Rauman sataman kenttätilojen laajentamishanke Ulko-Petäjäksessä jatkuu. Laajennusalueen vaiheet 2 ja 3 ovat juuri valmistuneet ja seuraava vaihe 4 käynnistyy lokakuun alussa. Petäjäs 4 -hankkeen urakkasopimus on solmittu Terramare Oy:n kanssa.

”Käynnistimme keväällä 2016 isot investoinnit, väylän syvennyksen ja konttiterminaalin, joihin sisältynyt Petäjäs 1 -vaihe valmistui kaksi vuotta sitten ja vaiheet 2 ja 3 ovat nyt valmiina luovutettaviksi käyttäjille. Nyt käynnistyvä Petäjäs 4 valmistuu kesällä 2021”, kertoo Rauman Satama Oy:n toimitusjohtaja Hannu Asumalahti.

”Vaiheet 2 ja 3 toteutti Työyhteenliittymä Petäjäs, jonka muodostivat Vilppulan Kivijaloste Oy, Kaivinkoneurakointi Juha Lönnqvist Oy ja Maanrakennus Mikko Tiensuu Oy. Urakka alkoi keväällä 2018 ja valmistui alkuperäisen aikataulun ja 12, 5 miljoonan kustannusarvion puitteissa, mistä olemme erittäin tyytyväisiä”, Asumalahti toteaa.

Maa- ja vesirakennustöiden osuus noin 16 miljoonaa

Petäjäs 4 tuo satamaan kaivattua lisäkenttää noin kuusi hehtaaria.
”Laajennus tulee tarpeeseen, sillä aikaisemmat vaiheet on jo kokonaan vuokrattu. Satamassa oli pitkä kausi ilman laajennuksia ja nyt johdonmukaisesti kaikki lisätilat on vuokrattu nopeasti. Myös 4. vaiheelle on ollut jo kysyntää”, Asumalahti vahvistaa.

Asumalahden mukaan uusi kenttätila tuo satama-alueelle täysin uutta toimintaa ja sen myötä lisää työpaikkoja ja aktiviteettia Rauman seudulle. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 18,5 miljoonaa euroa, josta nyt käynnistyvän urakan osuus on noin 16 miljoonaa euroa. ”Urakka koskee maa- ja vesirakennustöitä ja kokonaisarvio sisältää myös pilaantuneiden ruoppausmaiden käsittelyn sekä päällystys- ja valaistustyöt. Täyttöalue joudutaan rakentamaan ulkoa tuotavasta louheesta, mikä pidentää urakka-aikaa ja on iso kustannuserä.”

Terramare Oy:n toimitusjohtaja Hannu Tomperin mukaan Petäjäs 4 -urakka on Terramare Oy:lle tärkeä ja kalustolle juuri sopiva. ”Aloitamme kaluston mobilisoinnin lokakuun alussa ja ruoppaustyössä käytämme ruoppaajaamme Kahmari 2:sta ja neljää hinattavaa lastialustamme. Louhetäytöt tehdään yhteistyössä paikallisten urakoitsijoiden kanssa. Pyrimme toimimaan siten, että ruoppauksen ja louheen ajon aiheuttama häiriö olisi mahdollisimman pieni satamatoiminnalle.

Rauman Satama on Suomen kolmanneksi suurin konttisatama, jonka vuosittainen rahtiliikenne on noin 6 milj. tonnia. Satamassa on viime vuosina investoitu mm. syväväylän syventämiseen ja konttiterminaalin laajentamiseen. Rauman Satama Oy on Rauman kaupungin tytäryhtiö, jolla on henkilöstöä noin 30.

Edellinen artikkeliSaris-koneenkuljetusvaunu myös umpikaapilla
Seuraava artikkeliVolvot montulla –maansiirtopäivä 25.10.2019 Vantaalla