviaineksen käyttö lyhentää maakuljetusmatkoja merkittävästi etenkin rannikon kasvukeskuksissa.

”Kun kuljetus tapahtuu merellä isoilla aluksilla ja kuljetusmatkat satamista betonitehtaille ovat lyhyempiä kuin maalla sijaitsevilta ottopaikoilta myös kuljetusten hiilidioksidipäästöt ja muut vaikutukset pienenevät”, Saxlund kertoo.

”Merihiekan hyödyntäminen tarvitsee väliaikaisen tai pysyvän tukitoimintoalueen merikiviaineksen varastointia ja aineksen käsittelyä varten sekä aluksen purkupaikan ranta-alueen läheisyyteen, joka olisi huomioitava alueiden käytön suunnittelussa jo kaavoitusvaiheessa”, Saxlund sanoo.

Merikiviaineksen nostotoiminnan suunnitteluvaiheessa pohjan eläimistö, linnustovaikutukset, veden samentuma ja pohjan kasvillisuus sekä kalojen elinolosuhteet tutkitaan tarkasti vesitalouslupaa varten. Merikiviaineksen nostoalueet sijaitsevat ulkomerellä ja nosto tapahtuu ns. valovyöhykkeen alapuolelta, jossa lajisto on vähäisempää ja vaikutukset lajistoon vähäisemmät.

Nostotoiminnan yhteydessä suoritetaan säännöllisesti veden samentuman tarkkailua, eikä nostotoimintaa suoriteta lintujen pesintäaikana luotojen läheisyydessä.

Staran lumensulatuskokeilu onnistui

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara testasi maaliskuun ajan uudenlaista, meriveden lämpöä hyödyntävää lumensulatus- ja puhdistuslaitetta Jätkäsaaren Saukonlaiturissa. Kokeilussa saatiin erinomaisia tuloksia.

Lumen sulattaminen siihen tarkoitetulla laitteella on huomattavasti kustannustehokkaampaa ja ympäristöystävällisempää kuin lumen kuljettaminen lumenvastaanottopaikoille. Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara testasi maaliskuussa meriveden lämpöä hyödyntävää lumensulatus- ja puhdistuslaitetta.

Laite käytti yhden lumikuorman sulattamiseen sähköä keskimäärin 40 kWh, mikä tarkoittaa nykyisillä sähkönhinnoilla noin viiden euron kustannusta. Keskimäärin yhden lumikuorman kuljettaminen lumen vastaanottopaikalle Helsingissä kuluttaa moninkertaisen määrän energiaa ja kustantaa 80–120 euroa.

Kokeilun aikana sulatettiin 160 kuorma-autolavallista lunta – jopa miinusasteista merivettä hyödyntäen. Lumesta suodatettiin yli kahdeksan kuutiota roskaa eli yhdessä lumikuormassa roskaa oli noin 50 litraa. Suurin osa roskasta oli hiekoitussoraa, mutta mukana oli myös kasvomaskeja, suojahanskoja, tyhjiä tölkkejä, pulloja ja lasinpesunestepusseja.

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja Ville Alatyppö on tyytyväinen kokeilun tuloksiin.

”Tällaiset ratkaisut säästävät sekä kustannuksia että ympäristöä. Yksittäinen laite ei toki korvaa isoa lumenvastaanottopaikkaa, mutta kun laitteita on useampia eri kaupunginosissa, muutos on jo merkittävä. Ensi talvena kokeilemme vielä suurempaa ja energiatehokkaampaa laitetta.”

Viime vuonna Stara kokeili samankaltaista lumensulatus- ja puhdistuslaitetta Viikissä. Molemmat laitteet toimitti Clewat Oy. Lumensulatuskokeilujen tavoitteena on löytää ympäristöystävällisiä ratkaisuja lumen ja sen seassa olevan roskan käsittelemiseen sekä vähentää lumen kuljetustarvetta Helsingissä.

Koneurakointi 3/2022

Uusimmassa Koneurakointi-numerossa käydään katsomassa, liittyykö Seppälän Kiuaskivi Oy:n toiminta tosiaankin vain pelkkään saunasepelin synnyttämiseen, vai tehdäänkö yrityksessä muitakin lajikkeita? Kevättalven hangille päästään parinkin uuden Rottnen myötä, ja metsäsektorilla viihdytään myös energiapuun ja hakkeen osalta, nehän ovat erityisen kuumaa kamaa nykyään. Pohjois-Pohjanmaan suunnalla käydään kyselemässä Veljekset Toivanen Oy:n kuulumisia, ja vapaalle heitetään lumenveistokisojen merkeissä. Nämä ja alla olevat aiheet ovat tarjolla virallisesti 21.4.2022.

KONEET JA URAKAT

6 Lisää löylyä

Seppälän Kiuaskivi Oy murskaa kolmen aseman voimin monenlaista tuotetta.

20 Sinisiä hetkiä

Suomeen saapui jälleen lisää uusia Rottneja F13D:n ja H11D:n muodossa.

26 Huoltoa haastavaankin paikkaan

Volvo CE investoi järeisiin Volvo FMX 6X6 -huoltoautoihin.

28 Normisettiä

Hämeenlinnan Hinauspalvelu Oy:n maastohinauskeikalla.

34 Pystytolppa pärjää pystymetsässä

Nisula N6e on harvennuskone normaalista poikkeavalla nosturilla.

38 ”Lähtee vaikka lauteilta”

Tana Rentalin kenttähuollossa tehdään töitä tiiviillä ja osaavalla tiimillä.

40 Kehitysputkessa

Pakoputkivalmistaja FennoSteel laajensi valikoimaa raskaaseen puoleen.

46 Töitä tekevälle

Veljekset Toivanen Oy kannustaa uusia työntekijöitä hakemaan rohkeasti alalle.

52 Omassa rauhassa

Leo Yli-Hemminki päätti siirtyä työmuotoon, jossa oma tahti ratkaisee.

58 E on enemmän

Casen tela-alustaisten kaivinkoneiden 14-30-tonninen luokka uudistui.

62 Hyvää Willen päivää!

Wille esitteli uuden 375 Deltan sopivasti nimipäivän kunniaksi.

66 Tärkeässä roolissa

Fiat Ducato uudistui, eikä varustelussa ole heittäydytty kitsastelemaan.

84 Pyörillä päästäen

Zettelmeyerin pyöräpuskukoneet yhdistivät voimaa ja nopeutta.

TAPAHTUMAT

72 Lumileipurit

Tänä talvena oli jälleen veistää lunta kaivinkoneilla Juupajoen kisoissa.

78 Vahijärven hakekahinat

Hakevuori Oy:n Energiapäivä Askolan Vahijärvellä.

VAKIOPALSTAT

12 Uutiskynnys

90 Seuraavassa numerossa

W Rent tarjoaa laajasti vuokrattavaa

Wihuri Oy Teknisen Kaupan W Rent sekä RealMachineryn RealRental yhdistävät vuokraustoimintansa 14.4. alkaen. Jatkossa RealRentalin sekä Teknisen Kaupan konevuokrauksen palvelut löytyvät yhden W Rent -brändin alta.

Yhdistymisen myötä W Rent -konevuokraamo tarjoaa kattavasti koneita eri toimialoille. Valikoimasta löytyvät neljän vahvan segmentin koneet: maanrakennus, maatalous, ympäristönhuolto sekä trukit ja sisälogistiikka. W Rentiltä kerrotaankin, ettei sen tarjoamaa yhtä laajaa konseptia ole aiemmin löytynyt Suomen markkinoilta maahantuojaorganisaation toimesta.

”Uudistunut W Rent -konsepti vahvistaa Wihuri Teknisen Kaupan tarjoamaa vuokramarkkinoille ja tarjoaa asiakkaalle jatkossa neljän vahvan segmentin koneet yhden katon alta. Nopea palvelu, ammattitaitoinen myyntihenkilöstö ja laadukkaat koneet ovat avaimia, joilla olemme lunastaneet asemamme alan kärkiosaajien joukossa ja nyt laajemmalla tarjonnalla pystymme entistä paremmin palvelemaan asiakkaitamme”, sanoo W Rentin vuokrausliiketoimintajohtaja Matti Taimisto.

Yhdistymisen myötä kalustosta löytyy yli 200 kappaletta tuoreita maanrakennuskoneita ja niiden lisälaitteita sekä esimerkiksi lähes 2000 trukkia. Laajempi valikoima eri segmentin tuotteita tarjoaa asiakkaalle helppoutta ja kustannustehokkuutta vuokraustoimintaansa, yritys viestittää.

”Strategiamme mukaisesti haluamme olla kokonaisvaltainen toimija, ja nyt olemme taas sellainen. Teemanamme on, että huonoa ei myydä tai vuokrata koskaan. Kaikki meidän merkkimme edustavat alojensa kärkeä. Wihurin ydinajatuksena on aina ollut se, että asiakkaat saa hoidettua työnsä joka päivä olosuhteista riippumatta. Mottomme ’Your works gets done everyday’ konkretisoituu W Rentin kautta entisestään. Meidän asiakaskuntamme koostuu kaikenkokoisista yrityksistä ja eri alojen yrittäjistä, joiden täytyy saada työnsä tehtyä joka päivä, hyödyntäen meidän laadukkaita vuokrakoneitamme sekä palveluitamme. Tämä ajattelumalli tuodaan entistä vahvemmin mukaan myös W Rentin toimintaan”, kertoo Teknisen Kaupan toimialajohtaja Jonne Honkanen.

W Rentillä tulee olemaan viisi kiinteää vuokraustoimipistettä: Vantaa, Lempäälä, Kuopio, Oulu ja Lieto. Näiden lisäksi koneita voi vuokrata kaikista Wihurin myyntipisteistä, koska koneita toimitetaan ympäri Suomea. W Rentillä on koko maan kattava piirihuoltoverkosto, joka on sama kuin Wihurin sekä RealMachineryn jälkimarkkinointiverkosto. 

Metso Outotecilta tulossa uusi sähkökäyttöisten Lokotrackien valikoima

Metso Outotecilla on käynnissä ohjelma, jossa kehitetään uutta tela-alustaisten murskainten ja seulojen sähkökäyttöistä tuotevalikoimaa. Uuden Lokotrack-malliston koneet rakennetaan hyödyntäen ainutlaatuista tuotearkkitehtuuria, jota Metso Outotec on kehittänyt vuodesta 2020 alkaen ja jonka kokonaisinvestointi on 20 miljoonaa euroa. Kehitystyö tapahtuu suurimmaksi osaksi Metso Outotecin teknologiakeskuksessa Tampereella. 

Metso Outotecilla on kehitetty yhteistä järjestelmää sähkökäyttöistä tuotevalikoimaa varten, ja parhaillaan siirrytään ensimmäisten uusien tuotteiden suunnitteluvaiheeseen. Uusi Lokotrack-mallisto tuo valmistajan mukaan toimialalle merkittävän muutoksen liikuteltavilla laitteilla tehtävään kivenmurskaukseen ja -seulontaan. Se tukee merkittävästi Metso Outotecin Planet Positive -strategiaa ja sitoutumista ilmaston lämpötilan nousun rajoittamiseen 1,5 °C:seen. 

”Seuraavan sukupolven Lokotrack-mallisto täyttää murskaimia ja seuloja käyttävien  asiakkaidemme tarpeet, kun heidän saatavillaan on uusi, helppokäyttöinen sähköllä toimiva laite”, kommentoi Renaud Lapointe, Metso Outotecin kivenmurskausliiketoiminnan kaupallinen johtaja. ”Malliston tela-alustaisia koneita voidaan käyttää integroidun dieselgeneraattorin avulla tai kytkemällä ne ulkoiseen virtalähteeseen, mikä alentaa käyttökustannuksia ja tarjoaa asiakkaillemme mahdollisuuden hyödyntää uusiutuvaa energiaa”, hän jatkaa.  

Uusi ainutlaatuinen tuotearkkitehtuuri mahdollistaa entistä nopeamman ja ketterämmän tuotekehitystyön ja vähentää osien määrää. ”Saman arkkitehtuurin käyttäminen koko mallistossa tukee skaalautuvia ratkaisuja, jotka voi saumattomasti yhdistää ja mukauttaa eri käyttökohteita ja kapasiteettitarpeita varten. Yhtenäinen rakenne ja kehittyneet digitaaliset ratkaisut auttavat maailmanlaajuista palveluverkostoamme tukemaan asiakkaita laitteiden koko elinkaaren ajan”, kertoo Jarmo Vuorenpää, Metso Outotecin uudesta Lokotrack-tuotevalikoimasta vastaava johtaja. 

Hyvää Willen päivää!

Kuva: Koneurakointi / JP

Huhtikuun alussa nimipäiväkalenterissa on perinteisesti paikka Villelle, ja jatkossa Wihurin Tekninen kauppa viettää tässä kohdassa myös Willen päivää. 6.4.2022 nähtiin merkkipäivän kunniaksi paitsi uusi Wille 375 Delta, kuultiin myös muuta merkittävää asiaa aiheesta.

Huhtikuun kuudes päivä on kalenterissa Villen nimipäivä, ja Wihurin Tekninen kauppa on päättänyt jatkossa viettää tällä päivämäärällä myös Willen päivää, onhan näitä ympäristönhoitokoneita jo maailmalla sen verran paljon. Ja lisää tulee koko ajan, sillä tuoreimpien myyntikäyrien mukaan tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Wille-kauppaa on lyöty lukkoon jo saman verran kuin vuonna 2021 yhteensä. Erityisesti isomman pään eli 675- ja 875-sarjojen koneet ovat kasvattaneet osuuttaan vastaamaan yhteensä lähes puolta uusien Willejen myynnistä. 875-sarjan koneiden tuotantokapasiteetti onkin jo loppuvuodeksi täynnä.

Lisää nousua haetaan myös ulkomaankaupasta, ja tämän vuoksi perinteikäs Vilakone Oy jää nimenä historiaan näillä puheilla. Jatkossa Wille-koneita ja lisälaitteita valmistaa Loimaalla edelleen sama tehdas, mutta nimi muuttuu muotoon Wille Machines Oy. Tämä on ulkomaanmarkkinoillakin helpompi käsittää, ja päätös vaihdoksesta onkin lopulta aika ilmeinen.   

375 päivittyi Deltaksi.

Uutena koneena esiteltiin odotetusti Wille 375 Delta, joka ei perusratkaisuiltaan tuo merkittäviä muutoksia verrattuna muutaman vuoden ikäiseen 375:n. Silti päivitys oli muutamastakin syystä perusteltu, eikä kyseessä ollut pelkkä facelift.

Moottoritekniikka pysyy samana, sillä aiemmassa versiossa nähty Kohlerin 42-kilowattinen ja kolmesylinterinen KDI 1903TCR oli jo Stage V -yhteensopiva ja se saa jäädä. Samoin työhydrauliikka ja ajovoimansiirto pysyvät pääsääntöisesti muuttumattomana. Delta-sarjasta tutut helposti irrotettavat ja asiakasväreihin kustomoitavat kateosat ovat sen sijaan tähän malliin uutta, samoin erilaiset kuljettavaa helpottavat apujärjestelmät kuten Smart Drive -vakionopeudensäädin, säädettävä Smart Flow -hydrauliikka ja Smart Lube -keskusvoitelu.

Myös ohjaamo on nyt samaa kuljettajan ympärille suunniteltua Delta-sarjan lähestymistapaa isolla lasiovella, runsailla valoilla ja paremmalla sisäergonomialla.   

375 Deltaan esiteltiin ainakin toistaiseksi vain tässä mallissa tarjolla oleva moottorihydrauliikan toimintojen indikointinäkymä. Se tarkoittaa sitä, että näytön käyttöliittymään ponnahtaa aina työhydrauliikan päällekytkemisen yhteydessä näkymä, joka esittää eri pumppujen ja linjojen tuotot. Tämän etuna on se, että kuljettaja voi seurata hydrauliikan toimintaa reaaliajassa, ja näin paitsi helpottaa omaa työtään, myös vahtia ettei työlaitteita mahdollisesti rasiteta liikaa ylituotolla.

Lisäksi käyttöliittymään on nyt täysin integroitu henkilönostimen hallinta, joka varmistaa visuaalisesti, että nostimen käyttö on turvallista. 

Nyt niitä saa traktorinakin.

Iso uutinen Wille 375 Deltan myötä on se, että koneen saa nyt rekisteröityä traktoriksi, jos tilausvaiheessa rastittaa haluavansa koneen traktorina. Tosin onhan Wille joskus 90-luvulla ollut traktori aiemminkin, mutta sittemmin on menty puhtaasti moottorityökoneena. Nyt tehty muutos on kysytty saavutus, joka muuttaa koneen työskentelymahdollisuuksia paljonkin. Traktorirekisteröinti mahdollistaa ensinnäkin perävaunun hyötykäytön Suomen lakien mukaisesti. Perävaunussa saa kuljettaa traktorin ollessa kyseessä muutakin kuin koneella tehtävään työhön liittyviä työkaluja. Näin ollen esimerkiksi lumen, risujen, lehtien ja muun kiinteistöhuoltotyössä kertyvän materiaalin tai vaikkapa ruohonleikkurin siirtely helpottuu traktoriksi kilvitetyn Willen vaunussa. Myös vakuutusmaksut ovat traktorilla moottorityökonetta edullisemmat. Polttoaineen suhteen traktori-Willen käytössä on oltava diesel, polttoöljyllä ajettaessa puolestaan voidaan maksaa Traficomille viiden euron päivämaksu.

Ja jos sitten verrataan perustraktoria ja ympäristönhoitokonetta ominaisuuksiltaan ja ketteryydeltään, on selkeä ero toki nähtävissä niissä tehtävissä, joihin jälkimmäinen on alusta asti suunniteltu.  

Ei mikään pikkuprojekti.

Traktorihyväksynnän saaminen Willeen ei ole kuitenkaan ollut mikään läpihuutojuttu vaan päinvastoin mittava projekti. Vaikka juuri mitään eroja ei ulkoisesti pikavilkaisulla näykään, on kone pitänyt käydä käytännössä täysin läpi yhdessä viranomaisten kanssa, kertoo Delta-sarjan kehitystiimin johtaja Jesse Suonsivu. Toisin sanoen kyseessä on iso repullinen pieniä vaatimuksia, joihin on vastattu. Eivätkä kaikki ole aivan loogisiakaan, sillä laki on aikanaan rakennettu nimenomaan perinteisen traktorin ympärille. Esimerkkinä tästä on se, että Willen hytti on nyt testattu myös kestävän koneen kaatumisen taaksepäin, ei vain sivulle, kuten työkonestandardissa. Mutta koitapa saada Wille kaatumaan selälleen samalla tavalla kuin perinteinen traktori. Muitakin vastaavia, hieman tässä konetyypissä outoja vaatimuksia ja niiden tulkintoja on pitkä lista, mutta ne on täytetty ja konetta on nyt helpompi myös myydä esimerkiksi Eurooppaan, jossa EU-traktoripykälä on valttia tässäkin työkoneluokassa. Suonsivu kertoo esimerkkinä sen, että Willen on toki saanut rekisteriin esimerkiksi Ranskassa ennenkin, mutta lumitöitä sillä ei ole saanut tehdä: Ranskassa ilmeisesti työkoneen pitää olla traktoriksi rekisteröity, ollakseen lumityökelpoinen.

Nyt Willen valikoimasta traktorina voi tilata jo 375 Deltan ja 475 Deltan, mutta tämän vuoden loppuun mennessä koko Delta-sarja on traktorikelpoisena optiona tuotannossa. 

NTC-tiivistyskalustoa Joutsasta

Joutsalainen FID Tools aloittaa NTC-tuotteiden, erityisesti maantivistyslaitteiden, virallisena maahantuojana Suomessa. 

NTC STAVEBNÍ TECHNIKA spol. s r.o. on vuonna 1991 perustettu yritys. Yhtiö sijaitsee Tšekin tasavallassa, ja sen päätoimialana on ammattilaisille tarkoitettujen maanrakennuskoneiden kehitys, tuotanto ja myynti. NTC-tuotteita käytetään laajasti Euroopassa sekä Pohjois-Amerikassa. Tuotteiden ja palveluiden laatu varmistetaan ISO 9001 -laadunvalvontajärjestelmällä.

”Uusi sopimus tukee kasvustrategiaamme. Uuden tuoteperheen avulla voimme tarjota asiakkaillemme entistä laajemmat kokonaistoimitukset. Tarjoamme myös tuotteiden huollot yhteistyöyrityksemme kautta. Tuotteiden myyntiä kehitetään verkostokumppaneiden kautta”, linjaa FID Toolsin Pekka Huikko

Hitachi uudisti suurimman pyöräalustaisen

Uusi Hitachi ZX220W-7 edustaa valmistajansa suurinta pyöräalustaista kaivinkonemallia, ja se noudattelee jo aiemmin tutuksi tulleita Zaxis-7-sarjan perusperiaatteita.  

Hitachi ZX220W-7 on Zaxis-7 perheen tuorein edustaja ja Hitachin pyöräalustaisten kaivinkoneiden suurin malli. 20-25 tonnia työpainoltaan tarjoileva ZX220W-7 on luonnollisestikin Stage V -päästöluokituksen kone. Moottoi tulee Isuzulta ja on nelisylinterinen, 5,193-litrainen 4HK1X, jonka huipputehoksi ilmoitetaan 128,4 kW 2000 kierroksella ja huippuväännöksi 670 Nm 1600 kierroksella. Jälleenkäsittelystä vastaavat hapetuskatalysaattori, hiukkassuodatin ja urearuiskutus. Valmistajan mukaan HIOS III -hydrauliikalla saavutetaan parempaan tuottavuutta ja pienempiä kulutuslukemia aiempiin malleihin nähden. Työpumppuja on kaksi, 218-litrainen ja 212-litrainen.  Ohjaamo on tietenkin myös uusi, kuten ZX-7-koneissa on jo aiemmin nähty. Akselivaihtoehtoina on joko normaalit 2550 millimetriä leveät tai leveämmät 2750 millimetrin akselit. Myös vastapainoja on valittavaksi asti, jos lisää tukevuutta halutaan. Suositeltu kauhakoko on 0,51-1,20 m3

0tykkääjääTykkää