Lentoasemayhtiö Finavia on sitoutunut edistämään kestävän lentoliikenteen kehittämistä Suomessa, ja liittyi Suomen vetyklusteriin tammikuussa 2024. Lisäksi Finavia osallistuu kansainväliseen EU-hankkeeseen, jossa yhtiö pilotoi Helsinki-Vantaalla vedyn käyttöä kunnossapidon kalustossa ensimmäisenä Euroopassa.

”Vety on tulevaisuudessa potentiaalinen energianlähde lentoaseman kalustossa ja ilmailussa. Valmistaudumme vedyn käyttöön ja siihen tarvittavaan infrastruktuuriin niin oman kalustomme kuin lentoasemalla toimivien lentoyhtiöiden ja yritysten tarpeita ajatellen”, Finavian vastuullisuudesta, tekniikasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Henri Hansson sanoo.

Yritysvetoinen kansallinen vetyklusteri on perustettu vauhdittamaan vetytaloutta Suomessa. Finavia liittyi Suomen vetyklusteriin tammikuussa 2024 tavoitteenaan liittää Finavian lentoasemat ja lentoliikenne Suomen vetyekosysteemiin.

”Lentoliikenteen päästöjen vähentämisessä avainasemassa on lentokerosiinin korvaaminen fossiilittomalla käyttövoimalla, eli uusiutuvista raaka-aineista tehdyllä polttoaineella sekä sähköllä ja vedyllä. Suomalaisena lentoasemayhtiönä haluamme olla mukana Euroopan kärkijoukoissa innovoimassa uusien käyttövoimien soveltamiskohteita.”

Helsinki-Vantaalla pilotoidaan vetyä raskaan kaluston käyttövoimana

Finavia pilotoi ensimmäisenä Euroopassa vedyn käyttöä Helsinki-Vantaan lentoaseman raskaan kunnossapitokaluston käyttövoimana osana kansainvälistä Baltic Sea Region HyAirport -hanketta.

Vedyn käsittely antaa arvokasta kokemusta tulevaisuuden ilmailun tarpeisiin. Kolmivuotiselle vetyhankkeelle on myönnetty neljän miljoonan euron EU-rahoitus.

”Vetyvoimainen kalusto ja tulevaisuudessa mahdollisesti myös vedyllä toimivat ilma-alukset tuovat mukanaan uudenlaisia vaatimuksia lentoasemille. Kokemus vedyn toimittamisesta, varastoinnista ja jakelusta antaa meille arvokasta tietoa lentoaseman toiminnan ja infrastruktuurin kehittämistä varten”, kestävän kehityksen päällikkö Mikko Viinikainen Finaviasta sanoo.

Baltic Sea Region HyAirport -hankkeessa Finavia vaihtaa Suomessa valmistetun harjapuhaltimen toisen moottorin kaasumaista vetyä polttavaksi mäntämoottoriksi. Finavian mukaan sillä on pelkästään Helsinki-Vantaalla noin 20 raskasta lumenpoistokonetta, jotka voisivat tulevaisuudessa toimia vetyvoimaisesti.

Edellinen artikkeliINFRA ry: Tiestön korjaustarve lähdössä hallitsemattomaan kasvuun
Seuraava artikkeliIsompi Britanniasta – JCB 370X