Uudet Avant-koneet ovat ulkomitoiltaan ja nostoteholtaan samaa luokkaa kuin aiemmat 600-sarjan mallit, mutta moottori on uusi, ja näihin 600-sarjalaisiin on saatu pakattua 700-sarjan teho. Kubotan 33 kW:n dieselmoottorin kerrotaan antavan runsaasti vääntöä sekä työntövoimaa että nopeutta vaativiin töihin.

Nykyinen työkoneiden dieselmoottoreiden EU Stage V -päästöstandardi edellyttää yli 19 kW:n tehoisiin moottoreihin katalysaattoria ja hiukkassuodatinta, ja Avant tuo nyt ensimmäisenä maailmassa markkinoille 600-sarjan kokoluokkaan tällaiset kuormaajat.

Avant 645i ja 650i -mallit ovat valmistajansa mukaan maailman kompakteimmat yli 26 hv:n kuormaajat, jotka
ovat Stage V – ja Tier 4 Final -päästöstandardien mukaiset. Yksinopeuksinen 645i ja kaksinopeuksinen 650i on varustettu Kubota V1505-CR-TE5-dieselmoottorilla. Nelisylinterisen, 1498 cm3 turboahdetun common rail -moottorin teho on 33 kW / 44 hv. Hapetuskatalysaattori ja hiukkassuodatin hoitavat pakokaasujen jälkikäsittelyn, eikä lisäaineita (AdBlue) tarvita.

Työhydrauliikan maksimiöljyntuotto on jopa 75 l/min, mikä on Avant Tecnon mukaan ainutlaatuista tämän kokoluokan kuormaajassa. Sen ansiosta uusien koneiden kanssa voi käyttää lähes kaikkia hydraulimoottorikäyttöisiä Avant-työlaitteita täydellä teholla. Avant-kuormaajilla on yli 200 työlaitteen valikoima, jonka yritys muistuttaa olevan maailman suurin.

Avanteissa on perinteisesti käytetty hydrostaattista voimansiirtoa neljällä hydraulimoottorilla, ja näin on myös 600-sarjassa. Avant 645i on varustettu 1-nopeusmoottoreilla (suurin ajonopeus 13 km/h), kun taas 650i:ssä on 2-nopeusmoottorit (suurin ajonopeus 25 km/h).

1620/1630 kg:n omapainon ansiosta kuormaajia on helppo kuljettaa. Kevyet koneet ovat hellävaraisia nurmikolle ja muille työskentelyalustoille. Avoin ROPS/FOPS-sertifioitu ohjaamo on vakiovarusteena 645i/650i:ssä. Lisävarusteena on saatavana L-ohjaamo ja Avantin uusin GT-ohjaamo, joka tuo tähän kokoluokkaan mukavuutta. Tilavan ja modernin GT ohjaamon ääni- ja tärinäneristys mainitaan erittäin hyväksi, ja ohjaamon tehokas lämmitys, hyvä ergonomia ja isot ikkunat tekevät valmistajan mukaan käyttökokemuksesta todella miellyttävän. GT-ohjaamoon on saatavana myös ilmastointi.

Avantille tunnusomainen teleskooppinen nostopuomi on uusissa koneissa vakiovarusteena. Teleskoopin pituus on 600 mm, ja suurin nostokorkeus on 2,84 m pikakiinnityslevyn niveltappiin. Tämä mahdollistaa mm. kuormaamisen kuorma-autoihin sekä kuormien purkamisen korkealta. Hydraulinen vakaaja pitää kuorman automaattisesti vaakasuorassa, kun puomia nostetaan ja lasketaan. 600-sarjassa on Avant-pikakiinnitys työlaitteille, ja saatavana on myös hydraulinen pikalukitus. Työlaitteen hydrauliikkaletkut kytketään kätevästi sarjapikaliittimellä kuten muissakin Avanteissa.


Tuttu Avant-konsepti takaa tehokkaan työskentelyn: runko-ohjauksen ansiosta kääntyminen onnistuu jälkiä jättämättä, eturungossa istuvalla kuljettajalla on paras mahdollinen näkyvyys niin työlaitteeseen kuin työalueelle, ja alhainen painopiste sekä sivusuunnassa jäykkä keskinivel parantavat stabiliteettia ja antavat suuremman kaatokuorman.
Avantin muistutetaan olevan erittäin monipuolinen ja käyttökelpoinen kuormaaja monille asiakassegmenteille: kiinteistönhoitoon, viherrakentamiseen, maatalouteen, rakentamiseen ja purkuun jne.

Uudet Avant 645i ja 650i -mallit nähdään maailman ensiesittelyssä Hyvinkään Maxpo-messuilla 5.-7.5.2022 Avantin messuosastolla A98. Uusien konemallien tuotanto alkaa syksyllä 2022.

Edellinen artikkeliMetsähallitus: kiviainesta betoniteollisuudelle meren pohjasta
Seuraava artikkeliRototilt päivittää suurimman mallinsa