Minikaivurit, minikuormaajat ja teloilla tai pyörillä kulkevat henkilönostimet kasvattavat suosioitaan, ja samalla niiden kuljettamiseen tarvitaan lisää ratkaisuja. Hollantilainen Saris valmistaa alle 3000 kg koneen siirtoon työkoneita varten suunniteltua 02-luokan Saris Magnum Maxx 350 -perävaunua. Sen avulla pystyy kuljettamaan jopa 2800 kiloa painavan koneen.

Saris Magnum on rakennettu itsekantavalla korirakenteella kuten pakettiautotkin nykyään, jolloin myös laidat ovat osa kantavaa rakennetta. Tällä tekniikalla saadaan hyvä kantavuus ja matala 40 cm korkeus maasta.

Saris Magnumin saa joko 3000 kg kantavilla teräsrampeilla joissa on integroidut säädettävät tukijalat tai koko vaunun levyisellä lastaussillalla. Jälleenmyyjänä Suomessa toimiva Alberni suosittelee versiota, jossa on 30 x 150 cm kokoiset, pitävällä verkkopinnalla varustetut teräsrampit, sillä 184 cm x 150 cm korkea teräsramppi pystyssä takana on melkoinen tuulijarru pitkillä siirtomatkoilla, ja lisää normaalin pakettiauton kulutusta helposti 5 litraa sadalla kilometrillä.

Saris Magnumiin saa ramppien väliin pois nostettavan tukevan perälaudan ramppien väliin. Etu- ja perälaudan päällä ramppien välissä voi kuljettaa yli 1000 kg painavan lautanipun tai 6 m rumpuputkinipun. 2 erillistä ramppia eivät tarvitse kevennykseksi kaasujousia, joiden toiminta usein antaa toivomisen varaa Suomen talvessa. Samoin kaivurin painopisteen saa paremmin kohdilleen, kun puomin voi jättää ramppien välistä perästä ulos. Ramppien välistä voit perästä nostaa vaunuun myös 100 cm leveän kuormalavan.

Saris Magnumin mataluuden kerrotaan lisäävän myös turvallisuutta. Jos työkoneen ajaa 40 cm korkeaan vaunuun, ja suoritus lipsahtaa ohi rampin, ei kone todennäköisesti kaadu.

Lisäksi toisin kuin monessa koneenkuljetusvaunussa, joissa on esimerkiksi sidontalenkit yhdellä pultilla kiinni lokasuojissa, Magnumissa on vakiona 10 kpl TÜV-hyväksyttyjä 2500 kg valuteräksisiä, rungon läpi kiinnitettyjä sidontalenkkejä, jotka ovat myös ergonomisesti muotoiltuja ja valmistajan edustajan mukaan helpot nostaa ylös. Niiden kerrotaan olevan myös riittävän painavat, jottei sidontaliinan koukku irtoa sitoessa vastapuolelta.

Lisävarusteena saa sivuille turvalliset astinlaudat jotka helpottavat vaunuun nousemista, jolloin ei tarvitse astua liukkaan lokasuojan päälle. Myös pohjan pinnoitus 3,5 mm alumiiniturkkilevyllä on saatavana lisävarusteena. Näin esimerkiksi rasva tai polttoaine ei imeydy pohjavaneriin. Alumiiniturkkilevy kestää myös paremmin lumiketjuja ja nastoja eikä ole liukas.

Saris Magnum vaunut on tilattavissa myös kaikissa RAL väreissä, lokasuojat ja kori eri värisinä tai yksivärisenä. Maalaus tehdään tehtaalla Hollannissa kuumasinkityksen päälle. Maalattu pinta on helpompi pitää puhtaana ja antaa viimeistellyn ulkonäön. Yrityksesi väreissä kulkeva kalusto huomataan.

Nyt uutuutena Saris Magnum koneenkuljetusvaunut on saatavana myös umpikorilla. Kone pysyy suojassa suolavedeltä ja lialta. Seinät ovat 25 mm uretaani-lasikuitu-kerroslevyä, jolloin umpivaunu on myös lämpöeristetty. Ilmanvaihdosta umpikorissa on huolehdittu 40 x 40 cm itsetuulettuvalla kattoluukulla ja 15 cm korvausilmaventtiilillä. Kattoluukku tuo myös valoa sisälle. Sisävalaistuksena on 2 kpl USB-ladattavia kirkkaita LED-valoja hämärä- ja liiketunnistimella. Magnum Maxx 350 -mallin sisämitat ovat leveys 184 cm, pituus 406 cm ja sisäkorkeudet 170 cm – 300 cm.

Edellinen artikkeliScania AXL – itsenäinen ja hytitön
Seuraava artikkeliRauman satama laajenee yhä