Renault Trucks tuo markkinoille tänä vuonna uuden mallin Master-pakettiautostaan. Uudistuksia kokevat keula, sisätilat, moottorit ja kuljettajan apujärjestelmät. Uuden Masterin myötä myyntiin tulee myös Red EDITION -erikoisversio. 

Uuden Renault Masterin ulkoisista tuntomerkeistä selkein on keula, jonka muotoilu on selvästi muuttunut aiemmasta esimerkiksi valojen, säleikön sekä aiempaa pystymmän sivuprofiilinsa myötä.  Sisustus on myös uusittu reiluin vedoin, ja tämä koskee mm. kojelautaa ja ohjauspyörää, sekä aiempaa käytännöllisempiä ja ergonomisempia säilytystiloja. Lisäksi uusi Renault Master tarjoaa vankan nivaskan lisättyjä kuljettajan apujärjestelmiä, joita ovat esimerkiksi aktiivinen jarru, sivutuuliavustin, jatkuvaa kuvaa tarjoava takakameran näyttö, kuolleen kulman varoitin sekä etu- ja takapysäköintiavustin.

Uudessa Master-mallistossa on valittavana kuusi uutta Euro 6d-temp- ja Euro VI -dieselmoottoria tehovälillä 130–180 hv, sekä 57 kW:n sähkömoottorilla varustettu täyssähköinen ZE-malli. Kaikki dieselmoottorit ovat tuplaturbokoneita, joissa vääntöalueen kerrotaan lähtevän hyvin matalalta, ja siihen yhdistyvän moottorin kokonaistehokkuuden. Näillä moottoriuudistuksilla polttoaineen kulutus laskee jopa litran verran sadalla aiempiin verrattuna, ja CO2-päästöt ovat siis nykyaikaisilla EU-tasoilla.

Master Red EDITION on erikoisversio.

Renault Trucks Master Red EDITION -vaihtoehto on saatavana kaikissa Master-malleissa, ja se on vakiona varustettu uudella 150 hevosvoiman ja 385 Nm:n Euro 6d-temp-moottorilla.

Master Red EDITIONissa on vakiovarusteena myös erityinen kromisäleikkö, joka käy mainiosti ajoneuvon uusien ajovalojen kanssa yhteen.

Sisätilojen uudet hiilikankaiset istuinpäälliset, ilmastointiventtiileiden ja painikkeiden kromatut yksityiskohdat sekä uusi musta-krominen vaihteenvalitsin luovat erikoisversioon oman tyylinsä, ja sisätilassa viihtymistä on lisätty myös toimivilla ominaisuuksilla, kuten ulosvedettävällä tasolla, joka tarjoaa lisää tilaa työskentelyyn tai vaikka eväiden syöntiin. Hansikaslokerosta löytyy reilusti säilytystilaa, ja modernina uutuutena on myös vakiona tuleva langaton laturi älypuhelimille, jotka tukevat induktiolatausta. 

Muita vakiovarusteita ovat ilmastointi, nopeudensäädin ja -rajoitin sekä ajovalojen ja pyyhkimien automaattinen kytkentä, USB-Bluetooth-radio ja sivutuuliavustin. 

Lisävarusteita listalta.

Saatavana on myös valikoima lisävarusteita, eli kehittynyt hätäjarrutusjärjestelmä (AEBS) aktiivisella jarrutuksella ja pysyvä takanäyttö jossa ajoneuvon takaosaan sijoitettuun kameraan on liitetty näyttö, jonka avulla kuljettaja voi valvoa takaosaa ulkopuolisten taustapeilien lisäksi. Pysäköintiä helpottaa avustin, jossa takakameran lisäksi sekä etu- että takatutka helpottavat ohjaamista ja kuolleessa kulmassa olevasta liikenteestä varoittaa sivupeileissä oleva valo 

Taka- ja sivuovet on mahdollista tilata lisävarmuuslukoin tavaratilan turvallisuuden parantamiseksi. Ja mikäli mielii laajempaa viihdekokoemusta Masteriin, varustelistalta kannattaa valita Medianav 4 -multimediajärjestelmä 7 tuuman kosketusnäytöllä. Laitteessa on Android Autoja Apple CarPlay-yhteensopiva älypuhelimen replikointi ajonaikaista puhelinsovellusten käyttöä varten.  

Edellinen artikkeliSisu esillä kuljetusmessuilla
Seuraava artikkeliDAF esittelee autokalustoa maansiirto- ja rakennuspuolelle