Alexela-konserniin kuuluva virolainen Kiviõli Keemiatöötus (KKT) on ostanut Euroopan ensimmäisen Doosan DX1000LC-7:n. Uuden 100-tonnisen tela-alustaisen kaivukoneen on toimittanut INTRAC Group, Doosanin valtuutettu jälleenmyyjä Baltian maissa Virossa, Latviassa ja Liettuassa.

Uusi DX1000LC-7 -kaivinkone liittyy aiempien Doosan DX800LC-7:n ja DX490LC-7:n joukkoon, jotka toimivat jo KKT:n palavan kiven eli öljyliuskekiven kaivoksella Pohjois-Kiviõlissa, Virossa. Yhtiöllä on myös useita muita 80 tonnin kaivinkoneita. Ostopäätös, jolla korvataan yksi olemassa olevista 80 tonnin koneista uudella DX1000LC-7:llä, perustui DX800LC-7:n myötä havaittuun suorituskykyyn. KKT:n mukaan kone käyttää tunnissa 10 litraa vähemmän polttoainetta kuin kilpailevat koneet samassa työssä.

KKT:n laskelmien mukaan yli 4000:n käyttötunnin jälkeen DX800LC-7 oli siis jo säästänyt 40 000 litraa polttoainetta, mikä on huomattava määrä, varsinkin kun otetaan huomioon polttoaineen hinnan nousu. Jos tämä muutetaan rahaksi 1,5 euron llitrahinnalla, kokonaissäästö on jo 60 000 euroa 4 000 käyttötunnin jälkeen.

KKT:n vakuutti myös se, että uusi DX1000LC-7 lupaa vielä enemmän säästöjä. DX1000LC-7:ssä on valmistajansa mukaan 100 tonnin koneluokan tehokkain moottori, ja samoin siinä kerrotaan olevan myös suurin hydrauliikan virtaus tämän kokoiselle koneelle. Näiden väitteiden perusteella tarjolla on siis luokkansa paras suorituskyky, korkeampi tuottavuus, alhaisempi polttoaineenkulutus ja tasaisempi hallittavuus. Kone on varustettu 6,8 kuution kauhalla.

DX1000LC-7-kaivukoneen voimanlähteenä on Perkins 2806J -dieselmoottorin uusi Stage V -versio, jonka teho on 469 kW (629 hv). Hydrauliikasta vastaa Virtual Bleed Off (VBO) -järjestelmä, joka tarjoaa Doosanin mukaan luokkansa parhaan virtauksen (3 x 523) – 1569 l/min ja korkean, 360 baarin järjestelmäpaineen.

Ennen tätä Euroopan ensimmäistä konetta DX1000LC-malli on jo osoittautunut suosituksi ympäri maailmaa, ja suurimmat volyymit ovat Kaakkois-Aasiassa, Kiinassa ja Latinalaisessa Amerikassa. Doosan on toimittanut tähän mennessä yhteensä 35 konetta, ja valmistaa nyt sekä 80 että 100 tonnin mallit samalla tuotantolinjalla. Kapasiteetti on nostettu 10 koneeseen kuukaudessa vastaamaan molempien koneiden kysyntää. Asiakkailta saadun palautteen perusteella Doosan on ennustanut yhtiön valmistavan 50-60 kappaletta 100 tonnin kaivinkoneita pelkästään vuonna 2023.

Öljyliuske louhitaan avolouhoksilla, jonka jälkeen kivi murskataan, ja kuumennetaan reaktorissa öljyn erottelemiseksi. Yhden kivitonnin painosta on keskimäärin 20-30% öljyä ja KKT:n kaivoksella käsitellään yhteensä noin 10 miljoonaa tonnia kiveä kaikkineen. 

Viron öljyliusketeollisuus on yksi maailman kehittyneimmistä. Öljyliuskeen hyödyntämisen kansallinen kehittämissuunnitelma 2016–2030 kuvaa öljyliusketta strategiseksi voimavaraksi. Viro on ainoa maa maailmassa, joka käyttää öljyliusketta ensisijaisena energialähteenä. Vuonna 2018 öljyliuskeen osuus Viron kokonaisenergiantuotannosta oli 72 prosenttia ja vastasi 73 prosentista Viron kokonaisprimäärienergiasta. Noin 7300 henkilöä (yli 1 % Viron koko työvoimasta) työllistyy öljyliusketeollisuudessa.

Uuden koneen KKT:lle myi INTRAC, joka vastaa yksin Doosan-kaivukoneiden, pyöräkuormaajien, niveldumppereiden ja lisälaitteiden myynnistä ja huollosta Baltian maissa.

Edellinen artikkeliKoneurakointi 8/2022
Seuraava artikkeliCASE taas pyörien päälle