Vuoden 2023 rekisteröintitilastot on julkaistu, ja päättynyttä vuotta leimasi erityisesti edeltäneiden vuosien tilauskannan purkautuminen komponenttipulan hellitettyä. Kilvitettyjen kuorma-autojen määrä oli vuonna 2023 yhteensä 3949 kappaletta ja rekisteröintiykköseksi päätyi jälleen Volvo. Pakettiautoja rekisteröitiin 11023 kappaletta, ja kuninkuuden vei hiuksenhienosti Ford 2394 autolla.

Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin päättyneen vuoden aikana yhteensä 3 949, mikä on 18,2 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kuorma-autojen vahva vuosina 2021–2022 kertynyt tilauskanta purkautui pääosin kesän ja syksyn aikana. Joulukuussa kuorma-autojen rekisteröinnit (248) jäivät 13,0 prosenttia vuoden 2022 joulukuuta pienemmiksi. Kuorma-autojen rekisteröinneissä nähtiin elokuussa poikkeuksellinen kasvu, sillä EU-laajuinen ajopiirturivaatimus aikaisti rekisteröintejä elokuulle piirturien saatavuuspulan takia.

Raskaita vähintään 16 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 2 892, mikä on 19,5 prosenttia edellisvuotta enemmän. Keskikokoisia 6–16 tonnin autoja meni kilpiin 195, mikä on 12,1 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Kevyitä alle 6 tonnin kuorma-autoja ensirekisteröitiin 862, mikä on 15,4 prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna.

Merkki1-12/2023Markkinaosuus (%)1-12/2022Markkinaosuus (%)Kumulatiivinen muutos (%)
1.Volvo1 20930,61 05731,614,4
2.Scania90923,075322,520,7
3.Mercedes-Benz78619,957217,137,4
4.Ford2466,21745,241,4
5.Iveco1333,41444,3-7,6
6.Daf1142,91083,25,6
7.Toyota Truck Masters1032,61053,1-1,9
8.Man942,4802,417,5
9.Renault751,91013,0-25,7
10.Sisu441,1230,791,3
 YHTEENSÄ3 71394,03 11793,319,1
 Muut2366,02246,75,4
 KAIKKI YHTEENSÄ3 949100,03 341100,018,2

Pakettiautojen rekisteröinnit jäivät vuoden 2022 lukemista

Pakettiautoja ensirekisteröitiin vuonna 2023 yhteensä 11 023, mikä on noin 1,5 prosenttia vähemmän kuin vuonna 2022. Joulukuussa pakettiautoja ensirekisteröitiin 860, joka on 18,9 prosenttia vähemmän kuin joulukuussa 2022. Uusia pakettiautoja on viime vuosikymmenellä ensirekisteröity vuosittain keskimäärin 13 000.

Uudet pakettiautot ovat edelleen pääosin dieselkäyttöisiä, mutta vuonna 2023 myös sähköpakettiautojen osuus lähti ripeään kasvuun. Noin 83 prosenttia viime vuonna rekisteröidyistä pakettiautoista oli dieselkäyttöisiä ja noin 14 prosenttia sähkökäyttöisiä, kun sähkön osuus rekisteröinneistä jäi vielä vuonna 2022 noin 6 prosenttiin.

Merkki1-12/2023Markkinaosuus (%)1-12/2022Markkinaosuus (%)Kumulatiivinen muutos (%)
1.Ford2 39421,72 25220,16,3
2.Volkswagen2 29520,81 75915,730,5
3.Toyota1 56714,21 51113,53,7
4.Mercedes-Benz1 50713,71 93617,3-22,2
5.Citroen8707,97176,421,3
6.Renault8007,31 14010,2-29,8
7.Peugeot5024,64854,33,5
8.Opel3763,44083,6-7,8
9.Nissan2131,91050,9102,9
10.Fiat1331,22552,3-47,8
 YHTEENSÄ10 65796,710 56894,40,8
 Muut3663,36255,6-41,4
 KAIKKI YHTEENSÄ11 023100,011 193100,0-1,5
Edellinen artikkeliNeste luopuu raakaöljystä Porvoossa
Seuraava artikkeliKeslan proC i -kärkiohjaus traktorikuormaimiin on valmis