Baumassa keväällä vilautettu Hyundain A-sarjan HL900-pyöräkuormaajamallisto on yrityksen mukaan nyt valmiina sarjatuotantoon ja myyntiin.

Hyundai Construction Equipment Europe kertoo, että malliuudistuksessa puheena ovat mallit HL940A, HL955A ja HL960A, ja koneille on tehty muutakin kuin vain päästöluokan nosto Stage V:n rajoihin.

Tärkeimmät uudistukset ovat seuraavanlaisia:

Moottorina on Cummins B6.7, joka on Stage V -määräykset täyttävä voimanlähde, jossa kaikki jälleenkäsittelyjärjestelmät on pakattu yhdeksi kokonaisuudeksi. Partikkelisuodatin ei tarvitse manuaalista regenerointia eikä järjestelmässä ole EGR-takaisinkierrätyksen tarvetta, joten Hyundailta kommentoidaan moottorin olevan aiempaa luotettavampi kokonaisuus.

Polttoainetehokkuutta on parannettu kolmella älykkäällä työskentelytilalla, jotka ovat Power, Power Smart ja Economy. Näitä oikeissa yhteyksissä käyttämällä luvataan polttoainesäästöjä, ja Hyundain kertoman esimerkin mukaan Power Smart -tila auttaa vähentämään keskimäärin kolmesta viiteen prosenttia kulutusta.

Hytin puolella kuormaajan hallinta hoituu sähkö-hydraulisella kahvalla, ja lisävarusteena koneeseen saa myös toisen joystickin, jolla konetta pystyy ajamaan. Istuin on neljään suuntaan ilmajousitettu ja kyynärnoja on täysin säädettävissä sopivaksi. Lisävarusteena on myös saatavana hytin oven kaukoavaus, jolloin uksi lennähtää valmiiksi auki jo kuljettajan saapuessa koneelle.

Peruutuskamera on toki vakiona, mutta lisävarusteena saa peruutustutkan, jonka ulottuma on 10 metriä taaksepäin. Myös nelikamerainen AAVM-kamerajärjestelmä eli 360 asteen kuvaa tarjoava systeemi on lisävarustelistalla. Tähän yhdistyy myös IMOD eli älykäs liikkuvien kohteiden tunnistusjärjestelmä, joka havaitsee työalueella toikkaroivat ihmiset, koneet ja muut vastaavat asiat.

Kameroiden lisäksi paljaalla silmälläkin suoritettavaa näkemistä on parannettu uudelleenmuotoillulla konepeitolla, joka on nyt lyhyempi ja pakoputken sijoittelu on siirtynyt oikealta puolelta keskilinjalle ja ylemmäs.

Kestävyyttä on parannettu HL955A:n ja HL960A:n osalta uudella, vankemmalla taka-akselistolla, ja niihin saa lisäksi lisävarusteena heavy-duty-etuakselin mikäli työtehtävät sellaista vaativat. Myös hydrauliikkaa on parannettu uudistuneen pääventtiilin suhteen, joka on johtanut vähentyneeseen letkumäärään. Lisäksi HL940A- ja HL955A-malleissa on uudistunut Z-aisastogeometria parantuneilla suoritusarvoilla.

Edellinen artikkeliVideo: Volvo L350H Logger
Seuraava artikkeliVideo: Simex-murskakauha