Continentalin maatalousrenkaiden uutuus, erittäin joustava VF (Very High Flexion) -tekniikka esitellään marraskuussa Agritechnica-messuilla Saksan Hannoverissa. Uusi VF-tekniikka on esillä uuden sukupolven TractorMaster- ja CombineMaster-maatalousrenkaissa. 

Continentalilta kerrotaan, että VF-renkaiden rakenteen erittäin joustavat kylkialueet parantavat tehokkaasti renkaiden kestävyyttä ja suuntavakautta matalilla ilmanpaineilla tai suurilla kuormilla. Tämän on mahdollistanut renkaan optimoitu vyö- ja jalkaosan rakenteiden geometria, valmistaja toteaa.

Uusi VF-tekniikka lupaa täydellistä joustavuutta

Uuden VF-tekniikan kerrotaan vähentävän tarvetta rengaspaineen säätelyyn eri työvaiheissa, ajettiin sitten kuormatulla tai tyhjällä ajoneuvolla, tiellä tai pellolla. VF-renkaiden lisääntyneen joustavuuden ansiosta kuormituskapasiteetti pysyy valmistajansa mukaan tasaisena kaikilla nopeuksilla. Rengaspainetta voidaan vähentää heikentämättä suorituskykyä – niinpä eri tilanteissa saavutetaan silti vakiorenkaan toimintaa vastaava suorituskyky.

VF TractorMaster Hybrid

Tielle tai pellolle

Uusien VF-renkaiden kerrotaan pystyvän 40 % alhaisemmilla rengaspaineilla samaan suorituskykyyn ja vetotehoon kuin vakiorenkaiden. Vaihtoehtoisesti VF-renkaat kykenevät Continentalin mukaan kuljettamaan huippunopeuksilla 40 % suurempia kuormia kuin vakiorenkaat samoilla rengaspaineilla. Jatkuva tarve säätää rengaspaineita poistuu, ja renkaiden koko potentiaalin kerrotaan tulevan käyttöön: maaperän tiivistyminen vähenee, kun alhaisilla ilmanpaineilla renkaan kosketuspinta suurenee. Myös maantiellä todetaan saavutettavan täysi suorituskyky ja kestävyys matalasta rengaspaineesta huolimatta.

Renkaiden luvataan toimivan niin tiellä kuin pellollakin.

Bead-teknologiasta lisää vetotehoa pellolle

Renkaan jalkaosan rakenteeseen on panostettu, sillä se varmistaa renkaan oikean istuvuuden vanteelle. VF-renkaiden jalkaosan teknologia on Continentalin mukaan optimoitu. Jalan profiili on aiempaa laajempi ja joustavampi sekä välikerroskumin kärki pienempi, minkä ansiosta renkaan jousto paranee ja komponenttien välinen rasitus vähenee jopa ajettaessa hyvin raskailla kuormilla tai alhaisilla rengaspaineilla. Tämän kerrotaan varmistavan renkaille pitkän ja huolettoman käyttöiän.

Luja vyörakenne ehkäisee muodonmuutoksia ja vaurioita

VF-renkaiden korkeat vaatimukset on huomioitu myös renkaan vyörakenteessa. Vakiorenkaat voivat vaurioitua nopeasti, kun rengaspaineet ovat alhaiset tai kuormat liian suuret. Uusissa VF-renkaissa on valmistajan mukaan pienempi muodonmuutos- ja vaurioriski, sillä niiden vyö- ja olkapääalueet ovat aiempaa laajemmat ja jämäkämmät. 

N.flex-teknologia vahvistaa kyljet

VF-renkaat hyödyntävät N.flex-teknologian parhaita ominaisuuksia. Patentoitu runkomateriaali vaimentaa joustavasti iskuja ja palauttaa renkaan alkuperäisen muodon tehokkaasti, Continentalilta lausutaan. Tämä lisätään takaavan renkaille erityisen hyvän kestävyyden, pyöreyden sekä mukavan ajokokemuksen. 

Kolme uuden tekniikan rengasta

Uutta VF-tekniikkaa on saatavilla kolmessa rengasmallissa: VF TractorMaster Hybrid, VF TractorMaster ja VF CombineMaster. Ensimmäiset VF-sarjan renkaat ovat myynnissä vuoden 2020 alusta lähtien.

Edellinen artikkeliNokian Forest King -tuotteisiin uudistuksia
Seuraava artikkeliTehoja turpeen seulontaan