>

Sisu-auto kehittää toimintaansa

Vuonna 1931 perustettu Suomen Autoteollisuus Oy, Sisu Auto, on kuluneiden yhdeksän vuosikymmenen aikana tuottanut runsaat 50 000 raskasta SISU-kuorma-, -erikois- ja sotilasajoneuvoa. Nyt yritys edistää kehitysohjelmaansa uuden toimitusjohtajan ohjauksessa ja siirtää painopistettä sotilasajoneuvoihin.

Sisu Auton paluu runsas vuosikymmen sitten juurilleen yksityisomisteiseksi yhtiöksi käynnisti samalla laajan kehitysohjelman. Sen tavoitteena oli luoda yhtiölle useita tukijalkoja, jotka vuorollaan kantaisivat yhtiötä markkinoilla tapahtuvien yllättävienkin vaihtelujen yli. 

Yhteistyö saksalaisen Daimler Truck AG:n kanssa SISU Polar -kuorma-autojen ja näiden tuotantotavan uudistamiseksi on osoittautunut Sisun mukaan onnistuneeksi hankkeeksi. Samalla suunnittelupalvelujen tarjoaminen kansainvälisille ajoneuvovalmistajille on johtanut jatkuvaan yhteistyöhön kasvaville markkinoille ajoneuvoja tuottavien paikallisten valmistajien kanssa. Erikoisajoneuvotuotanto tavanomaisista kuljetuksista poikkeaviin tehtäviin on tuottanut uusia ratkaisuja mm. öljykenttien huoltokalustoon sekä kaivoskuljetuksiin. 

Nyt kysyntää on yhä enemmän myös sotilasajoneuvosektorilla. Sisu Autolta kerrotaan, että viime vuosina tapahtunut yleisen turvallisuustilanteen muutos on luonut nopeasti kasvavaa kysyntää suojatuille sotilas- ja pelastusajoneuvoille. Tähän tarpeeseen Sisu Auto on kehittänyt vahvasti suojatun, modulaarisen SISU GTP 4×4-tuoteperheen. Yhtiön tuotannollisen toiminnan painopiste tuleekin nyt siirtymään sotilas- ja erikoisajoneuvotuotantoon yhtiön uusien tavoitteiden mukaisesti, jonka tueksi yhtiö vahvistaa kykyään tuottaa näitä ajoneuvoja. Tämän tuotantopainotteisen kehityshankkeen ja samalla yhtiön operatiivisen toiminnan johtoon, on 1.7.2022 nimitetty operatiiviseksi johtajaksi Petri Kananen, joka on työskennellyt Sisu Autossa vuodesta 2011 ja toimitusjohtajan vakanssissa vuodesta 2019. Nyt toimitusjohtajaksi siirtyy yhtiön palvelukseen vuonna 2007 astunut ja aiemmin yhtiön operatiivisena johtajana toiminutDI Akseli Mylläri. Hän on työskennellyt useiden Sisu Auton vaativien sotilasajoneuvojen tuotekehitys- ja toimitusprojektien johdossa, merkittävimpänä näistä SISU GTP -projektin johtaminen sen alusta aina tähän päivään saakka. 

On ensiarvoisen tärkeää, että hyväksi tuotteeksi osoittautuneelle SISU GTP -ajoneuvoperheelle kyetään nyt luomaan mahdollisimman tehokas tuotantokoneisto vastaamaan markkinoiden vahvaa kysyntää”, toteaa operatiivinen johtaja Petri Kananen Sisu Auton uudesta suunnasta.

JCB ja Manitou patenttiväännössä

JCB:n patentteja tallennettuna säilöön

Yhdistyneen kuningaskunnan korkein oikeus on todennut, että Manitou loukkasi yhtä JCB:n europatenteista, joka liittyy kurottajan ohjausjärjestelmiin. Samalla se hylkäsi kolme muuta JCB:n vaatimusta.

Heinäkuinen korkeimman oikeuden tuomio patentista EP (GB) 2 616 382 Manitou UK:ta ja sen ranskalaista emoyhtiötä Manitou BF:ää kohtaan seurasi kuusi päivää kestänyttä kuulemista, joka pidettiin Lontoossa jo marraskuussa 2021.

Vaatimukset koskevat JCB:n kurottajamalliston ohjausjärjestelmän turvallisuusominaisuuksia. Oikeuden päätöksessä todettiin, että useat Manitoun teleskooppikurottajat ovat rikkoneet patenttia niiden julkaisupäivämäärästä riippuen, ja tämä kattaa myös nykyisen tuotevalikoiman koneita.

Tuomioistuin kuitenkin hylkäsi kolme muuta JCB:n Manitouta vastaan ​​nostamaa patentinloukkaushakemusta: nämä olivat europatentti EP 1 532 065 B2 (EP 065), sen brittiläinen vastaava GB 2 390 595B (GB 595) ja europapatentti EP 2 263 965 B9 (EP 965).

Manitou kommentoi loukkauspäätöstä niin, että vain tiettyjen aiemmin myytyjen kurottajien ominaisuudet loukkaavat patenttia. ”Vaikka Manitou varaa itselleen oikeuden valittaa tästä tuomiosta, vahvistamme, ettei tuomiolla ole merkittävää vaikutusta sen liiketoimintaan Isossa-Britanniassa.”

Asia siirretään nyt uuteen käsittelyyn, jossa JCB pyytää korkeinta oikeutta antamaan kieltomääräyksen uusien loukkausten rajoittamiseksi. JCB pyytää myös määräystä vahingonkorvausten ja kulujen arvioimisesta ja maksamisesta korkoineen.

Manitou puolestaan lisäsi, että se aikoo nyt vaatia JCB:tä maksamaan kaikki kulut, jotka liittyvät sen patenttivaatimuksiin, jotka ”tuomioistuin hylkäsi” – korkoineen.

”Kuten aina, Manitou Group puolustaa edelleen voimakkaasti itseään JCB:n sitä vastaan ​​nostamassa patenttiloukkausoikeudenkäynnissä”, Manitoulta kommentoidaan.

JCB on myös nostanut loukkausmenettelyn Manitou BF:tä vastaan ​​Ranskassa saman europatentin loukkaamisesta. Nämä toimenpiteet ovat edelleen vireillä, ja muodollisen kuulemisen odotetaan tapahtuvan Pariisissa joskus vuoden 2023 jälkipuoliskolla.

JCB:n toimitusjohtaja Graeme Macdonald sanoi: ”Kuten olen sanonut nyt useaan otteeseen, JCB ei suvaitse immateriaalioikeuksiensa loukkaamista millään lainkäyttöalueella, etenkään silloin, kun se koskee sen suuria kilpailijoita. JCB haastaa aina kaikki yritykset, jotka pyrkivät hyödyntämään epäoikeudenmukaisesti JCB:n erittäin merkittäviä investointeja tutkimukseen ja kehitykseen varmistaakseen, että se pysyy maailman johtavana kurottajien valmistajana.”

Euroopan ensimmäiset Tadano GR-1000EX-4 nosturit Havatorille

Ensimmäiset neljä Eurooppaan toimitettua Tadano GR-1000EX-4 Rough Terrain -ajoneuvonosturia luovutettiin Havator AB:lle Luulajassa, Ruotsissa kesäkuussa 2022. Koneet myytiin Tadanon suomalaisen maahantuojan Rotator Oy toimesta. Kauppa merkitsee samalla Tadanon ja Rotatorin pitkän yhteistyön päättymistä.

Tadano GR-1000EX-4:ssä on 51-metrinen viisiosainen puomi. Kahdella teleskooppisylinterillä varustettu nostopuomi laajenee sisään vedetystä täysin ulos vedettyyn 170 sekunnissa. Tämän 100 tonnin nostokapasiteetilla varustetun autonosturin kokonaiskorkeus kuljetusasennossa on noin 3,8 metriä, kokonaisleveys 3,35 metriä ja kokonaispituus hieman alle 15,2 metriä. 55 tonnin kokonaispaino tekee siitä myös suhteellisen helpon kuljettaa.

Uuden Tadano Rough Terrain GR1000EX-4:n käyttö on helppo oppia ja sitä on myös helppo ajaa, sanoo Havatorin Pohjois-Ruotsin aluejohtaja Bengt Hedlin. ”Voimme laittaa kenen tahansa nosturikuljettajan ajamaan tätä uutta Rough Terrain Tadanoa ongelmitta. Kaikkien nosturimerkkien kohdalla tilanne ei välttämättä ole sama. Tadano GR1000 on myös tarvittaessa helppo kuljettaa työmaalle. Se on kompakti ja nopea ja helppo siirtää. Me ja myös Havatorin asiakkaat arvostamme lisäksi Tadanon luotettavuutta. Etenkin täällä melko pohjoisessa meillä on välillä haastavat sääolosuhteet. Ulkolämpötila voi olla mitä tahansa +35 ja -40 asteen väliltä ja Tadano GR suoriutuu näissä olosuhteissa hyvin”, Bengt kertoo. 

”Jos kuljettajan valittavissa on Tadano Rough Terrain ajoneuvonosturi tai joku muu merkki, hän valitsee aina Tadano RT:n”, toteaa työnjohtaja Adam Wayman Havator Luleåsta. Hän toteaa tämän johtuvan siitä, että kone on todella helppokäyttöinen, siinä on tarkat liikkeet ja työkohteessa kuljettajan ei tarvitse poistua ohjaamosta. Myös taakan kantamismahdollisuus on joskus arvokas ominaisuus, hän lisää.

Havatorilla on pitkä ja hyvä kokemus Tadano RT -nostureista. ”Kalustossamme on useita GR-nostureita. Vanhimmat ovat 2004-vuosimallin Tadano GR 700-nostureita, jotka ovat edelleen ajossa joka päivä. Ja edelleen ilman ongelmia”, kertoo Havatorin kalustopäällikkö Joakim Mette. ”Nyt tarvitsimme isomman RT-nosturin ja uskomme Tadano GR1000-EX-4:n olevan yhtä luotettavia ja kustannustehokkaita kuin aikaisemmat Tadanon valmistamat RT-nosturit. Tiedämme myös, että voimme aina luottaa Rotatorin ja Tadanon apuun mahdollisissa ongelmatilanteissa tai muissa jälkipalvelutarpeissa”, Joakim sanoo.  

Tadano Ltd on paitsi suurin japanilainen nostureiden ja henkilönostinten valmistaja, myös yksi maailman suurimmista nosturivalmistajista. Yritysten tuotteiden maahantuojana Suomessa on toiminut Rotator Oy peräti 51 vuoden ajan. Nyt tämä on kuitenkin muuttumassa, sillä Rotator Oy luopuu Tadanon Suomen maahantuonnista. Siitä sekä jälkipalveluista vastaa jatkossa Tadano Scandinavia. Neljä Havatorille toimitettua Tadano GR-1000EX-4:ää ovat täten toistaiseksi viimeiset Rotatorin myymät Tadano-merkkiset nosturit. Rotator Oy tukee Tadano Scandinaviaa toistaiseksi Suomeen myymiensä Tadanojen jälkipalveluissa, ja kiittää Tadanoa yhteisistä hienoista vuosista.

Koneurakointi 5/2022

Kesän huippuhelteillä on hyvä ottaa välillä rennosti ja vaikka lukea uutta lehteä, joka ilmestyy sopivasti ennen heinäkuun alkua! Metsäkonepuolella on käyty ainakin Eco Login ja John Deeren tonteilla sekä myös Elmia Woodissa, joka osoittautui hienoksi tapahtumaksi jälleen kerran. Kaivinkonepuolella touhutaan lähinnä pyöräalustaisten parissa, mutta kyllä sitä tela-alustaistakin kalustoa sivuille mahtuu. Tulevaisuuden suhteen hämmästyttää esimerkiksi vetykäyttöinen kiviauto, ja autoista puheen ollen: koeajossa on uudistunut M-B Citan. Katso koko sisältö tästä ja lehti löytyy tietysti paitsi tilauksesta tuotuna, myös hyvin varustetuista lehtimyymiöistä! Hyvää kesää!

KONEET JA URAKAT 

8 Eco Log – Kunnon keltaiset 

Tältä näyttää meininki Eco Login tehtaalla Söderhamnissa. 

22 Tuplatupa ja ratarattaat 

Liebherr A 922 Rail on tehdasvalmis ratakone. 

30 Valkoinen ori 

Zschaktin Volvo EW160E on yksi Ruotsin hienoimpia koneita. 

36 Kapeat Sleipner DB:t töihin 

Lavetilla louhosalueen sisäiset siirrot sujuvat nopeasti ja tehokkaasti. 

40 Saman katon alle 

Avesco Oy avasi Keravalle uuden lippulaivatoimipisteensä. 

44 50 vuotta virtaviivaistamista 

John Deere Forestry Oy:n Joensuun tehdas on huippuiskussa. 

56 Pysy kartalla kaasusta 

Maakaasuputken lähistöllä kaivaminen edellyttää turvallisia toimintatapoja. 

58 Raivaustoiminta laajentui 

Väyläviraston rautatieraivaus palvelee ympäri vuorokauden kaikkia asiakkaita. 

70 Isompia koneita ja karusellijakkara 

Ponsse Mammoth ja Scorpion Giant. 

72 Vety vie kiveä 

Anglo American toteutti kunnianhimoisen tekniikanvaihdon. 

76 Hydrema-maistiaisia 

Edellisessä numerossa esitelty Hydrema MX17G töiden äärellä. 

80 Tähdellisempi 

Uusi Mercedes-Benz Citan on aiempaa enemmän Mersu. 

86 Fastracista vähäsen 

JCB:n Fastrac-traktorisarja yhdistää nopeutta ja voimaa. 

TAPAHTUMAT 

38 Rivit kunnossa! 

Telakonepäivät 2022 Humppilassa tarjosivat uutta ja käytettyä. 

50 Rautaa radalle! 

Maskinmässän 2022 latoi pihalle huippukattauksen koneita. 

62 Pienten piiri 

Elmia Wood 2022 saavutti suuren suosion pienilläkin näytteilleasettajilla. 

VAKIOPALSTAT 

14 Uutiskynnys 

60 Katsaus koneeseen 

90 Seuraavassa numerossa 

Remeo ostaa Delete Ympäristöpalvelut Oy:n

Remeo on sopinut Delete Ympäristöpalvelut Oy:n koko osakekannan ostosta. Yritysostolla Remeo toteuttaa kasvustrategiaansa vahvistaen ja monipuolistaen valtakunnallista toimintaansa. Ostolla kasvatetaan entisestään myös rakennus- ja purkujätteen käsittelytoimintaa.

Remeo on sopinut ympäristöhuoltoyhtiö Delete Ympäristöpalvelut Oy:n koko osakekannan ostamisesta. Kauppa on suunniteltu toteutuvaksi 29.6.2022. Yritysoston myötä Delete Ympäristöpalvelut Oy:n liiketoiminta kokonaisuudessaan siirtyy Remeo-konsernin omistukseen.  

Delete Ympäristöpalvelut Oy:n osto on osa Remeon kasvustrategiaa ja vahvistaa maantieteellistä peittoamme ja monipuolistaa palvelutarjontaamme. Kaupan myötä kasvatamme lisäksi jo entuudestaan vahvaa rakennus- ja purkujätteen käsittelytoimintaamme”, kertoo Remeon toimitusjohtaja Johan Mild. 

Kaupan myötä Delete Ympäristöpalvelut Oy siirtyy osaksi teollista ja vakavaraista suomalaista Remeo-konsernia, joka on materiaalin kierrätyksessä Euroopan edelläkävijä ja yksi merkittävämpiä ympäristöhuoltoalan yrityksiä Suomessa.  

Tarjoamme kaupan myötä Deleten asiakkaille laajemman vastaanottoverkoston ja monipuolistamme ja parannamme palvelutarjontaa. Vantaalle viime vuonna avattu käsittelylaitoksemme on Euroopan edistyksellisin ja käsittelee yritysten jätteitä puhtaiksi uusiomateriaaleiksi, nostaen samalla Deleten asiakkaiden kierrätysastetta. Remeon nykyisille asiakkaille tarjoamme oston myötä uusia palveluita sekä laajemman alueellisen peiton. Odotamme myös innolla, että saamme toivottaa Deleten henkilöstön osaksi Remeon tiimiä”, Johan Mild summaa.    

Deleten käsittelylaitokset tulevat osaksi Remeon kattavaa käsittelylaitosten verkostoa kasvattaen Remeon kapasiteettia vastaanottaa ja käsitellä materiaalia. Päästövähennyksiä saavutetaan logistiikkaa optimoimalla laitosverkoston kasvaessa. Erityisesti toiminta pääkaupunkiseudulla ja Pirkanmaan alueella vahvistuu.

Automaattinen maansiirtokoneparvi Oulussa

Oulun yliopiston professori Rauno Heikkilän vetämässä valtakunnallisessa SWARM-hankkeessa tutkitaan ja kehitetään maarakennuskalustoparven automaattista ohjausta rakennustyömaalla. Parvessa testataan puskutraktorin, tiivistyskoneen ja kaivinkoneen etäohjattua ja autonomista yhteistyötä. Automaatiolla voitaisiin vähentää tuntuvasti kustannuksia ja päästöjä.

SWARM-hankkeen tavoitteena on kehittää erilaisten työkoneiden automatiikkaa maarakennuksessa ja hyödyntää tuloksia myös kaivosalalla. Teknologian hyödyntäminen tehostaa toimintaa sekä vähentää päästöjä.

“Myös työkoneissa halutaan siirtyä fossiilisista polttoaineista sähköön, mikä vähentää dramaattisesti päästöjä. Lisäksi tietokoneohjatusti liikkuva työkone voi optimoida työreittinsä ja vähentää turhia liikkeitä, mikä säästää energiaa ja vähentää päästöjä. Eräässä testissä polttoainekustannukset putosivat 40 prosenttia, kun työkoneet ajoivat hitaasti mutta ajallaan oikeaan paikkaan, eivätkä kiirehtineet odottamaan”, professori Rauno Heikkilä sanoo.

Maarakennusalalla tietomallintamisen ja automaation hyödyt ovat valtavat, Heikkilä sanoo. “Tietokonemallia toteuttava automaatiota hyödyntävä työkone tekee todella tarkkaa työtä ja välttää turhien massojen liikuttamista, mikä johtaa kymmenien prosenttien hyötysuhdeparannuksiin. Suurten väylärakennustyömaiden kokonaisaika on lyhentynyt tehtyjen havaintojen mukaan jopa kahdeksan kuukautta. Lisäksi autonominen työkone voi liikkua ihmiselle vaarallisessa maastossa esimerkiksi maanvyörymä- ja maanjäristysalueilla”, Heikkilä listaa.

Hankkeessa testataan oikeiden työkoneiden etäohjaamista oikeassa ympäristössä OuluZone-moottoriurheilualueella yhteydessä noin 35 kilometriä Oulun keskustasta. Yliopiston lisäksi hankkeessa on mukana lukuisia yrityksiä, jotka kaikki tuovat oman osaamisensa projektiin, kuten esimerkiksi Nokia, jonka 5G-testiverkkoa hyödynnetään tietoliikenteessä ja reaaliaikaisen datan välityksessä. Mukana ovat myös Novatron, Satel ja Destia sekä Noptel, Sisu, Sensible4, GIM Robotics ja Sandvik. Tässä vaiheessa hankkeen budjetti on viisi miljoonaa euroa vuosille 2022-2024, josta Oulun yliopiston osuus on 1,3 miljoonaa euroa.

Maarakennusala on Suomessa investoinut rajusti työkoneiden automaatioon tähtäävään kehitykseen viime vuosien aikana. Sama trendi on nähtävissä maailmalla esimerkiksi Japanissa, missä tutkimuksen lisäksi on jo käytössä etäohjausjärjestelmiä ja autonomisia työkoneiden ohjausjärjestelmiä oikeilla työmailla. Oulun yliopisto on SWARM-hankkeen lisäksi mukana myös kahdessa muussa laajassa yhteishankkeessa, 11,5 miljoonan euron Next Generation Mining -tutkimushankkeessa sekä viiden miljoonan euron Sustainable Digital Infra Construction -tutkimushankkeessa, jotka tähtäävät kaivosalan 5G-ratkaisujen sekä kestävän digitaalisen maarakennusteknologian kehittämiseen.

Nyt jo OuluZonen testialueella kaivinkone tekee autonomista työtä. Seuraavat vaiheet ovat muiden työkoneiden tuominen saman järjestelmään ja työkoneparven muodostaminen, testaaminen ja kehittäminen.

Ponsse aloittaa YT-neuvottelut

Ponsse Oyj kutsuu henkilökuntansa yhteistoimintalain mukaisiin muutosneuvotteluihin. Muutosneuvotteluissa käsitellään sopeutustoimia vallitsevaan tilanteeseen.

Sopeutustarpeet liittyvät Venäjän hyökkäykseen Ukrainaan ja siitä aiheutuneeseen Venäjän viennin pysähtymiseen, valmistuskustannusten voimakkaaseen kasvuun ja kannattavuuden sekä rahavirtojen heikentymiseen. Myös komponenttien saatavuuteen liittyvät haasteet ovat lisänneet toimintaan liittyviä riskejä ja epävarmuuksia.

”Tilanne on erittäin kaksijakoinen. Ponssen markkinatilanne on yhtiön päämarkkinoilla toistaiseksi kohtalainen, mutta Venäjän viennin ja paikallisen huoltotoiminnan pysähtymisellä on ollut suuri vaikutus toimintaamme, kannattavuuteemme ja rahavirtaamme. Lyhyellä aikavälillä Venäjän markkina on liian suuri korvattavaksi. Toimintaympäristössämme tapahtuneiden muutosten vuoksi joudumme skaalaamaan tuotantomääriä hieman alaspäin ja virtaviivaistamaan toimintaamme”, kertoo Ponsse Oyj:n toimitusjohtaja Juho Nummela. 

Yhteistoimintalain mukaisissa muutosneuvotteluissa neuvotellaan henkilöstövähennyksistä ja lomautuksista, joiden arvioidaan olevan enintään 120 henkilötyövuotta. Neuvottelut koskevat kaikkia Ponsse Oyj:n henkilöstöryhmiä ja kaikkia Suomen toimintoja pois lukien teknologiayhtiö Epec Oy. Neuvottelut alkavat 13.6.2022. 

Venäjän ja Valko-Venäjän myynnin osuus yhtiön liikevaihdosta on ollut noin 20 prosenttia vuoden 2021 tilinpäätöksestä laskettuna. Ponsse antoi 25.4.2022 tulosohjauksen, jonka mukaan yhtiö arvioi euromääräisen liikevoittonsa olevan vuonna 2022 merkittävästi heikompi kuin 2021. Ponssen Venäjän vienti- ja palvelutoiminnot ovat olleet keskeytyneitä 2. maaliskuuta 2022 alkaen, jolloin yhtiö tiedotti keskeyttävänsä kaiken vientitoiminnan Venäjälle ja Valko-Venäjälle.

Puoli vuosisataa suomalaista metsäkonevalmistusta

John Deere Forestry Oy:n Joensuun metsäkonetehtaalla juhlittiin 50-vuotispäivää ja vihittiin käyttöön uudet tuotantotilat keskiviikkona 25.5.2022. Yhtiön sitoutuminen puunkorjuuratkaisuiden kehittämiseen on tuonut alalle useita uraauurtavia innovaatiota, ja päämies Deere & Company on investoinut suomalaiseen metsäkoneliiketoimintaan jo yli 370 miljoonaa euroa.

Rauma-Repola perusti tehtaan Joensuuhun vuonna 1972. Tuotannon alkuvaiheessa Joensuun tehtaalla valmistettiin metsäkoneiden lisäksi kaivinkoneita, tiehöyliä, täryjyriä, murskauslaitteiden seuloja ja syöttimiä maailman markkinoille sekä tehtiin tarvittavaa alihankintaa muille Rauma-Repolan tehtaille. Vuodesta 1995 lähtien tehdas on täysin keskittynyt metsäkoneiden valmistukseen. 

1970- ja 1980-luvuilla Joensuussa valmistetut legendaariset Lokomo 909, 919, 929 ja 933 -kuormatraktorit loivat pohjan nykyiselle tuotannolle. 1980-luvulla aloitettiin harvesterien tuotanto, joka myöhemmin oli väliaikaisesti Ruotsissa 10 vuotta. Vuonna 2000 Timberjack Oy siirtyi Deere & Companyn omistukseen ja vuonna 2003 harvesterien kokoonpano siirrettiin Ruotsista takaisin Joensuuhun. Muutoksella oli merkittävä vaikutus tehtaan tuotantoon, henkilöstömäärään ja alihankintaverkostoon Suomessa. Joensuun tehdas on merkittävä työllistäjä Pohjois-Karjalassa ja tehtaalla käytettävistä komponenteista yli 80 % tulee Suomesta. Lähes kaikki komponentit tulevat Euroopan talousalueelta. 

”Tehtaan henkilöstö, ilmapiiri ja tuotanto-osaaminen ovat maailmanlaajuisesti mitattuna erinomaisella tasolla. Kiitos siitä kuuluu kaikille aikaisemmille ja nykyisille työntekijöille, jotka antavat sataprosenttisen panoksensa tehtaan, työyhteisömme, John Deere -metsäkoneiden ja asiakkaiden eteen”, kiitteli tehtaan johtaja Janne Haapasalo juhlatilaisuudessa. 

Uusi tuotantotila vihittiin käyttöön 50-vuotisjuhlapäivänä 

Vuonna 2019 aloitettu tehtaan laajennukseen ja kapasiteetin lisäykseen kohdistuva investointi on John Deere Forestry Oy:n historian suurin yksittäinen investointi Joensuun tehtaaseen. Investoinnin kokonaismäärä oli noin 15 miljoonaa euroa. Uusi tila otettiin virallisesti käyttöön 50-vuotisjuhlassa. Tehtaan työntekijöiden lisäksi tilaisuuden kutsuvieraina olivat aikaisemmat työntekijät sekä Joensuun elinkeinoelämän ja lehdistön edustajat. 

”John Deeren metsäkoneet tunnetaan korkeasta laadusta, tuottavuudesta ja alhaisista käyttökustannuksista. Asiakkaamme luottavat meihin, tuotteisiimme ja palveluihimme sekä siihen, että tarjoamme innovatiivisia puunkorjuuratkaisuja myös tulevaisuudessa”, sanoi Suomen aluemyyntipäällikkö Mika Hannonen

”Deere-yhtiössä metsäkoneliiketoimintaa on aina pidetty innovatiivisena ja erinomaisessa kunnossa olevana liiketoimintana. Suomella ja Joensuulla tulee olemaan tärkeä rooli myös tulevaisuuden puunkorjuun kehittämisessä kestävällä tavalla”, totesi toimitusjohtaja Timo Ylänen puheessaan. 

John Deere Forestry Oy:n Joensuun tehtaalta oli juhlapäivänä 25.5.2022 valmistunut jo yli 35 000 metsäkonetta. John Deere Forestry Oy:ltä vakuutetaankin, että Deere & Companyn merkittävät investoinnit suomalaiseen teknologiaosaamiseen ja Joensuun tehtaaseen varmistavat asiakkaille innovatiiviset puunkorjuuratkaisut myös tulevaisuudessa. 

Koneurakointi 4/2022

Kevät tulee vauhdilla, ainakin lehden suhteen: sen verran monenlaista asiaa on versonut esille vuoden nelosnumerossa, vaikka kaikki lumetkaan eivät olleet aivan ehtineet sulaa. Kannessa on uuden tulemisen Suomessa tekevä Hydrema, ja sisäsivuilla on paitsi hakkuriasiaa, myös muovinkierrätystä ja materiaalikonetta tarjolla. Risupeto on kotimainen keksintö, joka on urakoinut jo useamman vuoden. Nyt valmista tuotetta on laitettu myyntiinkin, ja kävimme katsomassa, miten se työ metsässä käy. Messuilla käytiin Tartossa ja Hyvinkäällä, eikä siinä vielä kaikki! Mutta tässä listassa on kaikki, ja loput tietenkin lehdessä:

KONEET JA URAKAT

10 Tanskankuokka

Hydrema tuli jälleen Suomeen, ja komeampana kuin koskaan.

26 Hiottu timantti

Juupajoella luotetaan saksalaiseen mobiilihakkuritekniikkaan.

32 Luvattua täydennystä

Hyundain A-sarja laajenee taas odotetusti ja tutulla reseptillä.

34 Kiertotaloutta Kuortaneella

Keskinen Recycling tekee jätemuovista uutta hyötymateriaalia.

40 Kovemmat kolmoset

Liebherr kehitti keskikokoluokan kuormaajia kolmen katraana.

42 Pikku-D yhtyeineen

Casen ja Sampieranan yrityskaupat näkyvät nyt Case D -minikoneina.

46 Petomainen puupuimuri

Risupeto tekee energiapuunkorjuusta helppoa ja ennen kaikkea tehokasta.

52 Ruotsalainen juoksujalkainen

Komatsun ja metsäyhtiöiden Centipede on konsepti – mutta lupaava sellainen. 

54 Kun murkula tuli tupaan

Varautuminen esti luultavasti henkilövahingon kivilouhoksella.

56 Kosteussuojaa koteloihin

Yhdysvaltalainen Cortec on kiintoisa tapa suojata esimerkiksi sähkölaitteita.

58 Etenevä ja etevä

FinProfile Oy hankki Sennebogen 830E -materiaalikoneen pylväskentälle.

84 Vääntöä ja varusteita

Iveco Daily on uudistunut, ja nyt se nähtiin myös lähietäisyydeltä.

90 Enemmän vedossa

Eurowagon-perävaunulla ja lava-autolla muodostuu jopa puoliperäyhdistelmä.

92 Katusammakot

Tuttua Rautaa -sarjassa tarkastellaan osaa lakaisukoneiden historiasta.

TAPAHTUMAT

66 Uuteen nousuun

Maxpo 2022 toi ennätysmäärän näytteilleasettajia Hyvinkäälle.

76 Maamess 2022

Kevättä on odotettu lähes yhtä paljon kuin Tarton messuja.

VAKIOPALSTAT

18 Uutiskynnys

64 Katsaus koneeseen

98 Seuraavassa numerossa

Gasgrid Finland kampanjoi turvallisuudesta kaasuputkien lähistöllä työskenneltäessä

Kevät- ja kesäaikaan maanrakennus- ja kaivukausi käy Suomessa luonnollisesti kiireisimmillään. Kaasun siirtoverkostosta vastaava Gasgrid Finland haluaakin muistuttaa urakoitsijoita turvallisista tavoista toimia kaasuputken läheisyydessä, jotta onnettomuuksilta vältytään.

Gasgrid Finland vastaa koko Suomen kattavasta kaasun siirrosta. Suomessa kaasuputkisto kulkee Etelä-Suomessa kymmenien kuntien ja kaupunkien alueilla, mm. Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Tampereella, Kouvolassa, Kotkassa, Lahdessa ja Hämeenlinnassa. Kaasuputkistot kulkevat myös kiinteistöjen alueella.

Kaasua siirretään äänettömästi ja näkymättömästi maan alla, noin metrin syvyydessä sijaitsevissa putkistoissa. Kevät- ja kesäaikaan kaivuutöiden yleistyessä on tärkeää muistaa yhteiset toimintatavat turvallisuuden takaamiseksi. Maastossa putken sijainnin voi tunnistaa merkintäpylväiden ja tunnuskilpien avulla, sekä putken läheisyydessä kaivuukieltokyltein.

Kaasulinjan välittömässä läheisyydessä maankaivuutyöt, ojanperkaus sekä putken ylittäminen maastossa raskaalla kalustolla on aina luvanvaraista. Mikäli työ sijoittuu alle viiden metrin päähän kaasulinjasta, paikan päällä tulee aina olla Gasgridin valtuuttama turvallisuusvalvoja näyttämässä kaasuputken sijainnin ja valvomassa kaasuputken turvallisuutta.

Karttapalvelu auttaa suunnittelussa – yhteydenotto valvojaan varmistaa työn turvallisuuden.

Gasgridin julkiseen käyttöön tarkoitetusta karttapalvelusta voi tarkastaa kaasunsiirtoon liittyvän infrastruktuurin sijainnin. Karttapalvelusta näkyy muun muassa käytössä oleva putkisto, paineenvähennysasemat, linjamerkinnät, putken sähköiseen katodisuojaukseen liittyviä tietoja, valvojien yhteystiedot ja runsaasti erilaisiin toimintoihin putkiston läheisyydessä liittyviä turvaetäisyyksiä.

Karttapalvelu toimii puhelimella ja muissa älylaitteissa. Maastossa palvelua voi hyödyntää putkiston sijainnin arvioinnissa, töiden suunnittelussa ja linjaraivauksissa. Palvelussa näkyvät turvaetäisyydet auttavat arvioimaan hankkeissa huomioitavia etäisyyksiä. Palvelusta saatavilla olevat tiedot eivät kuitenkaan anna lupaa omatoimiseen putken läheisyydessä kaivamiseen, vaan niistä tulee aina ilmoittaa Gasgridille.

Lisäksi perustietoa kaasuputkien lähistöllä työskentelyyn löytyy Gasgridin verkkosivuilta.

”Kesä on maastohankkeiden sesonkiaikaa. Yhteisen turvallisuuden takaamiseksi on tärkeää muistaa, että meihin tulee aina olla yhteydessä soittamalla, kun suunnittelee töitä kaasuputken läheisyydessä. Valvojamme tulee paikan päälle veloituksetta ja varmistaa työn turvallisuuden”, kertoo Gasgridin siirtoputkiston käytön valvoja Arto Korpela.

Osana Muista maakaasulinja -kampanjaa Gasgrid lähettää yli neljälle tuhannelle maakaasun siirtoputkiston käyttöoikeusalueen sidosryhmään kuuluvalle kirjeen, jossa kertoo tärkeää tietoa toiminnasta maakaasuputken läheisyydessä.

Merkintäkilven tietojen avulla kaasuputken sijainti on paikallistettavissa maastossa. Kaasulinjan välittömässä läheisyydessä maankaivuutyöt, ojanperkaus sekä putken ylittäminen maastossa raskaalla kalustolla on aina luvanvaraista. Mikäli työ sijoittuu alle viiden metrin päähän kaasulinjasta, paikan päällä tulee aina olla Gasgridin valtuuttama turvallisuusvalvoja näyttämässä kaasuputken sijainnin ja valvomassa kaasuputken turvallisuutta.

0tykkääjääTykkää