Vuosi 2019 tuo Valtra-traktorivalikoimaan joukon uudistuksia, jotka julkaistiin yleisölle 8.1.2019. 

Tarjontaan tutustuminen voidaan aloittaa A-sarjasta, jonka A104- ja A114-malleihin esitellään HiTech 4 -vaihteisto. 16+16-vaihteinen Powershift-laatikko tarjoaa neljä aluetta joista jokaisessa on neljä pykälää. Kaaviosta löytyy kuusi vaihdetta, jotka on tarkoitettu työntekoon pääasiallisesti 4-12 km/h -nopeusalueella. Lisäksi tarjolla on vielä 32+32-tyyppinen superryömintävaihteisto-optio, jonka avulla nopeus saadaan pudotettua 100 metriin tunnissa 1400 minuuttikierroksella.

HiTech 4 -vaihteisto mahdollistaa sujuvan ja vaivattoman toiminnan hyvin vähäisellä kytkimenkäytöllä. Vaihteistoa komennetaan ergonomisesti sijoitetulla keinukytkimellä. Kun vaihteisto hoitaa vaihtamisen, kuljettaja voi keskittyä varsinaiseen työtehtävään ja työlaitteiden käyttöön. Tässä auttaa myös uusi etukuormaajan sähköohjaus, johon kuuluu joysticikiin valittava 3. ja 4. lisätoiminto. Kuormaaja on myös SoftDrive-iskunvaimennettu ja varustettu hydraulisella työkalun lukituksella. Unlimited Studion kautta uudet A-sarjalaiset saa myös etuvoimanulosotolla ja etunostolaitteella.

Uusissa A-sarjan HiTech 4 -Valtroissa on nyt lisäksi mahdollisuus hankkia lisävarustelistalta mm. mekaaninen, säädettävä, kahteen Panhard-tankoon perustuva hyttijousitus. Hytin sisällä puolestaan päästään käsiksi uuteen kojelautaan, jonka näyttöpaneeli on hyvin luettavissa kirkkaassakin päivänpaisteessa. Paneeliin saa myös valittua haluamansa tiedot. 

Moottorina uusissa A-sarjalaisissa on nelisylinteriset AGCO Power AWFC -moottorit 100- ja 110-hevosvoimaisina. Päästötaso nelosesta huolehtii ainoastaan SCR-urearuiskutus, eli partikkelisuodatinta tai EGR:ää ei käytössä ole, eikä niihin liittyviä huoltokuluja.

N-sarjalainen puolestaan kokee siinä määrin uudistamista, että jatkossa se on mahdollista tilata ilmajousitteisella AIRES-etuakselilla. Tämä ratkaisu on tullut aiemmin tutuksi jo T-sarjasta, ja nyt tämä nopeamman jousitusvasteen ja paremman iskunvaimennuksen tarjoava varuste on saatavissa siis N-Valtraankin. Jousitus on itsetasaava ja perustuu yhteen ilmapalkeeseen sekä kahteen jämäkkään iskunvaimentimeen. Vaimennus tapahtuu paineistetun ilman avulla, joka toimii kylmässäkin. Lisäominaisuutena traktorin pneumatiikka mahdollistaa myös muun hyötykäytön, kuten perävaunun ilmajarrut tai paineilmalla tehtävät puhdistustoimenpiteet.

Tämä EU-säädökset täyttävä ilmajousitus tulee saataville päästötason 5 täyttäviin N-sarjalaisiin keväällä N174:n myötä ja myöhemmin syksyllä 2019 N134- ja N154-malleissa. Muissa valmistuksessa olevissa N-sarjalaisissa tarjotaan edelleen aiemman sukupolven hydraulis-pneumaattista jousitusta.

Ja nyt kun päästötasoista on puhuttu jo pariin otteeseen, voidaankin yhteenvetona mainita uudet viitostason päästömääräykset, joihin yli 130 kilowatin tehon tarjoavat Valtra N, T ja S -traktorit tullaan päivittämään vuoden 2019 aikana. Heti tammikuusta lähtien valmistettavat T- ja S-sarjalaiset tulevat olemaan 5-tason koneita. N-sarja puolestaan saa uusimman päästötasoluokituksen keväällä N174:n puitteissa ja N134- ja N154-sarjat seuraavat syksyllä. 

Moottoreina näissä traktoreissa tulevat olemaan AGCO Power LFTN-D5 -kiukaat. Valtralta kerrotaan, että uudet moottorit ovat paitsi aiempaa jouheampia käynnilttään, ne vaativat myös entistä vähemmän ylläpitoa. N- ja T-sarjojen moottorit säilyvät yhä EGR- ja DPF-vapaina ja S-sarjassa EGR-taso pidetään alle 15%:ssa. 

Vaikka ympäristöluokitus nouseekin, ei Valtran mukaan näkyvyys konepellin yli huonone, vaan pikemminkin paranee. S-sarjassa on lisäksi uudet portaat ja enemmän säilytystilaa työkaluille. Myös traktorien LED-takavalot on päivitetty.

Valtra-traktorit tulevat myös entistä fiksummiksi vuoden 2019 myötä. N-,T- ja S-sarjan SmartTouch-malleihin on saatava lisäterminaali, joka voidaan asentaa mihin kohtaan hyttiä hyvänsä. Sitä voidaan hyödyntää ISOBUS-laitteiden näyttönä, automaattiohjauksen hallinnassa ja siihen liittyvien lisätoimintojen kanssa tai ylimääräisenä kameranäyttönä. Terminaali on saatavana myös N- ja T-sarjan Active- ja HiTech-malleihin.

Lisäksi Valtra tarjoaa Connect, Care & Go -palvelua, joka tarjoaa lisäpalveluita traktoriin kiinteään hintaan. Valtra Connect -palvelun avulla asiakkaat pääsevät etänä käsiksi traktorin tietoihin, kuten polttoainemäärään, GPS-sijaintiin, can-väylän signaaleihin, koneen käyttöoppaisiin ja moneen muuhun toimintoon älypuhelimella tai tietokoneella. Omistaja voi myös jakaa tiedot huoltopalveluiden kanssa, jolloin huolto voi toimia joko ennaltaehkäisevästi tai vikatilanteessa reaaliaikaisen tiedon kanssa.Testijakson päätyttyä palvelu on nyt tarjolla N- ja T-sarjalaisiin ja myöhemmin vuoden 2019 aikana myös A- ja S-sarjalaisiin. Vuoden 2018 alusta kaikki N- ja T-sarjan SmartTouch-Valtrat onkin jo varustettu Valtra Connect -valmiudella, joka voidaan aktivoida jälleenmyyjän kautta. Palvelu kuuluu uusien traktorien hintaan ja on kolmen vuoden ajan käyttömaksuton. Valtra Connect voidaan myös jälkiasentaa vanhempiin malleihin.

Edellinen artikkeliJohn Deereltä uusia ominaisuuksia 5R-sarjan traktoreihin.
Seuraava artikkeliJo 12000 harvesteripäätä Outokummun Metallilta