Huhtikuun alussa nimipäiväkalenterissa on perinteisesti paikka Villelle, ja jatkossa Wihurin Tekninen kauppa viettää tässä kohdassa myös Willen päivää. 6.4.2022 nähtiin merkkipäivän kunniaksi paitsi uusi Wille 375 Delta, kuultiin myös muuta merkittävää asiaa aiheesta.

Huhtikuun kuudes päivä on kalenterissa Villen nimipäivä, ja Wihurin Tekninen kauppa on päättänyt jatkossa viettää tällä päivämäärällä myös Willen päivää, onhan näitä ympäristönhoitokoneita jo maailmalla sen verran paljon. Ja lisää tulee koko ajan, sillä tuoreimpien myyntikäyrien mukaan tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Wille-kauppaa on lyöty lukkoon jo saman verran kuin vuonna 2021 yhteensä. Erityisesti isomman pään eli 675- ja 875-sarjojen koneet ovat kasvattaneet osuuttaan vastaamaan yhteensä lähes puolta uusien Willejen myynnistä. 875-sarjan koneiden tuotantokapasiteetti onkin jo loppuvuodeksi täynnä.

Lisää nousua haetaan myös ulkomaankaupasta, ja tämän vuoksi perinteikäs Vilakone Oy jää nimenä historiaan näillä puheilla. Jatkossa Wille-koneita ja lisälaitteita valmistaa Loimaalla edelleen sama tehdas, mutta nimi muuttuu muotoon Wille Machines Oy. Tämä on ulkomaanmarkkinoillakin helpompi käsittää, ja päätös vaihdoksesta onkin lopulta aika ilmeinen.   

375 päivittyi Deltaksi.

Uutena koneena esiteltiin odotetusti Wille 375 Delta, joka ei perusratkaisuiltaan tuo merkittäviä muutoksia verrattuna muutaman vuoden ikäiseen 375:n. Silti päivitys oli muutamastakin syystä perusteltu, eikä kyseessä ollut pelkkä facelift.

Moottoritekniikka pysyy samana, sillä aiemmassa versiossa nähty Kohlerin 42-kilowattinen ja kolmesylinterinen KDI 1903TCR oli jo Stage V -yhteensopiva ja se saa jäädä. Samoin työhydrauliikka ja ajovoimansiirto pysyvät pääsääntöisesti muuttumattomana. Delta-sarjasta tutut helposti irrotettavat ja asiakasväreihin kustomoitavat kateosat ovat sen sijaan tähän malliin uutta, samoin erilaiset kuljettavaa helpottavat apujärjestelmät kuten Smart Drive -vakionopeudensäädin, säädettävä Smart Flow -hydrauliikka ja Smart Lube -keskusvoitelu.

Myös ohjaamo on nyt samaa kuljettajan ympärille suunniteltua Delta-sarjan lähestymistapaa isolla lasiovella, runsailla valoilla ja paremmalla sisäergonomialla.   

375 Deltaan esiteltiin ainakin toistaiseksi vain tässä mallissa tarjolla oleva moottorihydrauliikan toimintojen indikointinäkymä. Se tarkoittaa sitä, että näytön käyttöliittymään ponnahtaa aina työhydrauliikan päällekytkemisen yhteydessä näkymä, joka esittää eri pumppujen ja linjojen tuotot. Tämän etuna on se, että kuljettaja voi seurata hydrauliikan toimintaa reaaliajassa, ja näin paitsi helpottaa omaa työtään, myös vahtia ettei työlaitteita mahdollisesti rasiteta liikaa ylituotolla.

Lisäksi käyttöliittymään on nyt täysin integroitu henkilönostimen hallinta, joka varmistaa visuaalisesti, että nostimen käyttö on turvallista. 

Nyt niitä saa traktorinakin.

Iso uutinen Wille 375 Deltan myötä on se, että koneen saa nyt rekisteröityä traktoriksi, jos tilausvaiheessa rastittaa haluavansa koneen traktorina. Tosin onhan Wille joskus 90-luvulla ollut traktori aiemminkin, mutta sittemmin on menty puhtaasti moottorityökoneena. Nyt tehty muutos on kysytty saavutus, joka muuttaa koneen työskentelymahdollisuuksia paljonkin. Traktorirekisteröinti mahdollistaa ensinnäkin perävaunun hyötykäytön Suomen lakien mukaisesti. Perävaunussa saa kuljettaa traktorin ollessa kyseessä muutakin kuin koneella tehtävään työhön liittyviä työkaluja. Näin ollen esimerkiksi lumen, risujen, lehtien ja muun kiinteistöhuoltotyössä kertyvän materiaalin tai vaikkapa ruohonleikkurin siirtely helpottuu traktoriksi kilvitetyn Willen vaunussa. Myös vakuutusmaksut ovat traktorilla moottorityökonetta edullisemmat. Polttoaineen suhteen traktori-Willen käytössä on oltava diesel, polttoöljyllä ajettaessa puolestaan voidaan maksaa Traficomille viiden euron päivämaksu.

Ja jos sitten verrataan perustraktoria ja ympäristönhoitokonetta ominaisuuksiltaan ja ketteryydeltään, on selkeä ero toki nähtävissä niissä tehtävissä, joihin jälkimmäinen on alusta asti suunniteltu.  

Ei mikään pikkuprojekti.

Traktorihyväksynnän saaminen Willeen ei ole kuitenkaan ollut mikään läpihuutojuttu vaan päinvastoin mittava projekti. Vaikka juuri mitään eroja ei ulkoisesti pikavilkaisulla näykään, on kone pitänyt käydä käytännössä täysin läpi yhdessä viranomaisten kanssa, kertoo Delta-sarjan kehitystiimin johtaja Jesse Suonsivu. Toisin sanoen kyseessä on iso repullinen pieniä vaatimuksia, joihin on vastattu. Eivätkä kaikki ole aivan loogisiakaan, sillä laki on aikanaan rakennettu nimenomaan perinteisen traktorin ympärille. Esimerkkinä tästä on se, että Willen hytti on nyt testattu myös kestävän koneen kaatumisen taaksepäin, ei vain sivulle, kuten työkonestandardissa. Mutta koitapa saada Wille kaatumaan selälleen samalla tavalla kuin perinteinen traktori. Muitakin vastaavia, hieman tässä konetyypissä outoja vaatimuksia ja niiden tulkintoja on pitkä lista, mutta ne on täytetty ja konetta on nyt helpompi myös myydä esimerkiksi Eurooppaan, jossa EU-traktoripykälä on valttia tässäkin työkoneluokassa. Suonsivu kertoo esimerkkinä sen, että Willen on toki saanut rekisteriin esimerkiksi Ranskassa ennenkin, mutta lumitöitä sillä ei ole saanut tehdä: Ranskassa ilmeisesti työkoneen pitää olla traktoriksi rekisteröity, ollakseen lumityökelpoinen.

Nyt Willen valikoimasta traktorina voi tilata jo 375 Deltan ja 475 Deltan, mutta tämän vuoden loppuun mennessä koko Delta-sarja on traktorikelpoisena optiona tuotannossa. 

Edellinen artikkeliNTC-tiivistyskalustoa Joutsasta
Seuraava artikkeliMetso Outotecilta tulossa uusi sähkökäyttöisten Lokotrackien valikoima