CASE on ilmoittanut lanseeraavansa neljä konetta E-sarjan pyöräalustaisten kaivukoneiden valikoimaan, ja viides, suurempi malli liittyy sarjaan tulevaisuudessa. Mikäli koneet näyttävät jokseenkin tutuilta, syynä on se, että koneet tehdään Hyundai Construction Equipmentin toimesta.

Uuteen CASE-pyöräkaivukonevalikoimaan tulevat kuulumaan normaaliperäiset WX140E ja WX160E sekä lyhytperäiset WX155E SR ja WX175E SR. Nämä mallit saavat myöhemmin jatkokseen normaaliperäisen WX210E:n.

Casen WX-sarja on hetken ollut poissa markkinoilta, sillä viimeisin lanseeraus tehtiin 2010-luvun alkupuolella ja viimeisiä uusia pyöräalustaisia CASEja tuotettiin joskus 2017 tienoilla. Sittemmin aika on kypsytellyt ajatusta uudesta tulemisesta erityisesti Euroopan kysynnän kasvaessa. Ja nyt sitä saa, mutta pyörälustaista ei ole kuitenkaan lähdetty keksimään uudestaan: nyt yhteistyötä tehdään Hyundain kanssa, ja tuote on siis tavallaan jo tuttu uusien, jo markkinoilla olevien Hyundai-pyöräalustaisten kautta. 

Uusissa WX-CASEissa on EU Stage V -standardin mukaiset Cummins-dieselmoottorit. Neljä pienempää mallia käyttävät Cummins B4.5 -moottoria, joka tuottaa 129 kW:n maksimitehon, kun taas WX210E tulee suuremman B6.7:n kanssa, joka tarjoaa jopa 145 kW:n enimmäistehon.

Pakokaasujen jälkikäsittelymoduuli toimii ilman EGR:ää, ja sisältää dieselhapetuskatalysaattorin (DOC), selektiivisen katalyyttisen pelkistyksen (SCR) ja dieselhiukkassuodattimen (DPF).

Koska viitostason vaatimusten täyttämiseen ei tarvita pakokaasujen kierrätysjärjestelmää (EGR), ylläpitokustannukset pienenevät huomattavasti. Lisäksi polttoainesuodattimen huoltovälit ovat 1 000 tuntia ja moottoriöljyn ja suodatinvälit on asetettu 800 tuntiin.

Moottorit pystyvät toimimaan erilaisilla polttoaineilla asiakkaan tarpeiden mukaan. Tämä sisältää B7- ja B20-biodieselin, vetykäsitellyt kasviöljyt (HVO) ja kaasusta nesteeksi (GTL), hiilistä nesteeksi (CTL) biomassasta nesteeksi (BTL) tuotetut polttoaineet.

Kaikki nyt julkaistut neljä pienintä mallia käyttävät hydrauliikassa Bosch Rexrothin kuormituksesta riippumatonta virtauksen jakojärjestelmää. Tämä tarjoaa sujuvan, progressiivisen ohjauksen kuljettajalle ja parantaa samalla puomin, kaivuvarren ja kauhan toimintojen monikäyttöisyyttä. Ohjausjärjestelmään on sisäänrakennettu paineentasauslaite, joka mahdollistaa virtauksen jakamisen samanaikaisissa ajo- ja puomitoiminnoissa.

Suuremmassa WX210E:ssä tulee olemaan Kawasakin hydrauliikkajärjestelmä sähköisellä virtauksenohjauksella ja tuplapumpulla. 

Kaivuvarustukseen kuuluu yksi- tai kaksiosaisia pääpuomeja kaikille koneille paitsi WX175E SR:lle, joka toimitetaan vain kaksiosaisella nivelpuomilla. 

E-sarjan ohjaamo mainitaan tilavaksi, ja mukavuutta lisää Hyundain uusimpien mallien tapaan teleskooppinen ohjauspylväs, jossa on kaksi kallistuspistettä, mikä helpottaa kaikenkokoisten kuljettajien löytämistä mukavaan ajoasentoon. Tuulilasin ylä- ja alaosassa on rinnakkaispyyhkimet mahdollisimman laajan peiton takaamiseksi, ja koneisiin voidaan toimittaa lisävarusteena oikealla puolella oleva peruutuskamera. CASE 360° Maximum View Monitor on myös saatavana lisävarusteena, kuten myös taakse asennettava katvetutka maksimaalisen näkyvyyden ja turvallisuuden takaamiseksi.

CASE Maximum View Monitor käyttää neljää kameraa, jotka on asennettu koneen ympärille 360 asteen ilmakuvan tarjoamiseksi. Tämä antaa kuljettajalle linnunsilmäkuvaa koneesta työmaalla, mikä lisää turvallisuutta ja näkyvyyttä sekä ehkäisee mahdollisia törmäyksiä. Aiemmin mainittu tutkahälytin puolestaan voidaan asettaa viidelle etäisyydelle koneesta, mikä varoittaa käyttäjää mahdollisesta törmäyksestä kaivinkoneen taakse tai sivuille. Kuusi LED-työvaloa ovat vakiona, mikä parantaa edelleen näkyvyyttä huonoissa valaistusolosuhteissa.

8 tuuman kosketusnäytöltä hallitaan valikkojen kautta koneen kaikkia käyttäjäasetuksia ja toimintoja. Kameroita varten on käytettävissä toissijainen näyttö. Käyttäjä voi navigoida päänäytössä käääntörullaohjaimen kautta, joka ohjaa myös moottorin kaasua. Valitsimessa on 10 moottorin kierroslukuasentoa.

Näyttö antaa käyttäjälle myös taloudellisen käytön opastusta ja näyttää erilaisia tietoja, mukaan lukien tyhjäkäyntiajat, mikä auttaa kuljettajaa parantamaan suorituskykyään ja tuottavuuttaan työskennellessään. Propovivut ovat vakiona, ja vivun päässä on suunnanvaihdon valintakytkin. Vivussa on myös etuakselin lukon käyttötoiminto. Joystick-ajo on valinnainen, samoin kuin älykäs avain, joka mahdollistaa koneen nappikäynnistyksen.

Käyttäjä voi valita monitorin valikoista jopa 10 esiasetettua lisähydrauliikan virtaus- ja paineasetusta, jotta hydraulivirtaukset sopisivat mahdollisimman hyvin jokaiseen työvälineeseen. Oikeassa ohjaussauvassa on myös kytkin yksi- tai kaksisuuntaisen lisävirtauksen aktivoimiseksi.

Tiedot lyhyesti:

WX140E

Käyttöpaino: 14 900-15 860 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX155E SR

Käyttöpaino: 16 860-17 170 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX160E

Käyttöpaino: 17 580-18 390 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX175E SR

Käyttöpaino: 18 820 kg

Moottori: Cummins B4.5 Stage V

Max. Teho: 129 kW

Puomi: Kaksiosainen

Akseliväli: 2,6 m

Ajonopeus: 20 km/h tai 35 km/h

WX210E

Käyttöpaino: 21 280-22 510 kg

Moottori: Cummins B6.8 Stage V

Max. Teho: 145 kW

Puomi: monopuomi tai kaksiosainen

Akseliväli: 2,85 m

Ajonopeus: 35 km/h

Edellinen artikkeliEuroopan ensimmäinen Doosan DX1000LC-7 Viroon
Seuraava artikkeliProSilva Oyj nimittää Norbert Schalkxin toimitusjohtajaksi