Hitachi on kuunnellut eurooppalaisten asiakkaittensa toiveita ja tarjoaa ZW180-6- ja ZW220-6-pyöräkuormaajiin nyt varustepaketin jätteenkäsittelykäyttöön. Paketti koostuu valikoimasta lisävarusteita, jotka antavat lisäsuojaa käyttäjälle ja keskeisille koneen osille. Näin koneen turvallisuus ja kestävyys paranevat entisestään, ja lisäksi säästytään yllättäviltä seisokeilta ja huoltokulut pienenevät, Hitachi tiedottaa. Jätteenkäsittelyn lisäksi uudesta varustepaketista on hyötyä myös purkutyömailla.

  • Lisäsuojaksi pyöräkuormaajat varustetaan ajo- ja takavalojen suojuksilla.
  • Vetoakselien tiivistesuojukset estävät materiaalia kiertymästä akseleiden ympärille.
  • Teräslankaspiraalit suojaavat aisaston hydrauliletkuja.
  • Sylinterien suojat estävät sylinterinvarsien, letkujen ja putkien vahingoittumisen, jos materiaalia joutuu sylintereiden ja eturungon väliin.
  • Runkonivelen suojus suojaa tämän alueen tärkeitä komponentteja, kuten vaihdelaatikkoa sekä seisontajarrua, ulkopuolisten esineiden aiheuttamilta vaurioilta.
  • Koneen toiminnan luotettavuutta jätteenkäsittelyssä ja pölyisissä olosuhteissa parantaa tiheä pölysuojaverkko kennojen takapuolella ja automaattisesti suuntaan vaihtava puhallin, jotka estävät jäähdyttimen tukkeutumisen. Puhallin vaihtaa automaattisesti pyörimissuuntaa 30 minuutin välein, ja suunnanvaihto voidaan tarvittaessa tehdä myös manuaalisesti.
  • Jätteenkäsittelypakettiin kuuluu myös moottorin imuilman esipuhdistin, joka poistaa pölyä ja epäpuhtauksia ja pidentää siten ilmansuodattimen käyttöikää.
  • Koneen kestävyyttä ja turvallisuutta voi edelleen parantaa tarjolla olevilla lisävarusteilla, kuten erilaisilla tuulilasin suojuksilla ja suojilla kauhan sylinterille sekä kardaanille.

Hitachilta muistutetaan myös, että nämä keskiraskaat pyöräkuormaajat tarjoavat poikkeuksellisen hyvän suorituskyvyn käyttötehokkuudesta tinkimättä, sillä niiden polttoaineenkulutus on pieni. EU Stage IV -tason vaatimukset täyttävä dieselmoottori ei tarvitse hiukkassuodatinta, mikä osaltaan alentaa huoltokuluja.
SCR-järjestelmä (Selective Catalytic Reduction), joka on myös suunniteltu EU Stage IV -päästömääräysten täyttämiseksi, vähentää pyöräkuormaajan ympäristövaikutuksia. SCR-järjestelmä ruiskuttaa ureaa pakokaasun sekaan ja vähentää siten typpioksidipäästöjä. Koska jätteenkäsittelyssä toisinaan on myös helposti syttyviä materiaaleja, pakokaasujen korkein lämpötila on tässä SCR-järjestelmässä alempi. Niinpä se täyttää alan korkeat turvallisuusvaatimukset.

Nopea tehonlisäyskytkin nostaa moottorin tarjoamaa voimaa, kun lisätehoa kaivataan hetkellisesti tai esimerkiksi ylämäkeen ajettaessa. Kauhan ja aisaston samanaikaisen käytön ansiosta työliikkeet ovat tehokkaita. Kulun tasaamiseksi ajonvakautusjärjestelmä minimoi nyökkimisen aisaston nostosylintereiden liikkeellä.
Viisinopeuksisen vaihteiston kerrotaan varmistavan paremman tuottavuuden ja polttoainetalouden ajossa. Myös näkyvyyteen ja turvallisuuteen on Hitachin mukaan panostettu luokkansa huipputasolla.

Teknisiä tietoja

Mallikoodi: ZW180-6

Moottoriteho (kW/hv): 129/173 (ISO14396)

Työpaino (kg): 14 880…15 250

Kauhan tilavuus, ISO-standardi (m3): 2,4…2,8 m3

Irrotusvoima (kN): 107…126

Staattinen kippautumiskuorma, suorana (SLA) (kg): 12 660…13 000

Staattinen kippautumiskuorma, suorana (HLA) (kg): 9900…10 140

Mallikoodi: ZW220-6

Moottoriteho (kW/hv): 149/200 (ISO14396)

Työpaino (kg): 17 950…18 360

Kauhan tilavuus, ISO-standardi (m3): 2,4…3,3 m3

Irrotusvoima (kN): 134…185

Staattinen kippautumiskuorma, suorana (SLA) (kg): 14 840…15 230

Staattinen kippautumiskuorma, suorana (HLA) (kg): 11 750…12 000

Edellinen artikkeliKymppikymppi kiertueelle
Seuraava artikkeliDestia hakee kasvua kaupungeista ja pohjoisesta